Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 17 besök senaste veckan (79419 totalt) |
Köpte lite bilder från året Nürburgring resa från Racetracker.
![]() Min körning uppskattades inte alltid av passageraren. ![]() ![]() Men det är bara att vänja sig. ![]() ![]() Ibland är det lugnast att köra ensam. ![]() ![]() Det var inte alltid passageraren trivdes bakom ratten heller. ![]() ![]() Sen finns det dom som pustar ut när det inte blev någon luftfärd. ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Man gör så gott man kan, det viktigaste är att man har roligt! ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Fick lite fredagsfeeling och tog tag i att montera lite mer kurvvänliga stolar i M2:an.
![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Grattis! Var sugen på dessa till Zätan (hade varit ett sjujävla lyft) men jisses vad de kostade
|
||||
Tack! Dom är ju inte gratis, men tänker att dom går inte ner i värde direkt. Eller så intalar jag mig själv det för att det inte ska svida så mycket. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Tack! Mycket nöjd är jag, känns som ett lyft i sidostabilitet. Vägde ingen av stolarna men de nya stolarna är inga lättviktsstolar, men skulle tippa på att de är ett par kilo lättare. Hade manuella stolar innan också. Edit: Var tvungen att Googla lite, verkar som att OG M2 stolarna (el) väger ca 22 kg utan skenor/fästen och Recaro Sportser CS väger ca 15 kg utan skenor/fästen enligt Recaros hemsida. Men en liten viktbesparing borde det ha blivit. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Nu kanske inte viktbesparingen var just prio, men som du säger är det ju alltid trevligt om man kapar något kilo ![]() Bättre sidostöd, mindre vikt men ändå möjligheten att köra den som "daily" är ju inte illa ![]() _________________ Emil W |
||||
Passade på att väga stolarna när jag ändå hade ur dom igen för att justera ner höjden, M Performance stolarna väger faktiskt 0,4 kg mer per stol! ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Tänkte gå igenom installationen av BMW Performance stolarna lite då det finns lite blandad info på nätet som jag upplever är felaktig och i vissa fall ologisk. Många som har gjort samma byte verkar ha problem med sätesvärmen, men dom verkar inte flytta över sätesmodulen vilket jag tycker är konstigt. Kanske kan det här hjälpa någon som tänkt göra samma byte som mig.
Det jag trodde skulle vara svårast med installationen, elen alltså, visade sig vara det lättaste medan det jag trodde skulle vara lättast, skruva i stolarna, visade sig bli det jobbigaste. Men mer om det senare. ![]() Det man behöver flytta över från BMW originalstolen är det stora gula kontaktstycket, bältessträckaren, sätesmodulen och airbagkontakten. ![]() Sätesmodulen har en stor svart kontakt som går till stora gula kontaktstycket, en brun kontakt som går till värmen i stolsryggen och en svart kontakt som går till värmen i sittdynan. ![]() För att få ur det stora gula kontaktstycket måste man ta bort den stora jordkabeln och den röda kabeln längst till höger, dessa går till de uppblåsbara sidostöden. Går att få ur pinnarna med en liten skruvmejsel eller i mitt fall en pincett som jag använder för att rensa dekor jag skär ut. ![]() ![]() Undersidan av BMW Performance stolen, här tar man bort allt. Bältessträckare, sätesmodul, det stora gula kontaktstycket och airbagkontakten. ![]() Kontakterna till sätesmodulen på BMW Performance stolarna är identiska med M2 original, även färgen på kablarna är lika. Som jag nämnde tidigare, konstigt att de flesta inte verkar flytta över sätesmodulen från originalstolen. ![]() Originalstolen har en blå 2-pins airbagkontakt. ![]() Svårt att se, men gul till höger och brun till vänster. ![]() BMW Performance stolen har även den en 2-pins airbagkontakt, skillnaden är en bygel som flyttas bort när man sätter i kontakten. En form av skydd från att av misstag mata airbagen med matning så den smäller av. Vilket inte originalstolen har. ![]() Här satt dock gul till vänster och brun till höger. Satte i kablarna på samma sätt som de satt ursprungligen på BMW Performance stolen när jag flyttade över den blå kontakten. Inte för att jag tror att det spelar någon roll... Med det så var elen avklarad utom "seat occupancy sensor mat", men den tror jag inte att jag kan få liv i. Originalsolen hade en enklare variant med 2 kablar och BMW Performance har 3 kablar samt något form av chip under sätesdynan. Inte riktigt på det klara hur det fungerar här. Kommer airbagen att utlösa ändå? Vilket jag vill. Om nej, då skulle man kunna koda bort sensormattan eller sätta i en emulator. Men då kommer bilen varna för att bältet inte är i? Det går ju att koda bort även det, men det vill jag inte heller. Huvudsaken är att airbagen skjuter av om det är läge för det om någon sitter där (bälte i). Någon som kan det här bättre? ![]() Sen till problematiken med själva monteringen. Den första monteringen gick bra, men man fick busskänsla då stolen var monterad i sitt högsta läge sen köpet. Sänkte ner passagerarsidan och det gick fint! Sen kom jag till förarsidan... Kunde inte sänka ner stolen och det visade sig att det sitter ett underrede till en passagerarstol även på förarstolen, således fanns det inte utskuret för bältessträckaren i sidostycket. ![]() ![]() Relativt nöjd med det, det får duga då det är sidan mot kardantunneln ändå. ![]() För att få bort den sista biten där det var dubbelplåt hade jag tagit en skruvmejsel och knackat lite så plåtarna hade separerat lite. Tänkte att det är bara att banka tillbaka lite med en gummihammare. Jo tack! Då sprack fågelskiten till svets från fabrik som höll bakre tvärstaget mot sidostycket. ![]() ![]() Det såg inte mycket bättre ut på andra sidan heller, fattar inte att denna skit har passerat QC i fabriken. ![]() Nåja, hade ingen som helst lust att börja kapa bort hela tvärstagen och göra om allt igen så jag gjorde en quick-fix på problemet. La på en kapskiva på vinkelslipen och kapade ur svetsarna så gott det gick och "slipade" bort lagom mycket färg med kapskivan och svetsa om. Här är sidan som inte sprack, så jag la bara till lite svets på vardera sida. ![]() Jag är inte heller en bra svetsare men det blev iallafall bättre än från fabrik. ![]() ![]() Svetsen som sprack, kapade ur nästan hela svetsen och la en ny. ![]() Rengjorde svetsarna och la på lite av Biltemas motorlack vilken jag tycker fungerar utmärkt och är slitstark. ![]() ![]() ![]() Här skulle man ju kunna tro att allt är frid och fröjd, men det var det inte. Och det tycker jag är viktigt att man visar/berättar så det inte blir något instagramflöde där allt är regnbågar och enhörningar. ![]() ![]() Sen lite om installationen under stolen. 3D-printade en liten hållare till sätesmodulen som jag kunde fästa i främre tvärstaget med ett par buntband. ![]() ![]() Sätesmodulen sitter med dubbelhäftande tejp och ett par buntband. ![]() Försökte snygga till dragningen av kablar så gott det gick och märkte även upp vad alla kablarna gick till. ![]() Det kom inte med på bild, men det stora gula kontaktstycket sitter fast i stolen med dubbelhäftande tejp och ett grovt buntband. Originalfästet på BMW Performance stolen passade inte riktigt med fästet på det stora gula kontaktstycket. ![]() Så vad tycker jag när allt är klart? Supernöjd med utseendet (en av dom finaste stolarna som tillverkats i mitt tycke), sidostödet är ett klart lyft, i det lägsta läget sitter man lite lägre än originalstolen i lägsta läget vilket är trevligt och nya stolen är lite hårdare överlag vilket kan bli jobbigt om man ska åka till Ringen. ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Sen har jag gjort en liten kåpa som blockerar "luftgardinen" i hjulhuset, luftgardinen fungerar bra när man fortfarande kör med OEM fälgar utan spacers. Kör man bredare fälgar eller med spacers träffar luftströmmen däcket istället och skapar turbulens och ökat lyft i hjulhuset fram som följd.
![]() Designade in låsningar så kåpan varken kunde rör sig i sid- eller längdled, sen skruvar man fast den med en av skruvarna till innerskärmen. ![]() ![]() ![]() Man skjuter i kåpan bakifrån... ![]() ...sen vrider man den framåt samtidigt som man trycker utåt så klickar den i! ![]() ![]() Sen kom jag på att jag har glömt att ta bild på hur luftintagen bakom njurarna blev med fronten monterad. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Planerar lite inför vinterns, förhoppningsvis få, uppgraderingar på M2:an. Bromsoken fram blev missfärgade av värmen på Gelleråsen sist, men inga som helst problem med bromsprestandan. Utsidan av oken är grön/svarta men insidan som har kylning är fortfarande lika fint blåa. Det här har ju stöts och blötts på nätet förut och konsensus är väl att problemet är kolvarna som är tillverkade i någon form av aluminiumlegering och därmed för över mycket värme som i sin tur missfärgar den icke värmetåliga färgen som använts.
![]() För att fixa till det här problemet såg jag 2 möjliga lösningar. Det ena är att renovera oken fram med ny färg, packningar, dammskydd i silikon och rostfria kolvar. Innebär en hel del jobb och det är inte säkert att det går att få till det snyggt med logotypen på utsidan. Efter lite fritidsforskning kom jag fram till alternativ 2 som är att anpassa bromsok från F90 M5/F82 M8/G87 M2/ G80 M3/G82 M4 som används till skivor som är 380-400 mm i diameter, 36-40 mm tjocklek och svephöjd 75-85 mm. En bonus är att oken är radialmonterade, har samma kolvarea som stora oken på F87 M2 så det borde gå att koda om ABS-enheten om det behövs och att F90 M5 har blå ok precis som M2:an. ![]() Alternativ 2 kändes som en bättre långsiktig lösning med alternativ att kunna använda 380x36 mm skivor i framtiden om det behövs, det säljs lösa friktionsringar till G-serien som jag kan rita en custom bell till. Började leta efter bromsok och hitta turligt nog en komplett uppsättning (fram och bak) till salu på Bendt bil till det facila priset 8.000:-! Taget! Oken är riktigt rejäla och lär, i sig själv, kunna absorbera en hel del värme. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Igår blev det körning på Gelleråsen med MX-5 klubben och vädret var kanon trots en kort regnskur. Mina Yokohama A052 tog slut på senaste körningen och det var inte möjligt att hitta nya däck, fick bli att köpa 4 original M2 bakfälgar med nya Yokohama A052 med 265/30/19 däck runtom. Även om jag föredrar att köra 18" så var det rejäl skillnad att köra med nya däck, vilket grepp!
![]() Så hur gick det då? Det landade på ett nytt PB med 1:13:99! ![]() ![]() Dagens enda missade växel kom så klart under det snabbaste varvet, lite skämmigt. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
En vän som tycker om att fota var med sist på Gelleråsen och tog ett gäng väldigt fina bilder.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Blev en sväng förbi Sviestad igår med Micke, Jani, Emil och Emil. Blev en ganska kort dag för egen del med körning halva första passet och hela pass 2 och 3. Sen fick jag "fel på drivlinan" vilket jag aldrig har fått tidigare, så här i efterhand har jag kommit fram till att däcktrycket gick under en kritisk gräns när däcken kyldes av mellan pass 3 och 4. Hade inga felkoder annat är misständningar och fuel cut p.g.a. limp mode. Annars kan man få "fel på drivlinan" om man börjar få lite bensin i tanken och pumpen suger luft, men jag hade lite mer än halv tank kvar och har aldrig tidigare haft problem med att köra nästintill helt slut på tanken. Så det utesluter jag! Innan det bar av hemåt fylldes däcken på och då låg trycket strax under 1,8 bar (har jag för mig att det var). Så då har man lärt sig det!
Till körningen då! Blev inte så mycket köra men det gick ganska bra ändå trots att jag brukar bygga mer fart ju längre dagen lider och vartefter jag hittat rätt spår/tänjt lite på gränserna. På Gelleråsen senast gick det bra att köra med dom tillfälliga 19":arna med 265 runtom men på ett ojämnare och mindre Sviestad var det inte lika roligt, tappade fart i utgångarna (Rondellen, Esset och Torparn) men framförallt var inbromsningarna i slutet av långa rakan och vid Torparn ingen höjdare. Det hände att jag fick styra emot 2-3 gånger i inbromsningen till Torparn för att baken ville ut på äventyr. Men det blev iallafall ett bästa varv på 1:02:58! Med lite mer köra tror jag att en hög 1:01 hade varit möjlig även om det var lite halt bak. ![]() Dagens snabbaste var från pass 2! Hela pass 2! Jagar Snömannen i RS3:an i början som var lite snabbare (1:02:02) innan Conti 7:orna blev hala sen släppte jag förbi Jani i sin vita M2 Comp DCT som var snabbare denna dag med imponerande 1:01:76 med väldigt lite mods! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
För ett par veckor sedan tog jag tag i att byta ut innerskärmarna bak som hade tagit lite stryk, framförallt på Ringen, och trasats sönder "lite".
![]() Vänster sida. ![]() ![]() ![]() ![]() Däcket hade käkat på bra, plåtrent med lite rester av gummi. Slipade av det mesta av gummit med en sliptrissa och torkade bort de små resterna som blev kvar med förtunning. ![]() Höger sida som var mer illa däran då det har varit lite mer vikt höger bak. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Som sagt, slipade rent på alla ställen där bodyn och färgen hade försvunnit och torkade av med förtunning innan jag drog på 3 lager med Hagmans CA Primer. Skippade att lägga på Alpinvit då det inte kommer synas. ![]() ![]() ![]() ![]() Nya fina innerskärmar. ![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag har tidigare nämnt att jag har köpt bromsok från BMW F90 M5 som är samma gjutning som G8X M vilket gör att jag kan köra med G8X M bromsklossar. Sen för ett par veckor sedan beställde jag en ny produkt från Girodisc (finns ej på hemsidan än) som använder sig av friktionsringen från G8X M (380x36 mm) med ett anpassat nav för att få 120x5 i hålfördelning och samma offset som 2NH-skivan (400x36 mm) från M2 Comp, fullt flytande skiva blir det. Men för att få på detta behövs en adapter, så jag började rita på det.
Adaptrarna kommer fräsas i aluminium men jag kommer pressa i gänginsatser i stål från Specers.nu som har en bra variant (https://spacer.se/produkt/insatsganga-m12x1-5/) till överkomligt pris. Då blir det likt original och bör bli hållbart. Dom nya oken är radialmonterade så jag beställde BMW original pinnbult och mutter från F90 M5. ![]() ![]() Här får gärna någon som gjort adaptrar flika in om något känns tokigt, har jämfört lite med andra adapters och det verkar som att 20 mm gods är väl tilltaget med marginal. Men jag kan ha fel. Ritningen är utan insatsgängorna. ![]() Bortse från att den inre radien på belägget är utanför svepet på skivan, jag 3D-scannade av oket med F90 M5 beläggen i för att kunna få en referens för den yttre radien. F90 M5 skivan har ett högre svep. ![]() Oket ser inte riktigt centrerat ut men det är för att beläggen är olika mycket slitna, samtliga kolvar var pressade i botten och jag centrerade med metalldelen på belägget som referens. ![]() ![]() Genomskärningsbild för att se att den yttre radien på belägget är lite innanför den yttre radien på skivan. Den yttre ringen skall symbolisera frigången i König Hypergram 18" mätt med monteringsytan på navet som plan. Det finns mer frigång i fälgen så jag hoppas att det kommer smita förbi, men det borde det göra då jag sett flera G8X M med 18" fälgar. ![]() Här kan man se att hörnet på belägget tar i fästörat på spindeln (överlappar 0,5-1 mm med kolvarna pressade i botten), men belägget till G8X M har en annorlunda form så jag fick jämföra lite med de ritningarna jag hittade på nätet och lägga dom över varandra... ![]() ...det är på håret men i värsta fall få jag fasa ytterst lite i bakkant på metallen för att det inte ska ta i fästörat en aning när beläggen är nya. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 17 besök senaste veckan (79419 totalt) |