Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 149, 150, 151   >>
46 besök senaste veckan (552834 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och så ser det ut monterat. Och provdragen med moment nyckel.
Ingen vidare nogranhet på mätningen. Men det är ungefär så pass tungt att det inte går att dra runt förhand. Utan man behöver dra med något skaft för att få runt diffen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och om jag inte redan förmedlat det med bilderna. Så har en tonårsförälskelse återuppstått Iom nytt liv i fräsen, belsyning och isolering i utbyggnaden.


Digitalt mätbord finns i X och Y. Har ingång för Z men finns ej monterat och inte rad på display för det bara en mätprobe som jag råkat klippa av sladden till.

Drömmen vore ju något väldigt enkelt programmerbart. Eller snarare exakt denna fräs, fast med programmerbar matning med några få rader. För att slippa veva sig till önskad position.

Att kunna fräsa i radier eller runda former, är överkurs. Men däremot snabbare transport och mer exakt matning Hade vart skönt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



knotan skrev:
Har läst en del om phantom grip och Det verkar vara relativt vanligt använt på framhjulsdriften på trimmade bilar (fwd alt 4wd) för gata.

Men det är ju stört värdelöst för framhjulen på väg /gata såklart. Och många som satt i denna typ av diff vittnar om väldigt stor skillnad i grepp och hur bilen beter sig (positiv förbättring) ur kurvor med del /hög last.

Jag hade Phantom grip fram på min gamla Audi 90q -85 och jag märkte också skillnad, dock vet jag inte hur mycket bättre det blivit med en "riktig" diff broms.

Men det jag inte gillade var att man var tvungen att slipa ner planet dreven för att få den på plats och då många med hög effekt kör sönder original fram diffen i Audi lådorna så kändes det inte bra att göra dreven ännu klenare.
Och då jag inte vill riskera diff ras så kör jag därför Quaife i nuvarande bil.

Men i din lätta bil så tror jag nog det håller och som du skrivit så kanske du inte behöver så hårda fjädrar då heller som jag behövde ha.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Ja men står man med ett hjul i luften å andra med varmt däck i asfalt med fullt grepp. Då har du redan kört av banan å hänger på curbsen

Nja, man brukar väll gå på kurbs med innerhjulen. Mao innerhjulen är mer eller mindre i luften.
Med öppen diff har man då nada framdrivning, det lilla förspäningsmomnetet phantom gör är försumbar.

Citat:
Sen är jag inte riktigt med på om man verkligen kan räkna så enkelt.
Det måste i min värld vara något slags förhållande mellan hjulen jag tror inte på att det skulle vara riktigt så enkelt.

Med öppen diff är det hjul med minst grepp som styr.

Citat:
De små lamell paket Som sitter i en bakaxel skulle inte hålla för bilar med mycket vridmoment om
det var så enkelt att den bara orkar med så mycket som man har i förspänning.


I en ramplamelldiffbroms är förstänningsmomenten bara en liten del.
Det som ger den stora delen av låsningen kommer när de små diffdreven vandrar upp på ramperna.
Ökar trycket på lamellerna.
Det sker när man lägger momnet på diffklumpen.
Hur mycket det låser ihopp beror på rampvinken och antal lameller.

Antal lameller kan skilja 2,3,4, 5 osv.
Det här med lameller är samma sak som kopplingen.
Fler lameller så kan man minska diametern på kopplingen.
Eller/och öka momentet som kopplingen kan överföra.
Sen en lamell har 2 glidytor, så det blir gånger 2 på antal lameller.

Flackare rampvinkel ger mer låsing.
Sen kan man ha olika rampvinklar på acc och motorbroms.
Man burkar kalla det 1 & 1,5 & 2 vägs.
Se
https://dsportmag.com/the-tech/speed-shop/everything-you-need-to-know- . . . .


Citat:
Det finns lite olika varianter.
Inte helt ovanligt med öppen diff.
Hade någon form av klackdiff i min förra bil. Utan förspänning.
Hade aldrig isär den för inspektion hur den fungerade, men trots utan förspänning så tyckte jag att den var lite för stum bak.


Gissar nu, klackdiff. Den är digetal. 2 lägen, öppen eller helt stum.
Hur det funkar har jag inte rotat i, käns i min värld som en diff för trängkörning.
Har även förstått man åkte med spole i vissa fall.

Sen har vi även torsen, eller vad det nu heter.
den bygger på typ kugghjul vilja, ovilja att vrida varndra.
Lätt åt ett håll, trökt åt andra hållet.
Jag har inte gräft ner mig i detalj.

Typ phantom ger möligvis en lite fördel presis rakt fram med i prinsip samma grepp på båda drivhjulen.
Men så fort den greppsskinden mellan hjulen blir större än förspänningen så är det med smäst grepp som styr.
Ut ur böj blir det då innerhjulet om man håller sig på det svarta.
Går man ut med ytter hjulet utanför asfalten så blir det de hjulet som styr, gräs och sand är bra grepp i. Eller?

Hmm har själv åt med dylik diff men med högre förspäningsmomnet, ca 130Nm.
Då är/var glidytorna av stål och lamellen som en kopplingslamell.
Och den satt utanför diffklumpen, mao gick tort.
130Nm var ca vad motoren gav.
Ja, bättre än ingen diffbroms alls.
knotans bil lirar mao i en helt annan divesion. Då blir i krokarna 10-20Nm försumbart.

Det jag verkligen gillar med en riktig ramplamelldiffbroms hur man kan justera den.
1. Förspänings momnetet som kan vara från i prinsip 0 till ca 200Nm
2. Mängden låsingen, tumme pefinger 0-100% (0=öppen diff 100=Esab diff)
3. Mängden låsningen styr man med gaspedelen
4. Olika mängd låsing i acc och motorbroms.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag är feg. Och har jag kört på curbs, så är det varvet redan sabbat, det innebär oftast att jag antingen skrotar (snurrar) eller slår av ordentligt för att inte snurra.
Det är enbart mjukt och fint på det svarta som jag kör snabba varv.

Är man ute i smutsen med något hjul vid något tillfälle, så har jag tappat det varvet,

Jag ska se om jag hittar någon info om den diffen jag hade i förra. Men som sagt den var inte rolig i mitt tycke. Men den funkade väll bra när man var lite mer professionell förare,

Och till den gruppen hör inte jag,
alla jag pratat med som är kunniga i ämnet, är överens om att jag kommer köra snabbare med öppen diff, än med minsta lilla för mycket bromsad diff.
Av den anledningen att man som oerfaren förare kör snabbare med bilen för snällt inställt.
Det är en handfull förare som klarar att köra sådana här bilar på snabbaste läget, alla under den nivån kör bara långsammare med den snabbare inställningen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Idial spår brukar ligga jä... nära kurbsen om inte tom på.
Man försöker räta ut svängrna så mycket det går.
Men men det skiljer från kurva till kurva och bana till bana mm.

Öppen kontra spole, typ av eller på är ski....
Bra är någonstans där i mellan.
Nu vart det ski... svårt liksom.....

Håller med om att öppen är lättare än spole(stum) att köra.
Men samtidigt hatar jag spinnade, slirade innerhjul.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja slirande innerhjul kommer jag aldrig nöja mig med. Men det är ju omöjligt att veta hur mycket broms verkan som behövs innan man provat köra.

Kollade nu och i förra bilen satt, likt i flera tidsöverstämmande f1 chassien. En hewland tpt powerFlow lsd. Ser ut Att vara en ramplamelldiff, typ??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
hewland tpt powerFlow lsd

Japp ser ut som en vad jag kallar en ramp-lamell-diffbroms.
Kört barn har många namn
Googlade lite
se
https://www.gboxweb.com/nlt212diff.html


Japp, känner på mig det blir rätt mycket testande innan man trivis.
Själv är jag för dålig att känna skilnder.
Då bättre på att förstå vad som händer.
Då även att inte kunna säga vad som är opptimalt.
Utan mer kunna ränsa bort yttlighetsfallen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ganska bra väder ute idag så har passat på att stå ute å slipa av lådan samt målat.
Epoxygrund sedan Elux svart.
En värmetålig polyurethan halvt matt med struktur.
Ser lite ut som svart gjutjärn i ytan när den är genomhördad.
Får stå å torka ute några timmar så Kan jag bära in den å låta den härda runt 50 grader över natten framför en värmefläkt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fuling. Ja det är svårt.
Och historiskt i karossbilar har jag i princip alltid kört med allt så förspännt som det går direkt alt bara stum svetsat direkt.

Men med erfarenheten av hur gamla lolan betedde sig, så vet jag att mjukare är lättare när det gäller formelbil.
På slutet när jag sålde den, och hade kapat tiderna rejält mycket från hur den var inställd från början
Så var allt betydligt mjukare ställt.
Både dämpare fjädring krängare osv var backat lite allt eftersom.
När de är hårt ställda, så är det svårt att få upp däckstempen. Och när däckstempen är för låg är det bara halkigt.
Så det är lite moment 22 kan man säga.

Vana förare /team verkar lite beroende på förutsättningar och strategi, välja att starta bilen på snabbaste läget, och backar under träning på inställning tills föraren får UPP tempot, och därmed temp i däcken. När däcken börjar närma sig överhettning stummar man på bilen igen och föraren ska då förhoppningsvis vara varm i kläderna på aktuell bana för att få ned varvtiderna.

Nu har inte jag ett team som håller koll på mina data och loggar osv. Chassiet är inte uttestat och med kända antecknade variabler, så jag får ju börja att känna mig fram, Och jag kommer välja att starta med mjukt chassie för att förhoppningsvis komma upp i vettig temp i däck å bromsar lite enklare, och sedan styva upp allteftersom jag blir mer varm i kläderna.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nästa jag skulle göra idag var att riva av gamla dekor tapen från denna del, och när jag gjorde det, kom äntligen något fram jag letat efter.

Har sökt på chassinummer utan att hitta något om bilen eller vilket team som ägt den.

Sett bokstäverna M. H på flera delar utan att hitta något på det.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Å sökte lite på det å hitta detta.

Citat:
Mario Haberfeld was injured after this crash during qualifying for the third race at the Circuit de Catalunya. His car was struck by Andrea Piccini and Nicolas Minassian after spinning at the final corner, and Haberfeld was trapped in the car for 20 minutes while he was extricated



Vilket hänvisar till denna händelse.
OM de är är samma chassie så förklarar det skadorna som finns på vänster sidas infästningar till motorkåpan och sidepod. Och att golv och sidepod inte är desamma som suttit innan på bilen (lackade i annanfärg osv än högersidans delar


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har lite glömt av att följa upp med vad fläktbygget var till för.

Men här är det en gammal kompis som tidigare jobbat med bilar som hobby men inom restaurang /kök till proffesion.
Tog steget och Gick över helt till bilar relativt nyligen och kör nu så gott som uteslutande programuppgraderingar i nya bilar, typ motor. Diesel /bensin. Växellådor. Låser upp nya interagerar olika system överlag i bilar. Väldigt mycket extrautrustning i nya bilar finns hela tiden och när man "köper" extrautrustning på bilen när man köper den ny. Finns igentligen där vare sig du köper den eller ej.

Och då finns såklart en marknad att köpa bilen i std utförande och betala låg skatt för en ej utrustad bil och med låg prestanda. Sedan låser man upp allt på annan väg själv.

Hur som helst så fungerar fläkten bra än så länge.
Och när han inom kort har byggt upp ett tillräckligt stort register med körda bilar. Nya eller så gott som nya från bilfirma. Så är tanken att den vägen "kalibrera" inputs för drivlineförluster.
Denna bänken har konstant synkronisering av samtliga rullar, och driver med alla hjulen på bilen hela tiden för att på ett så verklighetstroget sätt som möjligt simulera landsväg som krävs för att kunna optimera bila med aktiv mätning till motorns ecu som kommunicerar med hjulssensorer osv.

Inte så "bara" att,chipptrimma moderna bilar när det är lite mer än Bara motorn man jobbar med.


Så tanken är att fläkten ska gå att styra med frekvensomvandlare till att simulera en lufthastighet upp till runt 150 km/h.

Över den hastigheten börjar det som någon var inne på. Krävas väldigt mycket el.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Skruvat ihop lådan.
Främre huset, kommer jag behöva lyfta bort igen sedan när jag ska montera den.
Är ett par fästen ska gängas om och svepet måste slipas/fräsas invändigt för tryckplatta och svänghjul.
Men den är bara släppa skruven och lyfta bort, så sätter ihop den tills vidare så jag kan ställa undan den utan att tappa bort delar

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag har inte velat lägga mig i diskussionen förut då jag säkert har fel.
Sånt här kan ju alla BMW/Alfa-"sportbilsfanatiker" så mycket bättre än mig.
Dock undrar jag inte varför Du inte kör spole, som tex Porsches fränaste banbilar gör??
SEn tycker jag fortfarande Du ska byta till lite ballare motor.
Jag har tex en kompis som har ett par såna här( se bild) som bara står och samlar damm.....Ja ja ,,,det vanliga snacket om pengar/mopeder jag vet....men bilen skulle bli fränare.

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



2QIK4U skrev:

Dock undrar jag inte varför Du inte kör spole, som tex Porsches fränaste banbilar gör??


Det är lite tur att du kör mest raktframsporter så det inte sker så mycket olyckor i sverige *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



2QIK4U skrev:
Jag har inte velat lägga mig i diskussionen förut då jag säkert har fel.
Sånt här kan ju alla BMW/Alfa-"sportbilsfanatiker" så mycket bättre än mig.
Dock undrar jag inte varför Du inte kör spole, som tex Porsches fränaste banbilar gör??
SEn tycker jag fortfarande Du ska byta till lite ballare motor.
Jag har tex en kompis som har ett par såna här( se bild) som bara står och samlar damm.....Ja ja ,,,det vanliga snacket om pengar/mopeder jag vet....men bilen skulle bli fränare.


Ser ut som en rolig motor, men jag har ingen aning o vad det är?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Cassius skrev:
2QIK4U skrev:
Jag har inte velat lägga mig i diskussionen förut då jag säkert har fel.
Sånt här kan ju alla BMW/Alfa-"sportbilsfanatiker" så mycket bättre än mig.
Dock undrar jag inte varför Du inte kör spole, som tex Porsches fränaste banbilar gör??
SEn tycker jag fortfarande Du ska byta till lite ballare motor.
Jag har tex en kompis som har ett par såna här( se bild) som bara står och samlar damm.....Ja ja ,,,det vanliga snacket om pengar/mopeder jag vet....men bilen skulle bli fränare.


Ser ut som en rolig motor, men jag har ingen aning o vad det är?


Ford Coswort DFV?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jo, enkelt för att spole är klippt värdelöst, om man inte är superproffs och klarar av att balansera bilen på en helt annan gräns än jag varken har för avsikt att göra, eller ambitionerna för.
Jag vill åka en njutbar sväng. Inte en med hjärtat i halsgropen. Så jag börjar i den lite lättare ändan

Javisst vore en riktig motor häftig. Men i sådana fall, så vore en v8 lite larvigt, lika bra å satsa på v12a när vi ändå dragit hem miljonerna i lottovinst före thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



knotan skrev:
Jo, enkelt för att spole är klippt värdelöst, om man inte är superproffs och klarar av att balansera bilen på en helt annan gräns än jag varken har för avsikt att göra, eller ambitionerna för.
Jag vill åka en njutbar sväng. Inte en med hjärtat i halsgropen. Så jag börjar i den lite lättare ändan

Javisst vore en riktig motor häftig. Men i sådana fall, så vore en v8 lite larvigt, lika bra å satsa på v12a när vi ändå dragit hem miljonerna i lottovinst före thumbs up


BRM V16 med modernt sprut och tändning tycker jag låter MYCKET bättre




EDIT:
Startar man en 4-5 stycken av dessa klipp men någon/några sekunders mellanrum så är man så nära himmlen man kan komma tror jag.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Cosworth F1 - Ja
Jag har spole på alla mina gatbilar som har över 700 hk för inte köra sönder nåt.
Det har inte vart några probs i kurvorna heller det lilla jag kört.
Lolan blir nog tyvärr diff så länge jag bara ligger på 800 hk då jag inte känner jag är man nog att ta isär en sån låda

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 149, 150, 151   >>
46 besök senaste veckan (552834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande