Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 124, 125, 126 ... 149, 150, 151   >>
38 besök senaste veckan (552573 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det har lagts många timmars funderande genom åren av
formelbils-konstruktörer för att spara in på allt möjligt "onödigt"
och hitta effektivare lösningar.

Fascinerande!

Och kul att få följa dina lösningar i garaget - kul att du får ut
den ordentligt nu!

Vill ha en ordentlig filmsnutt - med bra ljud - efteråt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Missade svara på frågan gällande "heave damper"
Nej min bil har inte haft det. (Jag har delar till det från en f1 ligger som jag har tänkt kolla på till bakvagnen)
Jag vet inte om jag sett det på någon f3000
Isåfall kom det nån gång efter -00
Men skulle tro att det är en sådan sak som blivit bortrationalliserat till f3000 för att hålla det lite enklare (var ju en enhetsklass)

Christian jansson. Ja det har du rätt i. Finns oändligt många finurliga lösningar när man tittar på formelbilar
Och ja, det kommer film vartefter thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Min hjärna snurrar ett par extra varv när jag försöker förstå allt här, men det är samtidigt lika kul att se saker från en värld man inte riktigt är van vid.
Tack för att du delar detta och jag tror jag blir klokare och klokare för varje sak jag ser här

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Cyberdennis skrev:
Min hjärna snurrar ett par extra varv när jag försöker förstå allt här, men det är samtidigt lika kul att se saker från en värld man inte riktigt är van vid.
Tack för att du delar detta och jag tror jag blir klokare och klokare för varje sak jag ser här


Samma här, detta var något nytt.

Kul att se thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Aha, axeln med de små fjädrarna kan rotera när båda hjulen fjädrar, då är jag med. Den konstruktionen förklarar varför dessa bilar kränger minimalt. Tack, kul att lära sig något nytt!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Litto,
Ja när jag beställde prylen så gjorde jag det via bild på sprängskiss å då fattade inte jag heller att den kunde snurra eller hur den skulle kunna tillåta krängning alls.

Det var igentligen först när jag fått dit prylarna jag insåg hur den fungerar.
Och gjorde då valet att flytta stagen utåt, då det känns lite väl tufft att sitta som det är tänkt. Då tillåter den enbart extremt lite krängning. Påfrestning på både lederna och skruvarna måste bli enorm när man kör på curbsen eller åker utanför banan med ena hjulet.

Har nämnt det även tidigare i tråden, men för dem som missat det, och jag själv tycker det är intressant. Någon kanske har någon input jag själv inte tänkt på.
Det verkar ganska vanligt att man i de lite "långsammare" klasserna med denna typ av bil. (Tex f3000 då) där förarna nog är lite "långsammare"/mindre superproffs. väljer att köra utan kränghämmare bak, och justerar balansen med enbart främmre.
Min förra formelbil var helt omöjlig (för mig) att köra med kränghämmare bak. Blev alldeles för överstyrd. Den släppte rumpan även när man rullade på jämngas genom kurvorna, (troligen pga kombinationen med hård diffbroms)

Men jag tror att även utan krängare fram rollar/kränger ett sånt här chassie extremt lite , kort fjädringsväg (gissar man använder max 30 ut och ungefär samma inåt, ( det vet jag säkert efter jag loggat nu med nya givarna )
Tyngdpunkten/rollcentra ligger så nära marken jämfört med en vanlig bil.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Följer det här med spänning i tystnad, extremt intressant att se både befintliga och nya lösningar.
Dök upp ett inlägg på Instagram av en kille i USA som håller på med racerbils-konst får man väl säga





_________________
Patrik Lissjos
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lissjos skrev:
Följer det här med spänning i tystnad, extremt intressant att se både befintliga och nya lösningar.
Dök upp ett inlägg på Instagram av en kille i USA som håller på med racerbils-konst får man väl säga






Kungligt! thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Vart lite kaotisk påskhelg med arbete långa dagar hela hwlgwn och sjuka barn hemma.

Så enda jag hunnit med, slipa spackla lite och grundat.

Samt fixat strumpa med kardborre som går att öppna igen.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Fått färg på ett par kåpor till. Inte många delar kvar nu att lackera



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Näst ut är att få "nack-kudden" lackerad.
Den är färdigplastad, spacklad slipad och lagt vit epoxygrund flera varv , så den ska härda några dygn sen slipa ned och lacka.

Men kan inte rikrift bestämma mig för vilken kulört den ska få.
Det verkar inte som det satt någon sådan på williams fw13-15

Gul eller blå. Tankar?




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Blå!
Edit, inga tankar, bara instinkt!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



skit syns mindre på blått

_________________
Michael Thulesius
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Neonrosa!

_________________
Kurre Källkvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Michael Th skrev:
skit syns mindre på blått


Bra tanke thumbs up

Lär ju bli drösvis med skitiga fingeravtryck ,syns mycket på ljusgult. Blått syns dem iallafall mindre på . Blått blir det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Så va den blå .



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163




_________________
Michael Thulesius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Den blir så jävla häftig!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



knotan skrev:
Vart lite kaotisk påskhelg med arbete långa dagar hela hwlgwn och sjuka barn hemma.

Så enda jag hunnit med, slipa spackla lite och grundat.

Samt fixat strumpa med kardborre som går att öppna igen.





Rent å snyggt å propert , jag gillar när kablaget får lika mycket kärlek som resten 👍

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Tack för hejjaropen.

Markus., ja jag har försökt iallafall. Har inte riktigt tålamodet som krävs för att bygga en sådan riktigt snygg motorsport-härva, (vill gärna bygga en del i taget för att bekräfta att det fungerar som tänkt och sedan bygga nästa funktion)

Men däremot får det gärna bli logiskt och prydligt gjort.

Men absolut så ser jag fördelarna med att använda en pdm istället för lösa reläer säkringar och mängden kablar. Nu är ju det mesta draget ändå genom Syvecs, så sett till att det är över 100-talet enskilda ledare med egna signaler, så ser det relativt städat ut.
Skulle man velat ha denna mängden funktioner så hade det blivit en stor och dyr pdm.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



knotan skrev:
Tack för hejjaropen.

Markus., ja jag har försökt iallafall. Har inte riktigt tålamodet som krävs för att bygga en sådan riktigt snygg motorsport-härva, (vill gärna bygga en del i taget för att bekräfta att det fungerar som tänkt och sedan bygga nästa funktion)

Men däremot får det gärna bli logiskt och prydligt gjort.

Men absolut så ser jag fördelarna med att använda en pdm istället för lösa reläer säkringar och mängden kablar. Nu är ju det mesta draget ändå genom Syvecs, så sett till att det är över 100-talet enskilda ledare med egna signaler, så ser det relativt städat ut.
Skulle man velat ha denna mängden funktioner så hade det blivit en stor och dyr pdm.


Jag e riktigt sugen på maxx pdm , den tillsammans med en race ecu . Så är jag lite framtidssäkrad . Har ju inte riktigt lika mycket el i min som du i din

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 124, 125, 126 ... 149, 150, 151   >>
38 besök senaste veckan (552573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande