Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 149, 150, 151   >>
74 besök senaste veckan (552786 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Längre bult gängade djupare i blocket samt stor anliggsyta mot toppen?


Ja. Och inte helgängade bult, kapat långa insex och gängat i andra änden.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Lite fix i helgen.
Lagt på och dragit topplock.
Börjat mäta lite hur mycket jag kunde banta motorn mot marken sett.
30mm kunde jag få bort i första skedet. Mer än så så blir svänghjul lägsta punkt.
Hoppas det räcker, men i annat fall måste jag förändra betydligt mer . Och det vet jag inte säkert före bakvagn och låda med nya hjul osv är hemma.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



beepbeep skrev:
Har man ECU-kontroll över kammar och spjäll kan man även göra en del tricks för att spara på soppan. Te.x. köra simulerad Atkinsoncykel (låta insugskammen stå öppen efter ndp) och kompensera med större spjällvinkel. Det minskar pumpförluster och höjer verkningsgraden. Inte så rejsigt kanske.


Mjaaa, då måste man ha tillräckligt lång insugskam för att det ska ge någon vinst. Man vinner annars mer på att maxa överlappet på låglast för att fånga intern-EGR (avgasresidualer), vilket minskar pumpförlusterna. Då får man även max effektivt CR.

På tomgång är det "valigt" med minimalt överlapp och att backa tändningen så mycket man vågar för att minska topptrycket och öppna spjället så att det blir högre densitet i cylindern. Då spottar motorn ur sig mer värme till katten och går jämnare än om man optimerar tändningen och stryper med spjället.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det börjar se ut som en färdig motor sakta men säkert.
Har nog aldrig lagt så mycket tid på att putsa å mickla med en motor tidigare.
Men förhoppningsvis lönar det sig och att den håller ihop ä lämnar lite mer effekt än tidigare.
Motorn går runt väldigt lätt och jag har försökt vara så noga det någonsin går med renhet.

Nu blir det väl inte så himla mycket mer gjort med motorn på en stund förutom att få dit alla sista kåpor så den är så gott som försluten mot smuts å skräp som skulle kunna ställa till problem.

Nu är det några veckor fram till slutet av denna månad med en hel del extra jobb för att finansiera resten av pengarna som behövs till växellådan, kan ju inte börja bygga så mycket mer innan den är hemma och jag kan börja mäta på adaptrar och fästen för motorpaketet.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Bild på det jag nämnde tidigare gällande gasspjäll.
innan jag monterar insug gjorde jag vad som gick för att förbättra läget med gasspjäll. Match-portat spjäll mot insugsflänsen och tagit upp diametern samt slipat lite snällare genom spjällhuset.
Va lite smått yxig bearbetning före/efter spjäll, kunde slipa ut en jämnare väg för luften.
Sedan även fasat av själva tallriken lite och svarvat av skruvarna som håller spjället mot axeln, så dem fick en kullrig skalle och lagom längd.

Skulle kunna säga att jag fått upp innerdiametern från ca 80-81mm till ungefär 82-83mm.

Ingen jätteskillnad men det lär ju inte vara negativt iallafall.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Lite nörderi jag fastnade i. .
Om vi bortser från att axeln har samma mått. Och att det är svårt att beräkna hur mycket minskad turbulensen har förändrat flödet.

Men ökning area från 81mm till 83mm ger ca 4-5% större area. Hur mycket mer luftflöde skulle det kunna tänkas ge?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 54



Beror på fler faktorer men hålls samma gashastighet, samma temp bli det nästa exact 5% ökat luftflöde från 81 till 83mm.

Om jag räknar rätt

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja och då borde det rimligen vara möjligt med några % höjd effekt sett till att vi såg rätt tydligt att insugstrycket sjönk från att man passerat maxvrid upp till varvstopp, i kombination med ett större filter då förstås. Annars lär jag ju ha kvar flaskhalsen i filtret

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Halvera spällaxeln och kör 90 graders försänkta skruv i spjällbladet.
Gjorde så i förra mercan jag hade, hur mycket effekt det gav vet jag inte, men jag vet jag hade toppnotering av trimmade sugisar på mbworld iaf
Då dynat i rototest också så det absolut inte skulle vara glädjesiffror.
(jag hade tyvärr gjort flera andra moddar så jag kan inte peka på att just detta tog mig högst på pallen)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tanken slog mig. Men redan när jag började bända bort locket till spjällmotorn, kände jag att det här kan bli en kostsam läxa om det går sönder. Så bestämde att det får räcka som det är för stunden.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vet inte riktigt hur det gick till, men för en gång skull ligger jag ju lite tidigare än jag trott. Planen var ju att ha motorn klar före jul eller nått sånt för att hinna få hem lådan och kunna börja bygga dit den.

Men som det ser ut nu är det ju ett bra tag kvar innan lådan är hemma. Så kanske lika bra att montera motorn på bilen utan låda och fylla vatten/olja etc och dra dit kablage och få den uppstarten och varmkörd några ggr innan lådan är hemma.

Skulle något visa sig gå fel vid uppstart har jag fortfarande gott om tid kvar innan nästa säsong.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



knotan skrev:
Tanken slog mig. Men redan när jag började bända bort locket till spjällmotorn, kände jag att det här kan bli en kostsam läxa om det går sönder. Så bestämde att det får räcka som det är för stunden.


Det är bara några släpor som är känsliga 'därinne'.
Att det är mickel med fjädern till spjället är en annan sak

Jag håller på i skrivande stund med att uppdatera AMG'n till 2st 82mm hus ifrån två 74mm
Flödet ska räcka till över 600hk lätt med två 74mm, men det är så trångt och tradigt för flödet att det faktiskt ger en hel del mos att sätta dit större spjäll.
Två spjällhus har kostat mig hela 2300kr hittils

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hehe. Ja dubbla har ju såklart sin fördel. Men jag har ju tänkt att det ska överladdas någon gång i framtiden , om jag ska ta ut nån större effekt, så då blir ju behovet av större spjäll inte lika påtagligt. Och dubbla spjäll tar ganska mycket mer plats i anspråk.

Jag kör så här tills vidare ,det är ju inte i första hand effekten som gör tiderna med bilen så jag kan nog leva med att veta om några saknade hästar. Det kommer bli ordentlig skillnad i fart ändå med nya lådan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Inte mycket att visa på bild såklart. Men motorn nu uppstartad och körd några minuter.
Tät på olja och utan oljud eller felkoder i loggen. Så verkar fått ihop allt rätt med kamkedjorna etc.
Oljetrycket utan konstigheter.

Ska koppla dit kylare å fylla med vatten sen köra den en längre stund imorgon å sedan tömma ut och inspektera olja och filter.


Känns väldigt bra så här långt iallafall



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Jä-la kämpe du är thumbs up Är alltid så imponerad när man läser dina uppdateringar

_________________
Andreas Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vad kul att höra. Tack thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



knotan skrev:
Inte mycket att visa på bild såklart. Men motorn nu uppstartad och körd några minuter.
Tät på olja och utan oljud eller felkoder i loggen. Så verkar fått ihop allt rätt med kamkedjorna etc.
Oljetrycket utan konstigheter.

Ska koppla dit kylare å fylla med vatten sen köra den en längre stund imorgon å sedan tömma ut och inspektera olja och filter.


Känns väldigt bra så här långt iallafall




asså hur låter den på lite verv med den setupen på rör....
f1 style på ljuddämpare

_________________
Björn hall
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Den låter mest MYCKET inte direkt vackert ,
Men det är ju lite svårt att säga säkert, eftersom just nu har jag gammla mappen i.
Med portade topplock och portat spjäll så har det resulterat i för hög motorgång, så för att hålla rätt varvtal kontra pedalens läge, så den är inställd att i första hand backa på spjäll till en viss grad, om inte det räcker så klipper den bort tändpulser. Så den går bara på gissningsvis 8 burk just nu.

Men min uppfattning är att den bara låter mycket , inte fint.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Skulle behöva ta tag i den här delen med, ska ju få plats en tilläggslåda till syvecs s12 boxen. S12an har slut på ingångar, och det kommer gå åt ett gäng till växellådan, så blir en x10 modul. (Extra 10+10 in/ut-kanaler)
Jag kommer behöva tillverka ett lock över hela "centralen" med för att "säkra av" man vill ju inte ha en Härdsmälta



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Men än så länge är det fokus på motorn.

Har varmkört den ett par ggr nu och tänkte tömma tråg och filter för att se spår efter eventuella problem.

Min farhåga är ju såklart först och främst metallsppån.
Den biten verkar bra. Oljan är ren och inget nämnvärt skräp har fastnat i filtret. Så långt verkar allt bra.

Däremot börjar oljan bli grå.
Efter första varmkörning ytterst lite , som jag trodde berodde på färgning efter blästermedia och all rengöring av aluminium.
Efter andra varmkörning konstaterar att det inte bara beror på det. Det är vatten i oljan.
Smått panik uppstår inom mig.
Tänkte först att något blivit tokigt med topppackningar.

Steg ett, tömmer vattensystem, och oljetråget från olja.
Tar bort ventilkåpor.
Kopplar upp manometer och ventiler till kylsystem och trycker upp det i 1.2 bar. Stänger ventilerna.
På 10 min sjunker det till ca 0.8 bar. Inte jätteilla, men tillräckligt för att vara ett problem.

Så höjer trycket till 1.4 (exp tankens lock öppnar vid 1.5)
Stänger av radio ,stänger av värmepump och kompressor, slänger till och med ut klockan som hänger och tickar på väggen, sen sitta knäpptyst och försöka lyssna , efter en stund hör jag ett ytterst litet gurglande i topplocken. Längst bak.
Vilket direkt ger förhoppningen att det är lättlöst.

Kåporna som sitter över kamdrev, har ett uttag för vatten ut. Därifrån går ett rör genom vevhuset in i topplock.
Dessa har en o-ring. Har plockat bort dessa kåpor flera ggr innan , och bara satt tillbaka utan problem.
Sitter röda ovala/breda o-ringar där som jag trott är siliconringar (som normalt sett aldrig torkar ut)
nu så har dem ju blivit liggande några månader och uppvisade lite sprickor när jag tittade väldigt nära. Så med andra ord är det nog dessa som ställer till det.
Byter till nya vanliga nitrilringar och istället för en "avlång" lägger jag två runda bredvid varandra. Ihop med allt och trycker igen, den här gången håller den trycket. Skönt att det var ett enkelt fel









_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 588



Skönt att det var lättlöst.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 149, 150, 151   >>
74 besök senaste veckan (552786 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande