Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 130, 131, 132 ... 149, 150, 151   >>
11 besök idag (552779 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tack för alla omtankar, ja det var bara ren tur att den vände, det var det bästa som kunde hända både ur skaderisk för mig och för bilens skull.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Var på en lång roadtrip igår med ungarna. Sålde en moppe och köpte en annan till äldsta grabben en bit från Eskilstuna. Sen vidare mot Karlskoga och Rajamäki, ned igen mot Örebro å hälsade på Peter Schmidt inne hos BJP sen hem igen. Tog hela dagen .

Beslutat är att jag lägger en handpenning på denna.
Och då även nytt kolfibergolv och diffusor/bakre golv.
Två nya bakhjul . En hög med delar till koppling reserv drev startmotor för montering på lådan.
Nya brembo ok till denna bakvagn. Komplett bakvagn från 96 med hewlands då värstinglåda, 5 växlad sekventiell med ny lamelldiff rätt bromsar, rätt kränghämmare osv.


Ungarna fick lite merchendise från Mad Croc av Rajamäki, bla en stor låda tuggummin. Som dem tuggade i sig på vägen hem. Dålig idé insåg jag när jag läste att de innehöll både taurin och koffein, skapligt speeedade när vi kom hem å ville definitivt inte lägga sig.

Nåväl , det är ju en hel del prylar till som behövs för nya lådan. Helst en 4-skivig 5" koppling.
Nytt svänghjul, (preliminärt ska WES mekaniska tillverka)
kompressor och tryckluftstank.
Växlingscylinder.
paddle-delar till ratten. Lite omstrukturering av styrsystemet. Behöver ju ett 10 tal fler kanaler , och jag har ju gjort slut på alla ingångar på s12 , så komplettering med en x10 can-bus modul behövs troligen.

Sen tillverkning av adapters mellan låda/motor och motor/monocoque



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Kul att se att du siktar högt och framåt! thumbs up

Sen måste jag ge en stor tumme upp för ljudet från v10 motorn! Mumma! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Fan vad starkt av dig att vända så snabbt och ha en ny, förbättrad, plan.
Hatten av!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Riktigt tråkigt för det här är så fränt!

När jag sitter och ser på filmen om och om igen får jag känslan av att bilen hela tiden växlar mellan att vara överstyrd och understyrd.

Precis innan du hamnar vid sidan om banan ser det ut som lite överstyrning som du kompenserar och då går bilen utåt i kurvan med följd att asfalten inte räcker till. Kanske med hjälp av lite för hög fart.

Om det stämmer, med över- och understyrning, får man ju fundera på varför det är så hela tiden. Nu blir det ju helt andra grejer på bilen, som det ser ut, så då får du börja om igen.

Men, det är för väl att du klarade dig oskadd och redan planerar för att fixa bilen. Jag tror det är helt rätt att köra med den lådan m.m.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
De som följt tråden känner säkert igen att jag inledningsvis nämnde att en riktig/bättre låda alltid har vart planen/funnits i tankarna, men att ekonomi och utbud vart det som stoppat. Och därmed blev det den förra lösningen för att kunna "komma igång" med byggandet.
Detsamma gällde även den första v8an och EMU-systemet jag började med.

Exakt vad som skulle ersätta dem tidiga grejorna har aldrig vart spikat.
Men liksom motorn som dök upp och köptes lite av en slump, så hade jag inte heller trott att en sådan här låda, så komplett skulle dyka upp , så när det väl är som det är så är det såklart inget att fundera över.

Mina tidigare eftersökningar efter någon sådan här gav aldrig något vettigt. Hittade ett nästan tomt växelådsshus med enbart differential i. Dvs ett helt projekt att ens hitta både interna delar och allt som behövs med drivaxlar, bärarmar, krängare osv, den lådan önskade säljaren ha typ 9000 pund för , vilket var både lite för dyrt, men alldeles för stor uppgift för mig att rota fram delar till då mycket hade blivit tvungen att köpas nytillverkade.
Nu är denna relativt nyligen ihopsatt med mestadels nya delar och bara gått ett par säsonger som "trackdaybil" , ihop med ett geartronic-system. Så slitaget lär vara försumbart. Utväxling är dessutom redan ganska bra för mitt ändamål.

Ja bilen var som sagt omväxlande över/understyrd.
Efter att ha pratat med Rajamkäi igår så misstänker jag att bilen var lite för stum för mitt låga tempo.
Däcken blev aldrig riktigt tillräcklig värma. Jag hade nog tjänat på att släppa lite på både förspänning av fjädrar och backa på dämparna åt båda hållen. Kört lite högre däcktryck och mer downforce.
Allt för att få upp mer däcktemp. Men att mantorp inte är en lätt bana att ställa in ving-bil för.
De långa raka partierna går tungt med vingarna. Dem 2 långsammaste svängarna skulle behöva helt annan setup och sen har vi några snabba kurvor som skulle behöva mycket mer downforce.

Men med mer downforce ökar ju istället kravet på hårdheten i jädring/dämpare.

Men men. Det är ju bara spekulationer och nu framöver blir det ju en bakvagn som är utprovad tillsammans med framvagn och vingar mm.

[/fbvideo]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Riktigt tråkigt med crashen
Men härligt att höra att du är på gång med nya bättre grejer

Ang. vingar osv. så är det värt att komma ihåg just det där med däckstempen. En setup som fungerar med proffsförare behöver ännu mer downforce och mer aggressiva inställningar för att ge däckstemp med en mindre rutinerad förare som inte bygger upp lika mycket energi i däcken.
Att det går tungt på rakan behöver inte vara något problem. Varvtiden kan bli bättre ändå. I ditt fall hade jag definitivt kört max downforce för att få en stabil bil och mer temp i däcken.
Den absoluta toppfarten är inte så intressant för varvtiden. Även med mycket downforce så har du bra acceleration och det planar ut rätt sent så att toppfarten är säg 20 km/h lägre kan inte jämföras med en motorsvag bil med låg downforce som har samma låga toppfart.
Min bil hade runt 240 i slutfart när Alx körde 1:12

Sen är det många parametrar som hänger ihop. Mjukare bil kunde varit gynnsamt, men samtidigt bygger det ännu mindre temp i däcken så det är svårt att veta exakt vad som är höna eller ägg.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 588



Tråkigt med crashen, men kul att se att du är driftigare än vad jag är och redan igång med reparation/uppgraderingar. Själv rasade jag bakaxeln på min miata för två och ett halvt år sen (snart tre) och den är inte fixad än

_________________
Matthias Karlsson
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081





Gött att se att du har motivationen att fortsätta!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fick orken direkt efter jobbet idag.
Rev bort allt utvändigt, "ramen" I fyrkantsprofil 30x30 som var byggd runt lådan tycks ha tagit den allra största smällen.

Kan inte se några utvändiga skador alls på motor eller låda, däremot så fick jag inte runt motorn på starten.

Förklaringen fick jag efter jag tog bort lådan. Startkransen på svänghjulet har släppt. Sitter nitat från audi, och jag hade lagt ytterligare ett gäng svets-sömmar för att låsa det lite extra. Men både nitar och svetsarna har släppt vid kollisionen. Så det har väll blivit en rejäl smäll, men det har säkerligen börjat spricka redan tidigare.

Så plötsligt känner jag att motor säkerligen klarat sig ganska bra.

Men måste beställa ny koppling. Min 7.25" får inte plats i nya lådan. Måste ha en 5".

Så om någon behöver 3 skivig koppling till audi billigt är det bara dra iväg ett pm . Några tusenlappar tänkte jag för att finansiera köp av en annan




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Skulle någon ha en 5 eller möjligen 5.5" koppling liggandes (eventuellt till salu) oavsett modell kontakta mig gärna för lite mått

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Inte för att det har något alls med bilen att göra men nu börjar min 2dra semester i livet (hade min första för ett år sedan, sjukt lång ledighet på 2 sammanhängande veckor.)

I år blir det nästan olidligt långt, 3 hela sammanhängande veckor.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 459



Skönt att se att du landat på fötterna trots crashen!
Ha en härlig semester, så länge du orkar

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
En kille jag lärt känna över nätet via en facebookgrupp, har släppt en film om sin hobby.
Kan vara värt bara att se trailern



https://eyeonu.vhx.tv/




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Projekt nedmontering av motor påbörjad första gången i grundligare utförande (vevaxel har vart ur tidigare men topplock och kolvar stakar balansaxlar kammaxlar osv har inte vart borta sedan montering på fabrik.)

Börjat med att ösa på bromsvätska på min mobila lyft, för att skrapa/dammsuga bort all färg från bänkskivan,
tänkte använda den som arbetsbänk för motorn, är lite sugen på att slipa/polera bordsskivan och svetsa en sarg runt för att kunna leda ned all olja som dräller när man river isär till ett spillkärl.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Så som jag nu har övervägt, vridit och vänt på.
Så blir det bestämt (trots antagligen runt 40 motorbyggen) första gången att ha en stabil repetativ sugmotor som bromsas i orginal utförande, portas, och bromsas igen .
Finns ju en hel del att fixa i portarna både på avgas och insug, inte minst med tanke på att de variabla insugsflärparna har sina platser orörda. Medans insug är byggt med min tänkta form.
Ska samtidigt fräsa o-ringsspår i flänsar för att slippa rtv framöver.

Avgas är förvisso bättre men i samband med grenrörsbygge så förberedde jag för ökning av portarna.
Det ska bli intressant att se vad det ger. " som vanligt" inget avancerat utan basic portarbete översyn av säten vinklar osv.


Insugsportarna har iallafall som vi diskuterat tidigare "tvättat sig själva"
Tändstift som gått sista dagarna i bänk och de 3 dagarna på mantorp ser fortfarande som nya ut. Imponerande på sätt och vis, inget jag är van vid.

Sista reflektionen. Har ju orginal modifierat oljetetråg (minskad volym för bättre markfrigång) men externt oljefilter plus accusump.
Har fyllt på olja, varmkört , bytt filter, fyllt på efter det. Bytt olja osv. SÅ jag var helt säker på att det var gott å väl över 10 liter i motorn. trodde runt 14 liter. Nu när jag tömt motorn, gissningsvis till 95%. (Så mycket som går att få ut utan att vända den uppochner) men 19 liter ur nu. Kanske nära 20 när motorn är helt isär.
förvånande, jag kan nog minska volymen ordentligt utan att riskera att det hinner koksa mellan bytena





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Det är ju mer än dubbla mängden olja än vad jag har i min V8 motor

Vad rymmer en original motor?


Hur gick det med din vinge och motorkåpan du plastade ihop, går dom att rädda eller måste du göra nya?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja det är en skaplig mängd.
Runt 10 liter verkar de ta orginal.

Framvingen kommer gå att fixa (skadad/sprucken men inga bitar borta eller saknas)
Bakvingen går nog att rädda ett eller två av planen (utav 4) sidor/endplates är kassa , kan rikta en av dem och använda som mall för tillverkning av nya.
"Fästena" försvann vid bärgning på mantorp dem hade lossnat så dem ligger väll kvar i gräset någonstans. Men måste ändå ha nya till nya växellådan.

Motorkåpan är helt trasig. Går nog att plasta upp å ha som mall för gjutning av form/ gjutning av ny. Vet inte hur det ska lösas ännu

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Motorn trillar isär.
Började med att släppa topparna medans motorn hängde kvar.
Sen isär med topplocken. Sist bort med motorn och plocka bort lite utvändiga kåpor etc för att låta sista oljan/vatten rinna ur innan jag fortsätter.


Topplocken och lite annat ska lämnas in i kommande vecka på "plastplästring" och ultraljudstvätt innan jag ska börja porta dem.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Varken vevaxel vevlager eller ramlager har exploderat denna gång heller.







Cylinderlopp, ser över lag bra ut.
Någon enstaka mindre repad del. Men inget oroväckande. Ska honas enligt en ganska specifik process. Någon som har "rätt" slippasta ligger för detta?? Eller vet vart jag kan köpa? Jag har hittat ett mer universal medel som borde fungera bra, men hade gärna beställt rätt om jag hittade hyfsat snabbt här hemma.






Alla kolvar ser bra ut vid första snabba kollen. Ska in även dem på "rengöring" sedan mätas upp.
Rätt korta/lätta kolvar och långa/väldesignade/lätta stakar gör att vara från en standardmotor tänkt att brukas åretrunt



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Har du tillgång till riktig industri maskin för honing ? annars tycker jag du ska hoppa över det.
Jag hade mitt block på kontroll hos Värmdö motor teknik men dom tyckte inte det behövdes och alusil är ju rätt speciellt så bättre låta det vara än riskera att försämra det om man inte har rätt maskiner och att det verkligen behövs..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 130, 131, 132 ... 149, 150, 151   >>
11 besök idag (552779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande