Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 76, 77, 78 ... 149, 150, 151   >>
41 besök idag (552867 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
8 kilo (+/-1) kommer dämparen med rör och vband väga,
Rostfria böjjar invändigt och svarta perforerade rör.
Hölje i 1.5 alu. Stosar i 1mm RF.

Det är en stor dämpare. Kanske onödigt stor men Iom det är 2x3" så tror jag det går åt för att den ska dämpa förhoppningsvis tillräckligt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Någon som vågar sig på att gissa hur varm en ljuddämpare i detta fall blir??

Ligger på tomgång runt 150-200 graders avgas temp.
Mätt på rören eller Avgashus lägre än 100 i garaget när man "tomkör"
På max belastning loggat i bänk som högst runt 600 egt. Mätt vid Turbinhusets inlopp.

Frågan är hur varmt höljet på ljuddämpare blir.

Vill måla den svart, för den är en stor ful klump. Syns mindre svart.

Den svarta krympfärg jag har hemma , ska tåla 200 celsius, galvgrunden jag har vet jag biter bra på aluminium tål mer än så .
Klarar säkert lite mer korta stunder.

Stosar/manschetter mellan avgasrör mot aluminiumhöljet är rostfritt så värmen från avgaser till ytterhöljet borde ju vara bra avskärmat Iom isolering osv.
Plus att den sitter helt öppet fritt i fartvind som kyler osv.

Jag tror det borde vara helt lungt.
Men sen finns det ju bättre krympfärg som ska vara anpassat för ännu högre värme, men då får jag beställa, frågan är om det är bäst att vänta, eller??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Cp service har en bra färg som håller skapligt på grenrör till och med

_________________
/Johan Lindberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



knotan skrev:
Någon som vågar sig på att gissa hur varm en ljuddämpare i detta fall blir??

Ligger på tomgång runt 150-200 graders avgas temp.
Mätt på rören eller Avgashus lägre än 100 i garaget när man "tomkör"
På max belastning loggat i bänk som högst runt 600 egt. Mätt vid Turbinhusets inlopp.

Frågan är hur varmt höljet på ljuddämpare blir.

Vill måla den svart, för den är en stor ful klump. Syns mindre svart.

Den svarta krympfärg jag har hemma , ska tåla 200 celsius, galvgrunden jag har vet jag biter bra på aluminium tål mer än så .
Klarar säkert lite mer korta stunder.

Stosar/manschetter mellan avgasrör mot aluminiumhöljet är rostfritt så värmen från avgaser till ytterhöljet borde ju vara bra avskärmat Iom isolering osv.
Plus att den sitter helt öppet fritt i fartvind som kyler osv.

Jag tror det borde vara helt lungt.
Men sen finns det ju bättre krympfärg som ska vara anpassat för ännu högre värme, men då får jag beställa, frågan är om det är bäst att vänta, eller??


Utan att veta exakt hur stor din dämpare är etc, så hojar som spontanvält under träning eller tävling har (om det inte är kolfiberhus) så varma ljuddämpare och bromskivor så man får brännskador typ stekt bacon om man tar på dem.

Kanske ger en riktning på temperaturen

_________________
Roland Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



VHT värmefärg målade jag ett grenrör på min kadett med, det satt fast utan bekymmer.
E85 och avgastemp upp mot 700grader.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja men ägg eller bacon kan man ju tillaga vid 80 grader, långt kvar till en bit över 200 då

Jag spraybombar nog ändå med mattavart nu första vändan. Det ger ju en uppfattning om tempen vid första körning. Och hur väl den dämpar.

Sen blir det nog att beställa vht med temperaturbeständigare modell

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Startad med ljuddämpare. Och den blev iallafall rejält mycket tystare i garaget. Även om det såklart inte säger så väldigt mycket.
Ska fortsätta beta av några grejor som behövs ordnas, kanske kan få till någon provkörning under helgen. Och eventuellt om jag håller tummarna hårt nog, en vända till mantorp nästa vecka

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sådär va. Ser en 8 kilos ljudämpare ut.
4" rostfritt in.
4" rostfritt ut. Strax över 2 meter (!) rostfritt 3" rör gömmer sig på insidan.

20 meter rostfritt stålullsband.
3 kvadratmeter mattor( glasfiberull/ eld-beständig industimatta jag kom över sen på slutet fyllt med "vanlig" glasfiberull som är längst ut mot 1.5 mm aluminium höljet.

Det hade inte gått att banta så många kilo mer om man vill ha den såhär stor och fullflödes

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Ser ruskigt stabilt ut...
Men, borde den inte "läggas ned"? Den ser ju lika aerodynamisk ut som en typ Stopp-skylt....

_________________
Magnus Falk
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och här till vänster om förare hamnade släckare.
Blir ett munstycke riktat inne i kupén samt två eller eventuellt tre vid motor /växellåda.

Fick användning av lite slangar jag haft liggandes då nu med.
En an6 som suttit i ett svensk stridsflygplan en gång i tiden och ett par olika an4 som tidigare vart bränsle ledningar i en arrows f1 efter milleniumskiftet.

Handtaget till släckare sitter åtkomligt så att föraren når men även att den är lättåtkomlig från utsidan. Om det skulle hända något i depå eller om en funktionär behöver dra handtaget

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jo det hade vart bättre säkert, men då skulle den hänga ut en bra bit bakom bilen. Viljet hade sett än dummare ut.
Den är lite tiltad bakåt vilket dock är väldigt lite å heller inte syns alls på bilden.
.
Min tanke är att den sitter högre upp än diffusor så den borde precis klara sig undan från virveln bakom bilen skapat av diffusor
Och sitter ju helt under vingen och borde med andra ord inte störa vingens funktion

Samt ovankant av dämparen ligger ungefär i höjd med avslutet av motorkåpan. Så där den sitter är troligen ett ganska "lufttomt" område.

Den lär ju såklart absolut inte bättra på bilens aero. Men tror den förstör relativt lite ändå.

Ska ordna någon bild i profil så förstår man nog bättre

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ligger ca 5 cm under bak änden av motorkåpans slut. Och det är ungefär var dämparens "ytterradie" börjar.
Så hoppas det påverkar relativt lite. Kanske skulle ha "hålborrad" dämpare som man fått kylluft genom oxå.
Övervägde det först, men insåg hur mycket extra arbete det skulle innebära ??????

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Dåså. Då är jag iallafall parkerad på mantorp. Hoppade på eftermiddagspass track tuesday.
Tänkte köra ett eller två lugna pass bara för att känna lite

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och innan första passet kom detta. Så har vart ute två halkiga varv, som inte gav något alls så nu väntar vi i depå

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Blev tyvär inte alls mycket kört med tanke på vädret, även om själva upplägget verkar jättebra för mycket ban-tid och gott om plats på banan.

En del konstateranden kunde ändå göras. Baken känns hal, troligen blir det avsevärt mycket bättre på bättre asfalt och temp i däcken. Men mjukare fjädrar vore nog bra och genomgång av dämpare såklart.
Bromsar tar bra.
Skaplig balans även om fram gärna låser, även detta blir nog bara finjustering när det väl är rätt väglag så kommer det vara bra.
Kopplingen har för lite rörelsereserv, så 1mm större huvudcylinder eller om jag kan justera lite, minns inte hur mycket jag har begränsat nu.
Lådan är lite för kort. Även lugn start ut på långa rakan med tanke på blött, så var raskt sexans växel slut med typ 2-300 meter kvar tills man ska bromsa. Och det var ju då typ urvarvat vid 270 med dagens varvstopp.

Ljuddämpare fungerade verkligen mycket bättre än jag vågat tro.

Man hör bilen när jag kör mot kameran, och det är ändå mest den öppna wg som hörs. Wg är inte kopplat in i dämpare utan blåser rakt ut på flatsidan, sitter en korrigerad aluplåt som ljudet studsar på, dvs frammåt typ.
När man passerat är det mest däcken som hörs. På slutet av lilla rakan är det varvstopp 6300 jag träffar som hörs med en liten poff.
Lät avsevärt lägre än de radical och formel renaulter som var där idag.

Ratten var lite ovan att köra med. Men vande mig snabbt och då var den skön.
Däremot måste jag gjuta säte då jag åkte fram å tillbaka sidledes som en vante i kurvorna trots att jag spännde bälten max.

Största missn var att jag klantigt nog glömt montera backspeglar. Det har helt fallit ur minnet. Men gick ju fint idag när vi bara var 3-4 bilar på banan





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ratten på plats

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Bara att lyfta på hatten och buga, du är både kunnig och tålmodig, annars hade bilen aldrig kommit ut ur garaget.
Grattis till de varv du fick i vätan

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Va, är det inte omöjligt att bygga ljuddämpare, dumma dig som motbevisar depåsanningar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Looking Gooood!
Alla som var på Mantorp är helt övertygade om att Du är en sån där gräddstrut som haft råd och köpa en dyr fd formelbil.
Snart får Du inbjudan till deras fönsterbord på Riche etc.....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Niklas Falk skrev:
Va, är det inte omöjligt att bygga ljuddämpare, dumma dig som motbevisar depåsanningar


Kan man få en 500cc tvåtakts enstånka att gå egenom besiktningen så är inget omöjligt.
Ljudämparen var ungefär lika stor

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Janne J skrev:
Bara att lyfta på hatten och buga, du är både kunnig och tålmodig, annars hade bilen aldrig kommit ut ur garaget.
Grattis till de varv du fick i vätan


Tackar, "tålmodig" kanske. Eller,,
"med en dåres envishet kan man gå långt" , kanske är mer rätt

Men, nu är iallafall premiärturen avklarad.
Polaren Som var med påpekade typ 6e gången jag sprang på toan att hur liten blåsa har du. Nee bara nervös Och "har druckit 14 koppar kaffe för Att lugna nerverna" 😂

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 76, 77, 78 ... 149, 150, 151   >>
41 besök idag (552867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande