Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 149, 150, 151 >> 255 besök senaste veckan (553050 totalt) |
aha Men knotan kan du då väga vad din v8 motor med kompressor och turbo har vägt som du kört med? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
V8 som på bild 166
Generator 3 Startmotor 4 Svänghjul ink koppling 9 Wg med "Grenröradapter" (fläns samt inkommande 2, 25" rör och vband) 4 Turbo inkl "avgasystem" ( det lilla 4" raceröret" 15 V8ans insug med vevhustank och gasspjäll samt snorkel in 11 Övriga grunkor Hela plangolvet inkl "planka" titanpuckar skruvar och diffusor 17 2 vattenkylare samt oljekylare (ink tillhörande fläktar och vattenrör) 10 Intercooler ink fläkt 9 Gällande kompressorn så har jag något svagt minne att jag vägde den tidigare i tråden och konstaterade 18 kilo Väger mer om en stund väntar på diverse färg ska torka Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Tillverkat ett par ytterligare fästen i monoqocue för motorn. Orginal motorn är ju drygt hälften så hög som min nuvarande.
Och för att dela ut lasten på maximal yta så kompletterat jag med ytterligare dessa. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Här sattes fästet.
Gängade/limmade in wurth timecert insatsgängor med epoxy. Vet inte om det kanske finns något bättre sätt. Är ju typ honeycomb bakom kolfibret så gängorna har inte skitbra stöd. Men å andra sidan är dem mest för extra avlastning, och plattorna får ju en ganska rätt belastning mot hela ytan. Så m6 skruvens främsta uppgift blir ju att hålla fast plattorna. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Var helt glömt av att uppdatera gällande början av insug Nikel har hjälpt mig med.
Efter en hel del funderande fram och tillbaka gällande design så blev det beslutat att göra en första variant med raka koniska trattar. Porten mot topp är lite för stor så en ändring på ritning skall till sen ska resten matchportas i toppen. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Med dessa trattar blir det ca 260-270mm runner.
Audis orginal variabla insuget motsvarar ca 300mm i kortaste läget, vilket teoretiskt stämmer av insuget Max effekt kring ungefär 6700-6900 rpm . I verkligheten hamnar det något lägre. Med kortare flyttas det uppåt. Så jag tror dessa bli ganska lagom. För marginellt högre varvstopp än orginal. Återstår att se hurvida det får plats under motorkåpan när motorn är på plats innan vi spikar den slutliga längden Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Så för att komma vidare med måttning på insuget, måste motorn dit på bilen.
För en annan design på adaptern denna gång. En tanken är att den ska bli större ,för att dela ut kraften jämnare, samtidigt lättare. Den vägde innan nästan 20kg Och förhoppningsvis ska den nya bli strax under 15 kilo trots att den blir större Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Motorfästesgrunkan färdigsvetsad och lackad svart.
Passar perfekt på motorn med samtliga pinnbultar. Så monterat svänghjul på motorn samt adapterplåten med samtliga pinnbultar och styrningar. Och lådan passar bra i centrum/svänghjulslagring. Så nästa steg är att svarva styrningar från adapter till låda. Och pinnbultarna. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hej, jag skriver inte ofta här på rejsa men jag följer... bl.a. ditt projekt med stort intresse. Riktigt fränt med V10! Den period som F1 hade V10-motorer var nog den häftigaste, i alla fall ljudmässigt, när de drogs till 18 000 varv.
Att du löser det mesta med enkla lösningar och vad som finns hemma är roligt att se. Man behöver inte alltid CAD:a och skriva ut 3D-prototyper för att det ska bli bra, även om det också är häftigt att se. Hur blir det med hjulupphängningarna bak, sitter de i lådan, eller måste du bygga om detta också? Hjulbasen, kommer den att förändras? Keep ot up! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Ja det var häftigast ljud då. Men ljudet från dem äldre manuellt växlade bilarna är på något sätt manligt på sitt sätt.
Bakvagnen sitter i det jag benämt adaptern. På gamla motorn sätt den bara klämd mellan låda och motor. Nu blir den ju försedd med pinnbultar åt båda håll för att hålla ihop oxå. Hjulbasen blir oförändrad, eller så gott som. En eller två millimeter har den blivit förflyttad pga jag byggde nya motorfästet i 3mm plåt istället för den gamla som var 5mm. Bifogar äldre bilderna så ser du, det är bara två nya fästen för stötdämpare jag behöver bygga nya som sitter mot topplocken. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
3M DP490 och popnuts Så dom flesta kolfiberbilarna såväl gat/bana är uppbyggda med infästningar etc. Är det mer homogent kol så är triserts perfekta. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Galindberg.se har det mesta.
Tänk på att du behöver DP490 patron (50ml) + blandningsmunstycken (engångsartikel) + appliceringspistol. Finns wetwipes man kan tvätta bort överbliven dp med men får återkomma med vilket märke som funkar. Rugga ytor med 80 papper/aceton/bonda. Sen får du hyfsat ha koll på vilka temperaturer delen ska ha så du inte går över och knäcker/försvagar limningen. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Grymt ,ska kolla detta, det verkar va3a en produkt som är bra att ha liggandes lite hemma av för jämnan. Närheten till rejstema från min verkstad gör ju att man köper det mesta där. Men tyvär är ju inta det mesta så bra där, iallafall inget som funka3 något vidare för hållbarheten _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ja helt sant. Jag kommer ju Dock köra med elektroniskt singelspjäll. Så dem syns ju inte ens bär de sitter på plats. Kanske skulle bygga överdel av insuget i makrolon/polykarbonat så dem syns _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Har alltid med mig 2 tuber minst på tävlingar och har både bondat ihop bakdelar och fyllt upp chassin för popnuts med det. Härdningstid 24 timmar i normaltemp men går att accelerera med värme. Nä och speciellt om man håller på med kompositracerbilar. 3M har grymma produkter men va redo på att det inte är biltema priser _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 149, 150, 151 >> 255 besök senaste veckan (553050 totalt) |