Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 149, 150, 151   >>
42 besök senaste veckan (552830 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha. Självklart går det att köra ned på en dag om man vill, det var mest att vi har bekanta som bor ungefär halvvägs. Så kunde man ju passa på att hälsa på där vilket inte blir så ofta annars

Att sträckköra längre bitar är inget för mig
Blir så jäkla trött av att köra långa sträckor så inget jag gör frivilligt. Brukar vara sliten och ofokuserad flera dagar efter.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nåväl tanken var att helgen skulle ägnas åt att få allt till front lackat och klart. Så blev det inte riktigt.
Började med att trixa till nya aluminium ändplattor. Som sedan fästes på rätt avstånd med m5 gängstänger.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sedan limmade jag dit "skinnen" jag först förtillverkat i formarna jag gjöt av från vingen.
Sedan efter dem härdat å satt på plats la jag ett varv kolfiber till runt hela samt lite längre in på vingen för att stabilisera.
Har även följt den ordinarie lutningen i samma vinkel nedåt så den blir ungefär 10mm lägre ute vid endplates nu
Får se hur allt sitter på bilen i ridehight sedan. Kanske vill luta vingen ytterligare lite jämnfört mot orginal, och behöver isåfall även tillverka nya endplates, dem befintliga är ändå ganska ful form på

Breddning beslutade jag till 200mm per sida vilket innebär att frontvinge nu är 180mm vilket är bredare än de flesta formelbilar har. Och Sammtidigt hoppas jag att den inte blir bredare än att det fortfarande ser vettigt ut.

Det övre lagret ligger 50mm omlott på gamla vingen,

Det verkar som om hela vingen är fylld med typ "byggskum" funderar på om jag borde borra några hål på undersidan och fylla med skum även ute i de nya delarna. Antar att det har med stabiliteten att göra.
Sedan efter det härdat se om det behövs ett varv kolfiber till eller ej.

Några råd eller tips. Helt nytt område för mig.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
A juste en annan grej.

Har testat lägga diverse av grejorna jag gjutit både med polyester och med epoxi.

Och ogillar generellt att använda epoxi med tanke på att det trots allt är en del cancerframkallande. Men å andra sidan är det betydligt tråkigare ångor med polyestern som jag märkt att jag blir väldigt illamående av, så vilket som faktiskt är värst är väll hugget som stucket.
(Har alltid fullt fräs på ventilation plus korsdrag när jag håller på)

Men. Har iallafall tyckt att polyestern härdar betydligt snabbare än epoxin. Men har haft lite varierande härdtid.

Efter att ha googlat lite på det kommer jag fram till att jag nog dels har lite svalt i garaget. Har ju redan ac.n på 19 grader då jag inte gillar värme så mycket. Dels så har jag nog blandat lite slarvigt. Vispa lite med en skruvmejsel 30-40 sekunder är inte tillräckligt enligt Google.

Så nu har jag vridit på värmen till 24 i verkstaden. Och testat idag med både polyester och epoxi på lite olika prylar. Och då skaffat ordentliga blandpinnar. Och vispat rejält länge. Kanske 3-4 minuter.

Och märkte direkt skillnaden att både polyester och epoxi faktiskt börjar härda i burken lite geleaktigt redan efter en stund, vilket inte hänt tidigare, så absolut någon skillnad

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nu efter ca 3 timmar är delarna ungefär lika hårda som det tidigare vart efter 12-15 timmar så helt klart stor skillnad.

Såg att hörnen på vingen hade hängt med sig lite så pallade upp den å spände rätt med en tving så får det sitta så tills imorrn kväll. Hoppas den håller formen efter det härdat ytterligare typ 15 timmar

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Till alla Som följer tråden.

Om ni någonsin igen följer någon av mina trådar där jag får för mig att lacka en hel bil i delar själv igen. Säg stopp å påminn mig om Att INTE göra det.

Känns som delarna aldrig tar slut. Å så många timmars spackla, slipa städa måla, för att nästa kväll återupprepa. Suck.
Defenetivt inte lacka en 4 färgad kaross igen där flera delar är två eller tre färger med torktid och maskering slipning osv. Galet vilken tid det tar

Framvingen lackad svart. Kommer lägga dekor övriga kulörer på resterande delar. Nu är det mesta lackat. I princip bara själva bilen kvar som tur är. Vet inte hur jag ska göra med det. Men lutar åt att bara maskera in å lacka den mörkaste kulören å sedan lägga dekor på det.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Borde väl vara enklare att lacka i den dominerande färgen och vinyla på resten eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Absolut, kunde ha gjort så från början men tänkte att det skulle vara lite kul utmaning att lacka flerfärgat. Nu tycker jag inte det längre
Vill mest bli klar nu,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Känner igen det där...
Vet inte hur många gånger jag har gjort rent en färgspruta det senaste halvåret.

Jäkligt snyggt jobb du gör thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jovars det tar mycket tid i anspråk.

Blir inte skitsnyggt som i utställningsputs.

Mer i stil, det får duga för stunden,

Överväger att matta ned hela karossen och alla delar och sedan vaxa upp det. Dvs halvmatt finish,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Går det inte att maskinrubba upp lystern istället för att matta ned? Lahega Powercut och halvhård polertrissa har ruggig avverkning!

_________________
Magnus Falk
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jo det skulle nog gå. Inga problem med lystern, men mitt spackeljobb är inte högkvalitativt. Plus att jag aldrig jobbat med glas /kolfiber eller epoxy/polyester tidigare.

En halvmatt yta dödar små ojämnheter bättre än en helt blank.
Dessutom så är ju inte vinylen som ska på så blank heller så en putsad lack går bra ihop med vinylen. Och man slipper fingeravtryck och annat.
Racefinish är enkel att underhålla på så vis. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



knotan skrev:

Racefinish är enkel att underhålla på så vis. thumbs up


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Svarat fyra gånger på inlägget, men kommit något mellan så det försvunnit varje gång thumbs down

Men det tar sig bra just nu som mordbrännarn skulle ha sagt. Testar lite olika metoder för att kontrollerat matta ned lacken till lagom matt för att sedan putsa lagom blankt/glatt igen.

Inget jag ägnat mig åt tidigare men på sätt å vis nästan svårare än att bara polera blankt.

Blir lätt flammigt. Men det kommer infinna sig snart.

Sen är det ju bara tillverkning av dekor som ska lösas, men har hittat en som lovat att lösa det åt mig.
Samt bara kanske det viktigaste, själva bilen som ännu står hos ag.s.

Hade någon avlägsen tanke om gatebil mantorp men det känns inte så just nu thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Spenderade nationaldagen med en resa till Karlskoga.
Hämtat ny lola orginal kränghämmare till framvagn. Samt en uppsättning nya däck. Nåväl inte helt nya men fjolårsdäck.

Tågade på bra upp till Karlskoga. Hemvägen känns det som jag hade varenda husbil cyklist traktor och långtradare som möjligen kan finnas i mellersta Sverige framför mig. Men äntligen hemma igen. Nu ska jag sätta mig en stund med en grogg innan jag lastar in grejorna i garaget.

Hade visst besiktning imorgon bitti på racesläpet. Överväger starkt att avboka den och ta det någon annan dag ????

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Dubbel

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Intressant krängare.

Har kikat en massa på olika lösningar.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja tekniskt så är det väll inte en krängningshämmare utan en antiroll.
I princip tillåter den inte krängning alls.,

Det ska bli väldigt intressant att se hur det fungerar med balansen då rumpan trots väldigt hård fjädring är ganska mjuk jämförelsevis. Och även mycket tyngre än orginal.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Måste nästan garanterat bygga någon krängare bak med, har grejor för det men bilen är ju inte hemma så det blir sedan. Den lär antagligen gå oavbrutet på tre hjul annars

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Eric, för att citera de 3 jag Har absolut mest förtroende för gällande racebils-chassien (formelbilar)så lyder det som så att krängning i chassie hjälper igentligen bara långsamma förare. När man kan köra rätt så finns inga fördelar att ha ett chassie som tillåts rolla.

Så med det sagt kan man nog i både ditt och mitt fall köra med iallafall en ände lite mjuk ett tag till
Det är stor skillnad mellan en snabb förare som kör i ett snabbt tempo. Mot en exceptionellt snabb förarare som kör maximalt snabbt (är min uppfattning)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jahapp.

Tony fullbokad till max. Hade bilen stod hos honom en månad innan han ringde en fredag å sa att vi kunde köra, som tur var hade Jag jobbat jouren sen kväll så hade hela dagen kompledig.

Med nya elsystemet startade den och gick son den skulle direkt. Ställde in mappen för nya högohms spridare.
Ändringarna jag har gjort på motorn justerades till, tyvär inte det resultat jag hade förväntat. Efter lite diskussioner så bestämde jag att vi testar köra upp i varv och mer tryck

Dock fick jag skenladd med varvet och det var lite för mycket. Den svarar bättre än förut högst upp i registret vilket var meningen med ändringarna.
Dock slår den i fuelcut redan andra eller tredje pullet vi gör. Och anledningen är lågt oljetryck.

2 bar på tomgång 95c i oljan, vid 4500 är trycket fortfarande ca 2 bar men vid över 5000 är det nere på 1.8 bar.

Där å då beslöt vi att något måste vara fel. Har två mätare som visar samma värden, slog i en liter olja för att komma upp strax över max på stickan, men absolut ingen skillnad på trycket.
När den svalnat ett bra tag ner till typ 80 grader så är trycket på strax över 2 bar men aldrig högre än 2.5 bar uppe på varv.

Vid kallstart är trycket 4 bar på tomgång och uppemot 5 bar på varv
.

Så nu har jag klyvt bilen igen, (gick iallafall sjukt smidigt nu med snabbkopplingar på vatten och olja osv.)

Och rivit isär motorn.
Tre eventuella "fel" eller problem har jag hittat,
1 när vi kört bilen i bänken, och ligger på full last så "niger" bilen. Dvs klättrar nedåt på bakre rullen, kan inte lägga så mycket tyngd på främre som man helst skulle vilja, det är en "skyddslucka" där på bänken som är ivägen. Och när bilen niger så har den gått ned mot luckan och tryckt mot sumpen på tråget, som har tryckts ca 1cm närmare pumpen. Möjligt att den är för nära där nu.

2 hittade lite smuts, lite siliconrester eller eventuellt någon liten plastbit inne i pumpen. Vilket eventuellt kan ha hindrat övertrycksventilen att inte sluta helt tätt imot sitt säte.

3 denna motorn har en inbyggd oljetermostat som sitter i blocket bredvid oljefilter.
Den är stor diameter och borde inte i sig strypa
Men däremot sitter det restriktionsbrickor där för oljeflödet.
Dem tar jag bort nu samt har modifierat själva termostaten. Så den dels flödar mer direkt över kylaren när motorn är kall. Samt att när den är helt varm så stryper den inte "direktflödet" helt. Förhoppningsvis så kan den hålla lite lägre temp än 90 grader redan från start nu, samt att om den går upp över 100 som innebär fullt slag på termostaten. Så kommer en ändå ha lite extra flöde om det nu eventuellt är lite gränsfall flöde över kylaren.

Sista och fjärde eventuella missen jag gjort är att jag mäter oljetryck precis intill uttag för oljematning till turbon. Det är an6 slang och banjo med 8mm innerdiameter .riktigt så stor innerdia behövs nog inte med tanke på att turbon aldrig blir speciellt varm. Dvs jag har eventuellt ett litet tryckfall just där mät-uttaget är. Så ska lägga igen banjon på turbon ned till typ 4-5mm restriktor för att vara på säkra sidan att inte för mycket olja går genom turbon.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 149, 150, 151   >>
42 besök senaste veckan (552830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande