Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
17 besök idag (430330 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 111, 112, 113, 114   >>
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 502



Jag beklagar om det här inlägget är lite sent, men jag har inte så mycket forumstid den här tiden på året. Dessutom har jag som sista svensk startat upp en FB-sida så den mesta tiden läggs där då den visat sig göra underverk för firmans försäljning.
"Handupplagd kolfiber" är det enda jag jobbar med och det är halva vikten mot glass och mycket starkare så fortsätt Du med det. Till racer-58:an har jag gjort 2 karosser genom åren. Plus en till gatvetten - Det funkar bra- Använd peel-ply så får Du ut det mesta av epoxin. Dra med gummispackel flera gånger


_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 502



Dock BÖR Du ha minst 2 lager för att få en bra lamineringeffekt. PÅ "Black Jack" har jag bara kört med 1 lager. Det funkar men blir inte show quality- sen kan det bli lite fladdrigt
Som här: https://www.facebook.com/100051423551506/videos/132370061820445/?id=10 . . . .
Fast den bilen är endast byggd med ett syfte i åtanke- vilket uppfylls

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Vad är peel ply??
Kul feedback i övrigt thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 502



Kolla med grabbarna där Du köper kolfibern så visa de peel-ply:en för Dig. Det är en slags duk Du lägger ovan den färdiga kolfibern/epoxin. Sen drar Du med gummispackeln fram och tillbaks flera gånger så kommer överflödig epoxi att flyta igenom duken. Duken ligger kvar till att stelnad och sen kan Du riva loss den och den överblivna epoxin- Du får på så vis ut den epoxi Du annars skulle vacumsuga ut- OK det är inte riktigt lika hårt, hållbart och effektivt som en vacumsug- men inte långt ifrån och 100 resor enklare.
Oss fattighjon emellan det är så vi får fuska för att få råd *s*
Å nu vet Du hur det känns att åka på gatan med framhjulen hängandes i luften....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Jaha. Rätt smart, har ju beställt det mesta olika prylar via webshop utan att direkt haft någon att fråga/pratat med (frågat flera i min bekantskapskrets men fått lite tvetydiga svar vad man "behöver")

Men jag förstår verkligen syftet /behovet av det om man gör lIte större detaljer än jag jar gjort. Mina största bitar jag lagt upp är ju ett par decimeter långa/breda och då lagda "fritt" utan någon vettig plugg eller form, så jag har ju inte haft möjlghet att "trycka ur" några mängder vätska, men lätta/stabila upplever jag att de blivit trots det, dock inte fullt så släta som det hada blivit om jag byggt i tex aluminium som jag skulle ha gjort "förr"
Det har ju dock vart syftet till stor del med. Att komma bort från volvo/Lego-konstruerandet. Dvs bara plana vinkelräta ytor.

Har föresten äntligen fått fatt på en lackerare som verkar vettig/förstår vad jag "håller på med" som ska ta alla lösa karossdelar i höst/vinter.
De är ju spacklade /utslipade lite grovt + garaglackerade nu. Mest för att få en uppfattning att allt passar. Och se så allt funkar.
Jag vet inte säkert om motorkåpan passar 100% nu med v10an, men jag tror det. Har några skruv/dzus punkter kvar att fixera innan det är läge att säga att det är klart. Sen tänkte jag köra bilen ordentligt minst en gång innan lackering. De brukar ändra form/anpassa sig (eller förvärras) med fixeringspunkterna efter den blivit lite rejält varmkörd ett par ggr

Antar att det har å göra med att man inte ugnshärdat karossdelarna nör man lägger för hand hemma i verkstaden.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 834



Mike patey gör en del oneoffs på plugg av plåt eller spackel där vakuumpackning inte passar på sina flygplan. Då använder han peelply som jobbas in med gummispackel som 2QIK4U nämner ovan. Se 12:25 på https://m.youtube.com/watch?v=YCClc_C_Nfs . (Där är det förstärkning på befintlig del med principen är ju samma.)

Intressant kannal överlag, flygplan, men mycket han gör är ju rätt likt garageracebilsbyggande på högre nivå.

_________________
Markus Ålind
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3720



Så mycket jobbigare är det faktiskt inte att köra i vakuumpåse om man har en fristående del (jobbigare om man lagar direkt på bilen). Blir en mycket trevligare produkt när fibrerna och lagren komprimeras.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Lär väll hamna där någon gång i framtiden antagligen.
Man har ju en tendens att höja ribban med åren.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Efter en hel del svärande, trixande micklande, sökande på nätet osv.
Så har jag slutligen något som liknar den remskiva jag vill ha.


Orginal Audi har en som är mindre simpel än vid första anblick såklart
När jag väl hade börjat svarva ner diameyern, så började det plötsligt skvätta något kladdigt, och istället för svarvspånor så bildades en slags gegga, som blir "magnetisk" och fastnar överallt på svarven.

I detta läget tänkte jag ge upp å började leta efter någon färdig lättare/mindre variant. Utan framgång då det bara finns race-varianter med samma storlek. Och samma remakiva även på lambo med, där har man däremot en till mindre remskiva bultad utanpå, vilket jag inte har plats för mot mitt motorfäste.

Så det var bara ta till den vanliga envisheten. fram med vinkelslipen och kapa isär delvis sedan upp i pressen och trycka isär delarna.

Det är någon slags hårdmetall/tungsten-liknande ring plus en nylonring samt något som påminner om bly, eller som en magnetisk ring utanpå det, denna ring tycks ligga "flytande" i en glycerin-liknande vätska/gel , sedan igensvetsat med rostfria lock och yttre remskivan.

När allt är borta så har jag kvar det "obalanserade" navet, obalansen ligger på ca 250-300 gram vid radie 60. Så det är aningens svårt i min minisvarv att få det rakt nog svarvat med presspassning för en ny yttre del.

Men tillslut så har jag fått ihop det med gamla v8ans yttre del med rätt diameter

Har nu beställt en ny större/tyngre svarvchuck som måste komma hem och monteras innan jag kan få hjulet klart, men nu är det iallafall möjligt att montera för Att bygga generatorfästen


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3256



Hur stor måste svarvchucken vara för att det ska fungera? Fyrbackskivan/chucken till min svarv klarar nog att greppa en bit över 200 mm utvändigt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
I nuläget för att kunna bli färdig, utvändigt grepp på ca 160, min nuvarande chuck klarar bara 120 ungefär vilket väldigt ofta är för lite, så behovet för större finns i varje fall.
Beställde en 200 chuck som ska komma med dhl måndag mellan 10-14.00. Så det löser sig inom kort.
Men tack ändå thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Såhär roligt såg det ut för att få upp en 200mm svarvchuck, med hjälp av min gammla 120mm chuck.
Var tvungen att svarva upp styrningen på baksidan fläns samt spänna i fräsen och försänka 4st m10 skruv bakom.
Blev rätt bra, men kasst på några ,kanske 5, hundradelar, så får fortsätta en annan dag med att slipa in alla backarna.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Efter nästan en veckas frånvaro, eller i vart fall mindre verkstsdstid, så fick jag lite ork att göra ett första utkast på fäste för generator och löphjul.
Inte säkert att detta är den slutliga lösningen , men det ska nog funka för att komma vidare. Allt verkar linjera som det ska.
Övre fäste tillika spännare kvar att tillverka.
Sen blir det nog bara lite design/finisharbete på dessa delar, och så gur det verkar fungera tills vidare. Blir att svesta om ett kylvattenrör för att få fritt för kontaktstycket. Och någon värmesköld mot grenröret



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 987



Nu ska du ha en jäkla tur om det där funkar.
Jag svarvade i en oem svängdämpare till en Opel för massa år sedan.
Inte bra kan jag lungt påstå.
Den satt ihop, men skapade enorma svängningar i vevaxeln då den inte var korrekt i spec längre.

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Har funderat fram och tillbaks i timtals per dag i flera veckor för att försöka förstå vad som förändras och hur det skulle kunna påverka, även lyft frågan med två olika motorföretag som balanserar v-motorer till vardags, och varken de eller jag kan se hur det skulle påverka, men absolut kan både de och jag missa något, göra en tankevurpa.

Totala vikten är något lägre, dock är den delen där "obalansen" sitter helt orörd, (dvs navet)
all vikt jag har tagit bort, har vart helt jämnt fördelat runt varvet, och sedan valde jag ju att ta min "remskiva" från v8an , även denna är i gjutstål, så har ju tillfört en del vikt igen den vägen. även denna är jämt fördelat runt hela varvet.

Så balanseringen BÖR inte ha förändrats. Något har den såklart påverkats då hela paketet är någon % lättare, så just nu BORDE balanseringvikten ha blivit någon enstaka procent "tyngre" ( 270 gram både före och nu, den vikten blir procentullt utslagen av vad hela vevpartiet väger , plus de interna balansaxlarna) jag har ju lättat ca 1 kilo , men den totala vikten lär ju ändå vara en bra bit över 20 kilo? För vevaxel, stakar, kolvar, balansaxlar osv.

En annan sak jag tänkte på är att det är olika vikt mellan manuell låda(svänghjul) mot automaten som har en stor och betydligt tyngre turbin. Men remskivan är samma oavsett manuell, dsg, eller automat. Alltså borde inte vikten vara så avgörande.

Vad var det för motor du fick detta problemet på , rak 4a? V6a? Hur yttrade det sig??
Jag har aldrig tidigare fått problem av att svarva egna remskivor, men denna är ju en ganska ordentlig balansering på som jag inte är insatt i vidden av eller stött på innan.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15492



Svängningsdämparen är ju till för torsionssvängningar, inget du kan balansera enkelt.

Tar man ort den helt kan ramlagret längst fram vara första indikationen på att krafter blivit dynamiskt annorlunda. Veven kan ju fliläggas som att sitta fast i svänghjulet och bli torsionsmäsdigt bombarderad av stakarna. Längst från svänghjulet kommer det då att avvika mest (ingen aning om hur många vevgrader det kan röra sig om).

Svängdämparen är ju lite som betongklumpen I en tvättmaskin, nåt som är satt där för att det funkar, kanske beräknat, kanske empiriskt, men risken är ju att det blir sämre om man karvar i den.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 987



Det blev till och med triggermissar, och då sitter triggerskivan på vevaxeln, 1a vevskinkan innanför 1a ramlagret.
Vevaxeln krökte sig efter ett tag så det bankade ut ramlagren.
Slogsönder oljepumpsdreven(ringpump) den satt mellan 1a ramlagret och 1a vevskinkan.

Det handlar inte om balans, det handlar ju om att dämpa torsionssvängningar i vevaxeln.
4cylindrig motor med 96mm slaglängd och 87mm borr, med 148mm stakar.

Hade även lättat svänghjul med en sachs 200mm två skivig koppling.
Varvade 7800rpm som mest, toppeffekt vid 7200, maxvrid vid 4600rpm
Vid ca 2500rpm vibrerade det så jag såg inget i mitt backspegeln.

Så hur det tedde sig? : total mayhem

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Vad var det du hade gjort med remskivan, alltså vad hade du ändrat och varför??

Får se hur det upplevs då vid start, alternativet är såklart att köpa en likadan ny/begagnad och helt sköta omdrevning på gemeratorn.

Det finns visserligen eftermarknads av ilika slag, men inga med mindre diameter,

Det lustiga, eller det som gör att jag tror det ska funka, även im jsg förstår vad ni menar, är att de eftermarknads som finns, är väldigt olika mot orginal, och med största sannolikhet fungerar de ju eftersom det är ganska dyra och välkända säljare.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Exempel denna som ligger på ca 1 tredjedel av orginalens vikt, med samma balanseringsvikt



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 987



knotan skrev:
Vad var det du hade gjort med remskivan, alltså vad hade du ändrat och varför??

Får se hur det upplevs då vid start, alternativet är såklart att köpa en likadan ny/begagnad och helt sköta omdrevning på gemeratorn.

Det finns visserligen eftermarknads av ilika slag, men inga med mindre diameter,

Det lustiga, eller det som gör att jag tror det ska funka, även im jsg förstår vad ni menar, är att de eftermarknads som finns, är väldigt olika mot orginal, och med största sannolikhet fungerar de ju eftersom det är ganska dyra och välkända säljare.


Den var till en början försedd med två remskivor, en för generatorn och en för servostyrning.
Jag hade ingen servostyrning så jag svarvade ned den diametern då jag behövde plats mot rambalken i bilen, pga toyotalådan behövde plats på andra sidan.
Jag lämnade några millimeter så gummit hölls på plats som det skulle.

Då jag senare letade vatusan som var bekymret stod jag och tomvarvade lite, då såg jag hur ytterdelen av skivan, den utanför gummit alltså, wobblade en hel del vid just 2500rpm.

Jag glömde skriva förut att det kastade av remmen till generatorn också lite då och då.
Just vid 2500rpm så fladdrade remmen också brutalt, detta troligtvis pga generatorn ville inte acca och bromsa i takt med remskivan
Vanlig kilrem.

Jag bytte vev och satte dit en orörd remskiva, moddade rambalken istället.
Maskin gick som en symaskin efteråt, alla problem borta.

Till merca fanns det förut flera fräna tillverkare som sålde dyra fina underdrive pulleys till vevaxeln, de annulerade svängdämparn.
I stort sett inga av de tillverkarna finns kvar idag, konkurs!

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4944


Trådstartare
Ja det där problemet har jag råkat ut för en enda gång , dock i helt annat sammanhang, det började med en bil som plötsligt började gå illa. Hosta hoppa å skaka, upplevdes att bara gå på 2 cylindrar ibland enligt ägaren .

Efter felsökning gjord utav några glada då 22-23 åringar, hoppade maskinen igång men gick inte bra, kamrem byttes och mättes in, startade å hostade ännu värre än innan,

Ungefär där blev jag inringd och ombredd att strobba motorn, och det fanns inte ens tomgång eller varv för att kunna strobba den, efter en kort stund var kamrem borta igen och jag mätte in allt så som jag brukar göra, dvs inte efter markeringar alltså utan mätte på tryckare osv.
Där starta motorn och gick skapligt igen, när vi slulle strobba låg tändingen typ massor fel, kanske 40-50 grader eller så. , men motorn gick "bra" , när jag höjde varvet började den studsa och hoppa precis som du beskriver, och tändningen studsa hej vilt fram å tillbaka 40-60-100 grader , det var där jag insåg att yttre delen av remskivan hade släppt i vulkningen och levde sitt eget liv, (den gled liksom runt, slirade efter den innre delen när man gav lite varv på maskinen) , det var såklart därför vid tidigare montering av kamrem efter markeringarna, som det blev helt knasigt.

Efter det undviker jag helst helt gummivulkade remskivor. Och sedan den lärdomen har jag inte heller fått för mig att svarva om dessa med gummi eftersom jag sett vad sim kan hända, även på en "orörd" skiva.
Säg att det finns en vikt för balansering som ibland är rätt eller ibland hamnar fel på remskivan, så är det klart att motornninte mår bra av det (på den motorn var det inte vikter, men borrat hål för balansering)

Skulle gissa att det sannolikt var detsamma för dig. Antingen att de antingen hade börjat separera, eller att gummit helt enkelt inte var stabilt längre med den ändrade formen/vikten, när du svarvade bort den främmre delen så har du ju ändrat detaljens viktcentrum i längsled avsevärt även om rotationscentrumet är oförändrat.


I mitt fall är det inte gummi vare sig orginal eller nu heller utan stumma delar, de "ringarna" som låg typ löst innuti i badet med den läbbiga vätskan, har jämn vikt runt om . (löst , är en överdrift, de låg med "sugpassning" runt centrumet, men de kunde Antagligen slira i någon mån i badet)

Det kan vara som du säger, en chansning hur motorn kommer bete sig.
Märker jag att den tenderar till att vibrera mer än den gjorde förra uppstart, så tar jag nog hem en ny orginal å monterar annan mycket större skiva på generatorn istället, en eftermarknads i aluminium för 400-600 dollar plus frakttid osv, med samma ytterdiameter och "tveksam" funktion, lär det inte bli tal om.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
17 besök idag (430330 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 111, 112, 113, 114   >>