Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 149, 150, 151 >> 47 besök senaste veckan (552835 totalt) |
Har testat alla möjliga medel här hemma nu, det mesta är borta förutom runt naglarna. Däremot så måste jag nog införskaffa någon bra handsalva nu för mina redan dåliga händer är nu än mer uttorkade och såriga
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Brölopp avklarat, 3 dagars bakis börjat släppa och fruktansvärt glad att vara så gott som ledig några veckor nu, åker till Venedig på semester inom kort, men fram tills dess är det bilen som ska få all kärlek.
Bygger lite special broms rör etc. Börjar att få ihop det bak. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Syrafasta rör ca 5x1mm och an3 anslutningar. Är väldigt allergisk mot alumium i så små dimensioner. Och titan är lite över min budget, så syrafast får duga.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Bra att du undviker titan! Framför allt på säkerhets-prylar. Blir ytterst sällan OK kvalitet, svetsar man förstörs materialet mycket lätt. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Lämna gärna en Venedigrapport då Du vart där.
Jag ska ner och leverera en motor i Bratislava om ett tag och funtade på att fortsätta ner till Venedig då man ändå är i krokarna- fast jag vet inte riktigt vad man ska göra/se där....mer att boka av på "listan" innan stan försvinner... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Kan du förklara detta lite närmare? Vad jag känner till om man använder rätt grade och svetsar med rätt utrustning på rätt sätt så blir det väldigt bra kvalite. Men rätta mig gärna och peka på vad. _________________ Roland Johansson |
||||||
Mycket svårt att få till en tillräckligt inert miljö utan kontakt med luft när man svetsar. Framför allt rör osv. Ska man göra det riktigt robotsvetsar man i kammare. Suger vacuum i kammaren och fyller sen med argon. Roboten behöver lixom inte andas... Om man ser missfärgning runt svetsen, vissa tycker det ser coolt ut att det blir en färgglad rand... , så har materialet påverkats. Oxiden i sig är ofarlig och kan poleras bort men indikerar att man haft en kemisk reaktion i materialet, som man inte kan polera bort. Det som händer är att man får in syre i materialet, rent metallurgiskt bildas det en stabiliserad "Alpha-fas". Visserligen har Alpha-fasen hög styrka, men riktigt dålig duktilitet. Materialet blir sprött och utmattningskänsligt. Googla Titanium weld crack så får du massvis med bilder på cykelramar i titan som spruckit i den värmepåverkade zonen. För grejer på jobbet svetsar vi trots det Titan, framför allt till bränslesystem. och det kräver alltid en massa utprovning av specialverktyg med tätningar osv för att styra gasen så det blir inert miljö. Inuti en hålighet kan man i vissa fall "blåsa på" med argon även om det läcker ut på andra ställen. Med risk för syrebrist i lokalen. Så bara svetsroboten får vara i närheten. Max acceptabel missfärgning är "light straw", typ jätteljus sandfärg och knappt synligt. Och som sagt, har det en gång blivit reaktion är det inget annat att göra än att skicka till återvinningen och hämta nytt friskt material. Därför skulle jag undvika svetsad titan på säkerhetsprylar som bromsar. Avgasrör och annat "löst" är det såklart inte lika noga med. Spricker det så läcker avgasröret, men gör inte så jättestor skada annars. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Ja anledningen att jag inte använder är uteslutande priset.
Syrafast är gratis. Dock kanske jag har en grej på gång som gör att det blir mer titan framöver. Det du nämner gäller som för alla andra svetsmetoder. Vet man inte vad man gör och dessutom har fel utrustning så blir det sällan bra. Men trots det, inom flyget, i dem här dem här dimensionerna -( 6mm för Saab eller 1/4" för övriga världen) svetsar man relativt lite, utan använder olika typer av klämkopplingar, wiggins, och skärring. Troligen av en väldigt bra anledning. (bränsle hydraulik bla) Men å andra sidan kan man köpa bromsslang på biltema för några tior per meter, och dem vågar man använda på bruksbilen som går tusentals mil per år från - 30 till +50 grader, vilket kan vara lite skevt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Hoffman, skriver något sen då. Har själv ingen aning om vad jag ska förvänta mig förutom det lilla man sett på tv.
Men var ju en vecka i Rom i fjol. Och det jag älskade där var utepulsen på kvällarna, och all god mat och underbart att dricka, kaffet och glassen. Och det ska väll vara snarlikt som jag förstår det så jag kommer nog trivas bra där _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Tips. Smörj händerna med en fet salva innan du börjar Skruva. Då har smutsen svårt att fästa. |
||||||
Är det lättare att försöka tvätta händerna i flera dagar |
||||||
Haha sant, men tänkte ju inte på innan att det skulle bli riktigt så illa. När jag fettar om andra sidan lär jag nog både smörja in händerna innan och använda plast handskar
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jag brukar köpa biltema svarta. Nackdelen är att det är så små förpackningar. Var hittar man handskar i typ 10000 pack |
||||||
Lagom nervöst att borra ur avbruten luft nippel ur ena oket. Livrädd att de skulle dra snett eller för djupt. Men det Gick bra sen bara rensa gängan. Det var inte mer avancerat än m10x1 så bara skaffa nya nipplar imorrn.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Och för att testa så det verkar grönt i övrigt så satte jag dit en begagnad nippel för ikväll å fyllde systemet å pumpa in vätska å grovlufta lite det värsta.
Fick ta till det klassiska golvmoppstrixet då jag är själv. Funkade bra och känns som de tar riktigt bra redan nu så det känns lovandey. Alltid lika nervöst när man ska ihop med ett helt system som inte vart ihop alls tidigare eller på väldigt länge. Men peppar peppar så verkar det bra så det ska fungera för testkörning Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Har bytt alla luft nipplar nu och luftat några varv till.
Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få känsla i bromsarna innan man "kört in" grejorna en sväng å luftat någon gång extra. Men tycker ändå pedalen känns på gränsen till för svampig just nu. Funderar på cylindrarna. Det är ju 4 kolvsok både fram och bak. Det är en mindre och en större modell kolv på fram oken. 35 och 40mm Bak är det 40 mm på alla. Så cylindrarna är en. 625 kopplad till fram, samt en. 75 till bak. Har ju aldrig räknat så mycket tidigare, men rent spontant känner jag att jag borde kanske ha den. 75 till frambromsarna och skaffa en större till bak?? Eller kanske borde fungera bra med 75 bak å ha en lite större fram bara? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jag har ett excelblad jag hittat här nånstans där man fyller i kolvstorlekarna, skivdiametern, hjul dimensioner, cgh, hjulbas, vikt och viktfördelning så räknar den själv ut vilka hc's som passar mot ett givet pedaltryck.
De ger en bra fingervisning, om du inte har det eller inte hittar det så skicka ett pm mad mailadress så skickar jag de på måndag när jag är vid en dator som har filen _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Du får gärna slå in värdena på snabben åt mig, min dator bråkar lite och movilverisionen på Excel är så jäkla tråkig att föröka göra något vettigt med. Annars om du inte har tid så får jag ta det senare, bromsarna tar ju nu så det ska fungera för en testkörning, brukar aldrig bli rätt känsla ändå före man kört in belägg mot skivor en stund och luftat en gång till efter det. Men skickar pm med mailet så får du gärna skick filen oavsett _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Följer valvakan från garaget på p4. Och svarvar styrningar till fjädrar mot Stötdämpare. Hade ett hack för stora fjädrar men tänker att dessa får gå under tester och utvärdering av chassie, så köper jag fjädrar med rätt diameter sedan när jag vet om jag vill ha hårdare mjukare längre eller kortare osv.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 149, 150, 151 >> 47 besök senaste veckan (552835 totalt) |