Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 149, 150, 151   >>
38 besök senaste veckan (552573 totalt)
lego
Jönköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 84



Om jag skulle gissa så beror det nog på att du har mellanrum i filnamnet.

_________________
Jon Olsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Får väll använda photobucket så länge




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Bildservern ... WTF! Jag kollar !!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

lego skrev:
Om jag skulle gissa så beror det nog på att du har mellanrum i filnamnet.


Närå, den klarar alla tecken man kan hitta på. Jag får kolla närmare!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

My bad. Fixat nu. Sorry.


_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Testade "fräsa" i min maskin första gången idag. Skulle montera in en stål hylsa i aluminium excenter bussning. Så först plana ner en mm för frigång,

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Tjoho nu fungerar det igen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Å sen borra 8,5mm

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Tjaa!

Du borde ha en sån flagga som små barn har på sina cyklar hehe!


Såg dina hål i aluplåtarna. Ett tipps som jag brukar göra är att ta en radiefräs i överhands fräsen o köra hål som jag gjort i ALU det blir skitsnyggt.

Här är ett exempel på mina plenum gavlar.

Radiefräsarna finns i olika storlek, jag köpte mina på jula. Man får köra lite o duscha med t-sprit, en arm till have varit bra men det funkar.





_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Snyggt! thumbs up

Det är en av fördelarna med aluminium, man kan använda många trä-verktyg.
Men som sagt: Flödigt med T-röd underlättar.

_________________
SO Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Yes jag har sett det när du gjorde det, smart faktiskt
,
men fattade inte först vilka aluminium bitar du menade, men koppla sedan att det var dem högre upp i tråden och ser nu att bilden verkligen lurar.

Det är vanliga plattjärnsbitar 20x4 110mm långa som jag borstat bort beläggningen på inför tigsvetsning.
Hålen är bara typ 10mm och Försänkt med vanlig Försänkare

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Sulla inte med t-sprit.
det skvätter runt,stinker och ligger inte kvar där det behövs.

Blir lika bra om ni kör med typ 5-56 eller wd40
Ligger kvar bättre, men blir lite kletigare på biten, bara å tvätta
Man kan med fördel köra olja med högre viskocitet ändå, man får välja utefter förmåga man har att vilja tvätta

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag kör också wd40 eller fämfämtisäx när jag manuellhajjar

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Hehe!! Okej plattjärnen såg jävligt mycket större ut, hehe!

Vi har ett sånt bord hemma där man monterar överhandsfräsen underifrån, som gjort att bli av med fingrarna så brukar hålla i biten med en tving om det går annars tar jag på mig sågar handskarna så jag inte skulle skära mig.

Har provat allt möjligt o tycker t-sprit har funkat bäst o kladdar minst. Men det kanske är dags o sätta fart på kylpumpen på den gamla fräsen. =)


mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Vad är det för borespacing på motorn?

Jag har caddat av flänsar för Bmw s54 spjällen och dem går att få ihop med lite filande till 88mm CC om du vill åka separata spjäll.

Hojta till så skickar jag ritningarna.

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Får testa mäta detta senare, det hade ju såklart vart riktigt ballt, men det lär nog få vänta till nästa version iallafall vill få igång och testköra lite chassie och hur jag tycker kompressorn fungerar innan jag bygger vidare.

Har tankarna på en smidd motor med turbo utanpå kompressorn, då vore ju även separata spjäll ballt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Japp. =)

m3 spjällen är ju tok fina och inte alls dyra. Tror jag köpte mina 6st för typ 2000kr.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Audi 8an har 90 eller 91mm bore spacing, S54an har 1mm till

Erki: Dom cad ritningarna, är de något du delar med dig av? Jag har nämligen skaffat 2 set S54 spjäll jag tänkt sätta på en Audi åtta

knotan skrev:
Får testa mäta detta senare, det hade ju såklart vart riktigt ballt, men det lär nog få vänta till nästa version iallafall vill få igång och testköra lite chassie och hur jag tycker kompressorn fungerar innan jag bygger vidare.

Har tankarna på en smidd motor med turbo utanpå kompressorn, då vore ju även separata spjäll ballt


Om dom här planerna går hem... så låter det som att du kommer ha en formelbil vars föräldrar mamma är någon av de BMW motoriserade 80-tals bestarna, och vars far är en Porsche 917 turbo... Kan de bli mer vrickat än en turbo+kompressor laddad V8a? :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Jag kollade nu med en gammal trä tumstock och cc mellan Insug portarna ligger mellan 89-91mm någonstans. Så skicka väldigt gärna ritning på min mail NLinstallation@hotmail.com

Det handlar inte så mycket om den ekonomiska biten i detta fall gällande spjäll, mer den tidsmässiga aspekten. Vill väldigt gärna få en första mappning gjord under början av våren, under slutet av våren och början av sommaren brukar Tony ha så jäkla fullt upp i bänken och mina projekt brukar alltid äta lite mer tid så skönt att ha en tidig början för finjusteringar senare efter första provkörningar

Vi är redan inne i mitten av november Och jag har nästan dygnet runt fullbokat med jobb ända fram till nyårsafton

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Cassius skrev:

Om dom här planerna går hem... så låter det som att du kommer ha en formelbil vars föräldrar mamma är någon av de BMW motoriserade 80-tals bestarna, och vars far är en Porsche 917 turbo... Kan de bli mer vrickat än en turbo+kompressor laddad V8a? :P


Haha. Ja,, ärligt talat kanske det bara är en dum tanke eller en knäpp fantasi. Men det vore ballt och denna bilen struntar jag lite i hur snabb den blir. Men jag vill gärna att den blir brutal /häftig/sticker ut.

Skulle verkligen vilja få tag på fälgar så jag kan få dit dem bredaste bakdäck som går att uppbringa till version 2

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
En veckas semester avklarad. Rakt in i alldeles för mycket jobb igen. Men planen är att iallafall få in bränsletank och pump/catch filter i kommande veckan. Har fått till alla adaptrar och det mesta av skottgenomföringar till tanklock osv. Beställt lite kontaktstycken.

Efter tanken ska jag börja ta isär för helsvetsning av ramarna och bottenplattan till motorn /tråget.

Har skickat ut förfrågan på motor kitt med h-profil lager packningar etc.
Men måste troligen riva isär motorn redan innan för att dubbelkolla mått på stakar och ventilfjädrar.

Kommer troligast köra våtsump med modifiering på tråget för att det inte kommer finnas tid och ekonomi för torrsump inom överskådlig tid. Som det verkar eller planeras ska det iallafall bli mappning och första tester med det, sedan är det nog redan dags för att riva inför nästa vinter så det ska den ju klara även med våtsump. Det är ingen större pryl att bygga torrsump till version två. Men vill helst hinna med motorbygge redan i vinter.

Om det inte innebär allt för omfattande kapning i kaross /Motor kåpa med orginal Insug så kommer det få sitta kvar med orginal tvåstegs spjäll hus.


Min tanke gällande bränslet. Tanken har fyra fack. Ett främre ett för var sida samt ett större baktill. Det är här pumpen sitter.. Facken har klaffar/gångjärn luckor som låter bränslet stanna i första hand i stora facket

Orginal ska det ha suttit en catch tank i mitten av stora facket som sedan fyllts av en mindre matarpump.

Min tanke är att rationalisera bort dubbla pumpar av anledning att minska möjliga felkällor. Tänkte ha en catch stående på botten i stora facket, där i finns min pump, och i botten av catch bara ha några små hål där det sista bränslet kan rinna in, och returen går givetvis in direkt i cathen. Igentligen borde man väll ha någon typ av ventiler istället förr bara små hål. Men jag kan nog leva med att den riskerar suga lite luft när det närmar sig 5-10 liter från tomt . Gissar att hela tanken kommer rymma bortåt 80-100 liter ändå så.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 149, 150, 151   >>
38 besök senaste veckan (552573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande