Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 149, 150, 151 >> 33 besök senaste veckan (552812 totalt) |
Vad jag kan hitta ligger Castol edge på 13.5 Och Fuchs titan på 14.9 Så Fuchs är 10% tjockare vid 100 grader Men som du är inne på, det är inte viskositeten som avgör hur bra en olja är utan det är tillsatserna. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Olja är som religion, alla har sin åsikt. Det finns t.o.m. forum som bara handlar om oljor. Dessa två trådar är väldigt nyttiga tycker jag:
https://www.bobistheoilguy.com/forum https://www.bobistheoilguy.com/forum I övrigt tror jag att faktum att Niklas hittade orsaken till oljetrycksproblem är det som gör mest nytta. Jag är övertygad att motorn kommer inte att ha några oljerelaterade problem efter lagerbytet även med olja som inte är superduper-racingolja... Vem vet vad som har hänt under motorns livslängd. Jag har ibland råkat ut för bilar där förra ägaren helt enkelt hoppat över oljeservicen. Sådana motorer kan fortfarande funka bra långt efteråt och förefalla vara "friska". _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Ja börja med samma olja som tidigare så du ser hur renoveringen har påverkat trycket, sen kan man testa andra oljor.
Sitter och kollar lite viskositeter på oljor. Tar vi Mobil1 som jag visade på förra sidan så vid 100 grader: 5w30 = 12.1 0w40 = 13.5 5w50 = 17.5 12.1 till 17.5 är en ökning på ca 45% Men tar vi en Redline 10w60 så ligger den så högt som 25.9 cSt Så Mobil1 5w50 till Redline 10w60 blir en ökning på 48% ! i tjocklek vid 100 grader, alltså större procentuell skillnad än att byta från Mobil1 5w30 till 5w50. Och Castrol edge 10w60 ligger på 22.7 Och Castrol TWS 10w60 ligger på 24.5 Så mellan edge och redline skiljer det 14% i tjocklek trots att bägge klassas in under 10w60 Och detta är större procentuellt skillnad i tjocklek mellan dessa två 10w60 oljor än mellan Mobil1 5w30 och 0w40 oljan. Så om man nu behöver tjockare olja så bör man jämföra cSt värdena mellan dom olika oljorna. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Väldigt mycket smörja som pratas
För att vända på frågan för att få ett svar som jag inte riktigt kan se, Hur mycket skiljer tjockleken på oljefilm för att ha tillräcklig bärighet. Är det så att en bra olja har tillräckligt hög bärighet vid tex 1 hundradel medans det troligen skulle behövas en mm för samma bärighet på vatten, och för att ha så tjock film skulle antagligen behövas många ggr högre flöde och därmed tryck?? Är det helt idiotiskt att sätta ihop en sådan här maskin med relativt stora spel som jag har nu men ändå använda 5w30 oljan. Eller kommer det bara innebära att jag får högre flöde genom lagrena, och förutsatt att trycket håller sig vettigt så är det ok. Eller är det så att ifall Jag ökat lagerspel från tex 0.04 till 0.08 så kan man säga att jag garanterat måste få upp i viskositet, tex från egde 5w30 till edge 10w60?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hittade detta om lager och olja:
https://www.substech.com/dokuwiki/do Men ett problem för dig blir att du ökar nu bara lagerspelet på ett ställe, resten av motorn har ju kvar sitt original spel. Så tjockare olja kan vara bra för dina nya lager men mindre bra för resten av motorn. Tjock olja kräver mer energi och skapar mer friktion = blir varmare. Men börja med att gå upp lite kanske en 40 eller 50 olja, kanske även testa något annat fabrikat? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Någon på audi fick säkert beröm över den excellenta idéen att spara plats och pengar genom att återanvända 3.7ans ämnen för vevaxel och vevstakar även till 4.2an.
Att ämnena sedan är bearbetade för olika offset på lagerlägen /borr. Tycker jag däremot var en värdelös idee. Och inget jag berömmer för just nu. Med allt supernoga rengjort och polerat draget med moment osv. Så får jag vevlager spel med nya glyco std lager. 0.010 - 0.035 spel snett över lager ytan, Efter mycket vändande och funderande över varför, så inser jag att mina nya/gamla stakar har en offset differens på ca 0.5mm Vilket gör att det spänner snett i loppen /lagret. Bara sliiiipa sliiiipa. Sen ihop igen å mäta. Har i /ur kolv/stake några tusen ggr nu känns det som. Men det tar sig som flickan sa. Helvete vad lätt och fint motorn går runt när jag väl slipat in allt med rätt vinklar och större spel _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det är TEMA kopplingar, made in Skövde. Finns typ vart som helst där dem säljer hydraulik. Tror tom swedol har dem. EDIT : Fel, jag läste för snabbt, oljekylet är tema. Snabbkopplingarna jag har för att tömma kylare och motorblocket på vatten är köpta på hydroscand, minns inte märke nu men det finns lite olika märken. Användningsområde vatten och tryckluft med lite lägre flöden. Finns även en snarlik på biltema har jag sett senare, finns på båtavdelning för snabbkopplingar till bränsle för utombordare/tank. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
På ena kylaren såhär. Bara gängat in den den i nedre anslutning där godset va lite tjockare 1.5mm. Adaptern va 1/8" till 1/8" npt. Dvs konisk mot kylaren samt locetite gröna så den sitter kvar bra.
På andra kylaren likadant men in i ena tanken istället Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
På motorn plockade jag ut en plugg som satt ingängad i manteln på blocket. Där satte jag dock honan bara för det var knepigt att komma tvärt om när grenröret är på plats
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Riktigt varmt och skönt ute, vilket innebär perfekt för mig som inte gillar värme att gömma mig i garaget ??
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Förutsatt att bilen fungerar igen nu inom kort efter motor mm är klart,.
Så är Det ju dags för ljungbyhed om två veckor, eller nästan en å en halv nu. Åker ned torsdagen. Men mina mekaniker /teamkillar har fått förhinder. Så nu står jag ensam, vilket är mindre lyckat. Någon som skulle vilja ställa upp som teammedlem?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Torsdag kväll kör jag bara ner sent och sover på plats, Det är körning fredag och lördag.
Så det är väll främst dessa två dagar, söndag ska det bara lastas in och köra he det klarar jag själv _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Här kommer lite tråkiga besked.
Uppstart idag på eftermiddag. Hade allt så gott som klart igår kväll. Kom så långt att jag fyllde olja och vatten igår och all el satt på plats, Vevade runt motorn på start tills jag fick upp oljetryck, sedan tog jag kväll. Nu på eftermiddagen idag, åkte och fyllde några dunkar sås och tankade i för att vara på säkra sidan. Slog igång motorn som startade utan konstigheter, perfekt tomgång direkt och oljetryck ca 3 kilo på tomgång 4 kilo vid 2000 rpm ungefär. Inga oljud från maskin och allt tätt osv. Gick och hämtade datorn medans motorn varmkör på tomgång. Allt ser bra ut men plötsligt vid ca 70 graders temp börjar motorn gå oroligt. Tänker att den nog börjar gå oroligt eftersom den börjar lämna kallstart Lambda och tempar tryck osv ser bra ut, varvar upp den lite försiktigt, När jag släpper gasen dör den, och går inte längre att dra runt. Motorn sitter helt stumt och går inte längre att dra runt. Ungefär här står jag nu. Vet ej varför, oljetryck och allt är bra i loggen men något har nypt när den blev varm. Ska tömma vatten och olja å se om den går runt igen när den svalnat eller om jag kan se något yttre som håller emot. Även om jag inte tror det är så enkelt. Känns som veven helt enkelt fastnat. Varför kan något inte bara gå enkelt ibland, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 149, 150, 151 >> 33 besök senaste veckan (552812 totalt) |