Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 122, 123, 124 ... 149, 150, 151   >>
33 besök senaste veckan (552812 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



knotan skrev:
Men jag tror det kommer bli ungefär 0.2v/mm ridehight. Ska bli kul å se om det stämmer då det inte är något jag provat räkna på förut.
250kg CW/hjulvikt innebär ca 5mm rörelse på linjärgivare bak. Vilket innebär ca 0.1v/50kg.
Alternativet är att mata linjärgivarna med 10V (finns en reglerad utgång på Syvecs för 10v givare. Dock mäter dämpingången till loggen bara 0-5v(+)
Men med tanke på att jag aldrig kommer använda ens i närheten av alla 50mm slaglängd, så kommer jag åka med golvet i asfalten innan jag har över 5v .

Jag har lite för dålig koll, antagligen har det med upplösning på givaren att göra, mängden störningar i systemet. Och nogranhet på ingången i systemet att göra. Men jag har ju 3 decimaler på avläsningen i loggen, så att använda 10v kanske är onödigt?? Alla andra givare går på 5 volten så tänkte att det var onödigt att lägga ytterligare en kabel. Men sen beslutade jag ändå att dra med en extra sladd OM jag vill koppla upp dem till 10v

Om du matar givaren med 10v vad är min samt max värdet givaren ger tillbaka så att säga när den är ihop tryckt samt isär dragen.

Värdet du får på ingång går väl att ändra i loggen med filter, skalning , offset, etc gissar att det nog finns en hel del funktioner i Syvecs thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Värdet blir då nära 0-10v. Över hela givarns slaglängd.
Jag testade bara med ett 12v batteri å då får jag ungefär 0.4-11.4, det är "döda" ändlägen på givaren , en buffert med några millimeter utanför givarens slaglängd.

Så skulle jag mata den med 10v så får jag ju högre spänning i det "normala " användningsområdet, som jag gissar är max 20mm av givaren.
Rimligen 0-4 volt istället för kanske 0-2 volt.

Den ingångarna jag använder nu mäter 0-5v . och även den förväntade signalen för stötdämpare, med "färdiga" inställningar är positiv spänning 0-5 volt.

Sen skalningen och filter mm , väljer jag själv som du säger
, men 5 v är max för dessa ingångar, blir det högre spänning så är det ingen fara, ingången klarar 12v men läser inte så högt.

Men jag börjar nog som så här på 5v matning , eftersom jagbinte vet hur mycket dämparen rör sig på bana. Den kanske trycks ihop mer än jag tror när man kör,

Från upphissad rumpa, till ridehight verkar det gå (bak) från ca 0.100v till 0.550v ungefär. Den tredje decimaler fladdrar upp/ned bara man petar på bilen, så den kan man nog filtrera bort.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Även fram på plats som det ska nu då.

De främre fästet behövde bli lite längre än bak. Och även gandka smalt. Detta för att allt ska rymmas under kåpan sedan.
Så det blev ju tvunget att svetsa lite i plåten (durkaluminium som är planfräst)

Tycker dock detaljen blev lite mjuk efter svetsning.

Är det någon som har koll på DIY värmebehandlat aluminium för att få tillbaka en jämn styrka??

Om jag fattar rätt så kan det hjälpa att låta den ligga i ugnen på 180 grader ca 4-5 timmar, men sen är jag osäker, låta den svalna i luften , eller sänka den i en balja med ljummet vatten??

Inte för att den behöver tåla några påfrestningar, men för att det än helst ska hålla rätt form, just nu är den så pass mjuk att man kan böja den för hand.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



knotan skrev:
Även fram på plats som det ska nu då.

De främre fästet behövde bli lite längre än bak. Och även gandka smalt. Detta för att allt ska rymmas under kåpan sedan.
Så det blev ju tvunget att svetsa lite i plåten (durkaluminium som är planfräst)

Tycker dock detaljen blev lite mjuk efter svetsning.

Är det någon som har koll på DIY värmebehandlat aluminium för att få tillbaka en jämn styrka??

Om jag fattar rätt så kan det hjälpa att låta den ligga i ugnen på 180 grader ca 4-5 timmar, men sen är jag osäker, låta den svalna i luften , eller sänka den i en balja med ljummet vatten??

Inte för att den behöver tåla några påfrestningar, men för att det än helst ska hålla rätt form, just nu är den så pass mjuk att man kan böja den för hand.


Tja, ja aluminium blir mjukt när det svetsats i det. Gör ingenting, det kommer redan om en dag eller två vara mindre mjukt.

Och om kanske två veckor kännbart mindre mjukt.

Du kan söka på varmåldring men det beror lite på legering.


knotan skrev:
Påbörjat fästen för linjärgivare.
Utgick från överblivna bitar av Duralaluminium som planfrästes till 3mm


Jag tänker inte sätta några stora pengar, men en hundring sätter jag på att durkplåten du använder INTE är duralaluminium. Durkplåt brukar inte vara gjort av duralaluminium, som kanske är ett av de mest missanvända orden ihop med aircraft quality aluminium som många amerikanska hemsidor använder för att marknadsföra styrka och bra kvalite.

Duralaluminium är en gammal legering, idag ersatt med 7075

Aircraft quality aluminium säger ingenstans att det är höghållfast eller hårt, det används både mjuka och hårda legeringar etc i ett flygplan.

Durkplåt är i 99% av fallen saltvattensalu, tror det är 5754. Används till båtar och är ganska tåligt mot saltvatten och har hyfsad svetsbarhet. Och ingen hårdhet. 6082 kan också sällsynt förekomma.

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja du har helt rätt, det är antagligen "helt vanlig durkplåt" använde bara ett slarvigt utryck

Blir det så stor skillnad på aluminium över så kort tid alltså?
Läste om det förut idag, men har aldrig reflekterat över det tidigare, så antog att jag fattat vad jag läste felaktigt. Eller snarare som BS eftersom jag läste detsamma från nått annat forum via Google.

Ja jag låter det vara så länge helt enkelt. Finns annat att göra som är mer meningsfullt. Även om jag just nu gjort klart allt jag hade På "to do" listan. Så måste sätta mig en stund i morgon kväll och lägga upp nya planen för tiden framöver.

En sak jag står å väger lite över är, göra CW och hjulinställning för att Tony ska ställa in alla tabeller sammtidigt som jag är där och ska köra in Tractioncontroll i bänken och lite annat småpill jag vill ha ändrat.
MEN jag vet ju inte riktigt hur lågt jag ska ställa bilen. Och vid lägsta läget som jag nog ska åka, så går bilen inte upp i bänken då den ligger på underredet istället för att stå på rullarna.

Så det kanske får bli att ställa den högt, men någorlunda rätt med vinklar och CW göra klart allt med tractioncontroll som går i bänk, lägga in nån slags grundtabeller för linjärgivarna , ta hem bilen för ordentlig inställning, sen be Tony komma ut och att vi gör klart det hemma hos mig istället, .

För att sen gå igenom det igen i loggarna efter första riktiga test på bana. Det är igentligen först då jag vet hir mycket fjädring behöver röra sig och hur lågt jag kan ha bilen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



knotan skrev:
En sak jag står å väger lite över är, göra CW och hjulinställning för att Tony ska ställa in alla tabeller sammtidigt som jag är där och ska köra in Tractioncontroll i bänken och lite annat småpill jag vill ha ändrat.

Att justera in Tractioncontroll är inte lätt. Fick höra av en som jobbat inom SBF i många år han hade lyssnat
på ett seminarium som Björn Wirdheim hade för många år sen. För att teamet skulle få fram bra data för att analysera så stängs Tractioncontroll av och det skall gasas fullt på x-antal växlar och första gången Björn gjorde det så blev det 1-2-3-4 och höll på att sluta med en snurr typ..... fick lite glirningar när han kom in i depån han skulle använt 3-4-5-6 i stället typ.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det skiljer väldigt mycket på vilket styrsystem man har.
(Och hur högt ställda krav man har)

Det är nära färdigt redan, har bytt till andra givare och fler triggerpunkter nu bara, så det ska bara justeras in igen för dem.

I mitt fall så är systemet så pass snabbt, och Tony har ställt in så många bilar med samma system att han har bra koll på hur det ska ställas in, sen kan man ju såklart hålla på att finjustera en sådan sak i oändlighet med om man vill det.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
På tal om tractioncontroll sp skrev jag väll någonstans tidigare i tråden, att jag har ett vred med 5 lägen för effektkurva kontra traction.

Jag trodde jag hade kört på full effekt på sviestad utan tractioncontroll, och blev förvånad hur snäll den kändes och att den greppade så pass bra. Liksom bara flöt på med lite lätt släpp, trots flera år gamla däck och ynka plusgrader i asfalten.

Det var ju såklart fel, jag hade åkt på regn-läget med tractioncontroll på .
Dvs jag märkte aldrig att den jobbade, eller att jag saknade effekt.

Så nu har jag satt en stark blå lysdiod som ska synas "i ögonvrån".
I de lägen traction är avstängt kommer den lysa för att "varna" på lagom effekt (gissar 20-30% för att inte blända, kopplat via en pwm utgång)
I de lägen traction är PÅ kommer lampan "blinka"i ökad hastighet , eller ja, lysa starkare, jämsmed hur mycket effekt som dras bort för att behålla grepp. På så vis "ser jag" vilket grepp jag har i bakdäcken. Den skulle även kunna användas för att signalera eventuell upplåsning av däck vid inbromsning, det tror jag dock inte behövs. Men det lär jag väll se i loggarna om man är för aggressiv med bromsen så kanske jag får lägga till det. Men risken är väll att det stör mer än det tillför inledninsvis.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Lite mer Old School...


Är ju ett praktiskt sätt att se hur mycket det rör sig från ridehight thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha jättesmart. thumbs up
Har ju en liknande funktion "inbyggd" i att det sitter gummibuffertar på kolvstången (mot genomslag)
Går ju att se hur långt dem rört sig om man skjuter dem åt rätt håll när man startar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Småpill idag, tillverkat special, 3st an3 för bromsar ut, och inkommande från huvudylinder
Och en bosch tryckgivare.

Sakta går det frammåt.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
En till liten grej hann kag med idag.
Längst fram vid lägsta delen ,undersidan av monocoquen är det "naken" kolfiber. Vet inte riktigt hur det sett ut där från början. Men undersidan av det "lösa" golvet är ju klätt med planka. Dvs en plyfa-skiva som bilen kan glida på om den slår igenom nedåt.

Men nu gjorde jag iallafall en 1mm rostfri plåt som tar smällen istället för rakt mot kolfibret, tex om man gränslar curbs så skyddar väll plåten lite så man slipper en reva i kolfibret.

Denna har jag sedan gjort två titanbrickor till som blir lägsta punkt i främmre änden av bilen.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fick en väldigt suddig bild skickad på mms från lackeraren att kåpor är färdiga att hämtas. Så ska försöka ta mig dit å hämta det inom kort.
Börjar bli någorlunda färdig med golvbitarna.
Slipat av och lagt på lack (bara för att bli av med vassa strån, och ha en yta som går att torka av)
Samt lagt på värmekydd under avgasrören.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2089



Hur mycket hjälper folien tror du? Hur många % reflekterar den?

Annars, snyggt jobb som vanligt thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag har köpt en "riktig" matta, dvs dyr variant. Du kan lägga den på handen och blåsa rätt på med värmepistol utan att du bränner handen, iallafall nån halv minut. Testa samma sak utan mattan så har man nog brännskadad hand efter 10 sekunder.
Så "rätt mycket"

sen hurvida det faktiskt behlvs eller ej kan väll disskuteras, värme går väll inte så mycket nedåt mot golvet, viktigare uppåt under motorkåpan (ska klä den med invändigt)
Men guldtapen är ju som banracingens *blingbling* Så den är viktig ändå

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2089



knotan skrev:
Jag har köpt en "riktig" matta, dvs dyr variant. Du kan lägga den på handen och blåsa rätt på med värmepistol utan att du bränner handen, iallafall nån halv minut. Testa samma sak utan mattan så har man nog brännskadad hand efter 10 sekunder.
Så "rätt mycket"

sen hurvida det faktiskt behlvs eller ej kan väll disskuteras, värme går väll inte så mycket nedåt mot golvet, viktigare uppåt under motorkåpan (ska klä den med invändigt)
Men guldtapen är ju som banracingens *blingbling* Så den är viktig ändå

Riktigt coolt ju.

Var hittade du den mattan och vad heter den?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det är några år sedan jag köpte en större rulle, så minns inte säkert , men minnet säger att det är DEI , och jag har för mig att jag köpte den på LMR, ellr möjligen på MRtuning.
Köpte den dyraste varianten. Har även beställt via arbetet direkt från Karnag några ggr, men tror inte att dem har denna guldfärgade varianten.
Så jag tror att det var från någon av de förstnämnda.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Jag har också undrat hur mycket den där gulfärgade folien verkligen skyddar mot värmestrålning. Den äkta varan är väl guld om jag inte är helt felinformerad, å guld har ju ganska ganska unika egenskaper.

För övrigt vill jag säga att jag följer det projektet med stort intresse.

_________________
Göran Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Intressant (och tack)
. Jag har ju inte forskat i det, men att det skulle vara guld låter konstigt jag trodde att guld leder både ström och värme bra, och det ät väll motsatsen till vad man vill. ?
Tänker mig att rymdindustrin kanske använder någon variant för andra syften med liknande utseende och att det är därfirån det kommer?

På de f1 bilar jag jobbat med /sett live är det bara guldfärgad tape jag sett.
Försöker dra mig till minnes hur det är på flyget, men kan inte få fram någon minnesbild av vilken det är som används på saab , kan inte minnas att jag någonsin sett den guldiga varianten iallafall.

Men igentligen som sagt, jag tror det är främst styling att använda den just guldfärgade och att den vanliga silvriga antagligen gör typ lika bra jobb.
Jag lyckas inre mäta upp någon ledande förmåga alls vare sig i denna guldiga duk, eller den silvriga jag har från karnag (testade mäta detta pga jag har en isolerad kabel som går väldigt nära ladduttaget från generatorn)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
För att förtydliga lite, jag tror inte det är själva "folien" som avskärmar värmen, om det är en guldfärgad folie eller silverfärgad tror jag inte spelar någon större roll , det är ju isoleringsmattan mellan folien och limmet som är själva värmebarriären, jag tror det är någon slags silicon/glasfibermatta. Iallafall min gamla matta jag drog bort (original mattan från bilen tävlades) blev ett tunt lager silicon som låg kvar ,som jag fick slipa bort med grovt papper innan jag kunde måla osv.

Både glasfiber och silicon är väll bra värmebarriärer tror jag??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Den blanka folien är för att reflektera strålvärme. 800* grenrör strålar väldigt mycket värme till allt som det "ser". Svart matt kolfiber är nog som en solpanel för ir. Bakom folien är det ju någon vanlig issolering mot värme överförd genom luften eller direktkontakt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 122, 123, 124 ... 149, 150, 151   >>
33 besök senaste veckan (552812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande