Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 149, 150, 151   >>
42 besök senaste veckan (552830 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Denna är svinbra och enkel att installera. Har den i min racebuss.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljere . . . .

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fiffigt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sådär ja.

Bygger man bil i Sverige , oavsett modell och typ. Så är det ju liksom obligatoriskt att använda Volvodelar i någon utsträckning.

Hittills Första delen orginal ny från Volvo.
Ny "bussning" för växelspak.
Blandat med lite biltema, bättre begagnat från industrin, Och lite delar från Gripen.
Så hoppas jag det slutligen blir kalas med nya båtrejsingvajrarna.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
För att veta å inte bara tro. Så har jag gjort mer tester med batterier.

Har nu rejält mycket mer matning från batteri osv.
Och jord.

Med ett fulladdat vanlig 65 amp batteri startade den tidigare "typ" bra på kall motor e85 etc.
Men så snart man nötit ett tag eller startat några ggr inom kort, dvs under sämre omständigheter inte.

Mätt vid batteri har jag då ca 9.5 volt, och 9volt vid spridare /t-spole.
Och vid den spänningen är det inget vidare fjutt på gnista och spridare öppnar knappt.

Med ett fullt 75amp batteri. Så har jag typ 10.5 vid batteri och typ 10.2 vid spridare /spolar. Mycket bättre fjutt redan där.

Med nya batteriet fulladdat. Så är det 10.5 även ute vid spridare osv. Och då öppnar spridare och stiften gnistrar i princip med full styrka, betydligt bättre iallafall och då startar bilen utan att behöva nöta.

Sätter jag två sådana batterier där det ena matar direkt till central. Så lär det fungera ännu bättre

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har nog dessvärre missat ta bilder på de övriga. Men har gjort en del modifikationer på originalets spjällhus på insuget. I samband med det ställde jag in och fräste så jag ska ha ett väldigt hypotetisk tomgpngsvarv på under 1000rpm.

Så lågt vill jag inte ha men av somliga anledningar så ska det vara så, orkar dock inte gå in på teorin med det just nu.
Men i samband med det så vill jag ha en annan extern vakum reglering till insuget för att kunna ställa en högre tomgång. Samt ha en enklare variant av reglering för kallstarter.

Färdiga tomgångsmotorer valde jag bort för jag tycker de är stora fula och klumpiga. Så här är en liten manick jag tillverkat idag.

Enkelt förklarat en banjoskruv med ställbart luftflöde och Backventil i ett.

Hade sådana låg färdiga. Dock med för lågt flöde vid fullt öppet för att få tillräcklig reglering av tomgångsvarvet.

Näst ut är att hitta en lämplig 12v styrd ventil.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Börjar bli dags att hitta något sätt att jobba fram en ny sådan kåpa.

Nu tror jag att jag har nog med plats över hela vägen även för nya motorn sedan.
Så steg ett nu är att ordna formen på denna, så den kan jobbas med på sidan av bilen.
Så bilen är redo att dra till AG:s så fort han har en lucka. Och jag kan fortsätta med kolfiber golvet och lack medans bilen är där. Kan ju bli klart hos Tony på en dag, likaväl som en vecka eller mer. Allt beroende på hur mycket avbokningar han har eller hur mycket saker krånglar.


Om någon råkar befinna sig inom rimligt avstånd från Norrköping och kan lite om kolfiber så är hen välkommen att besöka och ge råd eller hjälpa till med detta.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Är Du i 08-området vid tillfälle och vill ha lite info om att jobba med kol på frihand kan Du svänga förbi *s*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Robert. Jag är eventuellt på utbildning i kista på tisdag. Vet inte hur lång tid det är men kanske om det slutar vettig tid så kanske man får svänga förbi din speedshop på vägen hem. ?

Om det inte blir timtals omväg etc,

Jag hittar ju inte där uppe åker bara efter gps men du kanske inte ens har möjlighet då.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Bäste Knotan! - För Dig har man alltid tid.
Problemet är all trafik vi har i denna skitstad.
Vägen från Kista hit är enkel dock bara Du åker före allt folk ska hem:
E4 in till stan. Klarastrandsleden rakt igenom stan- upp förbi Globen sen 10 min rakt fram. Gynnsamt tid på dygnet är det bara 8 minuter från Centralstation hit.
Jag vet inte exakt vad Du behöver hjälp/råd om men oavsett borde vi kunna klura ut något då jag ändå gjutit ett antal karosser i kol samt div lösa komponenter - utan att använda en autoklav. Det vore kul om mina enkla kunskaper kunde vara till hjälp.
Tisdagar brukar jag vara på skjutbanan efter stängningsdags- men tisdag ska det visst vara skitväder så om Du hör av Dig då Du vet tid - kan jag lika gärna stanna här

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Robert.

Är nog mest mindre trix. Jag är ju helt nybörjare på detta, men inser att jag inte har något intresse alls att utvecklas så speciellt mycket på området heller.

Möjligen den dagen jag har en specifik lokal för ändamålet.
För satan vad det skitar ner.

Var visst två dagars utbildning.
Så försvinner mer tid än jag räknat med.
Så fick köra ett race ikväll.

Detta är mest för att få ihop bilen för denna säsong.
Blir nog att lämna bort å gjuta ny när jag vet att nästa motor får plats under.

Fixa lite struktur att bygga mot.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Efter att ha byggt upp en någorlunda rätt form med byggskum. Plåtar, kartong tejp och lite annat la jag en 450 grams glasfiber. Sen på det två 200 grams kolfiber.


Tanken är att detta får härda några dygn nu.
Sen vända kåpan uppochner för att gröpa ur, såga slipa etc tills jag är inne i glasfibermattan. Och då lägga ytterligare en kolfiber inneifrån.

Sen vända å montera igen.
Därifrån ska sedan resten byggas vidare uppåt för luftintaget.

Passa även på att slipa ur en gammal dålig lagning på denna sidan.
Är lagat med några kilo glasfiber plus spackel. Så blir en hel del att slipa för att få bra övergång sen



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Efter några timmar i verkstaden trots öppet och ventilation plus fläktar för genomdrag började jag skratta lite för mig själv och tänker att detta kan bara sluta i två scenarion.

Jag kan en gång för alla bevisa att bilar med golfbollsknölig kaross är snabba.
2. Jag kan söka jobb på Dramaten, tillverka väldigt lätta och dyra lagom knöliga stenbummlingar för rekvisita.

Att spackla denna slät för snygg lack. Är nog bara att glömma. Den lär nog få "duga" i år med lagom knölig design och dekor som gömmer det.

Passar andra motorn under sedan så får den väl spacklas upp och gjutas plugg från

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tänker att luftmotstånd eller drag inte bör vara ett problem med tanke på motorns storlek, å så besluta att passa på att låta vara öppet även på sidorna lite. Kylning är nog bara bra med så mycket som möjligt.

Hur jag ska bygga upp luftscoopet på bästa sätt har jag inte bestämt ännu. Men överväger fakt is att vika /rulla ett i aluminium mest för att jag är mer bekväm att arbeta med plåt. Sedan gjuta av den och ha det i delar för att kunna ta loss.
Måste lyfta den övre delen för tankning sen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Lite pilligare kanske.. Men du skulle kunna bygga ett skelett i ståltråd av kralligare sort, plåtband etc. Klä detta med folie, vanlig ugnsfolie. Spruta på någon form av vax/släppmedel, lägga/spänna ett tunt fleecetyg över konstruktionen och blöta de med polyester.

Låt härda.

Sen lossa konstruktionen under så du bara har de bräckliga fleece skalet kvar, och då gå på med mattor.

Borde bli slätare i alla fall..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Skulle kanske funka. Men känns som att det borde bli extremt bräckligt? . Smälter inte fleece av polyester föresten?

Har skickat din hub med remskiva /pumpdrev i söndags oxå. Glömde bort att skriva det thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Du kan ju gjuta glasfiber........
Att gjuta kolfiber är precis samma - minus lukten/inga farliga ångor

Ditt stora problem( som även jag besitter) är att Du vill att det ska hända SÅÅÅÅ mycket på en gång.
Du skulle kunna unna Dig en vecka där Du bygger en gipsbula över det Du har( som är lättslipad)- Sen gjuter Du en glasfiberform över det. Därefter gjuter Du kol i det.
Första gången jag gjorde det ( gjöt en hel kaross i Kolfiber) jobbade jag som inhyrd på Dramatens verkstäder

Vi gjöt upp min gamla -58 och gjorde en ny form till racer-58:an - med lite rymligare utrymme för bakdäck etc

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



SEn blir jag lite förvånad då Du lagt 200 gr mattan utanpå 450 gr??
Man lägger väl den tunnaste först då den är mer lättformad.....tänker jag

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Nu grävde jag lite i gamla arkiv och hittade lite pappersfoton som är avfotade.
De 2 första ser Du det vita teatergipset.
Sen la vi på en orange epoxifärg som innesluter gipset så det inte fastnar i formen
SEn gjöt vi på karossen
Sista bilden visar den färdiga formen....
å allra sist en bild på den färdiga kärran med en kompl kaross på 40 kg- byggd för 20 år sen.....






_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



knotan skrev:
Skulle kanske funka. Men känns som att det borde bli extremt bräckligt? . Smälter inte fleece av polyester föresten?

Har skickat din hub med remskiva /pumpdrev i söndags oxå. Glömde bort att skriva det thumbs up


Finns många som gjort så, ganska vanligt när man ska göra custominstallationer av överdrivna ljudssystem i showbilar bl a.

Flecen blir så pass hård att den fungerar som grundstomme, du skulle också kunna gjuta in skelletet i flecen för att få den stabil, spackla upp så som du vill ha det och sen gjuta en form som du gör de färdiga skalet i. Men de fungerar också som grund för att bygga upp mer på direkt

Underbart!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Anledningen att jag la 450glas underst var att jag ska slipa bort allt skum tejp etc från insidan sist och då lär det bli att jag slipar bort även endel av glasfibern sen lägger jag en 200 kolfiber från insidan med. Och tanken var att slipa även utsidan och eventuellt spackla med ballonger eller liknande ett varv och eventuellt ett varv till kolfiber. Sen efter det bara slipgrunda innan lack. Sen om det funkar även Med nya motorn blir det nog att gjuta en helt ny kåpa med befintliga som plugg om den är för tung Eller så

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Kanske har skrivits tidigare men varför bygger du för en motor nu när du tänkt köra med en annan senare?
Vad är det du ska köra med sen?

Ifrågasätter inte bara nyfiken

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 149, 150, 151   >>
42 besök senaste veckan (552830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande