Företagsannonser
Nya Racingbatterier!
73 besök senaste veckan (21566 totalt)
1, 2   >>
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Hej!

Här kommer nu information av mina egenframtagna Racingbatterier, "Topend Lithium batterys". Gör en tråd här för att sprida lite info runt batterierna och detta ämne.
-Det vart visst väldigt mycket text. orkar ni inte läsa allt dravel finns det filmer på och info på youtubekanalen, en Hemsida med webbutik, och fejan finns xå

Eftersom jag själv skruvar bil mm och kör racing så ville jag hitta ett lätt batteri med bra prestanda och bra pris.
Inte helt lätt att hitta, därför tog jag fram ett eget! (Det var inte heller lätt.)
Tillsammans med en batteritillverkare i Kina har jag lagt ca ett år på att testa olika celler och produkter för att ha kommit fram till detta som jag hoppas skall träffa rätt!

Drar här det viktigaste och lite vad man bör tänka på vid val av ett batteri och hur dessa Lithuim Järnfosfatbatterier fungerar. (LiFePO4)

Det finns en massa sätt och normer att mäta batteriers startkraft på, och dessa används mer eller mindre kreativt för att visa vilka fina batterier man har att erbjuda
Går igenom lite här och ursäkta om det blir lite nördigt.

Många undrar: Hur många CCA är det i batteriet?
Bra fråga
Inga alls egentligen, men det beror lite på vad man menar

Vad är CCA??

CCA (EN & DIN) betyder : "Cold Cranking Amps"
Det är ett sätt att mäta hur bra startegenskaper ett batteri har vid kyla
Man kyler ner ett full-laddat batteri till -18 grader c under 24 timmar och därefter belastas batteriet under 30 sekunder ner till en spänning av antingen 7,2 volt (En) eller 9 volt ( Din) och mäter då hur många ampere batteriet kan lämna

HCA (EN) då?
Hot Cranking Amps
Samma procedur fast i +27 Grader
(Batterier presterar ju bättre i varm miljö)

PCA
Pulse Cranking Amps
Och nu börjar det bli intressant
Det finns (vad jag har funnit) inga riktiga normer för vad PCA skall vara
En del kör med 0,5 sek, andra med 1 sek, andra med:"mindre än 5 sek" och vid vilken spänning batteriet har vid den pulsen det skriver man inte alls.
Så i princip korsluts batteriet en kort stund för att få ur max Ampere

Sedan finns det en massa mer eller mindre användbara normer som jag inte tar upp här

Vad är då intressant?
Jag har utgått efter mitt eget behov: Att starta min rejsbil i Sverige Sommartid.
Men då finns det ingen norm man kan använda..

Men CCA då??
Jovisst, men av flera skäl finner jag det ointressant!

1. Vad jag vill veta är hur många Amp batteriet kan ge här och nu, när jag skall starta min motor. Jag kör ej i -18 med bilen, och all extra kapacitet som finns vid högre temp.är bara överkapacitet och vikt jag ej behöver. Så litet och lätt batteri som möjligt vill man ju ha.

2. Lithiumbatterier fungerar ej i kyla!! De jag har provat har tappat mer än hälften av startkraften redan vid 0 grader.

3. 30 sekunder är lång tid

4. De flesta fabrikaten använder: "EN" normen vid mätning, alltså belastning ner till 7,2 volt, det ger ju finare siffror än DIN, men jag tycker (personligen) att det är väl låg spänning!
Din normen på 9 volt tycker jag är någon rimlig form av lägstanivå.

Alla förekommande mätmetoder är gjorda för blybatterier, och vad jag vet finns det ingen vedertagen norm för att mäta lithiumbatteri

Det jag vill ha är en värde som ligger så nära verkligheten som möjligt, och som man kan förstå!
Så jag gör som vanligt: Går mot strömmen
Skapar egen standard:

RCA "Racing Cranking Amps" (Real cranking amps )

Jag belastar batteriet ner till (Din normens) 9 volt under 15 sekunder vid + 20 grader och mäter strömmen med en belastningsprovare som drar "Riktig" ström

Har heller inte brytt mig om att ta med det "Puls" värdet på mina batterier, de ger fullt tillräckligt, det flesta batterier kan ge en jäkla massa ström under kort tid
Och den tiondels sekund som startmotorn drar extra mkt ström kan de lätt klara av

(Provade på kul och det minsta ger ca 1000A under nån sekund)

Så de som skriver CCA på sina lithiumbatterier har kanske inte tänkt på detta, eller tagit den lätta vägen och helt enkelt tagit fram en elektronisk batterimätare och testat med, och bara tagit det värdet. ( eller bryr sig inte )
En sådan mätare kan visserligen visa hyfsat rätt, men några CCA blir det ju inte, möjligen HCA, eller kanske RCA ...

Behöver ju heller inte betyda att deras batterier är dåliga på något sätt, men man kan ju misstänka att viss "frisering" av siffror förekommer.
I slutänden betyder att de tagit ett mätvärde och satt på produkten som avser ett tillfälle där den produkten inte fungerar . Jag kanske är petig, men tycker inte det känns rätt

Hur välja rätt batteri?

1. Vad drar startmotorn ?
Man bör ha ett batteri som konstant klarar leverera den ström startmotorn tar.
Tumregel: startens ström ( tex 1,5kw = 125A ) då bör man ha ett batteri som kan ge 125A konstant. Ta det Gånger 2, så får du lämplig lägsta RCA ( 125x2 = <250 )

2. hur lättstartad är motorn?
Lithiumbatterier kan ge drygt 10 ggr mer ström än de klarar av att ta emot, så har man en väldigt lättstartad motor kan man ha ett mindre batteri med lägre laddtålighet
Kör man tex på E-85 eller har vass men gammal NA motor kanske man behöver veva längre på starten och behöver då högre laddtålighet på batteriet för att det skall klara ta emot den högre laddningen efter start
Tumregel: som nr 1 men gå upp ett snäpp i batteristorlek

3. Hur mycket elektronik man har i bilen.

4. Förväntad livslängd. Om prestanda och vikt är viktigare än livslängd kan man ha kart mindre batteri. Större batteri = Längre livslängd

5. racing eller "daily driver"?
En bil som används till vardags behöver större batteri för elutrustning, kö-körning mm

Sedan så klarar ju batterierna att starta betydligt större motorer än så, men problemet blir laddningståligheten. Vill ju inte gärna rekommendera folk att köpa batterier som faller utanför sina specifikationer

( Jag långtestade ett av batterierna motsv 9 ah storleken i min firmabil i somras, som i princip körs som en budbil och startas 10-20 ggr per dag. 2,9 liters diesel med glöd, ( den drar ca 400 A första sekunden)
Det klarade mellan 600-700 starter utan några som helst problem.)

Annars kan man ju play it safe och bara köpa det största javascript:emoticon('')
Jämfört men konkurrenter med samma prestanda så kostar dessa ca hälften

Jag har inte råd att köpa hem hundratals batterier på ren spekulation så jag börjar småskaligt ,vi får se hur det artar sig. Om intresset finns för produkterna kan man ju alltid expandera.

Hoppas jag har svarat på några eventuella funderingar och inte gjort er mer förvirrade
Ni får göra inlägg om ni undrar något, men försök håll tråden ren och saklig
Krångligt?? Japp. Batterier ÄR krångligt!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lathund för att välja TopEnd Batteri:

Liten motor upp till ca 2 liter bensin lättstartad
Eller större motor med fokus på låg vikt och inte batteriets livslängd 6 Ah 400Rca
Tål 30a laddnig

"Mellan motor" E85 2 liter upp till kanske 3 - 4liter bensin 9Ah 600Rca
tål 45 a laddning

Stor motor, hårt trimmat, V8, massa el mm 12Ah 800Rca
Tål 60 a laddning
thumbs up thumbs up thumbs up

Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Intressant, vad jag funderar över är vikten å batteriena och om jag kan ladda/underhålls ladda med min Cteck laddare?

Med vänlig hälsning, Per

Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Hej Per!
Det minsta väger 1,1 kg, o det största 2 kg.
Vanlig ctek funkar skapligt men lithiumladdare rekommenderas.
Mvh Per

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Intressant!

Hur är brandsäkerheten på dessa, har hållit på med RC och vet faran med LiPo-batterierna.
Man vill ju inte att ens ögonsten som man byggt på i 4år skall brinna upp tillsammans med ens garage.

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Hemside adress?

jigab
göteborg
Här sen Sep 2011

intressant läsning

några frågor dock

1 som tidigare talare hur är det med brand säkerhet. litiumbatterier generellt brinner så in i helvete om dom tar sig och röken kan i sig vara riktigt farlig. Rekommendationen biltillverkare har idag till brandmän om en modern elbil brinner är att låta den brinna ut.

2 vikten är imponerande ! vad är jämnför batterierna i bly variant kontra dina ?

3 är det godkännt med litium på track days etc..

4 du skriver att dom tar emot ex45 ah laddning. en vanlig generator lämnar 70-120 amp är detta direkt skadligt för dina batterier.

måste säga att det är grymt av dig att ha skapat en egen produkt. thumbs up

Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Brandsäkerheten skall vara utmärkt.
Lipo (Lithium polymer) är mer instabilt ,men detta är LiFePO4 (lithium järnfosfat) som skall vara mycket stabilare
Och Tex i Rc, så kör man ju slut på batteriet och sedan snabbladdar man kanske ett redan varmt batteri.
Detta är startbatterier, och här är ju vitsen att det hela tiden skall vara fullladdade
Dessutom så skickar jag med en liten digital voltmätare med varje batteri, (som SKALL monteras )så man får stenkoll på spänning och laddning , och kanske jag slipper några onödiga supportsamtal på köpet

Länka var tydligen ej tillåtet här,men man kan lista ut den svenska hemsidan om man är lite klurig

Jo laddning ja.
En gen kan ju ge säg 100A , men bara om batteriet är tomt. Jag testade en bil med 60 ah gen, och den laddade 40-30 A i ca 5 sek sedan sjönk det undan väldigt snabbt. Finns på film
De tål ju givetvis lite överladdning kortare tid, men har man av någon anledning ett tomt batteri skall man ladda det med laddare och inte med bilens generator.
Dock kommer det inte explodera av för mkt ladd, men får kortare liv...

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej,

"Vanliga" Li-Ion batterier pallar inte att överladdas och man laddar typiskt tills man uppnår 4.10 (max 4.2V) per cell. Hur funkar detta med en vanlig generator gjord för blybatterier (som tål överladdning mycket bättre)?

Som jag ser det är detta en OK produkt men man bör nästan komplettera med en krallig diod så att bilen endast startar mha. batteri men matas sedan av enbart generatorn...kanske med en LiIon-godkänd laddregulator "åt andra hållet".

Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Trådstartare
inget problem med laddning från vanlig generator, dessa celler har inte samma spänning som de du nämner.

Citera
Meantek
Tullinge
Här sen Mar 2013

Kina, ja. Prototyperna brukar funka fint, sedan får man något helt annat än det man betalar för i slutändan om man inte är där själv och piskar kineserna, på kinesiska.

Hoppas du har reggat AB och har schyssta försäkringar.

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Meantek skrev:
Kina, ja. Prototyperna brukar funka fint, sedan får man något helt annat än det man betalar för i slutändan om man inte är där själv och piskar kineserna, på kinesiska.

Hoppas du har reggat AB och har schyssta försäkringar.

Tyvärr sant, har en kommentar färskt i minnet om Kineser från en som varit där mkt och övervakat dock gränsar den kanske till lite HMF så jag skippar den

Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Jo, Ibland får man tala till dem med STORA bokstäver
Men produkterna är bra. Skulle aldrig våga släppa ut grejor på marknaden som inte fungerar.
Har hållit på med bilar, el mm i snart 30 år, så har nog skaplig koll
Kommer även åka över till Kina i början av nästa år och "Hälsa på" dem, dock utan piska...
-AB, har inte alla det?

Citera
Big Al
Skellefteå
Här sen Jan 2004

Jag har ägt ett LiFePO4, men råkade av all hast starta bilen mha starthjälp när batteriet var urladdat helt vilket slutade med att jag eldade upp det

Hur är dina rekommendationer för laddning av ett tomt batteri? Är det endast extern laddare med individuell cellavkänning som gäller?

Hade varit kul att prova ett nytt ... men känns som att jag behöver ett idiotsäkert batteri :P

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Big Al skrev:
Jag har ägt ett LiFePO4, men råkade av all hast starta bilen mha starthjälp när batteriet var urladdat helt vilket slutade med att jag eldade upp det

Hur är dina rekommendationer för laddning av ett tomt batteri? Är det endast extern laddare med individuell cellavkänning som gäller?

Hade varit kul att prova ett nytt ... men känns som att jag behöver ett idiotsäkert batteri :P

Jag är också idiot....så jag fyller på.

Går det att starta bilen med hjälp av ett extra blybatteri och kablar....som starthjälp ?

Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Big Al skrev:

AJ, det där lät lite väl spännande, men det är inte alls säkert att det bara berodde på att batteriet var tomt. Om dessa batterier står tomma, säg längre tid än någon natt så går de mer eller mindre sönder!
Men laddare rekommenderas såklart, även om de jag testat tål förvånanvärt mycket misshandel innan de gav upp.
Så om ditt batteri hade stått tomt typ ett par dygn eller mer, så blir det någon form av inre kris i cellerna och de pajar helt enkelt. Om man då försöker ladda, blir det kortis i batteriet och då blir det varmt! Samma fenomen finns för blysyrabatterier, sk sulfatering ,men då blir det oftast inte kortis, och händer inte lika snabbt och kan gå att "rädda".
Hur länge stod det tomt? Och. Vart det eld, eller mer pys-värme-rök.. ?

Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Big Al skrev:

Jag är också idiot....så jag fyller på.

Går det att starta bilen med hjälp av ett extra blybatteri och kablar....som starthjälp ?

Det går såklart, men då känns det som det är nåt annat som är fel.
Om du tex har det största batteriet här , på 12 amp, tomt, ( =12 volt) och har en "stor" ladddare på 25 amp så är det fullt på mindre än en halvtimme. Utan risk för överladdning.

Min bil stod tom över natten (tändningen på), 6 ah batteri. Laddare på med 25 amp ctek. Efter 5 minuter kunde jag starta. Laddade med gen, och det batteriet funkar ännu!

Men som svar på frågan, JA, det går, risken är att generatorn laddar Mer än vad batteriet mår bra av i början.
Ordning i Depån och fulladdade batterier, soppa i tanken. Då vinner man race!

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Per Honda skrev:

Ja....men då gäller det att man inte har Murphy med sig i teamet...

Allt ska ha sina tydliga instruktioner, så alla vet vad/hur man gör.

Citera
Big Al
Skellefteå
Här sen Jan 2004

Batteriet var nog urladdat relativt länge ( läs några dagar ). Hade glömt slå av huvudbrytaren och har tjuvström i systemet.
Satte på balansladdaren men hade inte tid att låta det ladda upp nog så kablade igång och lät bilen stå på tomgång. Var ju racedags
Så det var nog redan trasigt.
Det vart årets rökutveckling.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

ButterflyRacing skrev:
Per Honda skrev:

Ja....men då gäller det att man inte har Murphy med sig i teamet...

Allt ska ha sina tydliga instruktioner, så alla vet vad/hur man gör.

Även Murphy?

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

En fråga, kan man sätta på laddaren på batteriet och låta det stå så säg över vintern eller andra längre perioder?

Lät lite som man inte skulle ladda ett fullt batteri men jag kan ha hört/läst fel.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Helt rätt. Det ska ju vara en godkännd företags-tråd....

Citera
Företagsannonser
Nya Racingbatterier!
73 besök senaste veckan (21566 totalt)
1, 2   >>

Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt