Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 149, 150, 151 >> 73 besök senaste veckan (552792 totalt) |
Kvällens jobb blev fortsatt uteslutande av möjlig orsak till svampiga bakbromsar.
Mätte/shimsade in medbringarens yta paralellt mot bordet. Sedan fräste av ytan mot infästingar för oken Skulle säga att det låg snett ca 1-2 tiondelar på ena hjulet och 2-3 på andra, och då va det nog mest pga färg/rost/smuts. Även beställt nya adapterplattor mot oken i tjockare alu så jag kan planfräsa det ned till rätt mått. Tveksamt om det gör någon skillnad men många bäckar små. Funderar på att passa på å plocka isär hjullager och tvätta å fetta om dem. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Eftersom man är lite sådär som man är så tog jag ett beslut att plocka isär motorn igen. Kunde inte riktigt sova gott utan att veta hur lagren mår.
Det blev ganska många hårda timmar i bänken och många gånger upp mot 8000 , och de tighta lagerspelen i kombination med relativt smala lager känns inte helt bekvämt. Ingen "större fara" men ja, det har blitt en del kontakt. Har trixat lite med ljus och exponering på bilderna för att få fram hur det ser ut i verkligheten. Det går inte att känna några ojämnheter i varken lager eller veven men i ljuset kan man se det tydligt. Så slutsatsen är att veven får åka en vända för uppmätning och polering/riktning om det behövs. Tycker mig dessurom ana en viss färgskiftning i vevlagertapparna så ska be om att få dem nedtagna några tusendelar eller vad han tycker är lämpligt. Har kollat på olika race-lager men vågar inte använda det då jag tycker måtten inte stämmer med vad de borde vara. De är bredare än orginal lagrena(1.9mm) men enligt vad jag kan se och mäta fram så är 1.5mm bredare absolut max vad som är safe, snarare 1mm vore lämpligt utan att sammtidigt slipa om veven och därmed ta bort innerradierna mot vevslängarna, något som jag oxå tycker känns fel. Så det blir audi orginal lager igen, största std dimension ger mig en 5 tusendelar mer oljespel "typ" _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det är inte mycket ork som krävdes av mig att plocka isär, att ligga sömnlös var och varannan natt i ovisshet över att inte veta , är mer ansträngande i längden. Att plocka isär denna gång var en ren fröjd, det blir ju ett prov på min egen byggförmåga. Att ta isär någon annans bygge första gången är jobbigt, man vet inte vilka skruv som ska bort först, i vilken ordning, osv. Nu har jag ju bokstavligen i huvudet vilken ordning varenda del ska bort,och vilka skruv den sitter med. Som det SKA vara på en formelbil så sitter allt från ett lättåtkommligt håll, två-tre timmar från fullt komplettt bil , med tömning av vätskor oav så är motorn isär/vevaxel ur. Frugan höll på att slå i backen när hon klev ut i garaget ena kvällen och bilen ser "färdig" ut, för att på eftermiddagen dagen efter mötas av ett hav av motordelar utlagda sorterade i högar Martin, ja det hade helt säkert gått en säsong som den är, och de två-tre dagarna i bänken som den fick bekänna färg (med nya lager mot begagnad vev) motsvarar nog minst 2-3 säsongers påfrestning på det viset jag använder bilen. Nu blir det polering av veven för att få ned "topparna" mellan lager och veven , dessa topparär max någon/några tusendelar höga men vid högt varv är det för mycket, speciellt när det är ganska tighta spel. Har du bytt lager i dina motorer någon gång?, å isåfall hur har de sett ut vid demontage, vad har du satt för lager och lagt spelen på? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag monterade lager som gav största spel för att få extra olja i mellan som du.
Körde dock med Calico coatade original lager. Har bara kollat ett lager, men då har motorn mappats flera gånger på gatan av mig sedan heldag på rullar av proffs och sedan körts hårt med höga varv samtidigt som jag hade oljetrycksproblem så oljetrycket sjönk med tiden och blev så illa att jag bara hade 0.5bar på tomgång och 3bar på fullgas på varmmotor tills jag rev tråget och hittade att oljepumpen inte satt ihop som den skulle, så efter det lossade jag ett vevlager och då såg det ut så här: Har inte kollat några fler lager då det krävde för mycket demontering. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Hittade tyvär inte dessa när jag letar, framförallt inte i Sverige.
Men tror jag hittat en lösning med ACL racelager. Måste dubbelkolla lite med mått innan jag kan säga säkert. Annars får det väll bli audi orginal, även om jag inte tycker det är rimligt pris på audi. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jodå. Men nu är det ju vevlager jag ska byta.
Polerar veven nu med för att jag inte hade tid att tar ur den helt och göra det i sommras när jag bytte ramlager. Så de där svängningarna du nämnde är inget jag kan se tecken på att jag råkat ut för, kunde inte se något som blev mätbart med accelerometer eller övriga värden i logg i bänken iallafall _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hämtat vattenskurna fästen till bromsoken, tror att 8mm alu skulle vara lagom, nu är de 10 så ska fräsas lite på dem med, mestadels för utsendets skull , oken sitter på samma sida om fästet som spindeln så tjockleken påverkar inte offset.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ramlagret såg ju inte så vackert ut var min tanke, på veven alltså. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Nej, men det var ju så sedan jag köpte motorn. (Hittade ju några kopparflagor i oljefiltret redan efter första uppstarten.)
Hade inte ork /tid att ta ur och polera veven då i sommras, Bytte bara ram-lager då och beställde verktygssatsen till kamkedjorna, så eftersom den är hemma nu så bestämmde jag att göra det nu istället. Och nu byter jag sammtidigt vevlager , de som sitter nu har gått ca 2-3000 mil i bilen motorn plockades från. plus några dagar i bänken och passen på sviestad, så dem vill jag ha nya inför nästa sommar. (Nu har jag beställt ACL racelager). _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Kan väll kanske disskuteras om det är värt 2-3 timmar i fräsen i sammanhanget, gissar att de blev ungefär 5 gram lättare, men det är kul att fräsa ibland och det ser lite mer arbetat ut
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Passade även på att trycka isär lager å gjorde rent alla delar för inpektion.
Tyvär inga märkningar som avslöjar tillverkaren. Men måste nästan vara SKF inte en fläck eller märke på en enda kula eller innuti lagerbanor, trots att det är 23 år sedan de rullade ut ur audifabriken. Smetade in alla delar med högtempsmolybdenfett och pressa ihop allt igen. Dem går nog minst 10 år till _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Var hemma hos Ricky Schneberger ikväll och vi gjorde en gemensam insats att klyva två st växelådor.
Lite plockande mätande å räknande, så kom vi fram till varsin bra växling. Så har en låda med drev med mig hem ikväll, som återstår att se hurvida de rent fysiskt passar oxå i min befintliga låda. Om så är fallet lär det förhoppningsvis även passa i samma ordning i mazzarin. Blir väldigt mycket bättre stegning på lådan isåfall. Tack för trevlig kväll med Ricky _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Precis som jag tror någon skrev i tråden för väldigt länge sen, troligen rallyquattro? Så passar väldigt få delar mellan olika 01e.
Audi måste verkligen ha ansträngt sig genom åren för att lyckas ändra helt ologiska och onödiga detaljer mellan exakt varje bilmodell/årsmodell, precis som med motorerna. Konstruktionen är så gott som identisk, bara små förändringar nån millimeter här å nån millimeter där Jäkligt synd då , det går att modifiera å få ihop det med kortare växlar, men är väldigt kluven, jag har ju inte hunnit utvärdera riktigt hur det fungerar som det är ännu. Å är svårare sen att gå tillbaka. Kort förklarat, 3an vill jag ha kvar som den är. Den går att köra på från ungefär 50km/h upp till över 150km/h 4an går nu att köra upp till ungefär 280, (vilket är onödigt långt ) 5an går nu upp till över 350. 6an behövs inte användas alls med tanke på att 5an aldrig kommer ta slut, men om 6an användes skulle den ta slut långt över 400. Hade tänkt byta 4-5-6 så de gjorde typ 250-320-360 Som det ser ut nu skulle 4an innebära väldigt knölig modifiering så överväger att byta enbart 5-6. Då blir det typ 4-5-6 4an växla vid ca 6500-7000 dvs runt kanske 250, sen nya femman så gör den ungefär 320 vid 8000, korta 6an blir ungefär 360 på 8000.(kommer bara användas för tex för uppvärmning/avkylningsvarvet) 1-2 används bara i depån och ut på banan. Tanken är att 3an används bara i typ F2 , chikanen och depåkurvan. Sen 4an används hela varvet förutom vid slutet av långa rakan då man lägger i 5an. Växling mellan 3-4 är superlätt att göra, växling upp till 5an kräver lite mer "koncentration" så det är skönt att slippa den växlingen resten av varvet. (Ned från 5an till 4an, är enklare än uppåt) Men, eftersom nya 5an hamnar ganska nära hur nuvarande 4an är (4-5-6 är då 0.871 - 0.806 - 0.684) så växlar jag vid tex 7500 från 4an till 5an så droppar det till 7000, om det upplevs som ett problem vet jag inte??? Det borde bli ganska bra sett till effektkurvan men hur upplevs så kort steg?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 149, 150, 151 >> 73 besök senaste veckan (552792 totalt) |