Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 149, 150, 151   >>
33 besök senaste veckan (552812 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
Vi kan utgå från att den oljan som ger lägsta temperaturen fungerar bäst.

Och jag sänkte min oljetemp betydligt genom att hälla ur edge blasket
Det var 0w-40, hällde i 5w-40 Fuchs GT1 titan eller vad den nu heter.
...........
Hur bra smörjning kan jag givetvis inte avgöra, men jag kan iaf definitivt säga att det är skillnad på vidhäftning av olika oljor.


Vad jag kan hitta ligger Castol edge på 13.5
Och Fuchs titan på 14.9

Så Fuchs är 10% tjockare vid 100 grader

Men som du är inne på, det är inte viskositeten som avgör hur bra en olja är utan det är tillsatserna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Olja är som religion, alla har sin åsikt. Det finns t.o.m. forum som bara handlar om oljor. Dessa två trådar är väldigt nyttiga tycker jag:

https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/topics/2152848/1
https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat& . . . .

I övrigt tror jag att faktum att Niklas hittade orsaken till oljetrycksproblem är det som gör mest nytta. Jag är övertygad att motorn kommer inte att ha några oljerelaterade problem efter lagerbytet även med olja som inte är superduper-racingolja...

Vem vet vad som har hänt under motorns livslängd. Jag har ibland råkat ut för bilar där förra ägaren helt enkelt hoppat över oljeservicen. Sådana motorer kan fortfarande funka bra långt efteråt och förefalla vara "friska".

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Ja börja med samma olja som tidigare så du ser hur renoveringen har påverkat trycket, sen kan man testa andra oljor.

Sitter och kollar lite viskositeter på oljor.

Tar vi Mobil1 som jag visade på förra sidan så vid 100 grader:

5w30 = 12.1
0w40 = 13.5
5w50 = 17.5

12.1 till 17.5 är en ökning på ca 45%

Men tar vi en Redline 10w60 så ligger den så högt som 25.9 cSt
Så Mobil1 5w50 till Redline 10w60 blir en ökning på 48% ! i tjocklek vid 100 grader,
alltså större procentuell skillnad än att byta från Mobil1 5w30 till 5w50.

Och Castrol edge 10w60 ligger på 22.7
Och Castrol TWS 10w60 ligger på 24.5

Så mellan edge och redline skiljer det 14% i tjocklek trots att bägge klassas in under 10w60
Och detta är större procentuellt skillnad i tjocklek mellan dessa två 10w60 oljor än mellan Mobil1 5w30 och 0w40 oljan.

Så om man nu behöver tjockare olja så bör man jämföra cSt värdena mellan dom olika oljorna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Väldigt mycket smörja som pratas

För att vända på frågan för att få ett svar som jag inte riktigt kan se,

Hur mycket skiljer tjockleken på oljefilm för att ha tillräcklig bärighet.
Är det så att en bra olja har tillräckligt hög bärighet vid tex 1 hundradel medans det troligen skulle behövas en mm för samma bärighet på vatten, och för att ha så tjock film skulle antagligen behövas många ggr högre flöde och därmed tryck??

Är det helt idiotiskt att sätta ihop en sådan här maskin med relativt stora spel som jag har nu men ändå använda 5w30 oljan. Eller kommer det bara innebära att jag får högre flöde genom lagrena, och förutsatt att trycket håller sig vettigt så är det ok.

Eller är det så att ifall Jag ökat lagerspel från tex 0.04 till 0.08 så kan man säga att jag garanterat måste få upp i viskositet, tex från egde 5w30 till edge 10w60??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vore väldigt intressant att mäta lagerläge och vev i garaget sedan ställa in grejorna i en bastu på 80-90 grader några timmar å mäta igen å se skillnaden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Ta en titt på Valvoline VR1 20w50

_________________
AIexander StenvaII
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Hittade detta om lager och olja:
https://www.substech.com/dokuwiki/doku.php?id=effect_of_oil_viscosity_ . . . .

Men ett problem för dig blir att du ökar nu bara lagerspelet på ett ställe, resten av motorn har ju kvar sitt original spel.
Så tjockare olja kan vara bra för dina nya lager men mindre bra för resten av motorn.

Tjock olja kräver mer energi och skapar mer friktion = blir varmare.

Men börja med att gå upp lite kanske en 40 eller 50 olja, kanske även testa något annat fabrikat?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Någon på audi fick säkert beröm över den excellenta idéen att spara plats och pengar genom att återanvända 3.7ans ämnen för vevaxel och vevstakar även till 4.2an.


Att ämnena sedan är bearbetade för olika offset på lagerlägen /borr. Tycker jag däremot var en värdelös idee. Och inget jag berömmer för just nu.


Med allt supernoga rengjort och polerat draget med moment osv. Så får jag vevlager spel med nya glyco std lager. 0.010 - 0.035 spel snett över lager ytan,

Efter mycket vändande och funderande över varför, så inser jag att mina nya/gamla stakar har en offset differens på ca 0.5mm
Vilket gör att det spänner snett i loppen /lagret.

Bara sliiiipa sliiiipa. Sen ihop igen å mäta.

Har i /ur kolv/stake några tusen ggr nu känns det som.

Men det tar sig som flickan sa. Helvete vad lätt och fint motorn går runt när jag väl slipat in allt med rätt vinklar och större spel

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051



Fråga om något helt annat än olja och toleranser. Dom snabbkopplingarna du har till vattenkylaren, vart kommer dom ifrån?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Går in varje dag för o titta på dem "nya" bilderna

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Fråga om något helt annat än olja och toleranser. Dom snabbkopplingarna du har till vattenkylaren, vart kommer dom ifrån?


Det är TEMA kopplingar, made in Skövde.
Finns typ vart som helst där dem säljer hydraulik. Tror tom swedol har dem.

EDIT : Fel, jag läste för snabbt, oljekylet är tema.

Snabbkopplingarna jag har för att tömma kylare och motorblocket på vatten är köpta på hydroscand, minns inte märke nu men det finns lite olika märken.
Användningsområde vatten och tryckluft med lite lägre flöden.


Finns även en snarlik på biltema har jag sett senare, finns på båtavdelning för snabbkopplingar till bränsle för utombordare/tank.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
erki87 skrev:
Går in varje dag för o titta på dem "nya" bilderna


Alla bilder är nya, för den som inte sett dem innan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sida 59 om du vill läsa mer, men dessa.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051



Toppen, har du några bilder på hur dina är monterade?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
På ena kylaren såhär. Bara gängat in den den i nedre anslutning där godset va lite tjockare 1.5mm. Adaptern va 1/8" till 1/8" npt. Dvs konisk mot kylaren samt locetite gröna så den sitter kvar bra.

På andra kylaren likadant men in i ena tanken istället



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
På motorn plockade jag ut en plugg som satt ingängad i manteln på blocket. Där satte jag dock honan bara för det var knepigt att komma tvärt om när grenröret är på plats

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Riktigt varmt och skönt ute, vilket innebär perfekt för mig som inte gillar värme att gömma mig i garaget ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Förutsatt att bilen fungerar igen nu inom kort efter motor mm är klart,.

Så är Det ju dags för ljungbyhed om två veckor, eller nästan en å en halv nu.
Åker ned torsdagen. Men mina mekaniker /teamkillar har fått förhinder. Så nu står jag ensam, vilket är mindre lyckat.

Någon som skulle vilja ställa upp som teammedlem??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Vilka dagar behöver du folk mest?

_________________
Kurre Källkvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Torsdag kväll kör jag bara ner sent och sover på plats, Det är körning fredag och lördag.

Så det är väll främst dessa två dagar,
söndag ska det bara lastas in och köra he det klarar jag själv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Här kommer lite tråkiga besked.

Uppstart idag på eftermiddag.
Hade allt så gott som klart igår kväll. Kom så långt att jag fyllde olja och vatten igår och all el satt på plats,

Vevade runt motorn på start tills jag fick upp oljetryck, sedan tog jag kväll.

Nu på eftermiddagen idag, åkte och fyllde några dunkar sås och tankade i för att vara på säkra sidan.

Slog igång motorn som startade utan konstigheter, perfekt tomgång direkt och oljetryck ca 3 kilo på tomgång 4 kilo vid 2000 rpm ungefär.

Inga oljud från maskin och allt tätt osv.

Gick och hämtade datorn medans motorn varmkör på tomgång.

Allt ser bra ut men plötsligt vid ca 70 graders temp börjar motorn gå oroligt. Tänker att den nog börjar gå oroligt eftersom den börjar lämna kallstart

Lambda och tempar tryck osv ser bra ut, varvar upp den lite försiktigt, När jag släpper gasen dör den, och går inte längre att dra runt. Motorn sitter helt stumt och går inte längre att dra runt.

Ungefär här står jag nu. Vet ej varför, oljetryck och allt är bra i loggen men något har nypt när den blev varm.

Ska tömma vatten och olja å se om den går runt igen när den svalnat eller om jag kan se något yttre som håller emot. Även om jag inte tror det är så enkelt.

Känns som veven helt enkelt fastnat.

Varför kan något inte bara gå enkelt ibland,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 149, 150, 151   >>
33 besök senaste veckan (552812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande