Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Första formelbil mecka idag på flera veckor, igen.

Idag ska iallafall tanken in., steg ett Är att bygga alla detaljer.

Givetvis finns inget färdigt enkelt och smidigt på öppna butiker idag med mina önskade mått så svarvat egna stolpar för press av slangar.


Dessa delar skulle jag helst haft i rostfritt, men min svarv vill inte Riktigt det, eller lämnat in eller själv ytbelaggt men hittar inga vettiga sätt så målar tunt och sen ett tunt varv vax på å hoppas det håller borta värsta rosten.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Efter någon timmes bökande fick jag faktiskt spelet och kapade upp hålet för insättning av tanken, fattar inte hur det är tänkt att gå annars, "luckan" /ryggstödet finns inte kvar originalet så ska ändå göra egen, så den får bara bli några cm större

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Näst på tur att tillverka plåten vid påfyllning samt skottgenomgångar för bränsle och el.

Ska även ordna polyuretanskum för fixering av tanken (får fixera den så det passar mot tanklock uttag i karossen, sen fylla påsar med skum runt som fixerar blåsan

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nu är det iallafall så gott som klart så långt.
Vill ha andra skruvar och brickor av rejsigare stuk och kanske pulvermåla plåten eller anodiserad eller liknande. Köpa snyggare genomföring för kabeln med. Men nu är allt klart med tanken iallafall

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Operation lätt svänghjul pågår, väldigt lätt svänghjul

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Tur att det inte är några ben nära när det exploderar. =)

Brukar inte förespråka lättade svänghjul, för det blir svårkört o oroligt, men på denna typ av bil blir det nog helrätt.

Funderat nå mer på spjällen?

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Slänger upp lite bilder senare idag , det är inte riktigt igentligen ett svänghjul utan en startkrans.

Har däremot byggt mängder svänghjul med olika typer av kopplingar, gissar nånstans 40-50st olika setuper, och faktiskt aldrig upplevt några större problem trots att många säger som du.

Så exakt varför är svårt att säga, tror själv att det här med exploderade svänghjul och motorer som inte kan gå på tomgång eller knappt går att starta under 5000rpm, dödar växellådor osv, är lite av myter pga okunskap.
Lite som folk som tror att en turbo inte går att optimera eller bränsleförbrukning inte kan påverkas med omprogramering av ecu

Ja, det blir inte inför säsongen illafall, skulle behöva ha den redo för mappning inom 2-3 månader för sen är bänken fullbokad, vill ha en snäll mapp inför 2018 för att kunna känna lite på chassiet. Och det finns då ingen tid för något avancerat motorbygge

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja alltså detta är allt som är kvar av svänghjulet, resterande delar är plåt delar startkrans trigger hjul och koppling
????

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Bakvagnen är lossad likaså låda osv. Denna ska ha ett par fjädrar skurna sedan svetsning och lackering

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Första delen till koppling börjar bli rätt mått. Koppling beställde jag först igår så den kommer först i januari troligen, men har koll på de flesta måtten så det går att komma ganska långt utan den ändå

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
All delar bearbetade på så många ytor jag kan innan koppling är hemma.
Gör första test av balansen. Mindre än 5 gram fel just nu. Och det felet ligger som synes i gluggen för trigger hjulet.
Kastet ligger på ca 2-3 tiondelar nu innan sista bearbetning i svarven.

För att ha något att jämföra med så är obalansen just nu mindre än hjulet var orginal från Audi (det var balanserat med en 10 grams vikt nästan ute i periferin)
den obalansen fanns i ca 4 tiondelars kast och på det ojämna svetsar som håller fast startkrans.

Han som ställde in svetsroboten på Audi fabriken vid tillverkning av denna batch hade väll en dålig dag??
Eller är det kanske inte mer noga på delar som ska sitta på en a8?
Värt att notera. Detta hjulet har gått med den obalansen och kastet 23,000 mil utan att åka tillbaka på reklamation till Audi, eller explodera

Konstigt va?? Hehe


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
4,5 kilo väger det nu, ska bort ytterligare ett par-tre hundra gram ungefär

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Lite grejjor hemma från BJP RACE igen , spridare och oljetrycksensor. Peter Schmidt bjuder även på lubchen idag

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ser bra ut..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Tack.!
Får se hur det blir, tanken har ju vart att h den redo för testkörning av chassie med version 1 på motorn under sommaren 2018.
"tyvär" har det blivit enormt mycket mer jobb än jag någon sin trott första sommaren /hösten i firman så bara en bråkdel av den tid jag hade behövt har funnits.

Men å andra sidan så finns lite mer pengar, det mesta är nu borta och hoppas det mesta jag behöver ha, hinner hem strax efter årsskiftet då det nästan alltid är väldigt lungt med jobb i min bransch under januari februari

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ett gäng julklappar trillade hem idag.

Har vart väldigt sugen några år på att testa emu master. Beslutade ta standard boxen nu för denna säsong och Utvärdera. Blir det eventuellt ordentlig motorn nästa vinter kan det bli bmw itb med deras dbv motor. Då blir det byte till black isåfall.
Men inte något bestämt om det än

Har handlat prylar från LG Speed med mellanrum till å från under många år sedan då man växte upp i Volvo kretsarna. LG valde denna gång att gå in och hjälpa mig med lite sponsring, jättekul såklart och detta paket beställt via LG speed då



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Dubbel

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Dubbel

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Detta hittade hem med.
Har med handen på hjärtat väldigt dålig koll pedalställ och inte så bra koll på lämplig storlek på kolvar osv. Men detta ser jag som det mesta, ett grund att börja bygga med. Och testa lite 2018 sen får man utveckla

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Även dessa har jag tror eller hoppas att en av dessa ska vara lämplig till koppling. Två olika storlekar. Hemmahörande från mc. Även lite mindre vätskebehållare som troligen kommer passa bättre

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ska tilläggas att pedalstället inte kommer användas så mycket av då det finns fäste ingjutet fästen för i golvet och sen blir det stag fram så ska cylindrar fästas i orginal fästen en bit längre fram i tuben. Men det var enklare /billigare att köpa ett större kitt med prylar än att köpa delarna löst. Blir själva pedaler och bromsvåg osv jag kommer använda

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande