Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 149, 150, 151   >>
356 besök senaste veckan (553619 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1761



Det är inte så att den där 10 gramsvikten är en extern balansering av vevpartiet?
Vanligt på en del jänkare att det görs så.


http://www.hotrod.com/articles/the-secret-to-balancing-small-block-for . . . .

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag ska inte sätta mitt liv på att du har fel. Men hade liknande grej på på alfa motorn jag hade innan. Tror det är något Annat. Den vikten är väll för att balansera upp en icke "vinkelräthet" (rätt tekniskt ord finns tyvär inte i mitt vokabulär)

Den finns inte på mitt orginal svänghjul för manuell låda. Visserligen är det då ett tjockt gjutet hjul, och dem bilder jag googlat så är denna vikt olika stor eller saknas. Så det borde vara en ren balansering av vikten på svänghjulet. 10 gram torde vara alldeles för liten för att balansera upp en sån motor tänker jag

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Uppesittarkväll så då blir det verkstadskväll för mig. Lite smide idag.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Dessa frästa hålborrade klossar med gänga i ena änden sitter fastakruvade på plåten sedan träs bakramen på. Dra åt rejält

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sedan sparka igång tigsvetsen och steka fast dem

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sedan vänd på steken och försänker skruv. Rikligt med stark Locetite med

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Passar bra, nästan lite väl bra, smorde klossarna med Locetite antikärvpasta men gick ändå åt att klubba lite sista biten.
Men detta måste vara rejält tight. Annars vickar bakvagnen sen.

Jag hade visst missförstått, uppesittarkväll innebär inte att jag kunde vara i verkstaden hela natten så detta var så långt jag han ikväll.

Nästa steg blir att borra kapa och svetsa fästen som man sedan skruvar ihop ram med klossar

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Trevligt julstök! Rå bil som kommer bli ordentligt snabb och frän.
Ger mig associationer till F5000 och Formula Libre, fast på ett nutida vis.
Kudos till dig som gör det hela vägen!

Gillar speciellt vyn bakifrån med vingen.
thumbs upthumbs up thumbs up

Vad har Lola-chassiet för konstruktion kring bakvagnen i sitt
ursprungliga utförande eftersom du fått förlänga såpass mycket
för att få rätt hjulbas? Eller är det så enkelt att Audi-lådans maximalt
framflyttade drivaxel-utgångar "bara" tvingar fram detta?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tackar.

Ja på orginal lådan sitter drivaxlarna mycket längre bak. Och audins är ju såklart max framflyttat för att det är rakställd motor med drift på framhjulen.

Finns såklart andra alternativ på växellåda som igentligen vore mer lämpligt. Men inte för dessa pengar plus att denna hade jag redan stående samt att det passade med en v8 i aluminium som jag oxå redan hade stog


Det kommer aldrig bli en f1 bil. Inte heller en skaplig f1 Replika med tanke på motor och växellåda.

Däremot kommer det bli en ball och brutal trackdaybil /showcar som ser ut som en f1 bil i de flesta "vanliga" *människors ögon

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



Får svänghjuls/vevaxelgivaren plats i original hålet bakom ditt fäste nu?
Eller borrar du nytt hål på en annan plast på lådan?





Vad för koppling ska du köra med?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag tror utan att faktiskt ha provat att den precis får plats, annars blir det troligen ett annat hål.
Och som reserv har jag min ursprungliga plan med ett triggerhjul fram på remskivan som jag redan har ett plasmaskuret ämne för för tiden innan jag köpte detta svänghjul.
Så det kommer lösa sig även om det ser ut som väldigt tight på bilden i just denna vinkel. Så finns det typ några cm kvar
thumbs up

Koppling blir en 3skivig 7,25"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Typ.
Några av de delar jag skickade för vattenskärning för svänghjul. Ska vara klara att hämta onsdag eller torsdag

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



Ja jag trodde du skulle ha den på svänghjulet då du behöll trigger kransen där.

Får du plats att dra fast ett trigger hjul fram på inre delen av remskivan = innanför gummit så det sitter still?
Eller gör du eget ofjädrat rem hjul fram?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja jag hoppas på att kunna ha den på svänghjulet ska se ikväll om givaren får plats som jag hoppas eller kan sättas på annat lämpligt ställe.

Trigger fram är bara reservplan just nu och jag har inte kollat närmare på vart /hur jag fäster den på bästa sätt där

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hade lite svårt att koppla av när det igentligen är sovdags, och bara skräp på tv. Så knallade ut en timme till verkstaden istället. Svetsade fast denna på mitt svarv verktyg och svarva av och med styrning till svänghjulet.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det blev rätt bra. Blir lite vibrationer i plattan längst ut men det spelar inte så stor roll har ingen brådska så kör lite försiktigt bara.

Så nu kan jag skrota ur en del material i mitten av svänghjulet någon dag

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2192



verkar vara en rekorderlig svarv du har... vad för modell /storlek.. Bild?
har själv en Torshälla 150 som jag upplever som lite liten ibland..inget för svänghjul eller fälgar tyvärr...
men den fann mig lokalt till bra pris.. så den får vara kvar tillsvidare...
sen att du utnyttjar dötid .. ja viss är det trevligt att ha verkstaden nära.. har det så och vill inte ha det anorlunda då det är så skönt att snabbt kunna omsätta tankar till prylar.

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det är en maskin tillverkad i Örebro av något företag wings.
En liten universalmaskin. Går att flytta om de olika delarna på några olika sätt å andvända som fräs oxå tex.

Jag satte på hjul på stativet väger ca 250-300 kilo så den är rätt lätt att flytta och så.

Hitta den på Facebook köp och sälj strax utanför Örebro.

Den verkar väldigt sparsamt använd, dock börjar chucklagringen bli lite glapp (2-3 hundradelar) det är vanliga lagerbock den sitter med, så kanske bara är det glapp som är i dem lagrena. Men jag ska se om jag kan byta till tightare lager. Jag har Fetta lagrena lite och då går den lite mjukare ett tag, annars gäller det bara att testa sig fram lite med åt vilket håll sen svarvar bäst för olika delar utan vibrationer. Går rätt bra för det mesta.


Ärligt talat så har jag svarat både i mycket dyrare större och även sämmre maskiner. Detta är lätt den "roligaste" maskin jag stött på hittills då den både är liten och stor på samma gång. Väldigt brett användningsområde och lättarbetad för det mesta.

Bara man inser dess begränsningar och inte förvänar sig underverk. Man får räkna med att det går lite långsamt att jobba i den helt enkelt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Verkstaden blev ju riktigt bra! Nu blev jag riktigt sugen på att börja bygga ut och renovera mitt garage!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
En bild till på svarven så man ser konstruktionen.

Tex går det att lyfta bort motor/Chuck paketet, skulle man tex bygga en förhöjning om man vill sätta upp något större (redan nu väldigt bra dubbhöjd) eller flytta den p bygga en balk så den hänger över kordinatbordet som fräs. Kordinatbordet går även att resa upp å sätta på höjden i axeln maskinen bygger på så kan man ha den som fräs på den ledden.

Man kan även vrida chucken 90 grader om man skulle vilja sätta upp en lång axel och vila den på rullbock längre ut om man skulle vilja hitta på någon sådan lösning

Som sagt en kul maskin där nästan bara fantasin sätter gränser förutsatt att man har vilja och tiden att testa sig lite fram

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ricke w, ja det blir sakta men säkert riktigt bra. Problemet är ännu mestadels förvaring då jag saknar dem extra kvadraten som inte fanns plats för i bygglov.

Men kommer på smarta lösningar titt som tätt sedan blir det å köpa en container och byta bort istället för vedboden som ska rivas så är det löst

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 149, 150, 151   >>
356 besök senaste veckan (553619 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande