Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 149, 150, 151 >> 75 besök senaste veckan (552787 totalt) |
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Japp det går fritt även i denna ände, ser ut att jag svarvar bort två främre spår å ett bakre
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Bara lite snabbt test sista ikväll. Nått sånt här borde kunna fungera. Behöver fixa lite med positionen på löphjul bara men tror det ska gå ganska smidigt
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
ja , kompressor, på vilket sätt har du fått problem??
Jag har byggt några kompressormotorer innan och de gångerna har jag kört på samma multirem som driver övriga prylar, har inte haft några bekymmer på dem men med tanke på att jag aldrig lagt någon större tanke bakom remdragningen då, så jag kan mycket väl helt enkelt haft tur. jag haft fått för mig att bara allt sitter rakt, kompressorn drivs först och övriga grejjor efter, samt spännare sist så borde det inte bli några problem?? visserligen har jag väll fått byta rem nån gång ibland och smörjt på dem med jämna mellanrum med remspray _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Just att vanlig multirib rem slirar lätt på högre varv.
Jag hade en 2.2liters kompressor på min 5,5l V8 Först slirade det på kompressorhjulet, byggde bort det med mer anligg runt hjulet på remmen. Då började det slira på vevaxeln istället. Flera mercaåkare har samma problem med eftermarknadskompressorer, std kompressormotorn har inga bekymmer. Den har separat rem till kompressorn. _________________ Patrick Wetterskog |
||
japp jag förstår, ska dock ladda relativt lite, inte direkt högt varv heller så ska försöka såhär först, som du ser på bilderna är det lite svårt att få till plats för ytterligare en rem, och det är egentligen inte mycket enklare eller svårare nu eller senare,
sen ska man ju ha i åtanke med att kompressorns främsta uppgift är att ta hand om responsen , på sikt sen ska turbon ta över å ta hand om att leverera laddtrycket, denna blir ju då bara något som hänger med runt som extra löphjul _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Remdragning enligt skiss kommer att minska "ytan" som remmen ligger mot remskivan ganska avsevärt (från 200 grader till cca. 90 grader), samtidigt som rembelastningen kommer att öka flera gånger. (en kompressor brukar dra runt 10% av effekten...tänk 10-30 hästar i ditt fall). Risken för slir är rätt påtaglig. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Någon som har koll på markeringar för kamrem /drev på min motor, har såklart inget orginal verktyg men tänkte att det behövs väll bara om man knölar med det på plats i bil. Men hittar inga märken som stämmer överens med kamrem, rallyquattro??
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ska körnslaget /markering på drev ligga jämsmed pinnen som är ca 20 över på klockan,?
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
är där inte såna brikor på V8:orna? På v6:orna jag har jobbat med så finns där inget "noll" lägesmarkeringar utan de brikorna skall var rakt mot varan sen låser man dom med verktyget och sedan har man ett verktyg som man skruvar in i på svänghjulet och låser trigger skivan på "noll" där. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Jag kör ju 40v och då ser det ut som bilden Babbe visar och då har jag ett verktyg att låsa dreven med och en pinne som skruvas in i blocket för att låsa vevaxeln.
Men kan vara så att det är en skåra i kamaxlarna som man låser med ett plattjärn om jag inte minns fel. Men varför ber du inte din sponsor Mekonomen att skriva ut en anvisning för kamremsbyte, dom har ju det i datorn. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja det borde jag såklart gjort men förutsatte att det skulle finnas markeringar.
Ringde polaren som vart verkstads Mek på Audi sedan urminnes tider. Och det ska vara verktygen som gäller så blir väll att sätta remmen med indikator på nockar istället 1-5-4-8-6-3-7-2 Tänker jag isåfall ska 1an vara i överlappsläge och 6an i kompläge. Och när jag drar runt veven ett varv ska det vara samma Insugslyft på 6an som jag nyss satte ettan på?? Hittar små markeringar på dreven som stämmer med det, isåfall är Insug ca 1mm mer öppen än avgas vid tdc på veven. Det känns lite mycket?? Motorn borde nog vakna lite väl tidigt då?? Kanske stämmer på en orginal motor. Får testa lite mer imorrn hur det blir när man satt på remmen och slacket är upptaget av spännaren. Ska väll helst göras på varm motor med men det är väll lite svårt. Ska nog höra med Tony vad han tycker jag ska satsa på _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Stämmer inte det lär nåt vara i otakt _________________ S Örnberg |
||
Haha. Ja jag frågar mest så jag inte tänker fel. Kliade mig i huvudet en stund först för att nockarna "pekade fel" sen kom jag ju på det att på ena halvan är det ju spegelvänt mot vad jag är van vid på raka motorer. Gjorde samma sak på v6an en annan kväll
Ska se med remmen på plats och spännaren gjort sitt vad som händer med öppningstiderna _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag brukar märka ut en kugge på varje drev (ritsa) samt märka av den på gamla remmen (tip-ex). Sen tar jag av gamla remmen, lägger den på nya och målar av märkeringar på nya remmen (räknar kuggar också). Sen är det bara att montera den nya likadant. Då behöver du inte bry dig om att nolla eller kuggjustera. (För säkerhets skull brukar jag sätta 1:ans cyl i nolläge, ifall det skulle hända något) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
J, det fanns åtminstone 3 Olika sådana äldre märkningar (svart röd och vita hemmagjorda)
Men dem vågar jg defenetivt inte "lita" på att dem har gjort rätt så jag vill få till det exakt rätt. Gör man som du föreslår och tidigare ägare misslyckats så blir det ju fel igen. Funderar dock nu på att lyfta av topplocken och passa på att porta och byta ventilfjädrar iom allt nästa är isär redan, samt att jag ändå väntar på kopplingen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 149, 150, 151 >> 75 besök senaste veckan (552787 totalt) |