Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16   >>
20 besök idag (66714 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Beställde en uppsättning PBS ProComp till frambromsarna för att matcha PFC 01 som kommer sitta bak när Pagid-beläggen är slut, just nu sitter det StopTech fram som borde funka bra med Pagid-beläggen.




Sen fick jag beställningen från Wiborg Engineering, ser fram emot nästa år.


















_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Det har börjat trilla in delar så har börjat skruva lite på bilen och gå över den. Framvagnen från Wiborg Engineering är bilporr på hög nivå!

Lackade spindlarna som såg lite trötta ut, ni kan även se modifikationerna för RC och Bump steer:



Tillfälligt monterat framvagnen för att kunna rulla upp bilen på lyften:





Statisk topplagring för maximal caster och camber:




Blir rejält med camber! Här med original 18x8" ET 47 men med 15 mm spacer så ET 32. Lite över 2 cm kvar till fjäderbenet och 5 cm till insidan av skärmen från däcksidan:





Har även monterat PU-bussningar till K-hämmarna och så kan ni se att muttern till inre/främre fästpunkten till bärarmen har blivit fixerad inför svetsning:





Lackade även bromssköldarna som kommer sitta fram:

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Oj, det ser ut som rätt så stora förändringar på framvagnen thumbs up

Du kommer att få bra med plats för däcken, vad blir det för storlek?

Ska bli intressant hur du upplever nya framvagnen.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Oj, det ser ut som rätt så stora förändringar på framvagnen thumbs up

Du kommer att få bra med plats för däcken, vad blir det för storlek?

Ska bli intressant hur du upplever nya framvagnen.

//Lasse


Mycket förändring blir det! Men allt är noga beräknat av Wiborg Engineering och dom vet vad dom håller på med, ser verkligen fram emot säsongen och få känna på bilen. Sen kommer bilen bli CW:ad och inställd efter specs från Wiborg.

Till en början blir det 265/40/18 fram på 18x9,5" ET 35 och bak blir det 295/35/18 på 18x10,5" ET 25, det blir Yokohama A052. Rätt säker att det går på bredare fram dock men man måste börja någonstans.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Infästningarna i framvagnsbalken är nu svetsade av svågern (litar inte på mina egna svetskunskaper tillräckligt ännu) och framvagnskittet är monterat. Ska tillverka en förstärkning till varje infästning sen och försöka kombinera det med ett X-brace för att knyta ihop allt och skydda tråget lite eftersom det inte går att använda original alu-plåt. Monterade även bromssköldarna som matchar framvagnen fint med den mattsvarta färgen.

Härnäst blir det att montera fjädrarna bak, byta bromsok bak och klura ut någon form av bromskylning.
















_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Fick ett infall under julen att man kanske ska ha luftutsläpp på motorhuven för värmens skull, men har ju inte haft några problem med värmen och det lär inte blir sämre med annan termostat och borttagen termostat till oljefilterhuset. Ritade upp en luftutsläpp ändå där man inte behöver kapa i förstärkningarna på undersidan av huven. Hade tänkt att 3D-printa dom så om nån tycker att det är intressant så går det att lösa.










_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Gör så du kan montera dem underifrån. Har underifrån på min e46 och ovanifrån på min m2. Skulle välja underifrån alla dagar i veckan. Ser sjukt mkt mer fabriksgjort ut då.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
AL skrev:
Gör så du kan montera dem underifrån. Har underifrån på min e46 och ovanifrån på min m2. Skulle välja underifrån alla dagar i veckan. Ser sjukt mkt mer fabriksgjort ut då.

//AL


Att montera underifrån hade så klart varit bäst rent estetiskt, men det innebär också att kapningen måste vara jävligt fin och det vet jag inte om jag klarar av. Sen innebär det en obligatorisk lack av huven. På en så fin/ny bil som din M2 förstår jag om du skulle vilja ha det mer OEM men min M3 är ett redskap, den får vara lite funkis.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Eftersom jag har haft fullt upp med bromskylningsprojekt har det inte hänt alltför mycket. Behövde nya övre fjädersäten bak för att kunna montera fjädrarna så jag beställde 100 mm rundstång av delrin och fick hjälp av min duktiga svåger som gillar att svarva/fräsa. Blev kanon så nu står bilen på golvet igen. Blir att justera camber bak och eventuellt kapa i skärmarna för att få plats med 295:orna.



Sen anlände ledlagren (PMC Motorsport) till bakvagnen så ska försöka hinna byta det i helgen, det är dom sista bussningarna på bilen som inte är ledlager/solida (om man bortser från K-hämmarna då).


Nu är det bara 2 leveranser kvar som jag väntar på, en BMW Motorsport termostat och Power pulley kitt från Turner Motorsport och Samco kylar-/insugsslangar från Rennsport (nånting)

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Efter svågern hade svarvat nya övre fjädersäten bak och jag hade monterat allt var jag inte nöjd med de låg nedre fjädersätena. Själva styrningen var kort och när man lyfte upp bilen så vek sig fjäder/justering lite (kan vara så att jag måste justera längden på fjäderbenet) och det såg ut att finnas en risk för att fjädern kunde hamna snett när man satte ner den igen. Fanns material kvar så gjorde en ritning och svågern svarvade nya nedre fjädersäten också.

Nya till vänster och gamla till höger.




Svarvade ur på insidan också för frigång för kragen på den gängade delen av fjädersätet.




Båda nya nedre och övre fjädersätet.




Nedre sätet på plats.




Hela paketet, det är ca 10 cm mellan fjädersätena (ofjädrat) men tror att det räcker med marginal utan att det finns risk att de tar i varandra. Fjädrarna/dämparna är så pass hårda och 10 cm fjädringsväg inne vid fjädern är väldigt mycket ute vid däcket, men ska prova lite och i värsta fall får svågern svarva av lite på toppen av nedre fjädersätet bara.




Monterat men ungefär rätt höjd på bilen.




Bussningarna i bakvagnen utbytta. Öppnade upp en original och det är en fin konstruktion, ledlager inkapslat med fett så man kan hålla sig till original och spara dom pengarna. Dock är huset inte rostfritt. Dom nya PMC har rostfria hus och motorsportlager, fördelen är väl att man kan byta ut lagren och behålla lagerhuset i rostfritt. Visste inte hur gamla bussningarna var så lika bra att byta, damaskerna såg lite trötta ut som dom har säkert suttit där många år.




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Det har tagit lite tid med byte av leverantör av plåtdelar men nu är bromskylningen till bakbromsarna klar! Började med att kapa bort så mycket som möjligt av original bromssköld men jag behöll lite för strukturell styrka.




Lackade bromssköldarna på plats så gott det gick för att kanterna inte ska rosta.




Mina "bromssköldar" och tratten, tratten är lite grov på insidan vilket har att göra med den flacka vinkeln men detta var den första som printades. Resten kommer printas med support vilket gör det snyggare på undersidan.








Delarna till luftintagen bak, bockade kanter och formpressade hål. Blanksvart var den färg jag hade hemma så det fick bli det, hade föredragit mattsvart.










Har gjort så man bara behöver ta bort 1 bult i taget till den släpande bärarmen för att man inte ska kunna rubba toe av misstag.






Supportstaget för att hålla emot fartvinden.




Det färdiga resultatet, ska bli spännande att se hur det funkar under körning. Dels bromsprestandan och hur mycket mindre slitaget på beläggen/skivorna blir.




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Tog tag i att fixa med pedalerna och styrningen, mest för känslans skull. Började med att ta bort gaspedalen för att ta bort kickdownen då M3:an har varit en SMGII tidigare och den har inte blivit borttagen. Har tyckt att gaspedalen inte suttit 100% vilket kanske inte är så konstigt när det visade sig att den satt fast med 1 skruv och 2 klickar rutlim (istället för i stödet som sitter monterat i golvet). Nu sitter den i glidskenorrna i stödet och med 3 skruvar.

Ifall någon annan har tänkt ta bort kickdownen (eller bara öppna gaspedalen) på sin E46 M3 så behövs en ganska udda bits, torx plus i storlek 10 (TS10), för att öppna locket till gaspedalen. Udda som sagt och därmed dyrt, tills jag hittade 1 bitssats på Biltema som hade torx plus. 179:- är rena fyndet jämfört med allt annat jag har hittat och som en bonus får man en massa andra bits och en handtag förpackat i en behändig låda. thumbs up


Kickdownen är inringad på bilden det är bara ett mekaniskt motstånd, inget komplicerat alltså.



Den sitter inte hårt men är lite svår att få tag i med fingrarna men en näbbtång gör det enkelt.


Hade en olustig upplevelse förra året när kopplingspedalen flexade så mycket i sidled att den fastnade under kopplingsstoppet, trodde först att det var själva armen som flexade (vilket den gör litegrann) tills jag upptäckte att både koppling och broms har gummibussningar som standard. Hittade lite grejer att köpa men det är ganska dyrt och delrin är billigt att köpa, som tur är har jag en svåger som gillar att svarva. Original till vänster och de nya i delrin till höger.




Sitter som ett smäck! Passade på att rengöra tapparna och smorde sedan in dom i litiumfett innan montering.



Upptäckte tyvärr att huvudcylindern till kopplingen fuktar så det är lika bra att byta ut den innan ett totalhaveri, ny beställd.



Sen är ju styrningen lite vag i centrumläge p.g.a. den gummiskiva/hardy som sitter ungefär halvvägs på rattstången. Svågern fick svarva en ny i aluminium. Om nån annan tänkt göra samma sak så är det 9 mm i diameter på metallnitarna som håller gummibussningen på plats original, ifall de ska borras ur. Istället för att hålla på med M9 (om det en finns) eller M8 med hylsor så borrades hålen ur till M10. Använde 12.9 insexskruv så det lär hålla. Det blir lite special också då skallarna inte riktigt går i botten utan en bricka som slipas av lite och muttrarna får precis plats om de är vridna åt rätt håll (fick slipa av 1 mutter en aning). Sen var jag tvungen att slipa av plaststyrningen på styrväxlen lite för det tog i skruvskallen, men det gick bra att komma åt med dremeln.






Sen har jag börja snickra ihop ett X-brace för att knyta ihop kaross och framvagnsbalk (diagonalt) och som även kommer funka som extra förstärkning till de bakre och främre länkarmsinfästningarna. Dom nya länkarmarna är ju stumt monterade och därmed mycket stabilare än original som är flytande i de bakre infästningarna, men kände ändå att jag ville styva upp och i samma veva integrera de extra förstärkningarna istället för att svetsa i kaross (trångt som fan) eller framvagnsbalken.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Många fina uppgraderingar du gör.
Kommer bli snabb...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Fina bilder och bra förklaringar

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



Fina konstruktioner, underhållande läsning! thumbs up

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
chrix74 skrev:
Många fina uppgraderingar du gör.
Kommer bli snabb...


Tack!

Med vinterns uppgradering av chassiet, optimering av diverse småsaker och fokus på driftsäkerhet (kommer mer framöver) så får väl bilen anses som "klar". Det finns ju alltid saker man skulle vilja göra (vassare kammar, lättare svänghjul och svängningsdämpare) men ingenting som behövs, bilen kommer vara riktigt kompetent och det är bara jag som måste köra mer för att lära känna bilen bättre. Den får nog vara som den är så jag kan börja bygga om Z3:an igen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
zmicke skrev:
Fina bilder och bra förklaringar


Tack Micke!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
flaset skrev:
Fina konstruktioner, underhållande läsning! thumbs up


Tack, kul att höra! Lite dålig på uppdateringar och att ta bilder men ibland så.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Dom sista bussningarna i bilen som inte var uppdaterade var krängningshämmarstagen bak. Så självklart tyckte jag att det var en bra idé att köpa en rundstång med PU istället för att köpa färdiga då jag ändå har själva hållarna om jag tar bort original gummibussningar. Ny stag med PU är ganska mycket dyrare och en rundstång och lite övertalning av svågern går enkelt.

Den som är uppmärksam ser att ena staget är svetsat. Vad beror det på då? Ibland går det lite fort när man är stressad och inte är så noggrann när man pressar ur originalbussningarna, hylsan måste ha dragit lite snett och fastnat på en liten gjutkant. Sen small det till.


Den är ju svetsad så det borde hålla, tills man ska pressa i metallhylsan.


Nåväl, blev till att beställa en ny och hoppas på att staget är exakt likadant som BMW original. Vet ju att BMW brukar anlita Lemförder för sånt här och visst fan hade dom det denna gång också. Lycka! För då passar de nysvarvade bussningarna. BMW är bortslipat på Lemförder-staget, rena fyndet för 70:-.




Bussningar och metallhylsor på plats, gick förvånansvärt enkelt att få i allt.


För att få på krängningshämmarstagen på krängningshämmaren fick jag var lite kreativ i pressen med ett löst skruvstäd och lite metallbitar, hur säkert som helst! Med lite fett från andra PU-bussningar jag har köpt gled dom på ganska lätt, var lite lätt nojig att stagen skulle spricka igen. Då hade det varit ridå.


Med väldigt lite flex blev det lite besvärligt att få dom på plats, men att börja montera på bärarmarna gjorde det lättare. Fråga inte hur jag vet.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Dags för en liten kosmetisk uppdatering. Har stört mig på bagageluckan sedan jag köpte bilen. Lugn och fin nu, bagagelucka är perfekt som den är men avsaknaden av kåpor där nummerskyltsbelysningen vanligtvis sitter ger upphov till ett mindre fågelbad i bagageutrymmet varje gång jag tvättar bilen. Hade det ingått en plastanka hade det funkat men nu gjorde det ju inte det så att täcka för hålen blev ett måste.

Leta reda på den närmsta nyansen av folie jag hade på hyllorna och skar ut 2 bitar med plottern, lättare (både praktiskt och metriskt) lösning på problemet kan inte jag komma på.


En annan bidragande orsak till fågelbadet är baklysena som har blivit lite spröda med tiden och släppt i limningarna.




Alla lamporna var lika trötta så dryga 1000:- totalt för samtliga lampor är som hittat, inget märkvärdigt utan de stora lamporna är TYC och de mindre DEPO. Kikade lite på nya med LED men kändes ovärt att lägga flera tusen på lampor som ska användas så lite som möjligt.

Härlig skillnad i lyster!






En liten bonusbild på lamphållaren vänster bak som var "lagad" med silvertejp av förra ägaren men som nu hålls fast av ett buntband och en stump golfskaft i komposit, exotiskt! Om någon har en lamphållare vänster bak till en E46 för rimliga pengar får ni gärna hojta till. Skicket spelar ingen roll så länge lamphållaren gör det den ska och är hel, med fungerande låsning kanske jag ska tillägga.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Dags för en uppdatering, det har hänt mycket och av den anledningen har jag inte riktigt orkat skrivit ihop något tidigare.

Fortsatte byggandet av mitt X-brace som ska ta en del av belastningarna som blir med den nya framvagnen och risken är att karossen/framvagnsbryggan får materialutmattning med tiden och sprickor som följd. Men detta kommer bli bra hoppas jag. Plåtarna är 2 mm tjocka och rören är vanligt 25x1,5 mm rör.












För att rymma de nya 18x10,5" breda fälgarna och 295/35 däcken blev jag tvungen att kapa ur bakskärmarna lite (lämnade ca 10 mm kant) och pensla på lite Hagmans 2K epoxygrund som skydd tillsvidare.
















_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16   >>
20 besök idag (66714 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande