Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 149, 150, 151   >>
72 besök senaste veckan (552784 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Next ut var ju gaspedal, den är klar så nu är den försedd med en Audi gaspedal.
Och påbörjat byte från s6++ till s12 istället.

Rackarns så små stiften i s12an var så det lär ta några kvällar, flyttar ett stift i taget och drar en kabel i taget för att slippa få sladdar som ligger kors å tvärs eller tvinnade runt varandra. Å sammtidigt fylla i färg tjocklek och vad varje kabel går till i lista, är ju sjukt glad att jag gjorde det första gången då det underlättar enormt just nu, så lika bra att föra in informationen rätt i nya pinouten.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sveriges okrönte Syvecs-kung Tony på besök i verkstaden idag, gjorde den här veckan något bättre den kändes häromdagen. thumbs up


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227




_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



Bilen får verkligen det motorljud den förtjänar nu

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja närmare än vad den här motorn kommer sen när den är klar, kommer jag nog aldrig , ja inte närmaste årtiondena , minst, dvs


Jag startade upp den idag å varmkörde utan dämparen, men ska hålla lite på det, det förtjänar något bättre än ett mobilklipp.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



HEEEYYY!!??? Är det inte sommar nu?? Borde inte Du vara ute och leka med de andra tjurarna Ferdinaaaaand?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha jo, men det kommer fler sommrar. Rom byggdes inte på en dag, osv.
Sitter å planerar vart och när första körning ska göras.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Cityringen!
Jag vet hur det där är- Tur man insett att det alltid kommer en ny sommar....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486



Hej
Jag ska läsa igenom gällande motor och styrsystem 👍
Spännande 😎
Mvh
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Finns mycket tankar bakom styrsystemet och valet /bytet av det som inte nämns här i tråden, men kul ändå att du hitta hit, hsr du några funderingar så tveka inte att lyfta dem.

kommer lite uppdateringar vartefter, är i lite personlig svacka just nu bara,
när det börjar reda upp sig så blir det ny info.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Det är ett intressant projekt du håller på med , följer det med stort intresse. Jag hoppas att du kommer ur din svacka och jag hoppas att du mår bra.

_________________
Göran Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Duvan skrev:
Det är ett intressant projekt du håller på med , följer det med stort intresse. Jag hoppas att du kommer ur din svacka och jag hoppas att du mår bra.


Tack Göran

Ja det gör jag nog snart förhoppninvsvis , bara jag reder ut vissa grejer på jobbet blandannat . som dragit ut på tid,
jag släpper sällan problem förens de är utredda och avklarade, och när det är som det är i coronatider, så har saker en tendens att dra ut på tiden, plus att man får ju in fler ärenden innan det första är klart osv.
På det kom första kalla morgonarna nu sista veckan som en kallduch att sommaren är verkligen på sista versen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Dags för en uppdatering såg jag

_________________
S Örnberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja, det kommer nog under morgondagen thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Dags för lite uppdatering.

Uppstart med s12 systemet gick bra.
Dagarna innan bilen skulle yill Tony var bilen igång flera ggr föe at4 åtgärda mindre läckage och annat smått.

Men av någon anledning fick jag för mig att öppna oljefiltret och se hur mycket skit det fångat upp.
Kollade cylinderlopp och insugskanalerna som vid det här laget tvättat helt rent från kokset tidigare i tråden.

Det som jag hitta nör oljefilret var borta var inte vad jag hade hoppats på


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Till saken hör att jag vid ett långt tidigare inlägg bämnde att jag hittade EN likadan partikel i orginal oljefilter som satt på motorn när jag köpte den.
Jag kände då att det är nog ingenting att fundera över, men har aldrig kunnat släppa det. Och iomed dessa ytterligare typ 10st. Så var det bara faktum att riva.

Och det var ett bra beslut, ett Ramlager är skadat/slut i undre halvan. Övriga 11 halvor är fortfarande hela, men på gränsen till slut.








[/fbvideo]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Att beställa lager till denna motor visade sig vara möjligt, men långt mycket krångligare och dyrare än jag någonsin vart med om innan,

Det finns totalt fyra siffer/bokstavskombinationer på motorn som man behöver ha i det läget. Jag gick in med dessa på Audi. Personen jag först pratade med, fattade inte ens va det va jag höll på med. Fick prata med en annan, som iallafall hittade vad jag troligen behövde,
Men något stämmde inte, vidare efterforskning bekräftar det jag själv misstänkte, vevlager blev bytta vid 12.000 mils servicen. i det läget slipas några siffror bort. Och nästa gång de ska bytas så måste veven in på mätning.
Ramlager har inte blivit bytta, däremot har orginal storleksordning utgått och blivit ersatt.

Efter en del krångel beställer jag iallafall av Audi själva.
Det tog några veckor och under den tiden lyckades jag måttsöka fram rätt lager som satt på en annan motor med. Dessa kom hem till dagen efter, och till bråkdelen av priset. Nu har jag extra ligger.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Att få isär motorn var någorlunda enkelt. Att få ihop sen igen, inte lika enkelt. Finns inga markerngar alls att gå på, så fixk mäta mig fram lite och beställa verktug samt låna ytterligare ett från audi.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
När den väl var ihop igen, så startade den faktiskt och efter lite modifieri g av pump, så beter sig trycket mer dom jag vill även om det inte var direkt dåligt innan heller.

Sen blev det fix med lite annat. Tex denna spaken för backväxel.

Lite klurigt att se på bild, men den är gjord så istället för att ha backspärr, så är det en egen spak till att lägga i just backen.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Näst ut var att köra bilen till Tony , Ags .

3 dagar mappning med lite skruv mellan.

Jag har nämnt tidigare att vvt var lite sega, misstänkt slitna.
Dag ett dog plötsligt en kam helt. Vvt solenoid brann, blev kortsluten, dog.
Så beställde en ny, mekonomen hade gjort något knasigt med sin beställning, så när delen kom fram, hade jag fått en styrled. Någon hade vänt två siffror pp huudlagret.

Mekonomen Norrköping löste detta med att skicka en taxi till eskilstuna, hömta ventilen för att leverera den till mig hos AG.S

När den bytts såg vi hur bra den var, eller hur dåliga de övriga tre var. Så då beställdes 3 till inför morgondagen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Här är en intressant bild, hur 4 graders förflyttning av avgaskammar påverkar vridet, . förändringarna är ungefär lika för insug, och med tsnke på att både insug ixh avgas är flytande 40 grader var, så blir det kritiskt att de rör sig lika snabbt, repeterbart, och stabilt.
På bilden testar Tony hur kurvan blir vid fastlåsta kammar, man lägger sedan ihop det till tabeller som flyttar kammarna separat efter olika förutsättningar aktivt medans man kör.
Tiden då man hade bara en kam, som hade av/på är förbi,


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 149, 150, 151   >>
72 besök senaste veckan (552784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande