Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 149, 150, 151   >>
45 besök senaste veckan (552572 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja det låter rimligt. thumbs up
Min uppfattning är att det "brukar" sitta den här "lite tjockare" mattan (den är inte tjock, typ 2-3mm) tex på golvet och insidan av kåpor. Troligen där det är mer isolerat/tillstängt och därmed mindre luftflöde.
Medans på typ vingarna bak och bärarmar mm som sitter fritt exponerat för fartvind, sitter en väldigt tunn guldig folietape (På formelbilar alltså)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



En grej att tänka på med strålvärme och reflekterade folie är att man just reflekterar strålningen. Ju större del av ett utrymme med en stark irkälla (dvs grenrör, turbo) som är täckt av folie ju varmare blir det som inte är täckt. All strålning måste ju absorberas, man väljer bara av var med folien.

_________________
Markus Ålind
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Inte tänkt i dem banorna men det ståmmer säkert. Jag kommer klä hela insidan av motorkåpan där nära/runt grenrören för att vara på säkra sidan. Behöver nog beställa mer matta då jag tror det inte räcker riktigt med det jag har kvar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Lite ändringar och en mindre reparation av bakre vinge fixad.
Blev att lacka denna del själv . Rätt friskt ute, helt myggfritt.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Vinge? Jag tycker det ser ut som ett plogblad, har ni fått så mycke snö i vinter att du t.o.m börjat konstruera plogutrustning till bilen? :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Cassius skrev:
Vinge? Jag tycker det ser ut som ett plogblad, har ni fått så mycke snö i vinter att du t.o.m börjat konstruera plogutrustning till bilen? :P


hade samma tanke: nu har Niklas slagit i huvudet alt insöad, bokstavligen

_________________
Björn hall
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Haha , ja det är jag som är Plogo

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Från den här vinkeln ser det inte ut riktigt som ett plogblad längre ?



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



knotan skrev:
Från den här vinkeln ser det inte ut riktigt som ett plogblad längre ?
Bokhylla?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Nä mer batmobile över den vinkeln!

Du ska inte sätta in en eldkastare när du ändå är i farten?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Niklas Falk skrev:
knotan skrev:
Från den här vinkeln ser det inte ut riktigt som ett plogblad längre ?
Bokhylla?


Byt ut Canon-texten till Billy

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Är nog rätt nöjd med Canon ändå

Eldkastare har faktiskt slagit mig. (Alltså Turbo med efterbrännkammare )

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Då får vi se om jag ror detta i hamn då.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Karossdelar hämtade från lackering.
Började med att tillverka en inskärmning runt luftfiltret ,

Nu härnäst är en av de tråkigare sysslorna , att göra i ordning släpet innan bilen ska till Tony igen inom kort.

Släpet har bara fått gå å gå utan underhåll många år så det är verkligen inte för tidigt. Men ack så tråkigt.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Snyggt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Pillat lite med kränghämmaren fram igen. Fixat andra ledlager i främre änden för att få ned höjden några millimeter. Det tog i kåpan ovanför lite tidigare. Nu går det fritt.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Det är något speciellt med formelbilar! Kul om du kommer ut snart!
Jag sitter och tittar på krängningshämmaren men kan inte få till i mitt huvud hur den fungerar.... Men det fungerar säkert jättebra. Skulle vara intressant att se ett par bilder där fjädringen är i ändlägena för att se hur krängaren rör sig

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Litto skrev:
Det är något speciellt med formelbilar! Kul om du kommer ut snart!
Jag sitter och tittar på krängningshämmaren men kan inte få till i mitt huvud hur den fungerar.... Men det fungerar säkert jättebra. Skulle vara intressant att se ett par bilder där fjädringen är i ändlägena för att se hur krängaren rör sig


Jag tycker det ser ut som att axeln (den med fjädrar i båda ändar) roterar när båda hjulen rör sig tillsammans, men när de rör sig olika trycks den i sidled. Lite som stagen i en deltarobot.

Axeln roterar fritt men fjädrarna håller imot i sidled.

Eller så tolkar jag bilden helt fel, det är alltid en möjlighet .

_________________
Markus Ålind
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Är den kränghämmaren "original"? Hur höga är armarna som stagen sitter i?
Med blotta ögat ser den galet hård ut, dvs för hård?

Antar att det satt heave dämpare på bilen från början, har du dem också?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Svar ja. Den är orginal.
Jag har en från en 99a. Som är snarlik men lite hårdare,
Den på bilden här är från 96a. (mjukare fjädrar).

Axeln kan rotera fritt , dvs frammåt/bakåt.
Och som sagt när hjulen får olika höjd vill axeln dra i sidled, och då håller fjädern emot och kraften går över till den andra rockern.
Fördelen med den här lösningen är att man förspänner fjädrarna med muttern i yttre änden och man kan då välja att ha krängaren olika hård mellan höger och vänster sida.

Som den sitter på den här bilden blir den "galet hård" jag har flyttat isär mina hål för att få möjlighet att åka den lite mer följsam. Stagen är tillräckligt långa att sätta i 3 lägen. Och även möjligt att förspänna fjädrarna mer.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Såhär ser det ut med ena hjulet i golvet och det andra på en 50mm träkloss. Dvs knappt synbart. Den vänstra fjädern (i bild) går inte rubba, sitter många kilos tryck på den. Den till höger i bild ligger löst och kan glappa ett par millimeter.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 149, 150, 151   >>
45 besök senaste veckan (552572 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande