Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 149, 150, 151   >>
255 besök senaste veckan (553050 totalt)
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



RallyQuattro skrev:
Vilken motor med vilka delar på var det du nu vägde till 163kg?


Det var nog 1 knota och 100 kg kalibrerade vikter som var 163 pannor...

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



pjocke skrev:
RallyQuattro skrev:
Vilken motor med vilka delar på var det du nu vägde till 163kg?


Det var nog 1 knota och 100 kg kalibrerade vikter som var 163 pannor...


aha

Men knotan kan du då väga vad din v8 motor med kompressor och turbo har vägt som du kört med?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kompressorn såld. Den var ungefär lika tung som turbon. Ska ut i verkstaden om ett par timmar ska testa väga lite prylar då thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
V8 som på bild 166
Generator 3
Startmotor 4
Svänghjul ink koppling 9
Wg med "Grenröradapter" (fläns samt inkommande 2, 25" rör och vband) 4
Turbo inkl "avgasystem" ( det lilla 4" raceröret" 15
V8ans insug med vevhustank och gasspjäll samt snorkel in 11

Övriga grunkor
Hela plangolvet inkl "planka" titanpuckar skruvar och diffusor 17
2 vattenkylare samt oljekylare (ink tillhörande fläktar och vattenrör) 10
Intercooler ink fläkt 9

Gällande kompressorn så har jag något svagt minne att jag vägde den tidigare i tråden och konstaterade 18 kilo

Väger mer om en stund väntar på diverse färg ska torka



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
V10an i samma skick. Dvs inget Grenrör insug eller annat "utvändigt" 190 kilo

Så i runda slängar 25 kilo mer än v8an.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tillverkat ett par ytterligare fästen i monoqocue för motorn. Orginal motorn är ju drygt hälften så hög som min nuvarande.
Och för att dela ut lasten på maximal yta så kompletterat jag med ytterligare dessa.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Här sattes fästet.
Gängade/limmade in wurth timecert insatsgängor med epoxy.
Vet inte om det kanske finns något bättre sätt. Är ju typ honeycomb bakom kolfibret så gängorna har inte skitbra stöd.
Men å andra sidan är dem mest för extra avlastning, och plattorna får ju en ganska rätt belastning mot hela ytan. Så m6 skruvens främsta uppgift blir ju att hålla fast plattorna.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Var helt glömt av att uppdatera gällande början av insug Nikel har hjälpt mig med.
Efter en hel del funderande fram och tillbaka gällande design så blev det beslutat att göra en första variant med raka koniska trattar.

Porten mot topp är lite för stor så en ändring på ritning skall till sen ska resten matchportas i toppen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
2

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Med dessa trattar blir det ca 260-270mm runner.
Audis orginal variabla insuget motsvarar ca 300mm i kortaste läget, vilket teoretiskt stämmer av insuget Max effekt kring ungefär 6700-6900 rpm . I verkligheten hamnar det något lägre.
Med kortare flyttas det uppåt. Så jag tror dessa bli ganska lagom. För marginellt högre varvstopp än orginal.

Återstår att se hurvida det får plats under motorkåpan när motorn är på plats innan vi spikar den slutliga längden

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Så för att komma vidare med måttning på insuget, måste motorn dit på bilen.

För en annan design på adaptern denna gång. En tanken är att den ska bli större ,för att dela ut kraften jämnare, samtidigt lättare. Den vägde innan nästan 20kg

Och förhoppningsvis ska den nya bli strax under 15 kilo trots att den blir större

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Motorfästesgrunkan färdigsvetsad och lackad svart.
Passar perfekt på motorn med samtliga pinnbultar.

Så monterat svänghjul på motorn samt adapterplåten med samtliga pinnbultar och styrningar.
Och lådan passar bra i centrum/svänghjulslagring.
Så nästa steg är att svarva styrningar från adapter till låda. Och pinnbultarna.




Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Hej, jag skriver inte ofta här på rejsa men jag följer... bl.a. ditt projekt med stort intresse. Riktigt fränt med V10! Den period som F1 hade V10-motorer var nog den häftigaste, i alla fall ljudmässigt, när de drogs till 18 000 varv.

Att du löser det mesta med enkla lösningar och vad som finns hemma är roligt att se. Man behöver inte alltid CAD:a och skriva ut 3D-prototyper för att det ska bli bra, även om det också är häftigt att se.

Hur blir det med hjulupphängningarna bak, sitter de i lådan, eller måste du bygga om detta också? Hjulbasen, kommer den att förändras?

Keep ot up! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja det var häftigast ljud då. Men ljudet från dem äldre manuellt växlade bilarna är på något sätt manligt på sitt sätt.

Bakvagnen sitter i det jag benämt adaptern. På gamla motorn sätt den bara klämd mellan låda och motor. Nu blir den ju försedd med pinnbultar åt båda håll för att hålla ihop oxå.

Hjulbasen blir oförändrad, eller så gott som. En eller två millimeter har den blivit förflyttad pga jag byggde nya motorfästet i 3mm plåt istället för den gamla som var 5mm.

Bifogar äldre bilderna så ser du, det är bara två nya fästen för stötdämpare jag behöver bygga nya som sitter mot topplocken.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



knotan skrev:
Här sattes fästet.
Gängade/limmade in wurth timecert insatsgängor med epoxy.
Vet inte om det kanske finns något bättre sätt. Är ju typ honeycomb bakom kolfibret så gängorna har inte skitbra stöd.
Men å andra sidan är dem mest för extra avlastning, och plattorna får ju en ganska rätt belastning mot hela ytan. Så m6 skruvens främsta uppgift blir ju att hålla fast plattorna.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


3M DP490 och popnuts thumbs up
Så dom flesta kolfiberbilarna såväl gat/bana är uppbyggda med infästningar etc.
Är det mer homogent kol så är triserts perfekta.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Verkar bra, vet du vart man kan köpa det enklast kanske??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Galindberg.se har det mesta.
Tänk på att du behöver DP490 patron (50ml) + blandningsmunstycken (engångsartikel) + appliceringspistol.

Finns wetwipes man kan tvätta bort överbliven dp med men får återkomma med vilket märke som funkar.

Rugga ytor med 80 papper/aceton/bonda.

Sen får du hyfsat ha koll på vilka temperaturer delen ska ha så du inte går över och knäcker/försvagar limningen.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Ja store indsugnings tragte det er et "must have" super flot projekt

thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Andreas T skrev:
Galindberg.se har det mesta.
Tänk på att du behöver DP490 patron (50ml) + blandningsmunstycken (engångsartikel) + appliceringspistol.

Finns wetwipes man kan tvätta bort överbliven dp med men får återkomma med vilket märke som funkar.

Rugga ytor med 80 papper/aceton/bonda.

Sen får du hyfsat ha koll på vilka temperaturer delen ska ha så du inte går över och knäcker/försvagar limningen.


Grymt ,ska kolla detta, det verkar va3a en produkt som är bra att ha liggandes lite hemma av för jämnan.
Närheten till rejstema från min verkstad gör ju att man köper det mesta där. Men tyvär är ju inta det mesta så bra där, iallafall inget som funka3 något vidare för hållbarheten

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
sirhiss skrev:
Ja store indsugnings tragte det er et "must have" super flot projekt

thumbs up





Ja helt sant.
Jag kommer ju Dock köra med elektroniskt singelspjäll. Så dem syns ju inte ens bär de sitter på plats.
Kanske skulle bygga överdel av insuget i makrolon/polykarbonat så dem syns

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



knotan skrev:
Andreas T skrev:
Galindberg.se har det mesta.
Tänk på att du behöver DP490 patron (50ml) + blandningsmunstycken (engångsartikel) + appliceringspistol.

Finns wetwipes man kan tvätta bort överbliven dp med men får återkomma med vilket märke som funkar.

Rugga ytor med 80 papper/aceton/bonda.

Sen får du hyfsat ha koll på vilka temperaturer delen ska ha så du inte går över och knäcker/försvagar limningen.


Grymt ,ska kolla detta, det verkar va3a en produkt som är bra att ha liggandes lite hemma av för jämnan.
Närheten till rejstema från min verkstad gör ju att man köper det mesta där. Men tyvär är ju inta det mesta så bra där, iallafall inget som funka3 något vidare för hållbarheten


Har alltid med mig 2 tuber minst på tävlingar och har både bondat ihop bakdelar och fyllt upp chassin för popnuts med det. Härdningstid 24 timmar i normaltemp men går att accelerera med värme.
Nä och speciellt om man håller på med kompositracerbilar.
3M har grymma produkter men va redo på att det inte är biltema priser

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 149, 150, 151   >>
255 besök senaste veckan (553050 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande