Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 149, 150, 151 >> 40 besök senaste veckan (552828 totalt) |
Ja det låter rimligt.
Min uppfattning är att det "brukar" sitta den här "lite tjockare" mattan (den är inte tjock, typ 2-3mm) tex på golvet och insidan av kåpor. Troligen där det är mer isolerat/tillstängt och därmed mindre luftflöde. Medans på typ vingarna bak och bärarmar mm som sitter fritt exponerat för fartvind, sitter en väldigt tunn guldig folietape (På formelbilar alltså) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
En grej att tänka på med strålvärme och reflekterade folie är att man just reflekterar strålningen. Ju större del av ett utrymme med en stark irkälla (dvs grenrör, turbo) som är täckt av folie ju varmare blir det som inte är täckt. All strålning måste ju absorberas, man väljer bara av var med folien.
_________________ Markus Ålind |
||
Inte tänkt i dem banorna men det ståmmer säkert. Jag kommer klä hela insidan av motorkåpan där nära/runt grenrören för att vara på säkra sidan. Behöver nog beställa mer matta då jag tror det inte räcker riktigt med det jag har kvar.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Vinge? Jag tycker det ser ut som ett plogblad, har ni fått så mycke snö i vinter att du t.o.m börjat konstruera plogutrustning till bilen? :P
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
hade samma tanke: nu har Niklas slagit i huvudet alt insöad, bokstavligen _________________ Björn hall |
||
|
||
Nä mer batmobile över den vinkeln!
Du ska inte sätta in en eldkastare när du ändå är i farten? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Karossdelar hämtade från lackering.
Började med att tillverka en inskärmning runt luftfiltret , Nu härnäst är en av de tråkigare sysslorna , att göra i ordning släpet innan bilen ska till Tony igen inom kort. Släpet har bara fått gå å gå utan underhåll många år så det är verkligen inte för tidigt. Men ack så tråkigt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Pillat lite med kränghämmaren fram igen. Fixat andra ledlager i främre änden för att få ned höjden några millimeter. Det tog i kåpan ovanför lite tidigare. Nu går det fritt.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det är något speciellt med formelbilar! Kul om du kommer ut snart!
Jag sitter och tittar på krängningshämmaren men kan inte få till i mitt huvud hur den fungerar.... Men det fungerar säkert jättebra. Skulle vara intressant att se ett par bilder där fjädringen är i ändlägena för att se hur krängaren rör sig _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Jag tycker det ser ut som att axeln (den med fjädrar i båda ändar) roterar när båda hjulen rör sig tillsammans, men när de rör sig olika trycks den i sidled. Lite som stagen i en deltarobot. Axeln roterar fritt men fjädrarna håller imot i sidled. Eller så tolkar jag bilden helt fel, det är alltid en möjlighet . _________________ Markus Ålind |
||
Är den kränghämmaren "original"? Hur höga är armarna som stagen sitter i?
Med blotta ögat ser den galet hård ut, dvs för hård? Antar att det satt heave dämpare på bilen från början, har du dem också? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Svar ja. Den är orginal.
Jag har en från en 99a. Som är snarlik men lite hårdare, Den på bilden här är från 96a. (mjukare fjädrar). Axeln kan rotera fritt , dvs frammåt/bakåt. Och som sagt när hjulen får olika höjd vill axeln dra i sidled, och då håller fjädern emot och kraften går över till den andra rockern. Fördelen med den här lösningen är att man förspänner fjädrarna med muttern i yttre änden och man kan då välja att ha krängaren olika hård mellan höger och vänster sida. Som den sitter på den här bilden blir den "galet hård" jag har flyttat isär mina hål för att få möjlighet att åka den lite mer följsam. Stagen är tillräckligt långa att sätta i 3 lägen. Och även möjligt att förspänna fjädrarna mer. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Såhär ser det ut med ena hjulet i golvet och det andra på en 50mm träkloss. Dvs knappt synbart. Den vänstra fjädern (i bild) går inte rubba, sitter många kilos tryck på den. Den till höger i bild ligger löst och kan glappa ett par millimeter.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 149, 150, 151 >> 40 besök senaste veckan (552828 totalt) |