Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 149, 150, 151   >>
38 besök senaste veckan (552573 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Har nu fått till det tillslut. Hittade lite olika markeringar vet ju dock inte exakt hur det är tänkt dem ska tolkas, och hittar absolut noll info på nätet.

Så nu inmätt med indikatorklocka istället sedan gjorde jag egna borrningar på dreven och fyllde i vit färg så nästa gång blir det lättare.

Hur som helst så verkar kammarna öppna ganska tidigt i mina ögon orginal. Beroende på hur man ska tolka markeringar blir det typ lite tidigt eller väldigt tidigt. Jag har dragit isär kammarna det lilla som gick men framförallt backat dem ganska mycket.

Detta borde bli perfekt för överladdning.

Dock så insåg jag att jag skjuter på portning och ventilfjädrar tills senare OM det finns tid. Och beroende på hur tidigt ventilfjädrar säger ifrån vid första test i bänk.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Har vart iväg och köpt en till lyft med, denna med hjul och lågbyggd så den är tänkt att få stå under formelbilen och eventuellt användas som extra arbetsyta

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Och passade även på att borsta av och dra på lite elux racing mattsvart på kåpor som ändå var borta. Hade tänkt beställa wrinklepaint då mina burkar var lite för gamla och vågar inte använda det. Så detta kan man se sol grundfärg tills vidare. Hur som lite roligare att sätta tillbaka än sunkiga slitna

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Får lite smått men viktigt gjort idag,
Stekte dit ett tjockväggigt 15 hydraul rör och m8

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Sedan rota fram ett par lager ur gömmorna och sedan ett 40mm hydraul rör som svarvade till rätt mått invändigt samt runt utvändigt. Sedan ett annat rör som svarvades som distans för att hålla lager på rätt mått i förhållande till varandra, blev lite hängslen och livrem men det är väll lika bra

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nu hänger iallafall kompressorn där.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Såhär får det bli mer remmen inledningsvis. Tror inte det går att få så mycket bättre än så här utan lite mer omfattande ombyggnad. Å det får isåfall bli senare om det visar sig bli bekymmer vilket jag inte tror.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



knotan skrev:
Såhär får det bli mer remmen inledningsvis. Tror inte det går att få så mycket bättre än så här utan lite mer omfattande ombyggnad. Å det får isåfall bli senare om det visar sig bli bekymmer vilket jag inte tror.



Uppladdad med Rejsas Android-app.


Hmm, små rullar kommer att ha väldig hög varvtal och stora generatorn kommer att bidra till en hel del dynamisk tröghet.

Personligen skulle jag tagit bort generatorn helt och hållet och låtit den drivas av ena drivknuten. Då kan du skippa alla rullar vänster om veven och endast ha en kort rem för kompressorn, med bra anläggningsyta. Dessutom får du rappare motor (2kg generator som snurrar i 10000 varv vill ogärna ändra hastighet) och färre saker som kan gå sönder.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Nackdelen är att mappa in en snygg bränslekurva om man inte har laddning stillastående.

Trots jag gjorde alla trix i boken på kadetten så blev låglast helt skev då generatoremmen lossnade.
En förgasarmotor har mindre bekymemr med sånt, synnerhet med mek bränslepump.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Precis jag har testat köra utan konstant driven generator och det är ärligt talat en väldigt dålig och dyr lösning. (i praktiken måste man nästan mappa bilen två ggr. En gång på slitet batteri 11 volt. Sen en gång på full laddning,14 volt. Samt lägga tid på räkna kompensering där mellan., det finns ju korrigeringsfaktor för spridartiderna i sprutet, tänker dem flesta.
Men även bränsle pumpar flödar annorlunda, dessutom olika annorlunda vid olika tryck. Tändspole och moduler arbetar olika. Laddtryckssolenoider på det.

Väldigt dyr tid vid mappning utöver alla andra saker som uppstår vid mappning av nybyggd bil

Denna är orginal generator. Det är väll säkert på 150 amp eller nått sånt. Och stor tung.

Anledningen att den sitter där är att jag inte ännu köpt ny.. Det enda som kommer dra ström är i princip bränslepump och spridare. Vi pratar om kanske max 10amp förbrukning. Förutom att man måste ha ström för nästa start, vilket är relativt sällan.

Ska därför bytas till minsta möjliga typ 30-40 amp generator senare. Och ny har jag byggt med sen stora enbart för mappning och tills bilen fungerar. Ska ha stort batteri med vid mappning för att minska risken för strul pga ström.

