Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 149, 150, 151   >>
33 besök senaste veckan (552812 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sedan måste flänsen ut en bit från insuget å gavel med för att motorn/solenoiden bygger åt "fel" håll.

Lagom passform efter en vända i svarven med ett rostfritt 3.5" rör

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Svängde förbi AG.s för att titta lite närmare gällande detta med insuget.
Visuellt ser det ut att vara snarlikt, dvs insuget från lambo borde kunna passa .

Dock bygger ju plenumen typ 30cm över ventilkåpor.
Mitt ligger kanske Max 5 cm över. Så 25 cm på höjden , känns inte så aktuellt.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Så vi snickrar vidare på insug megadelux9000 ver 1.0

Niklas alltså, jag väntar mest just nu på insugssidan

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Är spjället direkt integrerbart till ditt styrsystem eller måste du snickra ihop en styrmodul?

Nyfiken för jag har själv suttit och knackat ihop hårdvara och mjukvara för att styra ett exakt likadant spjäll fast med mindre diameter.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Självfallet är det direkt itegrerbart, tror man kan köra 8st separata elektroniska spjäll rakt ut från boxen . Ytterligare så behövs bara fler utgångar, can/bus 10 kanalers, tror det går att koppla på ytterligare 3st, dvs 30 kanaler ytterligare om man man skulle vilja det

Det är ganska högt inköpspris men tror det är mer kompatibelt/konfigurerbart än något annat system just nu.

Jämförbart så är det mer konfigurerbart per antal kanaler och mer frihet i mappning , för runt 50k. Än ett tex bosch motorsport för 4 ggr pengarna. Bosch motorsport och även cosworth SQXX ligger ert par år efter syvecs i programvaran. Vilket säger en hel del.

Och ja, jag är sjukt tacksam att det inte är jag som ska mappa


Vad har du för styrsystem om du valt att göra en egen styrmodul? Trodde alla moderna styrsystem hade färdiga lösningar för dbw??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fixat lite med oljedetaljer under helgen.

Monterat accusumpen, tillverkade egna fästen för den. Sen svarvat fräst tillverkat diverse kopplingar etc för det.

Fräste ett eget ventilblock. För 3/4" patronventil. An8 slangen kommer från Saab. Svarade en egen special bult så jag får ventil monterad direkt på ackumulatorn

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Någon som har koll på dessa gängor/kopplingar. Gissar att det öe typ 12s eller 12L

Mäter man yttre diameter över gängans, så är två på bildenn17.80-17.85 och glappar lite i slangkopplingens gänga. Den tredje (grå) är samma stigning på gängan. Och visuellt samma koppling. Men håller 18.20 över gängan och passar perfekt mot slangen.
Är det samma koppling bara att de två mindre är på minsta tollerans, och den större ligger på max . Eller är det olika helt??


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Där framför motorn hamnade ackumulatorn.

Filterhållare hamnar på utsidan för att man inte ska behöva ställa där inne med olja vid filterbyte. Den är nästa steg att montera

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



knotan skrev:
Självfallet är det direkt itegrerbart, tror man kan köra 8st separata elektroniska spjäll rakt ut från boxen . Ytterligare så behövs bara fler utgångar, can/bus 10 kanalers, tror det går att koppla på ytterligare 3st, dvs 30 kanaler ytterligare om man man skulle vilja det

Det är ganska högt inköpspris men tror det är mer kompatibelt/konfigurerbart än något annat system just nu.

Jämförbart så är det mer konfigurerbart per antal kanaler och mer frihet i mappning , för runt 50k. Än ett tex bosch motorsport för 4 ggr pengarna. Bosch motorsport och även cosworth SQXX ligger ert par år efter syvecs i programvaran. Vilket säger en hel del.

Och ja, jag är sjukt tacksam att det inte är jag som ska mappa


Vad har du för styrsystem om du valt att göra en egen styrmodul? Trodde alla moderna styrsystem hade färdiga lösningar för dbw??


Tänker väl mest på att spjället är analogt och att det kanske inte är ett standard interface, iom att det är dubbla potentiometrar plus att man måste kunna reversera strömmen i motorn för att stänga spjället helt.

Hehe, det är ingen "vanlig" eftermarknads ECU. Det är till ett riggsystem, AVL Puma. Till en stationär test-motor

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag tror det är vanligt att det är dubbla potentiometrar och även att det är hög tomgång om man inte stänger spjället?
Men det är väll bara en programeringsfråga.
Hur som helst är det det spjället Tony så var bäst för ändamålet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Bensinskallen skrev:

Tänker väl mest på att spjället är analogt och att det kanske inte är ett standard interface, iom att det är dubbla potentiometrar plus att man måste kunna reversera strömmen i motorn för att stänga spjället helt.

Enkelt förklarat hur ett dbw spjäll funkar är. Anledningen till att det är 2 st tps på spället har
med säkerhet att göra det får ju inte fela. "Limp Home"
Sen så matas motorn från 2 håll, när det skickas spänning på sidan så öppnas sjället och på andra sidan
så stängs spjället, det sitter en returfjäder också som stänger spjället när det inte finns nån spänning till spjället.

Det är det enkla beskrivningen...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nu måste jag få hjälp.
Helaluminium kylare totalmått 40x40cm.
Större finns ju typ vart som helst. Men i dessa mått, är det svårare,
Skulle eventuellt gå med en längre å ställa den snett, men det för med sig ganska mycket extra krångel.

Nissan micra verkar vara en av få bilar med så små kylare, och till dem finns naturligtvis inga race kylare.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Hör med http://www.sellholm.se/produkter/pwr-kylare
Jag köpte en kylare där som någon annan hade mått beställt och inte hämtat ut
så den blev liggande där.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag kommer behöva måttbygga kylare senare till ena sidan för att kunna gå plats tillsammans med eventuell IC.
SÅ nu hade jag tänkt bara svetsa ihop gamla oljekylet och vattenkylare , för att få hela platsen , tyvär var det ju två helt olika typer av alu i dem så det vill sig inte att svetsa ihop, så tanken var något enklare som får plats för stunden, dvs något som kostar mer åt hållet 1000-1500 ,än 10-15k

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



stilldouble skrev:
Appropå om detta är det sista insuget... ?

Passar Gallardons insug på denna motor? ...om man vill få det liiiite spexigt under huven.




Lambo/Audi V10 är i stort sett samma motor, så länge det är den nyare 5.2L (el 5.0 från RS6) vi pratar om. Gallardo 5.0 har annat avstånd mellan cylindrarna och är inte lika kraftigt byggd.

Plenum/insug på bilden skruvas på runners som sitter på topparna så det är en del emellan delen på bilden och toppen.

Nu vet jag inte om det är en BSM el BXA du har men det spelar ingen roll, borde passa oavsett. Även plenum från R8 och RS6.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Japp. Men oavsett så finns inte en sportmössa att det skulle rymmas rent praktiskt i min bil , då storleken mer passar i en lastbil

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



knotan skrev:
Japp. Men oavsett så finns inte en sportmössa att det skulle rymmas rent praktiskt i min bil , då storleken mer passar i en lastbil


Kallade du just Gallardo för en lastbil?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Cassius skrev:
knotan skrev:
Japp. Men oavsett så finns inte en sportmössa att det skulle rymmas rent praktiskt i min bil , då storleken mer passar i en lastbil
Kallade du just Gallardo för en lastbil?
Det är ju en traktortillverkare

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja insuget storlek passar bättre i en traktor än en racerbil iallafall

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Kylare som kanske passar...

Hundkojan har ett litet kyl och de finns i race variant också.

[url]http://minispares.com/product/Classic/Cooling_heating/Water/C-ARA4441.aspx?0703&ReturnUrl=/shop/classic/Cooling~heating/Radiators.aspx|Back%20to%20shop[/url]

[url]https://www.amazon.co.uk/Race-Spec-Alloy-Radiator-Depth/dp/B00ZCJV814[/url]

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag sökte mini Cooper, men dem var 70cm breda. Men det är väll såklart den moderna bilen då.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 149, 150, 151   >>
33 besök senaste veckan (552812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande