Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 118, 119, 120 ... 149, 150, 151 >> 40 besök senaste veckan (552828 totalt) |
Ingen som har någon input gällande stegen på växlarna??
Har velat ungefär 200 ggr fram å tillbaka under veckan och helgen. Bara sätta ihop igen och utvärdera i verkligheten hur den känns med jättelånga växlarna. Eller sätta ihop och accepteta hur kort steget är, så i värsta fall börja leta efter en fwd bensin 01e att ersätta den med om det störande kort. Oavsett så måste jag plocka undan grejorna från arbetsbänken då jag ska göra lite annat. Delarna ligger uppradade i någorlunda rätt ordning nu för att komma ihåg i vilken ordning allt ska sitta, men har tagit lite bilder och även hittat sprängskisser så nu kan jag lägga det i lådor tills jag kommit till något form av beslut _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Tänkte mest att blir man inte sugen att växla 3->5 omdet är så tight mellan 4 och 5, i de fall man endå kommer att vilja gå till 5 innan man växlar ner igen. Är det rimligt att växla 3-5, eller kommer man bara växla bort sig då?
Känns ju som det blir lite knasig stegning. Om bensinlådan har rimlig stegning från början verkar det ju mindre meckigt. _________________ Markus Ålind |
Växla 3-5 är nog uteslutet.
Men jag tänker samma sak som du. Anledningen att jag överväger det är för att jag tror inte jag kommer kunna köra mycket över 300 så känns meningslöst att den skulle gå 350. Nja bensinlådan har bättre stegning , men istället för kort slutväxel för min bil. Så en ide är ju att jag rotar fram en bensin fwd låda , och sätter ihop med min disel-slutväxel. Men vill heller inte riktigt lägga pengar på ännu en 01e, när jag är inte heller är säker på att det passar perfekt eftersom det är möjligt att det skiljer mellan årsmodeller osv. Å andra sidan vore det ju intressant att testa just för att lära sig något, det kostar heller inget. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Lackeraren skickade bilder förut idag, hade nästan glömt bort i allt pågående med motor och växellåda att det är grejor på gång på annat håll. Inget jag är direkt van vid
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Var och hämtade en lite sen julklapp till mig själv idag. I själva verket dök de upp dagen före julafton, men har inte haft möjlighet att hämta tidigare.
Så nu är det bara hålla tummarna för att de går dit. Detta är den "nya" storleken 370-660 mot de jag haft innan som var 315-660. Nuvarande fälgar bak är 13x14", dessa däcken ska helst ha 15 eller 16 breda fälgar, men ska enligt Avon kunna användas på 14-16" Så får helt enkelt lägga på dem å testa hur det blir. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Halloj hoppas någon kan hjälpa mig med en fundering.
Ska byta givare som är kopplat till traction-systemet, hade lite brusiga signaler på dem tidigare tillfälliga givarna och köpt dessa lite bättre kvalitetsgivarna , induktiv givare med rostfri kropp och gängad m8x1 utvändigt. (Är gängat m8x1 orginal i fram uprights) och sätter då en likadan givare bak. Ska bara ha en givare bak och vill därför mäta direkt på diffen. Så har borrat och gängat ett hål genom diffkåpan, så främre änden är innuti lådan, och bakre ändan med sladden är på utsidan. Nu när jag höll på å kollade ikväll så kom jag på att jag inte forskat i om en sådan här givare är tät på det viset?? Är en svart plasthatt längst fram som verkar limmad, antagligen sitter "avkännaren" precis bakom. Men frågan är om plastlocket är tillräckligt tätt eller om det riskerar läcka igenom olja med tiden Det är ju inget direkt tryck men ändå. Funderar om jag ska ta det säkra före det osäkra å sätta den helt utvändigt , men då kan jag ju inte mäta direkt på diffen. Eller om man ska lägga på lite mer lim runt plasthatten och hoppas på det bästa? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Vi använder likadana givare fast M18 i jobbet. Och det är sällan som de felar och då sitter dom i de flesta industrier från gruva till vindkraftverk och allt där emellan.
_________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
Kolla även vad den tål för temperatur, blir ju rätt varmt i en bakaxel.
Har provat att sätta en genom ventilkåpan för att detektera en kamlob, funkade inte så länge, den var specad -40 till +120 |
Kanske nån av dessa
https://www.ifm.com/se/sv/category/0 _________________ Nisse Holmgren Umeå |
Har sett dessa vid många tillfällen i industrin i tråkiga miljöer så antar att det ska vara en rätt tålig modell.
Står inget om kemikaler, ska vara vibrationstålig. Tål kontentuerlig drift i 85c. Vet inte hur varm lådan blir men har svårt att tro att lådan blir varmare än så annat än väldigt korta perioder. Har mätt lite i bänken å 60-70 grader som max utvändigt på motor och låda. Jag testar montera den så som jag först tänkt, ip67 borde inte släppa genom olja i första skedet. Möjligt att över tiden med värme och vibrationer att den börjar läcka. Men då får jag kolla vidare på det då. För övrigt är motorn uppstartad igen och varmkörd 2x 20 min på 2000rpm. Kollat filter och olja. Fått ut lite blandat smuts och några enstaka kopparfärgade flarnor, inget oroväckande med andra ord. Ska varmköra några ggr till innan jag kollar olja/filter en sista gång innan den ska upp i bänken igen. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Vad är det för modell på givaren? Finns ju en miljard varianter av induktiva givare med alla möjliga olika egenskaper. Långt ifrån alla är tåliga. Det de flesta har gemensamt är att de ser väldigt lika ut. Så bara för att det ser ut som en annan givare är det ju inte säkert att den är det.
Induktiva givare är annars billiga och ofta pålitliga givare. Men de skall sitta rätt placerade för sin uppgift och sina respektive egenskaper. Långt ifrån alla gillar tex att sitta monterade flush i en metallplatta utan måste ha utstick, sen finns det en massa andra karaktäristiska egenskaper man bör ha koll på innna man väljer givare. Med det sagt och att jag inte vet vilken givare du valt eller hur den sitter monterad så kan det säkert funka i ditt fall. Just värmen, vibrationer och olja hade jag nog tagit på allvar. Sen är jag inte säker på att alla givare är byggda för den uppdateringsfrekvensen det blir i en bakaxel eller hjulnav tex. Eller beror det bara på mottagande ellåda som skall tolka signalen? Jag har för mig att en ABS givare tex inte är byggd som en induktiv givare av industrimodell, eller har jag fått för mig fel? Erfarenheten jag har av ca 20 år inom industrin där vi använt induktiva givare är det oftast inte mer än ett tiotal rpm det är fråga om, oftast lägre. Gissar att du har betydligt fler pulser per varv här. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
Jag kollade på olika när jag beställde dem på mer ingående data. Det är typ 10 år sedan nu (köpte då flera som jag använt till diverse, dock inte på detta vid genom växelådsshus)
Det är Telemecanique/Schneider OsiSense XS, PnP NO. 5000hz. Dessa är ju en monostabil induktiv givare som är mer lik en hallgivare, dvs ger en kantig våg mellan två spänningar. I detta fall kommer den pendla mellan 4.0-7.0 volt. Men jag kommer bara läsa spänningar under 4.3 och över 4.7 typ. En vanlig VR givare typ abs eller svänghjulsgivare genererar en sinuskurva eller typ växelspänning som svänger mellan tex -1 till +1 volt. Där det är typ 0.5+/- på startmotorn, sen högre å högre spänning ju högre varvtalet blir. Gissar de blir tex +/- 2 volt vid maximalt varvtal på en bil. Ingångarna på styrsystemet klarar vilket som men när man läser på bara fåtal tänder per varv är en fyrkant bättre. Och eftersom det sitter 10 punkter på framhjulen orginal på bilen är det enkelt och bra att ha samma bak, Har just nu audis orginal induktiva givare (till orginal hastighetsmätare) på nuvarande bak hastighet den är bara en eller två punkter per varv och en lite billigare givare som jag kör med 2.2 kohms pullup, ger aningen för dålig upplösning. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Nu sitter den iallafall monterad så får jag se om den klarar sig eller inte.
Var tvungen att starta den en sväng igen såklart, kommer jag någonsin tröttna på att höra den tro _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Ja det är inte värre än att det antingen börjar droppa lite olja. Om givaren lägger av slutar tractioncontroll fungera,
det finns failsafe på dem ingångarna, så om den börjar bete sig märkligt så sparas en error i loggen, lampa tänds, och traction stängs av men inget av motorns övriga funktion ska påverkas. Hade det vart en viktigare givare, så kanske jag inte hade vågat prova.en förstörd bandag, är för trist. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 118, 119, 120 ... 149, 150, 151 >> 40 besök senaste veckan (552828 totalt) |