Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 149, 150, 151   >>
42 besök senaste veckan (552830 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Förstår din tanke på att bygga sarg runt kylaren för att tvinga luften genom denna. Detta är lite klurigt: luft är som katter och kvinnor, de gör som de vill och är väldigt svåra att få göra något mot sin vilja...

Grejen är denna: sargen inne i podden är i luftens synvinkel ett hinder som bygger motstånd och därigenom bidrar till tryckökning framtill i podden. Du får alltså en "luftkudde" mellan kylaren och munnen på podden. När nu luften går mot denna "luftkudde, så tänker luften: -Ska jag ta den enkla eller svåra vägen? Den enkla vägen är att gå på UTSIDAN av podden!

Alltså: det finns risk att sargen MINSKAR flödet genom kylaren. En podd går nog inte riktigt att jämföra med kylarkragar i fronten på bilar. Ska luften skita i att gå genom kylaren i fronten och istället gå runt fronten blir det en lång omväg. Luften är också lika lat som katter... i en bilfront är den enkla vägen genom kylarkragen, för omvägen är så lång.

_________________
Magnus Falk
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Sedan är det väl så att luften inte behöver står area in.
Har du nog med flöde UT från karossen så skapas ett undertryck.
Då drar du luften genom kylare och poddar ändå.
Kan inte räkna men av erfarenhet funkar det iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Angående vattenflödet, hur stor kanal är det på motorn bypass flöde där vattnet går när termostaten är stängd? Hur stor area blir det genom termostaten när den öppnar? Jämför dem med area genom dina cellpaket så borde du få en fingervisning även om cellpaketen sannolikt har betydligt större flödesmotstånd för en given area än de ändra vägarna...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja stilldoubble, det är möjligt att det kan bli som du säger en "kudde" framför, men då har jag iallafall inte "riskerat" att släppa in mer luft än jag "behöver".

Men jag skulle säga att lillen har rätt. Jag har med största sannolikhet ett bra drag ut ur karossen i bakkant, framförallt när det går fort. Som borde dra in luft i bra mån.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det sitter typ utvändiga torx på termostathuvudet, som jag lyckades dra runda, så måste ta bort pumpen från motorn nästa gång jag tar bort golvet från bilen.

Men bara mellan tumme pekfinger så är allt inne i termostathuset betydligt mindre area.

Det är främst flödesmotståndet över den längre sträckan jag är orolig över.
Jag vet bara ATT hydraulikflöden går trögt över en längre sträcka. Hur mycket längden/sträckan påverkar i jämförelse med arean ,är en ekvation jag inte kan.
Men jag antar att jag lär bli varse.
Jag mäter temp ut från motor, samt har temp in i kylare nummer två samt temp ut ur kylare nummer två. (Mäter även tryck på motorns utlopp)
Vilket borde göra att jag kan "se" om flödet räcker till eller inte redan i bänken.
Men ju mer jag tänker på Det så borde inte pumpen kunna kavitera, eftersom systemet inte jobbar mot en "öppen" ackumulatortank.
Det är ju samma slutna system som pumpen jobbar i. Dvs det är samma eller högre motstånd för vätskan som ska UT ur motor, som för vätskan dom ska IN i pumpen.
Ser man till expansionskärlet, så borde det ha ett lägre diffttyck på änden mot pumpen, än det här på "luftningarna" från motorn.
Så det borde nog vara lugnt.


Det jag först tänkte på var Hur Det blir om man har en för klen matning till en extern pump på ett hydraulsystem. Där har ju visserligen olja ett större tröghetsmoment . Men även det faktum att tanken man suger från är atmosfärisk.
I detta fall har ju pumpen även uppgiften att "knuffa på sig självt"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Lillen skrev:
Sedan är det väl så att luften inte behöver står area in.
Har du nog med flöde UT från karossen så skapas ett undertryck.
Då drar du luften genom kylare och poddar ändå.
Kan inte räkna men av erfarenhet funkar det iaf.


Helt sant! Det är tryckskillnaden mellan inlopp och utlopp som tvingar luften genom kylaren. I utloppet skapas viss ejektorverkan som hjälper till att "suga", eller minska övertrycket på framsidan av kylaren om man vill se det så...

Men luften som kommer knallande framifrån vet inte vad för trycksänkningar som väntar bakom kylaren. Den ser bara vilken tryckökning som väntar framför kylaren. Är det en lättare väg att gå runt podden än igenom den, så väljer den att gå på utsidan podden.

Enklaste svaret på frågan: kopiera hur Lola hade det från början! Körde de med krage på kylaren, kör så... Inte krage, låt bli krage.

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



..

_________________
Magnus Falk
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Orginal kylaren har samma area som den nya kylaren har med sargerna.
Gamla kylaren ca 40x40cm nya kylaren 35x30cm. Med sargerna är den ca 40x40cm.
Så sargen måste finnas där om inte annat för att hålla kylaren på plats.
Kanske skulle sätta gummiflärpar på bakänden av sarg som kan öppna likt backventiler om trycket framför kylare blir lite högre? Men det känns som att det inte gör någon nytta annat än möjligennför att få mer kylning av grenröret på den sidan av motorn.


Denna bit är ju svårt att mäta eller se i bänken eftersom man då matar kylarna med luft av fläktar, under körning på bana är det många saker som beter sig annorlunda.

Men det är ändå likadant byggt som det är original på denna bil. Det man kan se om man jämför mellan f3000 mot f1, är att f3000 som har kanske 100-200 hästar mindre motor. har normalt mindre inlopp i fronten till kylarna. Medans själva kylarna är "samma" .
Så gissningsvis borde jag kanske öppna inloppen lite, men å andra sidan kommer jag inte ligga å köra timmar i sträck på 7-8000 rpm , dvs fullt effektuttag, lika långa stunder som man gjorde när man tävlade ,
Jag kommer ju mer "mysköra"

Men som jag skrivit så är jag inte så orolig över tillförsel av luft, örongöllde främst hur motorn kommer se på att få ett eventuellt lägre vattenflöde/tillförsel, men det bör ju vara lugnt så länge som vattnet istället är kallare än vad det antagligen hade vart i orginalaudin

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag misstänkte att det var så sidepods såg ut-Vanliga bilar har frontpods
Självklart ska Du ha "krage/sarg runt kylaren. Luften tar alltid den enklaste vägen.
Såg Du på filmen jag hänvisade till? https://www.youtube.com/watch?v=VB9nr12bGls Där tar vi upp den biten- bla för att alla( nästan) raggare missar den biten då de bygger ett kylsystem. Följer man riktlinjerna i filmen har Du INGA probs med kokning etc.
Det Du snöat in på berör vi inte i filmen då jag ser det som lite uppenbart (nonschalant kanske?) Den bit Du beskriver har de flesta tillverkare byggt in för förvärmning. Dels för motorn ska bli varmare fortare och kupen ska mysig snabbare. Jag har en 12-13 hobbybilar och ALLA är byggda efter den snikigare stenåldersprincipen då jag har gott om tid att värma upp och bara kör sommartid- Aldrig har cpumpen kaviterat. IFS kör jag mest med elejktriska pumpar- men det är lika på de med mekanisk pump jag kör med....
Sen är det precis som Magnus säger: Kika på hur Lola löst problemen. Eric Broadley med personal släppte aldrig ut något halvdant/oprövat. Dom testade hela tiden- ifs utvecklades det även hela tiden. Det fanns en annan gubbe som var duktig, Smokey Yunick och han hade 2 principer som går att applicera här.
1 K.I.S.S = Keep it simple stupid
2 If it works dont fix it
*blink*
Det blir bra det här!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Lite OT: Kom det någonsin fram hur Mr. Yunick hade löst problemet med att Hot Vapor motorn inte spikade? Sunda förnuftet säger ju att den borde ha spikat mer än vad Gunnebo tillverkat spik...

_________________
Magnus Falk
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Mer offtopic: Ryktet säger att araberna köpte upp patentet

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sett filmen igen nu, tror du har visat den tidigare med. Det tog ju inte upp så mycket fällande vattenflöden som sagt, men i bilar med gott om plats så är väll vattenflödet kanske inte så ofta problemet, snarare okunskap bland många byggare som leder till dåliga lösningar, som tex dålig riktning av luften och "fel" komponenter använda på "fel sätt". Och i det läget är nog bra uppgraderingskitt klockrent. Brukar vara å spana någon gång ibland på den lokala motorklubben, och det finns några sjukt duktiga bygga där ,, men även del äldre herrar, som gärna bygger, hellre än bra så att säga. Å Jag tror inte många hittar ett helt varv runt Mantorp park, även om de vart dör varje sommar sedan Jesus delade röda havet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



knotan skrev:
... varje sommar sedan Jesus delade röda havet

Var det inte Moses som delade röda havet?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



2fast4u skrev:
knotan skrev:
... varje sommar sedan Jesus delade röda havet

Var det inte Moses som delade röda havet?


Blanda inte in fakta i religion....

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag var jubinte med då på den tiden, kanske någon annan som minns, får fråga grabbarna på klubben

Skämt å sido. Jag kör mina 32mm rör nu iallafall, det får funka . Men jag begriper inte vart alla meter rör och slang tar vägen, trodde jag hade gott å väl så det skulle räcka. Men får nog börja leta efter mer både böjar och rakbitar. thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Japp. 32mm rör ut i bakänden av båda topplocken, sen är det ju det här med att försöka få något oliksidigt att se så liksidigt som möjligt ut.
Blir även en hel del S-ning av rören för att få jämna spelrum mot allt närliggande bjäffs såsom bärarmsinfästningar, avgassystem osv.
Lite arbetsskada kanske ,de flesta hade kanske valt en rak bit rör och struntat i om det inte är lika spel mot allt annat skit. Men i slutändan kanske det är värt de extra timmarna det kostar att larva med sådant. Kanske.
Jag inser iallafall att det blir mååånga kvällar till innan rör och slangdragning är klart.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fick ett litet infall

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Såhär är vad jag menar med S-ning. Hade nog gått att dra ut en bit å använt ett rakt rör, men det ju lite proffsigare ut när man drar tight tycker jag

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Slängde upp grenröret på andra sidan för att släppa oron att något krockar, det gjorde det inte

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



2QIK4U skrev:
Mer offtopic: Ryktet säger att araberna köpte upp patentet


Om det finns ett patent så kan man ju i detalj läsa hur han gjorde då allt måste beskrivas för att patentet skall beviljas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Jäkligt fint hantverk Niklas.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 149, 150, 151   >>
42 besök senaste veckan (552830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande