Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 129, 130, 131 ... 149, 150, 151   >>
44 besök senaste veckan (552571 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Hörde att det blivit krokigt men att du klarat dig bra efter omständigheterna. Otroligt skönt att höra ifrån dig här i tråden, speciellt att se att du orkar tänka framåt lite ändå och fundera på vad som kan/går/behövs kikas på o göras och att all luft inte gått ur dig 100%. Tungt med såpass mycket tillkrokat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Krokiga bilar går att räta ut (men det tar olika låg tid ), skönt att klarade kroppen, det blir ju alltid lite sneda kombibelastnignar (det är ju sällan det är rakt fram eller rakt bak).

Det var en avkörnignsvinkel jag inte tänkt på innan, men det är ju inte mycket till bromsande sand just där, och vinkelrätt räcke att stanna i.
Alla hjulupphängningar är ju "crumple zones" och växellåda+motor är ett skydd med sin massa när du går in bakåt (vid framåt så skjuter det ju på istället, "Elefanten i baksätet").

Hoppas att det som blivit skrot är lätt att ersätta och att dina egenlösnignar klarat sig eller ändå skulle förbättras under vintern.
Hoppas verkligen att din eldragning och speciella kontakter klarat sig.
Snygga nu upp garaget så bra som du kan innan du tar nya tag, det ska kännas bra thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja , missade nog att skriva, fysiskt så är jag helt ok. Lite träningsvärk/sträckning I vänster axel som jag tror kommer släppa inom några dagar.
Mentalt har jag vart helt slut, bara lagt veckan på att vila och fundera och förbereda barnkalas som vi har idag,
Till saken hör att vi lastade in bilen vid dragracingdepån. åt fel håll med lastmaskinen i släpet, vilket gjorde att vikten blev på tok för långt fram, när jag sedan rullade grusvägen tillbaka till stora depån. Guppade det så pass att det slog igenom mot draget några ggr.
Vilket gjorde att dragstången på släpet sprack och krökte sig.
Fick ställa släpet på citygross, åka hem å lasta in svets och lite järn, åka tillbaka till citygross, och tjuva lite ström vid deras lastkaj, för att böja tillbaka dragstången med domkraft och sedan svetsa dit lite förstärkningar. (Bilen gick att flytta bakåt i släpet så vikten hamnade mycket bättre. )
Så när jag väl var hemma var klockan ganska sent, och det var sjukt varmt hela dagen.


Som sagt det mesta i bakvagnen är bara skrot.
Men bakvagnen låg ändå på planering att göra om på något sätt för att få mindre vinkel på drivknutarna.

Jag överväger 2-3 ganska olika lösningar på vad som ska göras åt den innan nästa säsong. Kommer antagligen ta något beslut under nästa vecka. Måste bestämma mig före siste juni iallafall.


Lite kul med bilderna i eftersnackstråden. Helikoptern i bild hade cirkulerat över banan , när han fick syn på min bil valde han att hänga kvar och titta lite, när jag sen kraschade landade han precis bredvid mig om jag hade behövt transport till sjukan , när han såg att jag mådde bra passade han på att be om ursäkt ifall jag hade blivit distraherad som föranledning till kraschen. (Vilket inte var fallet.) Kul händelse på sätt och vis, grymt initiativ av flygföraren och hans son, som bara var ute å "nöjjesflög"


Garaget får sig en ordentlig städning och färdig golvmålning idag så ska jag försöka få in bilen när solen gått ner ikväll. Kalle uhr som tyvär snart ska flytta, ska komma ner å hjälpa mig få ut den ur släpet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja elsystemet klarade sig helt och hållet. Kommer bli lite tillägg till det i vinter men inte pga kraschen.

Helt otroligt så hade jag fortfarande trycket kvar i både olja å vatten när jag kom hem, varken vatten olja eller bränsle spillde en droppe. Några centiliter bromsvätska var allt.
Jag slog direkt av huvudström, satt kvar i bilen ända tills rescuebilen var framme , sittandes med handen på brandsläckarhandtaget, redo om det skulle slå eld. Men inga läckage som sagt..

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Jag anade att nått hade hänt när jag såg bilder på 2 hjul i eftersnacks tråden
Men helvete sådan flygtur där hjulet bröts loss och sedan smäll baklänges var jag inte beredd på

Tur i oturen att du hade både kamera och drönare så vi har något ballt att se på, för det var jävligt häftigt att se varven innan kraschen.
Och ljudet thumbs up thumbs up thumbs up

Vad hade du för topp speed och bästa varvtid?


Ja det blev bra filmmaterial iallafall som tur är. Och att den klarade sig preciiis under 105db så jag kunde köra utan dämpare.

Ena hjulet slogs av redan när den slog I curbsen före strippen , andra I kollisionen med räcket.
Det är ju så dem är uppbyggda, inte ovanligt att formelbilar kommer i kontakt med varandra och båda bilarna ligger i sanden utan några hjul alls. För att ändå vara redo att köra igen någon timma senare (infästning med ganska klena bultsr vid innre infästningen just för att de ska vara klenare punkten, istället för att slita loss fästen från monoqocue tex.

Jag var uppe i runt 238-240 som snabbast. Stunden vänster fram slog genom dämpningen på curbsen hade jag 177 km/h. Varvet före hade jag 172.
Tiderna de två varven låg jag som sagt med god marginal under 1.20.

Åker hel varvet på 3an-4an. La nog i femman Några tillfällen på långa rakan , 4an fanns kvar på men den drog ganska långsamt så tyckte det var plågsamt att ligga kvar på så högt motorvarv.

Oavsett vilken lösning det blir på låda, så blir det tightare och kortare växlar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vilken jäkla smäll! Gött att du klarade dig utan större skador.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja, det är galet när man vet hur lång sträckan är mellan där jag slog I curben och bort till staketet, hur mycket fart jag hade med mig in i räcket flera hundra meter senare. Och det var en jäkla tur att jag inte slog I tex det snea staketet jag precis missade, och att bilen i sista stund vände å gick in baklänges.

Hade det inte gått precis som det gjorde hade bilen antagligen inte gått att laga. Och jag hade antagligen inte klivit ur helt oskadd.

Men nu är den positiva sidan att jag vet väl hur bilen beter sig vid gränsen på för hög hastighet. Och kan anpassa mig till det framöver. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Skönt att höra att du klarade dig relativt
helskinnad!!!

Trist med bilen - men även jag drog en lättnadens suck
när du missade räcket på vänstersidan! Hoppas du får chans
att samla kraft och ork i lugn och ro framöver - det kommer
fler säsonger.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Tur det gick bra. thumbs up
Men jag hade nog justerat lite istället för att kört med den setupen.
Den såg ju milt ut sagt väldigt orolig ut, inte lätt att hålla spåret med den.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Huvudsaken är ju att du mår bra och kunde kliva ur bilen oskadd

Ta så lång paus du behöver från bilen, sen om den ska lagas eller bytas mot nåt annat spelar inte så stor roll.
Har följt den här tråden med stort intresse, det är ett väldigt fint bygge thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Vilken smäll! Lider med dig!
Huvudsaken att du är ok, bilen lagar du när du har lust.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Tur du klarade dig... ser fram mot dina kommande förbättringar... när du kan och vill..
Spännande att sas åka med i kraschen... och ändå inte..

_________________
Michael Thulesius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Såg otäckt ut. Bra och höra att kroppen mår bra. thumbs up

Låt det ta den tid det tar, eller sälj och köp nåt annat - bilar kommer och går, men man har bara ett liv.
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Bra att det bara blev materiella skador.
Såg filmen i morse och uppfattade att vänster bakhjul lossade tidigt eller kanske först där asfalten kommer efter lilla gräsytan 3:21 in i filmen efter det så är du passagerare då bilen inte har fyra hjul i backen (glider på monocoquen + 3)
Så tolkade jag förloppet i filmen.
Gillar dina byggen och hoppas att du får motivation igen

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Tur det gick bra. thumbs up
Men jag hade nog justerat lite istället för att kört med den setupen.
Den såg ju milt ut sagt väldigt orolig ut, inte lätt att hålla spåret med den.


Ja såklart du skulle, du är ju professor på allt.
Men vi andra dödliga är rätt nöjda med en bil som rullar i relativt lugnt tempo runt mantorp på under 1.20
Sen bar det kanske lite ologiskt att försöka kapa ett par sekunder till efter totalt typ 10 korta pass. Men vafan, YOLO


Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för inställningar I detta läget heller, rätt säker på att tex mindre krängare fram skulle göra bilen mer överstyrd,
något som inte heller är helt bekvämt.
Mjukare dämpning så kommer bilen glida på underredet på rakan.
Mer df så började den gå tungt redan på 4ans växel.
Osv. Men överstyrningen kan jag troligen jobba bort med mappningen
Understyrningen ska bli bättre med högre fart, men mjukare dämpning ochpar eventuellt mjukare krängare,
Med kortare växlar borde det finnas mer kraft för att köra mer df, vilket är det säkraste kortet,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja jag tror ena bakhjulet lossnade direkt efter jag lämnade gräset,

Men idag så ser det iallafall ut såhär. Så rätt taggad redan att få in bilen å börja obducera.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



knotan skrev:
Kadett4wd skrev:
Tur det gick bra. thumbs up
Men jag hade nog justerat lite istället för att kört med den setupen.
Den såg ju milt ut sagt väldigt orolig ut, inte lätt att hålla spåret med den.


Ja såklart du skulle, du är ju professor på allt.
Men vi andra dödliga är rätt nöjda med en bil som rullar i relativt lugnt tempo runt mantorp på under 1.20
Sen bar det kanske lite ologiskt att försöka kapa ett par sekunder till efter totalt typ 10 korta pass. Men vafan, YOLO


Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för inställningar I detta läget heller, rätt säker på att tex mindre krängare fram skulle göra bilen mer överstyrd,
något som inte heller är helt bekvämt.
Mjukare dämpning så kommer bilen glida på underredet på rakan.
Mer df så började den gå tungt redan på 4ans växel.
Osv. Men överstyrningen kan jag troligen jobba bort med mappningen
Understyrningen ska bli bättre med högre fart, men mjukare dämpning ochpar eventuellt mjukare krängare,
Med kortare växlar borde det finnas mer kraft för att köra mer df, vilket är det säkraste kortet,


Haha... did i hurt your feelings?, crybaby
Professor eller inte, jag är inte dum, kanske plump i text men det anser jag en vuxen karl kan ta, som exempelvis säga sanningen.
Jag exempelvis renoverade framvagn på mercan i vinter, ställde in den enligt önskemål.
Ut och provade, funkade icke, ALLDELES för orolig fram i högre fart.
Direkt hem och ställa om efter jag läste på vad som påverkar vad.
Ut och provade igen, MYCKET bättre.
Mer energi behöver det inte ta.

Man kan med din post här läsa att din setup faktiskt är lite av ett failure, om allt hänger på utväxlingarna/effekten.
Om 'den här farten' kräver 'den här downforcen' för att bilen ska fungera(bli balanserad) så måste ju justeringar göras så bilen orkar dit också.
Orkar den inte och man sänker downforce så har man ju genast justerat sig utanför variablerna där bilen funkar.
Bilen blir oregerlig och obalanserad.

Ett hett tips är att sätta en formelförare i bilen och låta denne säga vad som ska justeras.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nejdå det är helt lugnt, tycker bara det är lite komiskt hur du ofta uttrycker dig, som du själv säger lite plumpt i text.

Självklart ska jag fortsätta justera utifrån vad jag har. Men det tar lång tid. Och lite I taget, eftersom det finns väldigt mycket mer att justera på än en vanlig bil.
Och sett till att jag är själv i mina byggen, så har jag ingen jag kan bolla idéer med , även om jag känner några som kan köra formelbil, så är det ju oxå lite individuellt hur man kör och hur bilen kan ställas in.
Och lyckas sällan få till tid som klaffar med någon annan , som har möjlighet att köra den vid dem tillfällen som finns.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Ouch, skönt att det gick bra med dig iallafall. Plast kan lagas och metal kan bankas ut.
Hoppas motor och växellåda klarat sig, det övriga är ju som du säger förbrukningsmaterial på en formelbil.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



knotan skrev:
Såja, nu är säsongen klar för mig. ...........



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Jösses vilken smäll!

Vad tråkigt att se, tungt när du lagt ner så mycket enegri på bilen.

Hoppas det går att få ihop den igen.

Lider med dig knotan!!


Tur att du är ok, det är det viktigaste. En sak jag noterade var att bilen vände sig i slutet. Det borde ju varit optimalt för dig att backa in i räcket, istället för rakt framifrån eller i sidan om man tänker på skaderisk för dig.Lyckades du med att rotera bilen eller hade du bara tur? På filmen ser det ut som du lyckades vända en ev. stor risk till en mindre

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 129, 130, 131 ... 149, 150, 151   >>
44 besök senaste veckan (552571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande