Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16   >>
8 besök senaste veckan (66820 totalt)
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Var har du köpt den termostaten?

_________________
Robert Aronsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
AL skrev:
Temperaturerna låter fina! Temperaturerna kommer stiga för dig när tiderna går neråt. 1.35 runt Mantorp stressar inte den fint byggda bilen något nämnvärt.

//AL


Tack Alex! Sen ska man tänka på att det var typ 17-18 grader på Bimmers of Sweden. Jag vill att temperaturerna ska fortsatt vara låga vid högsommarvärme, men det visar sig. 1.35 är ingen stress på bilen i sig, men jag drar den över 7500 varv hela tiden så tempen borde ligga ganska rätt redan nu.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
robbansson skrev:
Var har du köpt den termostaten?


Köpte mitt underdrive kit och termostat från Turner Motorsport. Termostaten i fråga är specifikt till S50 B30/32 och S54. Men denna termostat går att hitta överallt, även hos en BMW återförsäljare. Art.nr. hittar du på förra sidan, den kostar runt 1.500-2.000:- beroende på vart du köper den.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
Egentligen så gillade jag utseendet från förra året med vita fälgar i kontrast till den blå karossen, men eftersom König Hypergram inte finns i vitt och jag inte vill lackera om helt nya fälgar så valde jag att på något sätt matcha de mattgrå fälgarna med den blå karossen och se hur det blev innan jag lackar om fälgarna. Hade en bild i huvet med mattgrå och silver stripes på sidorna med gul text och för att knyta ihop det ha gula detaljer på fälgarna. Eftersom det är svindyrt med folie, när man måste köpa en hel rulle, så var jag förbi JW Solfilm och kikade med dom. Lyckligtvis hade dom några meter över i en färg som var väldigt lik i nyans, dock med ett litet stänk av guld i. Men det fick duga! Tog bara ett par bilder från monteringen.




Satte de gula detaljerna på fälgarna där ventilen sitter så det går snabbt att hitta den. Gäller att vara effektiv mellan körningarna. Passformen blev ganska bra men har justerats sedan montering, får byta ut dom vid senare tillfälle.




Sen ett gäng bilder från stora depån vid Gelleråsen. Väldigt nöjd med resultatet måste jag säga, knyter ihop det hela till ett mer sammanhängande tema. Den som har skarpa ögon ser att jag var tvungen att skarva den mattgrå stripen på bakskärmarna pga av en tankevurpa när jag kapade i den stora rullen (kapa på fel ledd på den 1,5x2m stora biten). Det är trots allt en racebil så att den ser bra ut från läktaren duger.

















När bilen väl blir sänkt 1,5-2 cm fram kommer det se riktigt bra ut, lite hög fram nu. Racerapport kommer sen, med ett "litet" haveri som följd (motorn är okej!).

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
Den 5 juni var det dags för en trackday på Gelleråsen, dagen var tänkt som en kombinerad 50-årspresent till brorsan och träning för mig, vi skulle köra vartannat pass. Det var fint väder så däckstrycket sattes på 1,7 bar och tanken var att lägga sig strax över 2 för att se hur det skulle fungera. Eftersom jag hade kört sönder bromskylningen vänster bak på Bimmers valde jag att bara fixera slangen i metallhållaren för att få in lite luft till kylningen iallafall. Med fint väder och de nya breda bakdäcken ställde jag på bromsarna lite mer bak för mer total bromskraft, lite kinkigt att prova mer bromskraft bak på Mantorp i regnet och utan ABS.

Eftersom brorsan skulle köra bilen vartannat pass valde jag långsamma gruppen då han skulle köra på bana för första gången, mycket trafik och lite långsammare tempo att vänta alltså (inte för att jag är jättesnabb heller). Första passet skulle jag köra för att värma upp däck och bromsar. På väg ut från depån small det till i bilen med ett skrapande ljud som följd, trodde det var något som lossnade under bilen och skrapade mot asfalten (trots min bolt check dagen innan). Snopet stannade vi efter rakan. Provade att köra lite försiktigt och ljudet var borta, men för att försäkra oss att inget var helt galet åkte vi ett lugnt första varv till depån och brorsan klev ur för att kolla så inget var löst under bilen. Allt såg bra ut och ljudet var borta. Jag är inte den som är den och eftersom det var brorsans 50-årspresent och inget verkade konstigt så sa jag att vi kör tills det rasar.
Åkte ut för att köra klart passet. Mycket trafik och lite försiktighet med tanke på vad som hände tidigare blev det en 1.17.92 som bäst och optimal var blygsamma 1.17.29. Väl i depån kom det lite rök från vänster bak så jag avskrev det som värme p.g.a. den trasiga bromskylningen bak och påställda bromskraften.

Andra passet var det dags för brorsan att köra. Som sig bör när det är första gången man kör på bana och i en främmande bil gick det lite trevande i början. Ryckig körning och en bromsteknik som lämnade mer att önska. Efter halva passet kände jag lite röklukt och såg att det sippra upp lite rök bakifrån, inget konstigt tänkte jag med tanke på bromstekniken så vi körde klart passet. I depån kom det bara rök från vänster bak och bromsskivan kändes väldigt varm (strålningsvärme) så lät det kyla ner sig. Tog av vänster bak för att undersöka så allt var okej när det slutat ryka, allt såg normalt ut.

Gick ut tredje passet med full attack då allt var uppe i temperatur och däckstrycket hade landat på 2 bar runtom. Den långsamma gruppen var som väntat lite för långsam för mig och jag fick inget rent varv och det blev många omkörningar och ibland blev det att ligga bakom förare som inte riktigt kände för att flytta sig. Efter 2/3 av passet märkte jag att det började ryka mer så jag slog av på tempot och körde avkylning av bromsarna. När jag slog av på tempot tyckte jag att det ven lite bakifrån men visste inte om jag inbillade mig eller inte, svårt att avgöra när man har legat på full attack i en bil som är högljudd invändigt. Trots avkylning började det ryka ännu mer och jag tyckte att det började låt mer bakifrån. När folk som stod längst start/mål börja vifta med händerna bekräftade det vad jag befarade så det var bara att köra åt sidan. Bakaxlen lämnade en liten oljefläck efter sig i väntan på att hjullastaren skulle ta oss till depån igen. I depån gick det att köra av bilen och upp på depåpresenningen. Bilen fick stå och skämmas där till slutet av dagen. Brorsan och jag fortsatte att ha en trevlig dag och fick åka med andra trevliga människor istället.

Tredje passet avslutades när jag hade börjat hitta tempot men med den trafik som var blev tiden bara marginellt bättre med 1.17.85, men den optimala tiden blev 1.16.70 så det ger en liten fingervisning om vilken tid det hade kunnat bli med ett fritt varv.

I slutet av dagen när vi skulle åka hem var det dags att lasta på bilen på kärran igen. Det gick bra att köra rakt men när jag började svänga låste sig bakaxeln och jag vågade inte köra den nå mer. Hur fan ska man få upp bilen på kärran då? Tänkte att det är väl bara att skruva av båda drivaxlarna. Det är tur att man har erfarna människor runt sig som sa att det räcker nog att bara ta bort den ena. Tur var väl det för det fungerade. Vinschade upp bilen på kärran och spände fast den och körde hemåt.


Några bilder från dagen av MJ Foto och Cenneth Schiller. Sen en bild på en massa oljedroppar som fastnat på stötfångaren bak till följd av bakaxelraset, som tur var sölade jag inte ner banan och förstörde för dom andra iallafall. Sen är jag glad att det inte började brinna när oljan stänktes på avgassystemet.
















_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
Så vad hände med bakaxeln då? Bakaxeln ska enligt tidigare ägare fått sig en översyn i samband med att det byttes kronhjul/pinjong med 3.91 utväxling. Den som gjorde jobbet verkar inte veta vad momentnyckel eller loctite är... 3 bultar på kronhjulet hade lossnat och 2 till var på väg av. Vad mina amatörögon kan se så verkar inte själva kronhjulet eller pinjongen vara skadad. Huset har fått lite stryk på väggen vänster fram, kåpan har fått lite stryk, kransen på diffhuset har blivit svarvat och lagret till pinjongen låter som en stenkross. Allt går att fixa även detta.
















En ny RSX ramplamelldiff, komplett lager-/packningssats, kronhjulsbultar och shims levereras av Wiborg Engineering med väldigt snabb och grym service i vanlig ordning (tack Fredrik!). I samma paket kommer de nya fjädrarna med tillhörande hjälpfjädrar.




Har fått hem ett nytt kronhjul och pinjong med 4.45 i utväxling från Köhler Racing. Slutfart på 5:an kommer landa på 214 km/h vilket blir lagom med den effekten bilen har (har bara varit uppe och nosat på 200 km/h som mest), 6:an kommer bara användas på avkylningsvarv. Sist på Gelleråsen användes bara 3:an och 4:an så tror det blir bra att 5:an kommer till användning också.




Imorgon bär det iväg mot Tyskland och Nürburgring med zmicke i M2:an, M2:an kanske får göra ett gästinhopp i tråden även om den inte är tänkt att vara en banbil. Den har iallafall fått bromskylning och ny racingbromsvätska.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
Får bjuda på 2 bilder från Gelleråsen när bakaxeln tryckte ut olja på avgassystemet, glad att det inte börja brinna. Effektfullt blev det!




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
M2:an får gör ett litet gästinhopp p.g.a. resan till Tyskland och Nürburgring. Innan avresan till Tyskland lämnades bilen till Leo på Better Motion som har velat låna den ett tag för att djupdyka lite i mappen för att hitta lite extra effekt utan att tumma på driftsäkerheten. Bilen kördes i bänk före och efter.



Original ska bilen lämna 370 hk och 465 nm (500 nm med overboost funktionen). I bänken lämnade den 354 hk och 512 nm original och efter mappningen gav den 385 hk och 577 nm, en ökning med 31 hk och 65 nm. Det blev inget mer p.g.a. för höga insugstemperaturer och det är därför motorn tappar effekt efter 6000 varv, men en bättre intercooler fixar det problemet. Laddtrycket ökades från 0,9 bar till 1,2 bar för den som är intresserad.




Hämta upp bilen hos Leo och körde därifrån, när motorn var varm ville jag så klart testa hur den gick. Den drog mycket hårdare än innan men glädjen blev kortvarig då motorlampan börja lysa och motorn gick som en påse skit. Stannade vid sidan av vägen och starta om bilen ett par gånger sen var motorlampan borta. Samtalade med Leo och vi kom fram till att tändstiften måste vara dåliga, dom hade trots allt gått 3300 mil. Åkte hem i sakta mak. Hade så klart inga tändstift hemma och med 2 dagar kvar till Tyskland så fick jag lite panik.
Väl hemma läste jag ur felkoderna och det visade sig att det hade varit misständningar på flera cylindrar men mestadels på cylinder 5, började misstänka att det kunde vara tändspolen på den cylindern som spökade. Självklart hade jag inga sådana hemma heller. Kikade i BMWs ETK och det visade sig att N55/S55 använder likadana tändspolar som i M54 bland annat. Men några sådana hade jag såklart inte, Z3:an har en M52TU (misstänker att de passar ändå eftersom M54 är väldigt lik i konstruktionen). Googlade en hel del och kom fram till att S54 har "likadana" tändspolar också, art.nr. är ett annat men dom passar (Bl a ECS i USA listar att tändspolarna ska passa). Lycka! Hade nämligen extra tändspolar liggande till S54.
Bytte ut tändspolen på cylinder 5 (därav det gröna fettet på tändstift 5 från vänster) och bilen gick fint på tomgång och när jag körde iväg, men när jag börja trycka på gick den dåligt igen. Inget fel på tändspolen alltså.
Lyckligtvis hade min resepartner till Tyskland en extra uppsättning BMW Original tändstift liggande till sin M2 Comp (tack Zmicke!). Bytte alla tändstiften och det visade sig att alla tändstiften hade en brun/beige beläggning på elektroden och gapet var lite varierande. Efter bytet av tändstift åkte jag ut en sväng och bilen gick bra igen, bortsett från lite tvekande på höga varv så misstänker att insugstemperaturerna blir för höga p.g.a. för liten intercooler och motorstyrningen backar tändningen. För att inte riskerna några missöden lästes original mappen in inför resan.






Utöver att byta tändstiften inför avresan byttes även bromsvätskan ut mot ATE Typ 200 och jag monterade min egenutvecklade bromskylning på bilen. Skivor och belägg var original men med väldigt lite slitage, däcken är 5 år gamla Michelin Pilot Supersport med 3-4 mm kvar. I övrigt har bilen bara sänkfjädrar från Eibach, ett avgassystem från Milltek och original hjulinställning. Inte direkt Ringen-optimerad, men helt okej ändå.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
Avresan till Nürburgring började i Köping 06:00 onsdag den 15 juni. Vi valde att bila hela vägen och skippa båtarna, en sträcka på ca 160 mil. Första gången jag åkte över Öresundsbron men det var en trevlig upplevelse, bortsett från priset då.



Det blev några mil på Autobahn och M2:an låg fint i 150 km/h och drog då 1l/mil, helt okej! Efter några stopp på vägen kom vi fram till Lindner Motorsport Hotell (tillhör Lindner Congress Hotell och det var där vi käka frukost varje dag) 23:30 med 30 minuters marginal till incheckningen.





Efter frukost på torsdagen begav vi oss till Ringen och Devil's Diner för att kika runt lite och köpa ett kort laddat med 20 varv. Vi hade planerat in det så att vi var där när det var "Driving days" så mycket bilar att vänta, vi blev inte besvikna! Helt otroligt hur mycket fina och påkostade bilar vi såg under den första dagen.





Tror aldrig jag har köat mer än ett par minuter för att tanka, men vid det lokala vattenhålet var det alltid kö.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
När vi hade bekantat oss med omgivningarna var det dags att köra det första varvet runt Ringen. Eftersom det var första gången och varken Micke eller jag hade besökt Ringen tidigare så hängde Jani och Emil från Köping med första varvet för att ge lite tips. Har kollat på en del klipp på Youtube och början har man lärt sig, men det man inte får en känsla av i klipp är den enorma höjdskillnaden och att kurvorna inte alltid ser likadan ut i verkligheten. Ladda på bra i början eftersom jag "hittar" ganska bra varvid Jani frågar:

- Har du kört här förut?
- Nää
- Men du har kört simulator?
- Aldrig
- Fan va du laddar på

Tyckte det kändes ganska bekvämt även om man missade spårvalen lite, men det fanns marginal kvar. Passagerarna började bli lite nervösa och efter början hittade jag inte bra alls på banan, tog det lite lugnare efter det. Första varvet var helt makalöst, aldrig hade jag tänkt att det var så mycket höjdskillnad eller reflekterat över hur många dolda kurvor det är. Vi tog en liten paus efter första varvet för att smälta alla intryck och diskutera lite. Efter en stund åkte vi med Jani ett varv i hans E92 M3. Kunde konstatera att det var svårt att hitta. Blev ett varv till och sedan var det Mickes tur att köra ett varv innan lunch. Efter lunch körde vi några varv till men nu lät vi Jani köra först så att vi fick följa efter. Det blev mycket lättare att hitta runt banan när man följde efter någon som hade hade koll på spårval och bromspunkter, M2:an är väldigt lättkörd och lite snabbare än E92 M3:an i standardutförande så det gick bra att hänga med. Kändes som en vändpunkt.

Bjuder på några gratisbilder från torsdagen, köpte även några bilder som kommer senare.











Fortsättning följer...

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Den dialogen och Janis ansiktsuttryck glömmer jag aldrig
Kändes extra spännande iom att vi satt i baksätet med begränsad utsikt

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Underbart när Ringen-oskulden tas 🤪👌🏻👏🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
zmicke skrev:
Den dialogen och Janis ansiktsuttryck glömmer jag aldrig
Kändes extra spännande iom att vi satt i baksätet med begränsad utsikt


Haha den hade jag velat se!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
qvisfr skrev:
Underbart när Ringen-oskulden tas 🤪👌🏻👏🏻


Sjukt kul var det!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
I förväg hade jag kollat upp att det skulle vara öppet på GP-slingan under torsdagen mellan 17-19, inte lika viktigt som att åka på Ringen men ändå en kul grej. Tog en stund innan vi hitta rätt infart och när vi kom in var det knökfullt med bilar på parkeringen, då tänkte vi att det här blir omöjligt att hinna köra något. Vi åkte och parkera bilen vid hotellet och valde att gå till GP-slingan och kolla istället. När vi kom fram upptäckte vi att om vi hade väntat lite hade vi kunnat köra in i "tunneln" under GP-slingan och kommit upp till depån, jävla amatörer... Nåja, en lärdom till nästa gång. Bilarna fortsatte att strömma in, motorcyklar likaså. En 15 min stint kostar lika mycket som ett varv runt Ringen men dessa 2 timmar som GP-slingan är öppen delas upp på bilar och motorcyklar vartannat pass, 4 pass per fordonstyp alltså.

Helt vanlig torsdag vid GP-slingan, tydligen.





Vi smet in i depån och kön att få åka ut på banan var enorm. Räknade för skojs skull hur många bilar som fick köra varje pass och det var i runda slängar 50 bilar per pass. I efterhand så hade vi hunnit köra 1 pass iallafall, men inte 2 (ett var).



Det slutade med att det bara blev 3 pass för bilarna p.g.a. en avåkning i pass nummer 3. En Seat Cupra hade kört av på ett ställa som jag inte i min vildaste fantasi kan förstå hur man kan köra av, hastigheten är inte jättehög i andra/tredje kurvan efter start och mål och det är väl 40-50 meter asfalt att stanna på efter banans gräns. Måste ha fått fel på bromsarna eller något, rakt in i däcken körde han iallafall. Vi fortsatte att gå runt i depån istället. I stora depån stod det 20+ BMW M-modeller för det skulle tydligen vara en M Driving Experience på fredagen på GP-slingan.



BMW F82 M4 GTS. Välanvänd, notera bucklan vänster bak.





BMW F82 M4 DTM Champion Edition.





Det summerar torsdagen förutom ett par öl/drinkar på hotellet i slutet av dagen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152



Härligt att läsa om upptäckarglädjen!
Samt känslan när inget faktiskt är kraschat eller paj i slutet av dan. Ringen slår det mesta (även om jag tycker att GP-slingan inte är mkt mer spännande än Mantorp typ).

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Underbar läsning Tack thumbs up


Jag körde också följa John på mitt första besök. Fungerade verkligen super!

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Magnus Thomé skrev:
Underbar läsning Tack thumbs up


+1

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
Tack allihop! Kul att höra. Ringen slår allt annat jag har gjort i bil tidigare, får Svenska banor att kännas tråkiga (men dom är kul ändå). Inget gick sönder, men M2:an hade spottat ur sig lite kylarvatten från reservoaren trots frånvaro av varningar om för hög temperatur och nivån sjönk ett par gånger med varning som följd så fick fylla på lite. Men väl hemma har det inte varit några problem, misstänker att det fanns luft kvar i systemet från fabrik. Ska tydligen inte vara helt ovanligt.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
Underbar läsning Tack thumbs up


+1


+1

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342


Trådstartare
Då var vi framme på fredagen! Uppe med tuppen för att hinna till Ringen innan den största anstormningen. Dagens första varv kördes strax efter öppning och jag började bli bekväm med banan. Kände att jag hittade ganska bra nu även om det fanns ett par sektioner som har kurvor som ser väldigt lika ut som jag kunde blanda ihop. Dagens första varv blev en 9.22.78 vilket var ungefär lika bra som första dagens snabbaste varv. Mycket trafik går hand i hand med gula flaggor och mycket genom-/förbisläpp som gör att man måste gå utanför idealspår och tappar flytet. Precis som dagen innan hängde jag efter Jani och Jörgen (Glömde nog nämna honom i tidigare post, han är från Norrtälje och körde en Honda Civic Type R) och det gick bara snabbare och snabbare trots gula flaggor och annat stök. Blev 3 varv innan lunch, bortsett från dagens första 9.22.78 blev det också 9.10.72 och retsamma 9.00.07 med en väldigt lång gulflagg. Kändes som att en 8:a inte ska vara några problem.

Bjuder på vad jag tycker är veckans snyggaste bild på M2:an, härlig känsla av att jaga bilar (även om bilarna i det här fallet hade blivit förbisläppta ) och atmosfären med massor av publik vid Brünnchen.



Dök även upp en riktigt hårig F82 M4 som ska ha gått under Nürburgring 24H tidigare i livet.





Under dom 3 dagarna vi var vid Ringen såg vi inte en enda Svensk bil förutom dom 3 som var i vårt sällskap. Det närmste vi kom var en Königsegg CCX, som förvisso hade röda Tyska skyltar, med en Svensk ägare. Blev ganska mycket uppståndelse kring bilen, troligtvis mest uppmärksamhet som en enskild bil fick vad jag hade sett. Tog några snabba bilder innan jag gick vidare till en bil som stod i närheten och som jag tyckte var den finaste bilen jag hade sett vid Ringen...









... Medan "alla" stod och beundrade Egget kikade jag in en PERFEKT E36 M3 med bara godbitar installerade. S54:a, 3-vägs racingdämpare, AP Racing 5000 R runtom, fullbur som var helt rätt gjord, klarlackad även invändigt, inte en repa på hela bilen, flockad instrumentbräda o.s.v. Helt borta i dimman hör jag Micke på håll:

- Du är inte rädd att folk ska tro att du är dum i huvet?
- Haha! Det gör dom säkert, men det är helt okej.









På eftermiddagen blev det bara ett varsitt varv för Micke och mig, med Jani och Jörgen också i en nytankad bil. Eftermiddagens varv tror jag nog blev mitt "bästa" med 9.08.88 med 4 pers i bilen och nästan full tank. Gick lite brett på sina ställen. Efter varvet släpptes Jani och Jörgen av vid hotellet och Jörgen sa att han tyckte att varvet gick bra, men Jani var nog lite skräckslagen. :

En helt underbar dag avrundades med en pasta och öl vid Pistenklause. Under middagen kom det fram att Jörgen tyckte eftermiddagens varv var roligt men att han var rädd några gånger och Jani tyckte att jag körde som att jag inte ägde bilen själv (tog några curbs ganska hårt). Efter middagen blev det ett till vätskestopp på vägen till hotellet.






_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16   >>
8 besök senaste veckan (66820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande