Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 125, 126, 127 ... 149, 150, 151   >>
44 besök senaste veckan (552571 totalt)
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



knotan skrev:
Vart lite kaotisk påskhelg med arbete långa dagar hela hwlgwn och sjuka barn hemma.

Så enda jag hunnit med, slipa spackla lite och grundat.

Samt fixat strumpa med kardborre som går att öppna igen.





är de ett syvec s12 du kör?

_________________
Björn hall
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja det stämmer thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Så var bilen skjutsad på träningsläger igen några dagar. Justerar in nya givare (stötdämpare hastighetssensorer , fler bromstryck) ,finjusterar lite av varje ,och ändring av några funktioner. (Varningslampa för tractioncontroll av, låsning av bromsar , visualisering av mängd slip å lite andra finesser vid dioder i panel)




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



knotan skrev:
Så var bilen skjutsad på träningsläger igen några dagar. Justerar in nya givare (stötdämpare hastighetssensorer , fler bromstryck) ,finjusterar lite av varje ,och ändring av några funktioner. (Varningslampa för tractioncontroll av, låsning av bromsar , visualisering av mängd slip å lite andra finesser vid dioder i panel)





"Va gjorde du på jobbet idag då ? Mappade en Lola😁" tänk om man fick såga det 🤘🏻🤘🏻🤘🏻

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



knotan skrev:
Ja det stämmer thumbs up


Hur har det gått med blötalut du svetsade i, blivit lite hårdare nu?

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Markus jaadu, står dock sällan något annat än yberballa bilar där så . Som rent exempel så stog, idag, en gallardo inne för pågående motorbygge/mappning, en viper som byggs ny motor till, två porshar för mappning med nytt styrsystem.
Två r35er för mappning/inkoppling nya styrsystem, i bänken stod en nybyggd audi s1.
Så troligen var min den billigaste bilen i verkstaden idag. stog dock ett par stycken imprezor utomhus som nog var lite mer basic bilar.

Inte så värst avundssjuk ändå, jag trivs rätt bra med att ha bilen som hobby.


Rolle. Ja den har absolut stelnat, hur mycket är svårt att säga, men mer som aluminium nu än nykokt pasta.
Jäkla fascinerade att det fungerar så, och mest märkligt att det var en nyhet för mig

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Ang. aluminium när jag svetsade och riktade i mina OZ-Racing split fälgar hade jag ju dom isärplockade.

De båda bakre ytterbanorna vart trottoarkantade hela varvet runt.
så det blev rätt mycket svets, dom tappade helt "kyrkklocka klangen" efter svetsning.
Sen fick dom gradvis under ett par tre veckor tillbaka "rätt ton".

Jäkligt fascinerande faktiskt !

Sen kan man ju undra om de någonsin får tillbaka samma styrka igen, men de har rullat 3000 mil nu.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Daniel-635 skrev:
Ang. aluminium när jag svetsade och riktade i mina OZ-Racing split fälgar hade jag ju dom isärplockade.

De båda bakre ytterbanorna vart trottoarkantade hela varvet runt.
så det blev rätt mycket svets, dom tappade helt "kyrkklocka klangen" efter svetsning.
Sen fick dom gradvis under ett par tre veckor tillbaka "rätt ton".

Jäkligt fascinerande faktiskt !

Sen kan man ju undra om de någonsin får tillbaka samma styrka igen, men de har rullat 3000 mil nu.


Beroende på mängd värme man fört in i matrialet och hur länge så kan det ta flera år.
Men, får man till en snygg rätt utförd svets så behöver det inte ta lång tid alls.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja som sagt, jag visste att man mjuknar upp aluminiumdetaljer när man svetsar. Men har nog aldrig valt att bygga en sådan detalj jag gjorde denna gång där jag behövt "stabilitet" på samma sätt, ( normalt skulle jag nog valt vanligt stål istället eller fräst ut den ur ett större stycke aluminium)

Och att äldre svetsade detaljer är hårdare vet jag om. Men har trott att det berott till största del på vilken legering och vilket tillsatsmaterial man använt.
Jag har nog trott att det är som andra material att när den är svalnad så är det klart. Att den sedan skulle bli hårdare igen över flera dagar veckor eller tom år. Är något jag aldrig funderat över förut. Men man lär sig ständigt nya saker thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Bilen hemma igen
Som vanligt småstrul men inget allvarligt denna gång.
Efter någon timmes körning började det läcka olja vid adaptern till slangarna från motorn, till filter.
Tog bort limmade om gängorna men forsatt lite läckage, så åkte hem å fräste fram en ny fläns som jag svetsade dit nya nipplar på. Det blev ganska tätt men behöver nog även beställa ny o-ring från audi (special o-ring som ser ut som en 8:a)

Iallafall så fick den gå några timmar i bänken.

Nya hast-givarna till tractioncontroll funkade skitbra. Å frågetecknet om olja genom givaren, den håller tätt så långt iallafall thumbs up

Linjärgivarna till stötdämparna ger stabila värden , 5 volten är så pass stabil i sprutet så även fast max utslag vi kunde se från max utfjädrat till max in vid körning i bänk låg runt 1.5 volt, är dem helt utan störningar. Har max 1000hz vid loggning på dem ingångarna ,men vi satte det på 50 hz nu. Vilket känns lite mer lagom

Motorn lämnar i princip exakt samma effekt som i höstas, så allt har kommit ihop bra med kamkedjor osv. Ungefär 1-2 grader slog kammarna fel efter att ha spänt kedjorna, (det är slappet som blitt i kedjorna under 14.000 mil som nu är tillbaka där det ska vara)
Men det spelar ju ingen större roll då kammaxlarna går i closed loop.

Avslutar med frågan som alla undrar över.
Drivaxlar går INTE att göra i vanligt 355 stål, min tillfälliga axel såg ut såhär efter den vart uppe i 350 km/h EN gång.
Det blev inget mer test på full mutter. En lätt börnout på gatan utanför klarade den men skulle nog säga att den har gjort sitt.

Nya drivaxeln sitter redan på plats nu. Blir fortsatt en kortad audi orginal, även om sviktstålsaxlar ligger på önskelista så blir det inte nu före denna säsong. Har köpt ett gäng Audi drivaxlar i olika längder som får ligga utifall det skulle behövas bytas.


[/quote]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



skönt att den vred sig i alla fall, och inte gick av och slog sönder allt runt om kring.
Kul att övrigt verkar lira thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Phuu, det var nära ögat! På sett och vis var det bra att det var "vanligt" stål som deformerades och inte härdat som skulle gå av rakt (och kanske veva runt...)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja jag visste ju om denna drivaxel, och att den var ett frågetecken. Så höll koll på den (liksom allt annat)

jag är ju allt som oftast med å håller koll på allt där bak medans Tony sköter bänken och mappar, just för att det är så många special lösningar allt egenbyggt och ej teststkört , inte ens en kort sväng på gata innan.
Å sen när allt sitter helt öppet med , så är iallafall jag nervös att nått ska komma flygande i 300km/h , kan bli ganska allvarliga skador i värsta fall. Både materiella och personskada.

Räcker ju med en sådan grej att en kylslang börjar läcka eller spricker, och när man har motorn rätt i nacken, så kan det bli väldigt allvarliga brännskador osv.
Sitter man i en bil ,har motorn framför sig, så man ser något ,och iallafall en vindruta och torpedvägg mellan, hjulhus mm, så finns iallafall något skydd.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079





Så sjukt när stål ser ut som gummi...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Haha ja faktiskt. Brukar inte spara trasiga delar som många gör. Slänger dem direkt för att slippa se eländet.
Men denna ska nog få ligga kvar i en hylla för beskådan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Såhär ser nya drivaxeln ut, den vänstra långa delen är en detalj, 32mm utvåndig med 10mm hål genom den splinsade delen, sen ungefär 26mm innuti röret, friktionssvetsad på den högra spliesdelen. Med ca 30mm stöd invändigt. Har svarvat bort den svetsade biten så jag kunde knacka isär röret, kortat det dem 50mm som behövdes, sen pressat ihop igen och svetsat 2 varv med tig på samma plats som orginal.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Bara lägga i backen och gasa så är den där lagad

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



J.Schuman skrev:
Bara lägga i backen och gasa så är den där lagad


Magnus har ett uppdrag under sommaren 2021.... gör så man kan gilla inlägg!!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Hahha ja varför tänkte jag aldrig på det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



En passus kring sviktstålsaxlar. De håller ju så bra att man på sikt typ sparar in pengar på att slippa hålla på att byta och mecka så mycket framöver
Körde samma axlar och knutar fem år (2015-2019) utan problem med mycket grepp och runt 900 Nm som nästan alltid hade fäste.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja jag håller väll generellt sett med, min tanke är ju dock fortfarande att när jag kommer över andra (bredare) bakfälgar, att köpa och bygga dit dessa, sannolikt måste jag då bygga nya nav,eller ändra befintliga. Eventuellt blir då befintliga längden på drivaxlarna fel, gissningsvis +/- 10-15mm

Så av den anledningen ska jag avvakta lite.


Och nu tror jag dessutom dessa, "grövre" varianten från audi håller utmärkt för mig. Dem klarar sig ju trots allt "ganska bra" på 15-1700 kg bil med uppåt 1000nm,( så länge man inte kör dragracing eller drifting såklart).

Och man ger kanske 3-400kr st för dem begagnade

Nån som har koll här vad man generellt ger för 2 st specialbeställda drivaxlar?? Jag kollade bara som hastigast och hittade allt från 2st för 6-7000 till 4st för uppåt 30.000. Olika tillverkare, märken /till olika bilar, osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 125, 126, 127 ... 149, 150, 151   >>
44 besök senaste veckan (552571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande