Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
VR sim racing
5 besök senaste veckan (9967 totalt)
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
Hej,

Är det någon som hoppat på tåget med VR simulator racing?


_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Micael Johannssen skrev:
Hej,

Är det någon som hoppat på tåget med VR simulator racing?
https://www.youtube.com/watch?v=_qa-d6W9J5g&t=1056s


Jag kör Iracing med Oculus VR rätt stor skillnad mot att köra med vanliga
bildskärmar. Jag hade 3st 40" skärmar förut men dom används inte längre
bilden är dock lite pixlig fortfarande med det blir nog bättre i kommande versioner.

Nu känns det verkligen som man sitter i bilen. Uppförs & nerförsbackar blir mycket mer
verklighetstrogna. Hel upplevelsen är så mycket mera verklighetstrogen.

För dom som inte testat är det verkligen värt att prova. Dock behövs ett rejält grafikkort för
att få det hela att snurra. Jag bytte från ett Geforce GTX 690 till ett Geforce GXT 980 när jag började
köra med Oculus.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Ser ju riktigt roligt ut på filmen!
Vad är det för spel och vad har han för grejer i övrigt?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Jag kör med en Occulus DK2 sen ett par år tillbaka, har aldrig kört igen med skärm

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
Jag testade en budget variant och köpte OSVR HDK2 kittet som kostade 299$. Hårdvaran är i klass med Rift och Vive, men mjukvaran är inte alls lika smidig. Det är ju open source, men i och med att Steam supportar OSVR så fungerar det bättre och bättre.
Sedan var jag tvungen att uppgradera datorn, snabbare processor och nytt grafik kort.

Precis som ni skrivit före mig, när man väl testat VR sim racing så känns det inte särskilt intressant att gå
tillbaka till att köra framför en skärm. När man "sitter i bilen" blir Körkänslan något helt annat, backar, övriga bilar på banan får liv, man blir uppslukad av spelet.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
Chefen skrev:
Ser ju riktigt roligt ut på filmen!
Vad är det för spel och vad har han för grejer i övrigt?


Han kör Assetto Corsa Porsche pack 1 och 2.
Ratten tror jag är en av Fanatecs modeller.
VR headset är Oculus Rift.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263



Någon som kör VR och vill bli av med 3-skärms stativ samt skärmarna?
Kör med bara en skärm nu, och VR blir inte så bra för mig just nu...

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Micael Johannssen skrev:
Jag testade en budget variant och köpte OSVR HDK2 kittet som kostade 299$. Hårdvaran är i klass med Rift och Vive, men mjukvaran är inte alls lika smidig. Det är ju open source, men i och med att Steam supportar OSVR så fungerar det bättre och bättre.
Sedan var jag tvungen att uppgradera datorn, snabbare processor och nytt grafik kort.

Precis som ni skrivit före mig, när man väl testat VR sim racing så känns det inte särskilt intressant att gå
tillbaka till att köra framför en skärm. När man "sitter i bilen" blir Körkänslan något helt annat, backar, övriga bilar på banan får liv, man blir uppslukad av spelet.


Hu rär prestandan på OSVR jämnför med htc, occulus? Tänker mig att drivers inte är lika optade etc? Eller flyter det på lika bra som dom två stora?

Jag har ett 970GTX nu och det mesta funkar med DK2, men med lägre FPS och upplösning kräver det inte lika mkt.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Är det risk att man blir åksjuk med såna här glasögon?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
ThomasT skrev:
Är det risk att man blir åksjuk med såna här glasögon?

.


Jag blev väldigt åksjuk av att köra bilspel i Playstation VR med handkontroll. Klarade ett par minuter, sedan var jag grön i ansiktet. Så fort jag började köra med ratt så var det lugnt.

Jag blir fortfarande åksjuk av andra spel, där det snurrar för mycket men bilspel kan jag köra i timmar utan problem.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
Tobias Bollmark skrev:
Micael Johannssen skrev:
Jag testade en budget variant och köpte OSVR HDK2 kittet som kostade 299$. Hårdvaran är i klass med Rift och Vive, men mjukvaran är inte alls lika smidig. Det är ju open source, men i och med att Steam supportar OSVR så fungerar det bättre och bättre.
Sedan var jag tvungen att uppgradera datorn, snabbare processor och nytt grafik kort.

Precis som ni skrivit före mig, när man väl testat VR sim racing så känns det inte särskilt intressant att gå
tillbaka till att köra framför en skärm. När man "sitter i bilen" blir Körkänslan något helt annat, backar, övriga bilar på banan får liv, man blir uppslukad av spelet.


Hu rär prestandan på OSVR jämnför med htc, occulus? Tänker mig att drivers inte är lika optade etc? Eller flyter det på lika bra som dom två stora?

Jag har ett 970GTX nu och det mesta funkar med DK2, men med lägre FPS och upplösning kräver det inte lika mkt.


Det finns en hel del på nätet där de jämför OSVR, PSVR, Rift och Vive. Jag har bara testat PSVR och OSVR och tycker att de är rätt lika. Kankse att pixlarna är lite mer synliga i OSVR än i PSVR. Jag tror den stora skillnaden är mjukvaran. OSVR HDK2 är som sagt open source och man får strula mer med drivrutiner innan man får det att fungara. Det går dock snabbt åt rätt håll nu när Steam har OSVR support.

Det finns ytterligare ett alternativ. Det är att använda Playstaiton VR tillsammans med PC. Det finns program som får detta att fungera med Steam på PC. http://www.trinusvirtualreality.com/psvr/

Jag har både PSVR och OSVR och kan säga att PSVR är betydligt skönare att ha på sig.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
Ang OSVR HDK2 måste jag nämna att deras lösning för head trackning med en IR kamera fungerar uselt.
Inte i närheten av lika bra som de andra lösningarna. Det pratas om att mjukvaran skall uppdateras, jag hoppas det.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Hur gör man med glasögon, får de plats under eller skippar man det och justerar skärpan på skärmarna i stället?

Funderar på om jag ska haka på nu eller spara på slantarna ett tag, det lär ju sjunka en del i pris och jag kan tycka att det är ganska dyra grejer fortfarande tyvärr..

_________________
Anders Hansson
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
sweanders skrev:
Hur gör man med glasögon, får de plats under eller skippar man det och justerar skärpan på skärmarna i stället?

Funderar på om jag ska haka på nu eller spara på slantarna ett tag, det lär ju sjunka en del i pris och jag kan tycka att det är ganska dyra grejer fortfarande tyvärr..


OSVR har inte plats för glasögon. Playstation VR har plats för dem, Oculus Rift och Vive vet jag inte.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
tonycrona

Här sen Jan 2017
Inlägg: 4



Jag kommer att köpa htc vive till semestern i sommar, hur är stödet för det till bilspel?
Någon som äger vive som kan dela med sig av erfarenheter?

_________________
Tony Crona
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Micael Johannssen skrev:
sweanders skrev:
Hur gör man med glasögon, får de plats under eller skippar man det och justerar skärpan på skärmarna i stället?

Funderar på om jag ska haka på nu eller spara på slantarna ett tag, det lär ju sjunka en del i pris och jag kan tycka att det är ganska dyra grejer fortfarande tyvärr..


OSVR har inte plats för glasögon. Playstation VR har plats för dem, Oculus Rift och Vive vet jag inte.


Körde AC med Vive i julas, de skulle ha plats för glasögon men jag fattar inte hur det skulle funka så jag tog av mig glasögonen och det funkade ok (-2.50 på båda ögonen).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tommy H
Vallentuna
Här sen Dec 2007
Inlägg: 30



tonycrona skrev:
Jag kommer att köpa htc vive till semestern i sommar, hur är stödet för det till bilspel?
Någon som äger vive som kan dela med sig av erfarenheter?


Kidsen fick vive i julklapp så jag blev tvungen att skaffa mig ratt och pedaler och har än så länge bara provat Project cars. Som tidigare nämnt så blir det en betydligt mer verklighetstrogen känsla. Jävligt skoj att man kan se genom kurvorna när man vrider på huvudet, med skärm så har man ju bara sett rakt fram... Nackdelen med Project cars är väl att det inte är utvecklat för vr från början så grafiken lämnar lite mer att önska.
Datorn blev uppgraderad till i7 6700k 16gb ram och gtx 1070.

_________________
Tommy Haataja
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Vill ha! Eller nää kanske inte som jag kör ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=NMdo8Wa2V1k

_________________
Janne Ström
Citera
Racingsimulatorer
VR sim racing
5 besök senaste veckan (9967 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande