Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 149, 150, 151   >>
69 besök senaste veckan (552773 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nu blev det mycket på en gång.
Alex Eriksson. Det finns "drösvis" med Grenrör att köpa. Det är svårt dock att veta vad för material det är innan man köpt.
Någon typ av titan är antagligen vanligast bland dem Grenrör man enklast hittar. Även om varianter i både syrafast eller inconel kan förekomma. Antagligen vet man säkert först när man fått hem dem.
Kollar på några olika vad Det landar på för priser.


Erik. Ja den ska köras NA inledningsvis för att få igång den.
Sen lutar det väll åt turbo i steg 2.
Troligen så lutar det väll åt att nyttja samma Grenrör Jag har nu redan och då ha kvar samma turbosetup enklast.

Men det beror på olika saker.


Cassisus. Får jag den audi starten jag har att passa enkelt så får den funka då är det lätt att hitta en annan likadan om den krånglar. Men behöver du hjälp så kan jag såklart lösa det ändå. Jag skickar ett pm till dig

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Gällande insug /material så har jag inte så mycket att tillföra. Får se vad Nikel kommer fram till

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Lördagens planerade syssla.
Bygga nytt /modifiera oljetråg.
Denna gång bygger jag ett helt plant, eller iallafall nästan. (lutar några millimeter mot mitten som synes)
Samt ett något grundare än orginal, och jämnfört med v8an.

Ska även passa på att sätta in ribbor /förstärkningar /skott i för att motverka skvalp.

Tråget byggs av 4mm plåt.
Vill ha ett tråg som är lätt att fästa upp golvet i.
Som inte kan hugga tag i något. Och dessutom är den i någon mån en bärande del i chassiet som förbinder monoqocue mot växellåda /hjulupphängning.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
En något rörig bild på en rörig verkstad.
Håller på å Gör lite höststädning i verkstaden så saker är framplockade överallt.

En något udda syn för mig hur det kan se ut innanför oljetråget.
Inte som en gammal b20 direkt.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Loppat fast tråget mot två 20mm plattjärn, över spända 2mm på mitten Vilket blev perfekt. Skeva mindre än en mm när det var klart.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Testat slänga dit.
Nu är det igentligen bara två fler fästen att tillverka för främre änden av motorn.
Ska sätta två fästen där dem röda pluggarna nu, sitter så slår jag två flugor i en smäll.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har kollat nu på det här med hålbild för växellåda.

Det verkar som att ena styrningen är samma samt ett av fästhålen till startmotor.

Men det är de enda så jag vet inte riktigt hur jag ska få till det bra då några hål ligger på nästan samma centrumlinje men krockar med varandra.

Det bästa skulle antagligen vara att mäta upp bägge motorerna och de två växelådorna jag har, sedan skära ut två lite tjockare plattor.

Den ena för att skruva mot motorblocket, den andra skruvas mot växellådan. Samtliga med försänkta skruv, för att sedan skruva dessa två mot varandra med en ytterligare gemensam hålbild samt styrstift. Men ett jäkla jobb samt att jag måste hitta någon som vill hjälpa mig skära då.

Annars är ju alternativet att ställa ihop delarna manuellt och lösa ett hål i taget helt enkelt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Eftersom jag inte kunde släppa det så gick jag ut i verkstaden en stund till med ett par öl och spånade vidare

Jag kan få fram 3 gemensamma skruvhål mellan gamla motorn /nya motorn samt de växlådor jag har, så jag kan slipa ur lite på ett ställe på befintliga plåten, svetsa dit mer plåt samt mäta ut och borra ett par ytterligare hål i plåten. Då kommer jag kunna få dit min befintliga plåt för bakvagnen. Vilket är skönt såklart.

Så ska nog påbörja detta imorgon. Återkommer med bilder vad jag pratar om. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Såhär ser det ut monterat på gamla v8an

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och här är v10ans bultcirkel, större bultcirkel och inte samma Plats på hålen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
En bild på min gamla låda monterad i bakvagnen eller vad vi ska kalla den.

Är flera olika hålbilder antagligen till olika bil /motor alternativ.
Inget som stämmer mot v10 dock.

Nya lådan är samma/identiskt svep på


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
De två röda hålen var samma på nya och gamla motorn.
Den gröna fans på både nya mot gamla motorn men inte på lådan. Men det kunde jag använda nu för att styra in plåten,

Den sista blåa finns på gamla motorn, och finns markering för den på nya motorn men är inte borrad, dvs den växellådan som har suttit på v10an. Har haft det hålet men inte använt det, så det har blivit ett "avtryck" med tiden.

Så jag bestämde mig för att testa utgå ifrån det tillsammans med de övriga tre, så mätt in det sista hålet och gjort ett körnslag. Mätt ifrån samtliga andra kända hål samt från vevens centrum, svårt att komma mycket närmare än ca +/-0.5mm trots att jag mätt med stora skjutmåttet.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och in zoomat på blåa så ser det ut såhär.
Körnslaget hamnar så gott som i centrum, det är en m10 frigående hål.
Så jag använder det som ett tredje styrhål. Återstår att se så det trillar in lätt utan att spänna åt något håll på växelådans ingående axel.

Ska ta isär lådan eller rättare sagt ta bort främre huset av lådan och testa styra in axeln så den känns att centrera 100%. Men det ska stämma nu skulle bli mycket förvånad annars

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Så långt kom jag idag.
Började svarva egna försänkta bult, men hade inte så många tillräckligt långa hemma.
Är m10 vanlig skalle omsvarvat till försänkt, sedan sparat gods så det är 12.5mm styrning in i låda /motorblocket. Det är tänkt att sitta med M12 men jag kommer ha några som blir m10 istället för att det ska gå Lite lättare med mutter från baksidan, suttit med torx orginal gissar jag, mn nu blir det m10 med 13mm sexkantmutter istället.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Lite närbild på hur jag menade med styrningen. Skruven är fastpunktad från baksidan så man Inte behöver hålla emot för att dra muttern.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Sådär gör jag alla mina adapterplattor. Har ju aldrig haft lyxen att några hål passat. =D

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Erik.
Jag har sett det

Jag har alltid svetsat innan, men denna gång hade jag ju redan en platta som ändå måste dit.
Och inte heller något svep med rätt hålbild, och enklare såhär om jag behöver byta låda.

Jag har dock inte testat passa in lådan innan jag satt alla styrningar nu, så passar det inte bra nu som jag hoppas. Så blir det problem

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Harvar vidare med fästpunkter i främre änden av motorn,
Lite smått lurigt att hitta ett gemensamt nollplan i vertikal ledd på många punkter.
Nu är det 14st fästpunkter i främre änden vilket är ganska många fler än jag hade på v8an och dessutom är de fördelade över en större yta, både bredare och högre.

Men jag har i vart fall utgått från remskivan och med lodsnören och skjutmått är jag ganska säker att samtliga hamnar inom kanske 0.5mm rätt i förhållande till varandra. Det sista får jag finjustera genom att svarva en sista vända på distanserna när fäst-skivan är tillverkad,



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tråget helt färdigställt.
Denna gången kom jag ihåg att planera för oljebyten redan vid konstruktion.
Två anslutningar svetsade, den bakre blir försedd med magnetplugg. Och den främre (som blir absolut lägsta punkt när man hissar rumpan) blir med någon form av balofix/ventil sen snabbanslutning för slang så de blir lika enkelt att tömma utan att slabba som med vattnet.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
RallyQuattro skrev:


Men en undran hur bra stämmer din våg?
Kompis vägde sin Audi V8 med svänghjul och grenrör men utan olja till 230kg.

Och du fick 50kg på din låda och det är väl 01E med stålhuset?
Kompis vägde likadan och fick 70kg?
Och jag vägde igår den klenare hel aluminium lådan till strax över 50kg.



Släpade med mig 100 kilo kalibrerade vikter från jobbet idag. Och var på sjukan på rutinkontroll själv. Håller matchvikt 62.8 still going strong.
Har 5st olika vågar jag använder. Och den exakta vikten blir då avrundat 163 kilo.

Det slog mellan ungefär 161 - 164 kilo. Så +/-2 kilo kan man säga

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979



Vilken motor med vilka delar på var det du nu vägde till 163kg?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 149, 150, 151   >>
69 besök senaste veckan (552773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande