Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 149, 150, 151   >>
33 besök senaste veckan (552812 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kollade på båda. 18:00-serien Är ju lite större och krävs låg kraft för att sätta ihop /ta isär. Flödar betydligt mer.

Men godkänd för lite lägre tryck och temperatur.

Bägge ska ju uppenbarligen klara detta enligt listan, ialafall över överskådlig tid.

Jag har ju absolut inga behov av några högre flöden så jag valde ju enbart på den mindre diametern.

Och den klarade ju mer värme med än gubben på butiken pratade om

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Å den andra. Det alltså den ovanför. 2300 jag köpte

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Niklas falk.

Får ta en sväng förbi imorgon. Priset var ju rätt överkomligt. Det fick ju tom ditt "budgetalternativ" att framstå som löjligt dyrt

När jag ändå har det i minnet ska jag även köpa en ny för oljetryck. Skulle ju givetvis haft en NC givare. Men råkade köpa en NO givare sist.

I detta fallet spelar det ju mindre roll då om jag kopplar den till styrsystem så ställer jag ju bara där åt vilket håll signalen rör sig. Sen lär jag koppla den till något nedsatt varvstopp typ.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kvällsmek idag, fortsätter montera ihop, och del för del checkar jag av en lista med smågrejor som behövs optimering på. Handlar om mindre ändringar såväl som lite större.

Stor del är liknande tömningsventilerna.
Lösningar för att underlätta, såväl som för att förbättra,

Ikväll tex.

En del av kvällens timmar gick åt att experimentera med klockan som styr övergång mellan compuound till turbo.

Steg ett var att mjuka upp rörelsen från övergång N/A till SC.

Det var en mindre justering av fästet för att få en helt linjär in/ut rörelse.
Hade en vinkelavvikelse på någon mm, som gjorde att det spjärnade emot på vägen från max utslag tillbaka till helt vilande. Liten, men nog så viktig.
Bytte Sammtidigt till kortare m8 skruv med flänsskalle 10mm 6kant för det ska bli lättare att få bort utan att behöva släppa något annat först.
Sparar viktiga minuter när man vill testa justera något snabbt när man står i bänken.


Steg två. Ta reda på hur Jag kunde få en softare mer exakt öppning från läget då Jag har atomsfärstryck på ena sidan av membran och kompressor tryck på andra sidan membran.

Har hittat två lösningar jag tror mest på. Eller Tre, där jag tror den sista hade vart bäst. Men tillför komplexitet och mer möjliga felkällor.

Den sistnämnda är att styra membranet med en Mac ventil via en 3d mapp.
Men vill undvika det då det som sagt kostar tid i bänk och ökar risken för småfel vid körning.

Så det jag väljer mellan är att ha olika dimension på slangarna in för att ha olika luftflöde. Med ett litet läck mot atmosfär.

Den sista alternativet är en Backventil på atmosfärssidan om läckaget.

Det jag testade i bänk var Backventil på matning på plenum sidan av membranet.
Den visade sig ju dock ge en viss fördröjning. Hade möjligen gått med en Backventil med mer flöde. Men tror ändå att olika dimensionering på slang /flöde är bättre och eventuellt i kombination med Backventil på läckaget. Det känns mest failsafe och ge mjukas övergång utan att ge fördröjning.

Så sista steg var kontroll av membran. Vid 1.8 bar sprack membranet.

Så isär med klockan. Membranet var ungefär lika tjockt som en kondom.

Så rota lite i hyllorna. Närmaste jag hittade som känns mest lämpligt var denna wg från dacia duster turbo.
Den hade ett riktigt membran. Men kom då på att jag lika väl kan montera ihop den med metallhuset. Så tål den ju garanterat även mer värme.

Där var tiden dock slut för kvällen. Så det blir att fortsätta under dagen imorgon. Lär få svarva lite rör bitar att svetsa ihop huset med för att få rätt mått och slaglängd

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det blev inte mycket i verkstaden i helgen.
Men denna är iallafall i trimmad och klar nu.

På testbänk öppnar den på ca 3 hekto vakum. Håller stängt vid 0.8 bar kompressor. Sen fullt öppen igen vid över ca 1.1-1.2 bars laddtryck. Dvs den börjar öppna lite när turbon laddar 2-3 hekto ogh fullt öppen när turbon laddar cs 0.4 bar över kompressorns tryck.

Med slangar och en Backventil är det ca 0.5 sekunder fån fullt öppen till fullt stängd.

Hoppas denna fördröjning ska vara lagom för att fungera mjukt och smidigt. Utan att bli fördröjning vid delgas.

Det som Är akilleshäl här. Är att jag har väldigt mjuk fjäder till relativt stort membran. Men tror dy ska fungera bra.

Inte menat att man ska köra formelbil delgas alls så mycket. Helst aldrig

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Någon som kan se varför och vilken typ av ventil som sitter på klockan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Näst ut att bygga dit nya kompressorn.

Ingen synbar skillnad men 12mm ökning på inducer. Gör stor skillnad på kapacitet. Och även bättre trimförhllande för Min motor

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja, obalansen var påtaglig i denna detalj.
20cm långt 3" rör i gjutet gods. Nytt personligt rekord i obalanssvarvning.

Tänkte först såga av å svetsa tillbaka efter svarvning.

Men då måste det värmas å målas om. Å så har jag bara ett par mm frigång åt vardera håll längst ut, så körde bara lite försiktigare istället

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



ingen kommer ihåg en fegis

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Exakt. Skulle dock ha valt hjul med "parkeringabroms" till svarvens stativ. Den ville ju liksom vandra iväg nu

Men gick bra med några träklossar för att hålla den på plats denna gång.

Får se vad jag hittar på med mycket obalans nästa gång.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jäklar, söndagskvällar är alltid svårt att komma i sängen. Lätt att vända på dygnet under helgen. Och som man har väldigt svårt Att sova mer än 6 timmar så hamnar man lätt i verkstaden istället.

Han inte riktigt klart med turbon tidigare på kvällen men nu så blev den iallafall klar.

När insidan ser ut såhär efter turbon är snurra en stund med tryckluft känns det bra.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sen fick jag för mig denna ikväll med

Kapade upp 6 st "pinnbult" av m8 12.9 skruv 20mm långa

Så jag kan dra dit avgashuset med k-nuts.

Lite larvigt men hobby är ju mest tänkt som tidsfördriv. Så då får det gå ann.

Lite sugen på några snyggare skruv även på kompressorn. Har kullerskalle m6%rostfria insex nu. Skulle vilja ha likadana fast i blånerad titan. Alt något annat liknande

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034



https://www.pro-bolt.com/

här finns det mesta i porriga skruvar....
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vad billiga Sortiment lådor dem hade


En av varje sortomentlåda. Blir dyrare än resten av bilen. Men då lär det ju räcka några år så det får det va värt

Ska nog testa höra mig för lite med någon av de gamla kollegorna på monteringen på Saab.

Finns ju inte en verkstad i hela världen där det inte samlar på sig sådana "burkförvaring" med överblivna småskruv jag mutter.

Så känner man nån ölsugen kille så kanske han kan tömma den i ryggsäcken istället för skrotflaket nästa gång

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Gjorde ett snabbt test på några skruvar.

Och gillar lite hur dem blir efter lite oxidisering.

Det svåra är ju att på ett kontrollerat sätt få dem snarlika varandra.

Och hitta ett sätt att bestämma kulören mot vad jag vill ha.

Två vanliga orginalfärgade skruv som referens.

Eftersom jag hade typ 10 min över så var Detta bara ett kul test.

Dock hände det som bara inte får hända i en verkstad.

Välte en hög med 3st stora sortimentlådor med sorterade skruv. Blandat ed m 3 upp till m8 i olika sorter och material.

Så nu vet jag vad jag har att göra ikväll.
Men kanske lika bra, säkert 8 år sedan senast. Så ska nu passa på att köpa några nya lådor att sortera ned dem i, och lär passa på att köpa nya sorter så får bli en svång till swedol eller swebolt under dagen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sååå skönt. Efter ändringen på motorfästet sitter golvet exakt där det ska.

Lutade golvet bakåt 3 grader. Men såhär i efterhand inser jag att det bara blir 1.5 grader eftersom det ju blir att främre halvan av bilen lutar 1.5 åt motsatta håll.

Så jag hade nog kunnat vinkla lite mer för att få mer lutning på diffusor.
Men ska ju ha rake med, så det blir nog tillräckligt.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nu med 1.5 graders lutning bakåt på monocoque och 1.5 lutning uppåt på motorn. Så blir golv helt spikrak. Och diffusor ligger på samma lutning som det är designat för på renaulten de satt på från början


Med rake så blir det lite extra. Vilket jag har tänkt använda av flera orsaker. Mer om det senare.

Nästa mappning bokad så dags att sätta fart med alla smågrejer för uppstart

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nu till den tråkigare biten.

I måndags kväll rotade jag runt efter grejor bakom verkstaden och råkade piska mig själv i ögat med en gren från en buske.

Så måndags natt blev det en resa till akuten /ögonkliniken.

Fick salva. Tisdagen spenderades i soffan under täcktet med neddragna gardiner.

Idag har det vänt mot det sämmre. Så nu blev det en vända igen till vårdcentralen så fick jag salva med lite mer krut i.

Så blir väll hemma imorgon med sedan fredag till söndag är jag i Stockholm på utbildning samt passar på att ha lite weekend med frugan och Magnus uggla lördag kväll.

Så blev inte mycket gjort denna veckan med bilen så att säga.

Har dock beställt massor grejor istället.

Uppdaterat från lågohms 1200cc spridare till modernare högohms 1300cc.
Samt från en 416 liters pump. Blir det du två istället.

Så nu har jag iallafall soppa så det räcker för lite mer effekt med god marginal

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



Skönt att lite smärta inte hindrar dig från uppdateringar här thumbs up
Krya på dig snart!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Mm. Har börjat vänja mig. Har tappat räkningen, men ca ögoninflammation nummer 15 på 10 år.
Så med andra ord brukar det gå lite mer än ett halvår upp till ett år.

Har haft stående recept på både den snällare och en lite starkare antibiotikasalvan för ögon. Men min senaste läkare på vc ville inte låta mig ha löpande recept utan tycker det är bättre jag försöker låta det självläka i första hand. Och i andra hand ska han bedöma om det verkligen behövs medicin.

Jag tänker att han har nog själv aldrig haft ögoninflammation och att han kan dra åt helvete. Så nu träffade jag en annan lite mer sympatisk läkare istället. Som tyckte det var helt självklart att jag borde känna bäst själv efter så många år av tragglande med denna skiten.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



knotan skrev:


Jag tänker att han har nog själv aldrig haft ögoninflammation och att han kan dra åt helvete. Så nu träffade jag en annan lite mer sympatisk läkare istället. Som tyckte det var helt självklart att jag borde känna bäst själv efter så många år av tragglande med denna skiten.


Kan hålla med om att sjukvården kan vara onödigt knepig ibland. Vad tror dem egentligen?, att du behöver salva för att det är så roligt?
Du verkar ha otur med ögonen.
Hoppas det går bra i helgen ändå.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 149, 150, 151   >>
33 besök senaste veckan (552812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande