Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 127, 128, 129 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
dvorak skrev:
Otroligt häftig!

Den blev riktigt bra den dekoren Knotan!


Tack. Ja dekoren är ball, men jag saknar något som jag inte riktigt kan sätta figret på, men troligen bara "mer reklam" (eller?)
Himla märkligt detta med gult, slår mig varje gång hur svårt det är att få rätt.

Vad jag vill åt.




Hur det ser ut inomhus i "kallvita" lysrör.



Och i solljus (okänd fotograf)



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Mats Karlsson, tack. . Jag insåg först efter jag kört färdigt att onsdagen var en 105 db dag
Så körde ju i "onödan" med stora ljuddämparen på. Ska testa nått varv nästa gång utan. Låter verkligen inte lika sexigt när den är tyst thumbs down

Andreas Nilsson. Jag hoppas det oxå, tack för önskelyckan.

Erik. Jag vet inte, det är väll lite av ett inslag grannen (och kompis) klipper till sin YT kanal.

Följ honom så kommer väll nån notis upp såfort eländet är uppe (ser själv inte fram emot att se mig själv men)

https://youtube.com/c/KalleUhr

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nån som har lite råd gällande bromsar.

Dem tar som dem ska, typ. Men lite dålig "stoppkraft"
När jag tryckte så mycket jag "tycker" är lagom (jämfört med min förra lola). Har jag 45-50 bar.

En snabb googling säger att optimalt tryck bör ligga runt (usa, dragracing) 1200 psi är optimalt tryck. Dvs 80 bar.

Men om jag sätter mindre cylindrar är jag rädd att den blir svampig istället.

Givetvis lär dem bli bättre när beläggen är inslitna, och jag kan givetvis trycka hårdare på pedalen. Och jag var nog feg med.
Men intressant att lyfta frågan

Min fråga är då, hur mycket behöver jag byta i storlekar på cylindrar för att få den mängden ökat tryck? Kanske bara blir marginellt mer slag på pedalen? (Har 625 och 750 i cylindrar nu)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Du har ju pedalutväxlingen också, om den kan justeras/ändras.
Annars blir det väl 66% (1/1,5) area för att få 150% tryck vid samma kraft (dvs 75bar istället för 50)?
Roten ur 66% blir väl ca 81% diameter mot nu.

Men jag kan ha vänt på valfri parameter (men det känns "lagom").

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Jag vet att det finns många här aom är bättre än mig på att räkna.

Jag har redan möjligheten, och har tänkt ändra utväxling på pedalen inför nästa gång.

Men min "känsla" baserad på erfarenhet är typ att, för att få så pass mycket hårdare stoppkraft vid samma pedaltryck som nu så är risken att pedalvägen istället blir för lång, dvs upplevs svampig istället även om bilen faktiskt stannar snabbare.


Men som sagt det är bara en misstanke, och jag lär testa det först av allt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017







Jag tror du är ganska nära. Det är bara det att den bilden du vill åt är justerad i photoshop för att få mer tryck i färger osv. Bilder i solljus direkt ur kameran blir sällan bra om du inte har ett photoproffs bakom spakarna.

(obs jag har bara lekt lite med olika inställningar i en gratis online photoredigerare, är absolut inget proffs )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Du har antagligen rätt.
Jag tror min nuvarande kulört är närmare hur williams fw12-13 var, de allra flesta bilder på 14-15 går i dem rödare tonerna, även om säkerligen många bilder online också är "fixade"

Som sagt ingen big deal. Men jag skulle gärna byta vid något senare tillfälle, för att den även i solljus ska se mer ut som på bilderna av 14-15.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Då var filmen som kompisen snickrat på uppe. Blev inte myclet film med ljud på bilen denna gång, ska köra några varv utan dämp nästa tillfälle på mantorp (105db, troligen överskrider jag 105, men kanske hinner ett varv i lagom takt utan att bli avvinkad)

Den stora dämparen jag har är kanske lite "onödigt" bra eftersom det inte går att filma motorljud alls

Sjukt obekvämt att bli filmad, men det blev rätt hyggligt reportage ??


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Blev skitbra thumbs up

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja det tycker jag med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Efter mantorp med hänsyn till den brustna drivknuten inspekterade jag även bärarmar bak ,och konstaterade att det bakre/nedre diagonalstsget hade en viss böjning. Var lite beredd på att det kunde bli så . Har nu fräst till ett par platt-stål 355) om jag pressat in och svetsat fast, i riktning för att hindra nedböjning.

Om det fortsätter bli nedböjning ska jag flytta infästning av pushrod. Men då behöver jag samtidigt skaffa andra mindre drivknutsdamasker för att det ska få plats.

Som notis så är det ju bärarmar plockade från en äldre f1 bil jag anpassat. Även med plåtbitarna svetsade under och över "mötespunkten" längst ut vid leden. Och de stående platt-stålen jag fällt in nu, så ligger totalvikt för bärarmen under ett kilo styck



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Bärarmar mm i bakvagn återmonterat. Behöver en ny drivknutsdamask.

Näst ut kolla bromsarna.

Har ca 40mm mellan led/bromvåg (CC)
pedalarm från vågen upp till centrum pedal(den naturliga tryckytan) är i runda slängar 150mm.

Justerbart var att minska de 40mm ned till ca 35. Spontant kändes det som en relativt liten förändring så beslutade att kapa och svetsa om ca 5mm ,så jag justerade ned 5 och sänkte justering till totalt 30.

Återmonterar och sätter mig i. Vid en hyfsad trampolin käns pedalen som en kopplingspedal

Justerade upp igen till 35. Gränsfall svampigt även där. Justerar lite till så pedalen kommer närmare föraren ca 15-20mm . Känns ok, men på gränsen till svampigt. Svårt att säga såklart när man står still i garaget. Ska koppla upp datorn imorrn och kolla vad trycken hamnar på nu fram resp bak.

Inte omöjligt att jag får svetsa på pedalen några millimeter längre igen. Tror därmed inte nya cylindrar ska behövas .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Är pedalarmen 90 grader mot kolvstången när den "bottnar" i bromsläge? Om inte så har du en potentiell källa till "svampighet" där.

Om inte annat, har du onödigt mycket utfjädring på pedalen? Den behöver kanske inte fjädra ut så långt som den gör för att återfylla bromscylindern.

Är det likt förbaskat svampigt/ mjukt när du pressar i bromsläget så är det väl annars något i systemet som är vekt och fjädrar

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



knotan skrev:
Ja det tycker jag med


skitkul att se!

Säg till honom att skaffa ett par mikrofoner bara så han får till ljudet på pratet och mixa bort musiken när det är musik från bilen. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Mats. Jag ska hälsa det thumbs up

Kristoffer. Den blir inte riktigt 90 grader men ganska nära.
Har redan sedan tidigare begränsat returrörelsen och monterat allt så tight det går med ledlager osv för att få allt utan spel.

Den är kanske inte direkt svampig, jag överdriver nog lite. Skulle säga att den är nu som i en " vanlig " bil. Men det är ju en formelbil jag har nu, det ska vara bättre än bra, jag är nöjd när det är exakt så som jag vill.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Kul video, bara mer motorljud som önskas thumbs up

Testa större cylindrar, det borde stumma upp pedalen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Gustaf. Ja, nästa film (om det blir något mer av Kalle i år) så blir det mer fokus på bilen. Och förhoppningsvis något filmat utan dämpare.

Cylindrarna tror jag är något för stora redan nu, därav att jag hade något lågt tryck förut. Nu blev det lite för mycket kompenserar med pedalombyggnaden.
Tryck före vid "hård tramp" (väldigt svårt att beskriva i text) ungefär 40 bar, ställde jag mig onormalt hårt på pedalen, kanske 60 bar.
Nu efter justeringen igår är det 60 kilo vid hårt tramp, 90 vid max "onormalt hårt." (Men den sjunker lite för mycket)

Nu har jag byggt upp pedalen några millimeter igen (3 mm för att vara exakt) och tror det blir en bra kompromiss Nu. Borde hamna runt 50 kilo "hårt tramp" och kanske 80 vid max "rejält tramp"

Om ett par timmar vet jag mer exakt


Nu tog jag en bild för att få uppfattning la jag en vanlig tejprulle bredvid, när allt är så smått så påverkar en millimeter hit och dit ganska stort.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nu är det jättebra, inte svampig och bestämt tramp 50-55bar." Max" 85-90.

Även kul att se hur väl balansen flyttas bak/fram med vågen.
5 knäpp vänster ger typ 70 fram 40 bak.
Och tvärt om 5 knäpp höger ger höjt tryck bak (tänkte Right-Rear)
Finns totalt 30 knäpp ändläge-ändläge. Mest händer såklart ifrån mitten.

Inte för att det säger så jättemycket om den faktiska bromskraften eftersom oken har olika storlek. Men kul att se hur det ändras.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Satte grabben och hans kompis på att måla om släpet (målades senast 2014 typ.)
Ser lite mindre trist ut, shoppat nya lyktor runt om så ska sikta på att testa besikta det bästa vecka.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Har nu även monterat den "nya" drikvnuten (ersatt den som sprack)
Jätteduktig tvättat ur gammalt fett, smetat in nytt fett. Monterat damaskwn osv. När jag sedan drog sista centrumbulten så "fastnade" drivknuten . Typ en millimeter större ytterdiameter på nya mot gamla knuten. Så va ju bara ta isär igen och sätta upp fettade knuten i svarven ,

När den va klar så tänkte jag bäst att plocka av knutarna på andra sidan med och inspektera. Och tur var väll det för det va nästan torrt.
Det mesta av fettet va bortkastat. Så kulorna var torra.
Så satte dit min reservknut även på den sidan, svarvade av den, och smörjde den igen med samma molycote högtempsfett. (Fettet har väll gått 10-15 timmar ungefär)
Nu testade jag beställa lucas oil heavy duty ep2 istället (redline ep2 slut i lager) ska kolla om det kanske är värt att köpa två nya SKF drivknutar (yttre) de innre verkar av någon anledning inte kasta bort fettet på samma sätt.

Hoppas att det med nytt fett i kombination med nya bumpstopp på dämparna inte havererar på mantorp nästa vecka. Nya knutar å lucas fett får bli tills nästa tillfälle.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Är det någon här som köpt motorsportknutar , kanske tom till audi? Tex GKN eller nån annan tillberkare . Och har en uppfattning om pris?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 127, 128, 129 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande