Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 14, 15, 16   >>
17 besök senaste veckan (66815 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
Så till Plan B, att köpa en körklar bil. Valet föll på en BMW E46 M3 "CSL" som kändes byggd på rätt sätt, vagnsbok har den också. En import från USA som hade lättare krockskada höger fram (ramben ej påverkat) men som reparerades i Sverige av en skadeverkstad, ägaren kunde inte betala reparationerna så bilen behölls av skadeverkstaden. Bilen stod i 5 år och det hade läckt in vatten i kupén och den såldes då till byggaren av bilen (som jag köpte bilen av), bilen reggades aldrig in i Sverige så den är en ren racebil.




Mycket är nytt/bytt på bilen så jag ska försöka lista "allt".

- BMW E46 M3 2002 lackad i San Marino blå metallic och Nardogrå invändigt och i motorrum.
- Kolfibertak/-dörrsidor/-paneler, CSL-front i glasfiber och CSL-baklucka i samma material.
- Fullbur från Finess som även går till stötdämpartornen fram.
- Plastrutor runt om från Plastics 4 Performance.
- S54 med kolfiberinsug, grenrör utan kattar och rostfritt avgassystem.
- MaxxECU race och mappad till 320 hk på hjulen eller 359 hk på veven (kalkylerad).
- Oljecatchtank
- Strongflex motor- och växellådskuddar.
- Originalkylare med elfläkt (AC-fläkten) som styrs av sprutet
- Nya Brembo-ok fram med CSL-skivor och bak är det standard, sitter Stoptech-belägg runtom. Säljaren sa att det var nå sportbelägg men de gnisslar som attan så jag vet inte...
- Öhlins Road and Track (Någon som vet en bra setup att utgå ifrån på Mantorp?)
- Millway överallt i fram- och bakvagn.
- Millway topplagringar
- Förstärkt i bakvagnsinfästningarna.
- Borttagen ABS/Antisladd men det finns reduceringsventil till bakbromsarna.
- Renoverad diff med 3.91 i utväxling, oklart om det är mer diffverkan än original.
- SMG II ombyggd till manuell med CoolerWorx spakställ.
- Millway/Sparco stolsunderreden.
- BMW E46 M3 originalfälgar med Toyo R888, 235 fram och 245 bak (svaga punkten på bilen)

Ska fixa lite med bilen innan BoS, bland annat bromskylning då det saknas. Byte av bromsvätska och motorolja är på sin plats också. Sen en allmän genomgång så jag vet att allt står rätt till. Sätta i mina stolar och bälten är ett måste också då säljaren ville behålla de som satt i.

Bilen har fått sig en hjulinställning men enligt säljaren understyr den lite, men det är kanske inte så konstigt med 235 däck fram. Bilen är dessutom lite längre bak än fram så jag ska prova att höja den en aning bak för att bli av med lite av understyrningen. Fenomenet kan säkert avhjälpas en del med rätt inställningar på dämparna också. Men det bästa skulle vara en square setup med 255 eller 265 runtom, men det får bli när det blir. Vet ej om bilen blir kvar hos mig på obestämd tid eller om det är tillfälligt innan min Z3 blir klar. Den som lever får se.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



När du håller på med huven på z3an, öppna upp för ventilation. Gör susen! Min oljetemp gick ner nästan 10 grader.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
AL skrev:
När du håller på med huven på z3an, öppna upp för ventilation. Gör susen! Min oljetemp gick ner nästan 10 grader.

/AL


Tanken är att göra det. Funderar på att göra en kanal/trumma för kylaren också och göra ett uttag efter den i huven. Vart satt din ventilation?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Westersund skrev:
AL skrev:
När du håller på med huven på z3an, öppna upp för ventilation. Gör susen! Min oljetemp gick ner nästan 10 grader.

/AL


Tanken är att göra det. Funderar på att göra en kanal/trumma för kylaren också och göra ett uttag efter den i huven. Vart satt din ventilation?


Satte dem så här. Hade aldrig problem med vattnet så gjorde aldrig ett hugg för det.



/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
Det var ungefär den placeringen jag hade tänkt mig. Har aldrig haft problem med vattentempen heller, men tänker lite proaktivt eftersom tanken är turbo på bilen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Westersund skrev:
Det var ungefär den placeringen jag hade tänkt mig. Har aldrig haft problem med vattentempen heller, men tänker lite proaktivt eftersom tanken är turbo på bilen.


Amen Brother

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Westersund skrev:

Stoptech-belägg runtom. Säljaren sa att det var nå sportbelägg men de gnisslar som attan så jag vet inte...

Öhlins Road and Track (Någon som vet en bra setup att utgå ifrån på Mantorp?)
Bilen har fått sig en hjulinställning men enligt säljaren understyr den lite, men det är kanske inte så konstigt med 235 däck fram.


Jag har kört mycket med StopTech Sportbelägg, funkar bra som gata/bana kombo men inte så vassa i bettet. Dock har dom aldrig någonsin gnisslat för mig.

Öhlins brukar såvitt jag vet rekommendera att man börjar på 10 klick från fullt åtskruvad både fram och bak.
Sen om den är understyrd så kan du ju mjuka upp i fram och styva till bak.
Så kanske börja med 12 fram och 10 bak, fortfarande understyrt så gå till 8 bak sen 14 fram o.s.v.

Ser ut som ett riktigt kul bygge i övrigt thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 212



Den M3:an är fin kikat lite på den när jag var hos han som hade den innan och köpte lite delar

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Jag har kört mycket med StopTech Sportbelägg, funkar bra som gata/bana kombo men inte så vassa i bettet. Dock har dom aldrig någonsin gnisslat för mig.

Öhlins brukar såvitt jag vet rekommendera att man börjar på 10 klick från fullt åtskruvad både fram och bak.
Sen om den är understyrd så kan du ju mjuka upp i fram och styva till bak.
Så kanske börja med 12 fram och 10 bak, fortfarande understyrt så gå till 8 bak sen 14 fram o.s.v.

Ser ut som ett riktigt kul bygge i övrigt thumbs up


Körde på Bimmer of Sweden igår och beläggen funkade bra utan att mattas av trots avsaknad av bromskylning och tycker inte att de har slitits något alls. Valde att inte justera dämparna något utan körde på det Tobbe har ställt in och det visade sig funka riktigt bra (enligt min amatörmässiga åsikt/känsla).

Bygget är väldigt seriöst och genomtänkt! thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
LoFET skrev:
Den M3:an är fin kikat lite på den när jag var hos han som hade den innan och köpte lite delar


Tobbe har gjort ett väldigt bra jobb med bilen. Det finns lite småsaker att fixa till men det är mest p.g.a. att han inte har hunnit sortera ut dem då han inte har kört så mycket med bilen, sen är det väl också så att jag har lite andra preferenser. Bilen funkade riktigt bra och jag kunde inte vara nöjdare.

Blir en mer detaljerad rapport imorgon.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
Orkar inte skriva nåt idag. Ni får hålla till godo med lite bilder på M3:an.


























_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Fint bygge. Såg den på mantorp i söndags. Hur fort går en racebyggd M3:a. Vi var ute samtidigt men "träffa" aldrig på dig ute på banan.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
Fredin skrev:
Fint bygge. Såg den på mantorp i söndags. Hur fort går en racebyggd M3:a. Vi var ute samtidigt men "träffa" aldrig på dig ute på banan.


Det är en bra fråga, klockade aldrig. Jag har inte kört bana på över 2 år så jag är väl inte lämplig att sätta snabbast varv med bilen, det var också första gången jag körde den och dessutom med passagerare. Men att bilen är väldigt snabb märks, det enda som som behövs är bredare däck så man kan bromsa senare/hårdare och hålla högre hastighet i kurvorna. Sista passet kände jag mig varm i kläderna och fick upp bra tempo men efter några varv märkte jag att däcken blev halare.

Vilken bil rattade du?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Körde blå e46 compact. Försökte hitta lite snabba M bilar att rejsa mot men svårt med 100hk underläge.
Väldigt lyckad dag med mycket körning. Stundtals mycket bilar ivägen, märktes att det inte bara var vana rejsa åkare. Men egentligen inget problem på en sås tor bana som mantorp.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
Fredin skrev:
Körde blå e46 compact. Försökte hitta lite snabba M bilar att rejsa mot men svårt med 100hk underläge.
Väldigt lyckad dag med mycket körning. Stundtals mycket bilar ivägen, märktes att det inte bara var vana rejsa åkare. Men egentligen inget problem på en sås tor bana som mantorp.


Tror jag såg den bilen i depån men som du sa träffades vi aldrig på ute på banan. Jo, jag vet hur det kan vara att ha en motorsvagare bil men köra fortare i kurvorna.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
En liten "race report" från Bimmers är väl på sin plats. Dagen innan Bimmers varmkörde jag bilen lite och gick över lite saker, när bilen hade stått på tomgång ett tag svarade den inte alls på gaspedalen. Blev lite lätt uppgiven men brorsan ringde en vän som mappar just MaxxECU så jag fjärrstyrde brorsans dator via TeamViewer och gick igenom inställningarna. Gaspedalen gav lite roliga värden så den nollställdes och lästes om, sen kördes ett testprogram för TPS/Gasspjällen. Efter det funkade bilen kanon igen så vi tillskrev problemet till att bilen har stått mycket och att gasspjällen kärvade lite.

Upp 04:00 på söndagen för att bege sig till Bimmers. Resan gick bra och vi var framme vid 07:30 som bestämt och bilen besiktades utan anmärkningar. Eftersom det var första gången jag körde bilen tänkte jag ta det lite lugnt ett par varv och värma däck och bromsar ordentligt. Började bra tills jag kom till långa rakan på första varvet.
Tänkte att jag skulle bromsa i god tid vid 200 meter... men icke! Tyckte inte jag tryckte så hårt på bromsen men det låste bromsarna ändå (säkert ovana med riktigt bra bromsar och däcken var så klart kalla) och fick pumpa på bromsen och lyckades undvika lecakulorna med väldigt liten marginal. Sen började det rulla på bättre efter den väckarklockan. I slutet av första passet märkte jag att motorn började misstända på väg in i depån och när vi väl stannade dog motorn och voltmätaren visade 11,5 ish. Fattade ingenting och hämtade startpacket. Motorn startade men gick inte utan stödgas och misstände som fan. Stängde av och bytte till extrabatteriet jag hade med mig, samma problem!
Tänkte att det var liknande fel som dagen innan... när Micke (som var passagerare) frågade "ska den här kontakten vara inkopplad?". Gick och kollade i motorutrymmet... Visade sig att kontakten till VANOS hade hoppat ur eftersom metalclipset som ska låsa fast den hade rymt (eller aldrig funnits). Vi meckade ihop en quick fix med eltejp och buntband (tack till depågrannarna för buntbanden). Allt funkade igen och bilen gick som den skulle!

Under pass 2 började jag komma in i körningen mer och få upp tempot och självförtroendet blev bättre... Så pass bra att jag provade att växla från 3:an till 4:an efter parisarn varpå jag bromsade på mig och låste bromsarna bak och snurrade över curbsen ut mot dragstrippen.
Aja, ingen skada skedd! Bara på:t igen.

Under pass 3 och 4 hände inget utöver det vanliga utan bättre körning hela tiden, bortsett från några missade växlar (inte helt kompis med spakstället). Pass 5 gick ännu bättre ungefär till halvvägs in då vi kom på långa rakan... Bromsade hårt som sig bör utan att låsa hjulen vill jag tillägga. Men när jag skulle växla ner till 4:an måste jag ha tryckt lite snett på kopplingen (armen flexar lite sidleds, nån som har ett bra knep att förstärka eller går det att byta ut mot en bromspedal?) som åkte vid sidan av kopplingsstoppet och fastnar längst ner! Samtidigt som man ska ha tungan rätt i mun och bromsa hårt utan att låsa hjulen händer alltså det här. Halv panikslagen får jag in tårna under kopplingspedalen och lyckas lyfta upp den. Resten av pass 5 gick väl sådär kan man säga, även pass 6. Till följd av den händelsen var jag väl lite för försiktig och hade svårt att få i växeln några gånger.

Nåväl! Till sista passet gjorde jag en fulmeck och eltejpade runt bulten (kopplingsstoppet) och runt kopplingspedalen (där den möter kopplingsstoppet) för att öka friktionen och minska risken för att pedalen ska glida bredvid. Funkade ypperligt! Fick till ett riktigt bra pass utan några missöden och riktigt högt tempo, så pass att däcken började krokna. Aldrig kört en E46 M3 förut, men vilken jävla bil! Så välbalanserad och lättkörd trots de, i min mening, alldeles för smala däcken (235 fram och 245 bak). Blodad tand minst sagt! Så nu måste jag få till 2-3 körningar till innan säsongen är slut.








_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
Kikar på GPS-sändare för att kunna logga med RaceChrono. Har tittat lite på en Qstarz BL 1000 GT. Är den bra eller rekommenderar ni något annat?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Jag kör med en XGPS160 efter råd här på rejsa. Funkar kanon mot Android iallafall.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
Ska kolla upp den, tack! Har dock Iphone men det borde väl funka bra ändå.

EDIT: Bra tips! Verkar funka bra till båda plattformarna och dessutom kan man koppla den till 5 olika enheter, då kan man säkert få igång hastighetsmätaren i MaxxECU också som behöver en GPS-signal. Grymt! thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Jag har precis beställt lillebror Qstarz, BL-818 GT från Storm Motor i Finland. Den svenska återförsäljaren hade valt att inte lagerföra 818, bara 1000.
818 kan samma sak som 1000 men saknar minneskortsplats. Borde inte spela någon roll med Racechrono då man lagrar datan i telefonen.

Racechrono på Iphone för mig också.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Jag har precis beställt lillebror Qstarz, BL-818 GT från Storm Motor i Finland. Den svenska återförsäljaren hade valt att inte lagerföra 818, bara 1000.
818 kan samma sak som 1000 men saknar minneskortsplats. Borde inte spela någon roll med Racechrono då man lagrar datan i telefonen.

Racechrono på Iphone för mig också.



Kikade på en sådan från just Storm Motor, väldigt prisvärd! Valde tillslut att köpa en Dual SkyPro XGPS160 pga att det går att koppla flera enheter till den, då kan jag para den med paddan/MaxxECU för att få igång hastighetsmätaren.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 14, 15, 16   >>
17 besök senaste veckan (66815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande