Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6770 besök totalt |
Formel-3, hur snabb?
Hej Min första fråga på detta välbesökta motorforum. Jag har fått i present 1st dag på Gelleråsen ![]() Det innebär Chrysler neon, Gokart och Formel-3. Tänkte börja förbereda mej mentalt. Har en fundering om f-3 bilen, den går så klart fort men hur snabbt? (Körning sker efter följebil) Frolic _________________ per karlsson |
||||||||||
De går....jättefort!
![]() Innehar varvrekordet på Gelleråsen bla med 1.02. En vanlig, ganska snabb, gatbil åker på runt 1.20. GTR ligger runt 1.06 på samma bana. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||
om man kikar på bilderna från arrangörens sida så kan man se att det inte sitter original F3 motorer i bilarna. De kör tydligen med Reynards 873 chassie som var ett av de första kolfiberchassiena innom F3 (ca 1987-88).
Troligtvis kommer du få en bil som är ställd rejält understyrd, satt med lite downforce fram, "snälla däck"(ev ej slicks, och med sänkt varvstopp(0ch inte med riktig F3-motor), annars hade det nog varit svårt för arrangörerna att få ekonomin att gå ihop, och 90%hade åkt av på 2minuter. I vilket fall som helst så går det herrejösses fort om man bara vågar stå på ordentligt och behandla bilen som den skall behandlas, dvs hårt men bestämt och med känsla. tidsmässigt tror jag en sådan här bil som de håller kurser i går minst 10% långsammare än en i raceprep, men va fan, det är j_t kul ändå! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
När jag körde samma grej för 1 månad sen så satt det vinterdäck på!!!!! Dunlop snowsport dubbfria..... _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||
Mycket trevligt att se Reynard Saaben igen! är det Salas eller Reids (var det väl??....) finns den i Svedala, får vise den i historiskt? ![]() ![]() Tror också att Dainelssons bil finns kvar? Såg en annons om en reynard F3 med saab motori IB för något/några år sedan. Hur som helst kul F3 hsitoria med svensk anknytning. Av någon anledning lär den Svenska bilen (som vann SM -85 om jag minns rätt) gått bättre än de brittiskt skötta. Saab var väl lindrigt impade av Nicholson-McLaren. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Jag vet tyvärr inte hela historien bakom just detta exemplar, tyvärr. om jag kommer ihåg rätt så hade de startnummer 27 & 28 i Madgwick Motorsport det året, nr 11 är någon annans? Från pressvisningen (med Anthony Reid och Maurizio Sandro Sala) ![]() Från Silverstone? ![]() Lite har jag lyckats luska fram, men vem/vilka som har kört den (och var) var inte det viktigaste just då vid det efterforskningstillfället. Men visst finns den i Svedala....... ![]() Missade annonsen i IB, eftersom jag för ett antal år sedan insåg att tidningen inte gav mig det jag ville ha... ![]() Vet du något mer om just den annonsen, har du kvar tidningen, möjligen? Visst skulle det vara kul att få se den i historiskt, men men ......., det är en bit kvar ![]() Så vitt jag vet/visste (för några år sedan (?)), så finns/fanns Danielssons bil i Skåne? och visst vann Tomas Danielsson SM '85, men att därigenom påstå att den gick bättre än de brittiska bilarna, vet jag inte om man bara kan säga så där hur som helst. och det kanske inte bara var Saab som var lindrigt impade av Nicholson/McLaren Engines Ltd, de gjorde nog bara vad de blev tillsagda att göra i en del fall...... _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||||||||
Vi håller tummarna för att den kommer ut på banorna vartefter.
sjävlklart i det färgschmat som syns på bilderna. Ex Dineilessonbilen vet jag att jag sparade annonsen på, ett tag i varje fall. Ska leta i lådorna om den kan finnas kvar (men jag är rätt osäker) Njae, att SM 85 skulle bevisa att den svenska var bättre håller jag med om är rätt tveksamt. Snarare så att en mycket centralt placerad person på Saab gav mig den info något år efter att projektet var avslutat. Men har var ju part i målet så attt säga..... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Skulle vilja se den bilen du menar... ![]() Fredrik Ekblom pressade en M3 E46 som bäst på höga 1.20 på banan (org däck). Rätt bra förare med snabb och ovanlig gatbil. Snabbaste tiden i år för Car Corsa gänget var 1.18,35. Bilen var en Alfa gtv som byggts efter mod sport reglementet med en TS motor som bänkat 205hp och bilen väger 885kg. Körs på 235/17 r-däck. Samma bil har gått kullen på 58.6sek. Snabbaste fyndbörsen Cup bil 2003 i finalen (bmw 323) gick på 1:20.54 Snabbaste KamasaCup bil 2003 i finalen 1.16.74. långsammaste 1.24.8 Bästa jag har hört neonbilar gå på är 1.26. Dom rullar på gatdäck Formel Fårrd bilarna går på 1.12 ung med skarp förare _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||
Enligt Lennart B så skall det gå att köra på 1.12 med F3:orna i det skick de är för dessa arrangemang. Jag körde dem för 2 - 3 år sen då jag tog licens där. Hårda däck som det inte går att få upp värme i hade de satt på. Motorn hade väl c:a 135 hk om jag inte minns fel. Kul om man inte kört öppet förut. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||||||
Hej igen o tack för svaren
Det närmaste F3 jag har kört är som för de flesta gokart. Var bara nyfiken på (orolig:) ) att det var nån hysterisk sak som vill snurra så fort jag snuddar gasen. Hur snabbt går F3:an ? 50 km/h i gokart känns ju rejält, hoppar o så. frolic _________________ per karlsson |
||||||||||
Nej du behöver inte vara orolig för att du skall ha misstagit dig. Det skakar och hoppar så plomberna hoppar ur tänderna då du kommer till Trösen i c:a 200 kmh. Och går du för tidigt eller för hårt på gasen i kurvorna så kommer du ofelbart att snurra. Det är en F3 trots att Bohlin har "snällat till dem". De hårda puckarna till däck gör ju att du får vara extra försiktig med gasen. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||||||
Vad har jag gjort dig för ont? Kan du inte sluta att strö salt i såren. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Varför var Alfan så långsam på Gälleråsen??? 58,6 på kullen så tyder ju på en tid på c:a 1.14 på Gälleråsen. Är du helt säker på de tiderna, eller var bilen mycket förändrad mellan banorna. Eller var det bara att man hade bytt rattvridare? _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||||||
1.18.35 är satt med R-däck, 58.6 är satt med slicks. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Ahh bra att nån är med. Johan gjorde dock 59 tider på kullen med kumho däcken i våras. Ice: :/ inget elakt menat, för min del så hade jag gärna sett dig vara med o leka i gröna faran ![]() Kommer jag under 1.04 i år så är jag glad (skitdäck) _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||
Jag kommer också att köra med skitdäck, så jag nöjer mig med låga 1.02:or. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Hej igen
Nu(11/8) har jag genomfört min banåkarpremiär ![]() Det var över förväntan, Neon bilarna var skojiga men F3(med golf gti motor) var sanslöst rolig. 200km/h(eller nåt på startmål rakan) med rumpan 1dm från asfalten ![]() Att idealspåret var indikerat med koner utmed banan var en hit, underlättade avsevärt. En eloge till arrangören för väl genomfört program. En lyckligare Frolic _________________ per karlsson |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6770 besök totalt |