Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 22 besök senaste veckan (79416 totalt) |
Jag har fräst flera olika adaptrar genom åren. 20mm verkar vara en standard dem flesta följer, har sett några simuleringar och det har en bra säkerhetsfaktor. Nu vet jag inte om du själv fräser ut dem eller lämnar bort jobbet. Men för att få ner kostnaden skippa alla chamfer med radie och gå istället på normal 45° avgradning. Allt vad radie heter skapar mer jobb i beredning och maskintid. Nu spelar det kanske ingen roll om du själv gör det eller en "vän" som sagt.
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
Skönt att få det bekräftat, tack! ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Idag dök de nya bromsskivorna till M2:an från Girodisc upp!
![]() ![]() ![]() ![]() Sen eftersom saker jag vill göra med M2:an börjar ta slut är det dags att börja pula lite med M3:an och jag fick ett ryck och köpte en ny surfplatta då jag tröttnat på den gamla som både är lite liten men framförallt jävligt trött! Köpte en Lenovo M9 av tredje generationen, kikade lite vad MaxxECU säljer och det var en Lenovo M8 av fjärde generationen. Kollade igenom lite recensioner och jämförelsetester och M9:an är ganska mycket snabbare än M8:an, har lite större skärm och dessutom hittade jag den för 300:- mindre än M8:an. Taget! Ritade upp M9:an i SolidWorks för att kunna göra ett case till den som ska skruvas fas i bilen istället för dagens pragmatiska lösning med kardborre som förvisso funkar utmärkt men känns lite ovärdigt. ![]() ![]() ![]() Sen började jag rita på case:t. Tanken är att surfplattan ska sitta på plats permanent, utom när jag behöver fixa med den så klart, och laddningen ska vara på hela tiden. Köpte en 90-graders USB C för att kunna göra case:t så slimmat som möjligt på sidorna. Tanken är att det ska se ut lite som en dash men för en tiondel av pengarna typ, visst den kommer inte starta av sig själv som en dash men det kan jag leva med. Kommer printas i Adura X. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
|
||||
Girodisc har funnit med en tag nu och det verkar vara mycket bra kvalitet! ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Då var adaptern till F90 M5 oken printade och testmonterade, blev både positiva och negativa nyheter som följde. Ville att den printade prototypen skulle vara stadig och inte flexa med det tunga bromsoket så den printades i PC med 15 väggar, 10 topp- och 10 bottenlager. Blev en riktigt stadig pjäs som vägde närmare 300 gram, men flexade gjorde den inte! Den slog sig lite i botten men toleranserna för de viktiga måtten var riktigt bra, skiljde som mest ett par tiondelar trots allt.
![]() Letade reda på lite skruv och mutter i gömmorna, var ganska skralt och tog en stund, och monterade adaptern på ett ok. Passformen var spot on! ![]() Tidigare gjorde jag lite efterforskningar och jämförelser och kom fram till att beläggen till F90 M5 och G8X M är i princip identiska med den enda skillnaden att svepet på F90 M5 skivan/belägget är högre, men "ytterradien" är densamma. Såg lovande ut. ![]() La beläggen ovanpå varandra och det visade sig vara helt korrekt, skönt! ![]() ![]() Beläggen passade kanon och det var enkelt att montera, men beläggbyten mellan körningarna kommer bli lite drygare då man måste ta bort oket och skjuta i beläggen underifrån/inifrån. ![]() Fick monterade bort kylningen för OEM oket då det helt enkelt inte får plats för att sedan testmontera. Blev bra men farhågan att undersidan av belägget skulle ta i fästörat på spindeln visade sig vara korrekta. Räcker med att slipa lite i hörnet på baksidan bara i detta fall, men det skulle visa sig senare att det inte behövs (förklaring följer längre fram). ![]() ![]() Här ser ni att belägget precis ligger an mot fästörat. ![]() Precis så det tar i lite. ![]() Testmonterade skivan och fick förskjuta bromsskölden 5 mm inåt för att kompensera för skivans tjocklek och den något annorlunda offseten. ![]() Hela paketet på plats! Radiellt sitter oket helt perfekt, ca 1 mm innanför kanterna mot insidan och utsidan av svepet. Däremot var offseten på oket off med lite drygt 4 mm, började fundera på om jag hade fått fel mått av Girodisc innan skivorna levererades (designade adaptrarna innan skivorna kom). Jag dubbelkollade CAD:en för att se så allt var korrekt, visade sig att jag hade missat en operation (Extrude Cut på 4,6 mm) som gjorde att det hade blivit fel offset (skivan hamnade längre in). DOH! Har korrigerat nu och ska printa ut en ny adapter imorgon bara för att vara 100% säker att allt är korrekt innan filen skickas iväg för fräsning. ![]() Det positiva med att jag hade gjort en miss var att offseten på skivan ändrades och därmed hamnade belägget tillräckligt långt ifrån fästörat på spindeln och kommer inte bli ett problem. ![]() ![]() En annan tråkig nyhet var att mina Hypergram inte gick på med dessa bromsok, skulle uppskatta att det fattas 7-8 mm för att ha lite marginal mot fälgbanan. Det får bli att köra med de tillfälliga 19" jag köpte tidigare i år och senare köpa en uppsättning 18" fälgar som klarar av att svälja dessa bromsok. Har ögonen på BMW original M2 CS Racing 513M i 18x10,5 ET46 square som sväljer dessa bromsar, finns dom som t.o.m. kört med 400 mm skivor i dom fälgarna med oken lite bearbetade. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Då var adaptrarna till dom nya bromsoken klara, provmonterade för att vara säker på att allt är rätt. Fick justera designen lite för han som skulle fräsa dom tyckte att jag var lite jobbig.
![]() ![]() ![]() Inte hundra concentriskt, men det är för att hålen är lite överdimensionerade. Radiellt är jag nöjd! ![]() Utsidan ser bra ut också! ![]() Originalfälg med 15 mm spacer. ![]() Radiellt finns det gott om plats även om dessa 19" verkar vara lite åt det tightare hållet. ![]() Den konkava designen gör det tight, med 15 mm spacer är det ca 10 mm frigång. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Ställde på M2:an den 1 maj och var ute och gasade lite, gick lika bra som den gjorde förra året.
![]() ![]() ![]() ![]() Passade även på att kolla om det fanns någon olja i catchtanken till vevhusventilationen som jag monterade förra våren. Visst fanns det olja! Hellre att det fastnar i catchtanken än att det sätter sig på insugsventilerna. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Till sist blev det att uppdatera surfplattan i M3:an då svågern köpt en Bambu Lab H2D så hållaren jag tidigare ritat gick att skriva ut i ASA-CF. Den gamla surfplattan var både liten, trött och installationen lämnade en del att önska även om det fungerade.
Ut med det gamla... ![]() ![]() ...In med det nya. ![]() ![]() ![]() Skumtejp i både lock och hus för att det inte ska bli nå konstiga vibrationer och ljud. ![]() ![]() ![]() ![]() På plats i bilen! Laddningskabeln med en 90 graders vinklad USB-C är dold bakom locket. Kom på att jag glömde ta bild med surfplattan monterad, kommer tids nog. ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Den 24:e maj var det bokat att köra på Bimmers of Sweden och då det var ett tag sedan sist jag körde med M3:an tyckte jag att det var i sin ordning att byta ut alla vätskorna i bilen. Fortsatte på mitt koncept med Motuls 300V 10W-40 i motorn då den går så kallt ändå. Alla oljorna som tömdes ut såg faktiskt fina ut men det känns ändå gott i själen att veta att man har gjort så gott man kan för att bilen ska må bra och leva länge. Kylvattnet var dock lite rostigt! Fick veta att man bör byta kylvattnet varje år om man bara kör med batterivatten och Super Coolant/Water Vetter osv då det inte är lika bra rostskydd som i glykol, även om det är rostskydd. Så nu får det bli byte varje år!
![]() Har sett att bältena hör glidit lite på burröret (trots att de är korsade) de är monterade på och har tidigare sett att det finns "harness collars" att köpa men tänkte att det borde väl gå att 3D-printa, ska ju ändå bara förhindra att bältena glider åt sidan. Gjorde så att man pressar i låsmuttrar i ena halvan för att underlätta monteringen, men det var allt annat än bekvämt ändå med buren i vägen. ![]() ![]() ![]() ![]() Blev okej överlag, hade nog kunnat göra dom med nätta men det får duga så länge. En tillfällig lösning som troligen kommer bli permanent. ![]() Sen tidigare har jag stört mig på att slangen från fronten som matar luftfiltret med lite friskluft rostar på insidan och ansamlar vatten. Lite för lång och billig slang (men som duger gott till bromskylning). ![]() ![]() Köpte mig 1 meter slang från Do88 som är klädd på insidan och gjorde den kortare. Lite rakare flöde in till luftfiltret och ett naturligt fall så vatten kan rinna undan lättare. Om det inte göra det kommer det inte synas ändå. ![]() ![]() Hade ingen GoPro fäste till M3:an heller. Orkade inte släpa med mig datorn hemifrån för att 3D-scanna så det blev lite Flinta-metod med en enkel bild och rita upp lite linjer i Illustrator som jag senare exporterade till en DXF-fil för att kunna öppna den i SolidWorks för att kunna mäta vinkeln. 106 grader visade det sig vara och då blev det lite lättare att "frihanda" ett fäste. ![]() Blev rätt bra tycker jag trots en lite tankevurpa, kan ni se den? ![]() Kameran på plats! Fästet är förskjutet 19,5 mm åt passagerarsidan för att kompensera för att linsen på kameran sitter i ena hörnet, om nån annan hade tänkt göra ett fäste och vill att linsen ska vara "bang on" i mitten. ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Sen var det då dags för körningen på Bimmer of Sweden 2025. Själva arrangemanget för förarna var ändrat till i år utan att det hade informerats i förväg. Tidigare år har jag lossat av bilen, gått till det lilla huset för pappersarbetet och sedan besiktat bilen precis bredvid för att sedan åka till depån och vara redo för att åka ut direkt efter förarmötet som håller på mellan 08:30-09:00. Första passet börjar 09:00 så därav det "naturliga" flödet i min mening. Men till i år hade något ljushuvud bestämt att man skall göra pappersarbetet uppe i loge 4 och man får absolut inte besikta bilen innan man har fått sitt klistermärke.
![]() ![]() Nåväl... Till sist stod jag, Micke och Viktor (vänster till höger i bild) i depån redo för pass 2 iallafall. ![]() Viktor tog 2 fina bilder med en skön vinkel inför ett av passen! ![]() ![]() ![]() Sen blev jag kontaktad av jsv_media1 idag på Instagram och han hade ju tagit 2 kanonbilder med hög fartkänsla, mycket uppskattat! ![]() ![]() Hur gick körningen då? Trevande i början då M3:an kräver en fast handlag, helt olik M2:ans lugna och trygga uppförande. Dagen till ära hade jag bytt bromsbelägg bak till Pagid RS14, som jag fått med till bromsoken vid köpet, då de gamla PFC 12 var lite väl slitna. Visade sig att Pagid RS14 hade ganska rejält mycket mer bett och det blev lite svettigt i de första inbromsningarna efter långa rakan, det var en ny upplevelse att få bredställ i hög fart. ![]() Dagens snabbaste varv: Dagens andra pass (med båda de snabbaste varven och ett riktigt raggarställ i vänstern efter start och mål vid 06:30): _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det var fullständig katastrof, Det tog oss 1,5 timme från att vi gick upp till förarmötet innan vi överhuvudtaget kom iväg till besiktningen. Så dåligt har det aldrig varit förrut. _________________ Mathias Danesten Bmw E46 330 - Turbo Passat Alltrack Golf MK 7,5 |
||||
Det brukar flyta på bättre så det blir definitivt bakläxa för arrangörerna. Att kommunicera ändringarna tycker jag är minimum. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Håller fullständigt med, du han med förarmötet 08:30. Jag och Viktor fick inte komma in för att det var fullt. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Inte hjälpte det ändå! ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Var och körde på Gelleråsen förra torsdagen på Göranssons egna dag med Open Pit, gillar verkligen upplägget med att åka ut när man vill. Det var bra uppslutning med ca 35 bilar av blandat slag, men ett stort BMW-gäng med många av de nyaste M2/M3 och så min gamla M3:a.
![]() Gjorde som vanligt en översyn av bilen innan jag åkte iväg och upptäckte att det var oväntat lite belägg kvar på innerbeläggen, måste ha flyttat de yttre beläggen till insidan inför sista körningen förra året och glömt bort det. Men jag bytte bara sida (Höger/Vänster) och tog med en reservuppsättning med gud vet vad för belägg (Satt på när jag köpte bilen). På Mantorp sist var det lite halvjobbigt med bromsbalansen efter byte av belägg bak så jag reducerade bromskraften bak ännu mer inför körningen på Gelleråsen, nu blev bromsbalansen mycket bättre! Lättare att modulera och inte lika orolig bak. Första passet började med regn men jag åkte ut ändå för att värma drivlinan lite. Körningen flöt på bra och jag satte ett nytt PB i andra passet med 1:14:10. Förra PB var på 1:16:32 från augusti 2023. Har inte gjort något alls med bilen utom byte av belägg bak så det är bara föraren som blivit lite bättre eller mer van med bilen. Kämpade på och lyckades under pass 6 sätta ännu ett PB med 1:13:90, 9 hundradelar snabbare än med M2:an sist på Gelleråsen. Försökte jaga på ännu mer och det straffade sig under dagens sista pass i depåkurvan. Kom in lite för fort och bakhjulen låste sig lite när jag växlade ner, måste verkligen jobba på det där med rev match, så jag gled genom sandfållan och ut på gräsmattan. Som tur var gick inget vitalt sönder på bilen förutom luftintagen till bromskylningen bak. Men då fick jag en anledning att göra om designen lite. ![]() Dagens snabbaste varv: Hela pass 6 minus uppvärmnings- och avkylningsvarv, tog ett avkylningsvarv i mitten av passet men sen när jag fick se en lekkamrat i backspegeln ville jag ladda på ett par varv till. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 22 besök senaste veckan (79416 totalt) |