När nu denna sitter där så är det lätt plats för en mindre sedan som dessutom kommer kunna ha lite större hjul för minskat varvtal iom den kommer hamna nämnare motorn med. På högre varv sen kommer det ladda samma med en stor eller liten.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Gällande små rullar och högt varvtal så ja, det frestar på. Men å andra sidan om dem "bara" överlever 5 timmar på höga varv, så är det många säsonger. Får jag byta lager i rullarna var annan timme så är ju det bara en gång per vinter och kanske 2-300 kr

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Eller så vänder du generatorn 180-grader och använder den som "spännrulle" mellan kompressorn och veven?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
ja det kunde absolut ha gått, om man hade planerat för det i ett tidigare skede.
Men ser inte riktigt vitsen med det, jag ser sällan någon anledning att krångla till det på det viset, sällan någon vits med,

dessutom hade den då hamnat där intercooler ska sitta som jag planerar just nu

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Kör på som du tänkt,det finns alltid nån som har nån annan ide hur man än gör

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Såg du generatorn jag köpte? Liten fysiskt och laddar 105A typ. Svinbra och billig.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Cammo skrev:
Såg du generatorn jag köpte? Liten fysiskt och laddar 105A typ. Svinbra och billig.


Ja nu när du säger det så minns jag något sånt. Vart va det du hittade?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Pinnbultar, check.

Bakre fäste för kompressor fans inget jag tyckte passa bra, så svetsar på 3mm extra aluminium på bakre locket. Drar i helicoil med sekundlim, sedan i med m6 12.9 skruv som oxå limmas med snabb lim, låt torka sedan kapa av och runda till änden. Får hoppas det håller och även håller tätt på olja (välbeprövad metod så jag känner mig inte orolig) enda gränsfall är väll aluminium plåten jag svetsade på är igentligen lite för mjuk sort men får väll se om det håller

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Mange K skrev:
Kör på som du tänkt,det finns alltid nån som har nån annan ide hur man än gör


Intressant ämne som jag ju tom tycker är så intressant att jag valde att läsa in ett års högskola (LEAN projektplanering)

Skulle kunna skriva spaltmeter om det men, det finns igentligen bara ett koncept som jag tror på går att tillämpa i projekt (åtminstonde de projekt jag passar för) går ut ungefär på att make a plan and stick to it.
Samma sekund du gör avsteg från din grundplan i ett projekt, så har du redan gjort första misslyckandet och projektet, ett misslyckande drar ovillkorligen med sig andra ändringar som kommer sinka tiden (projekt är just en begränsad tid) tidsplan är således spräckt, misslyckande nummer två, ändringar drar alltid med sig extra utgifter, projekt är en budget, budgeten är spräckt dvs misslyckande nummer 3.
Osv osv. Nu kanske man inte ska jämföra ett bilbygge med Hallandsåsen. Men i många fall är det exakt så det slutar.
En till synes liten ändring, inte tillräckligt beslutsam projektledare, och projektet tar 10 ggr så lång tid och kostar 10ggr mer än man trott från början. Eller så går projektet i graven vilket oftast är en ännu större förlust, både mental och ekonomisk.

Visst finns det mer "agila" projektformer, men min personliga uppfattning är att det inte fungerar alls lika bra som en fascistisk projektstyrning. Blir lite som en demokrati. Varken hackat eller malet. Kostnaden stiger exponentiellt och tillslut rasar det allt som oftast

Nu kanske jag låter lite vrång, det finns givetvis lika många olika sätt att bygga (bilar byggnader eller båtar spelar ingen roll) som det finns byggare. Och slutresultatet kommer se olika ut, kanske lika bra men med lite olika utseende. Men jag tror ändå på att ta fram en plan eller ett koncept och köra på det. Sedan får man prova utvärdera och garanterat göra om i steg två (i detta fall typ nästa vinter)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Så typ ser det ut på plats, ska bytas mot K-nut titanmutter sedan vid slutgiltig montering. Ska bort och dit några ggr till så sparar lite på låsfunktionen i muttrar tills vidare.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Främre fästet ser ut som så. Sitter ett motsvarande på undersidn

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 876



Förmodligen Über-dum fråga: men, var tar denna kompressor IN luften?

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 149, 150, 151   >>
38 besök senaste veckan (552573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande