Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 135, 136, 137 ... 149, 150, 151   >>
73 besök senaste veckan (552792 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Man kan ju misstänka att han har kontakter på något bra ställe . Att köpa sådana material är knappt möjligt för pengar annars,
Finns ju många sådana exempel på bra grejer runt Linköpingstrakterna till exempel

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Blev en resa till Karlskoga och rajamäki racing i fredags och hämta prylar.
La även ut förfrågan till honom efter lite nya vingplan pelare och vingbalkar.
Blir troligen en modernare bakvinge integrerad med crashbox.
Men får se vad han kan hitta. Lådan är förbered original för crashbox som nog vore bra att använda, eller göra egen.har lite olika idéer på det.

Fick med original bakbromsarna nu och, men med behov av nya tätningar och några nya kolvar.
Någon som råkar veta huruvida brembo har många olika modeller av tätningar?? Kollat nätet men hittar nästan bara specade tätningar efter kolvdiameter, inget om bedd/höjder









_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Efter en hel del sökande på nätet hittade jag att det finns alfa Romeo med brembo 42mm kolvar, samt vw toureg med 36mm brembo.

Har beställt en renoveringsats av varje , och håller tummarna att dessa går att modifiera till att passa mina ok.


På det hade jag även turen att bli kontaktad av en kille som hittat hit via Google å sedan min projektrråd. Personen i fråga hade en överbliven motor likadan som min, som stått på skroten i krockad bil. Tyvärr hade den blivit undanställd utan insug, och efter regn så har det stått vatten i ett par av cylinderloppen. Möjligt det går att hona och sätta ihop med nya ringar, eller ha som objekt för att bygga om till fodrad motor.
Men i övrigt var motorn i fullt fungerande friskt skick.

Så jag tänkte jag köper den som reservdelar. Var å hämtade den tidigare i veckan, isärplockad, så blir det en jävla massa delar att försöka stuva undan tills vidare. (Bara burit in hälften än så länge)

I bakgrunden skymtar ett annat projekt här ifrån forumet som jag har fått in i verkstaden för att hjälpa till med bygge av nytt elsystem och uppdatering med nytt styrsystem. Den ska kopplas och sen vidare till AG.S för mappning och kalibrering av dash mm



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nya kolvarma och tätningar till okej hemma.

Bevisligen verkar brembo hålla sig till samma tätningar och tolleranser på kolvarna i gatbilar som i race-okwn. thumbs up



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Gått lite trögt med uppdateringar på sistone.
Pågår design/tillverkning av svänghjul hos Wes mekaniska.
Påbörjat mätning för adapter låda/motor.
I samband med detta är det nu bekräftat att nuvarande våtsump inte går att använda. Bilen blir för hög i rumpan .

Lite bilder , någon som vet ifall det finns något direkt hinder att pumpa motorolja med en styrservopump?
Växellådan på alla sådana här bilar , har en inbyggd tank för motorolja som ska användas.
Och med tanke på hur designen är inuti motorn , som ju redan är ihopsatt nyrenoverad. Så är jag inte sugen på att ta isär för att fräsa svetsa och gänga mm. Så designförändringarna blir enbart på de nedre lösa delarna ,för att slippa ta ur vevaxel







_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



knotan skrev:

Lite bilder , någon som vet ifall det finns något direkt hinder att pumpa motorolja med en styrservopump?


Du menar som torrsumpspump for motorn? Tryck eller sug?
Rent tekniskt tror jag inte att den bryr sig om det är Pentosin eller motorolja. Men servo vill ha hög tryck och lågt flöde så det kanske inte är optimalt att använda som "torrsumpspump".

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
beepbeep skrev:
knotan skrev:

Lite bilder , någon som vet ifall det finns något direkt hinder att pumpa motorolja med en styrservopump?


Du menar som torrsumpspump for motorn? Tryck eller sug?
Rent tekniskt tror jag inte att den bryr sig om det är Pentosin eller motorolja. Men servo vill ha hög tryck och lågt flöde så det kanske inte är optimalt att använda som "torrsumpspump".


Tanken var att använda den till att evakuera bort olja från motorn till tanken. Och då med borttagen/modifierad tryckventil.
Lite oklart över flödet på pumpen jag har. Tycks eventuellt vara någon form av variabelt flöde, där den regleras mellan två olika kanaler. Möjligen pumpar den via bägge om jag öppnar imellan.
Ska plocka isär närmare och försöka se. Annars blir det väl att bara bygga dit någon annan pump på befintliga platsen/fästet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Deepforest
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 57



Hej!
Jag har byggt några torrsumpsmotorer och evakueringspumpen/arna är jättestor!
Den där blir för tok för liten. Jag har en pump liggande till nästa bygge. På de är det fyra steg som evakuerar oljan. Varje evakueringssteg är dubbelt så stort mot tryckspumpen. Man vill ha bort all olja, även dimman frn vevhuset. Denna pump ger även ett vakuum som i sin tur ger lite mer effekt!


_________________
Mats Hemmingsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det är mycket möjligt att du har rätt. Har lagt projektet lite på sidan tills vidare. Har lite annat att styra upp hemma och i verkstad ett tag till.
Ska ta tag i det där med att skaffa pump om någon månad eller så.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



knotan skrev:


Tanken var att använda den till att evakuera bort olja från motorn till tanken. Och då med borttagen/modifierad tryckventil.
Lite oklart över flödet på pumpen jag har. Tycks eventuellt vara någon form av variabelt flöde, där den regleras mellan två olika kanaler. Möjligen pumpar den via bägge om jag öppnar imellan.
Ska plocka isär närmare och försöka se. Annars blir det väl att bara bygga dit någon annan pump på befintliga platsen/fästet.


Som tidigare kommentar sa, sugpump handlar om flöde och inte tryck. Tryckfallet för sugsteget kan ändå inte bli mer än 1 bar (vakuum i vevhuset), men flödet kan vara allt från inget till jättemycket, beroende på hur mycket blow-by man drabbas av. Man kan inte suga "för mycket"...enda som händer är att man kommer närmare vakuum. Ofta har man separata "utsug" lite varstans...i tråget och topparna.

Man kan antingen bygga med både sug och tryck externt, eller som du är inne på med enbart sugpump (så befintlig pump "suger" från oljebehållaren istället för tråget).

Själv köpte jag en beggad helix-pump med sex sugsteg och ett trycksteg med justerbar oljetryck. Total overkill för 2L radfyra jag tänkte montera den på men de är oftast billigare än små sugpumpar.

Det kryllar av gamla NASCAR-pumpar på Ebay och dessa är ofta modulära så man kan ta bort/lägga till steg tills man får vad man vill ha.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Japp jag har kollat med på pumpar från USA. Troligen blir det någon sådan.
Det jag tänker på är hur det blir i hydraulik med "för mycket" flöde framförallt åt bara ena hållet.
(Men jag vet att det inte är riktigt jämförbart.) När man pumpar mer olja än det finns tillgång till, så bygger man in luft i oljan, och pumparna blir kortlivade.
Men skillnaden är ju att de är ofta står på konstanta varvtal kontinuerligt. Vilket motorn i en bil aldrig gör.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Var försiktiga...
Pumparna säljs ofta för de inte duger längre....

Begär bilder på insidan av dem.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



knotan skrev:
Japp jag har kollat med på pumpar från USA. Troligen blir det någon sådan.
Det jag tänker på är hur det blir i hydraulik med "för mycket" flöde framförallt åt bara ena hållet.
(Men jag vet att det inte är riktigt jämförbart.) När man pumpar mer olja än det finns tillgång till, så bygger man in luft i oljan, och pumparna blir kortlivade.


Man har en tryckpump som trycksätter smörjningen. Den liknar vanlig oljepump och vill ha ren flytande olja.

Det enda andra pumpstegen gör är skyffla ur allt som kan finnas i vevhuset...olja, gaser, oljedimma osv. Dessa sugsteg liknar små Roots/Lysholm kompressorer och loberna touchar vanligtvis inte varandra. Så något slitage pga oljeskum är inga problem. Det som sugs ut går in i en centrifugalseparator där oljan rinner ner i botten av behållaren, så att tryckpumpen kan suga "ren" olja. Behållaren är inte trycksatt alls. Så tryck/sug lever separata liv.

Så länge begpumpen inte har fått käka metall skulle jag inte bekymra mig mkt om sugstegens slitage. Tryckstegen däremot kan få stryk av dålig olja och kan vara grisen i säcken.
Man får också ha i åtanke att tryckstegen på dessa ofta är ganska överdimensionerad och ämnad åt slappa V8:or + marginal. Så man får prova sig fram med olika utväxlingar tills man får lagom mkt tryck/varvtal utan att övervarva pumpen (vilket stjäl kraft).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Så ser mina tryck/sug steg.

Tryck är vanlig kuggpump, sug är Helix. Tryckreglering sker externt.




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja med tanken att köpa begagnat är att köpa minst två av samma modell för att få reservdelar och kan få ihop minst en som är i vettigt skick. (Helst av modell som kommer finnas reservdelar till även senare om det skulle behövas såklart)

Jag har bara haft två motorer med torrsumpspump. Jag hade aldrig isär någon av dessa pumpar helt och hållet. Bara tog isär tillräckligt för att kunna kika in och spola rent. Men kan inte minnas att det var något annat än "vanliga" kugghjulspumpar i dem. Där trycksteget hade lite mer fin-tandade drev och sugdelarna lite större delning på dreven. Sådana "sneda" drev kan jag inte minnas. Inte heller någon drivning mellan dreven. Det kanske bara behövs om det är sådana "roots-skruvar"??

och jag förstår att jag nog "överanalyserar" risken med skummning, det är ju byggt på exakt det viset på "alla" racemotorer. Och tankens utformning i min låda är ju byggd för att klara långa lopp i både f1 f3000 f2 osv osv. Så det lär inte vara ett problem.

Ni som kanske vet, är det nållager/rullager i torrsumpspumpar för att klara drift utan konstant oljefylld?, det jag tänker är som i en hydraulpump eller original våtsumpspumpar är att lagren smörjs av det interna trycket.
Jag menar inte att själva dreven eller pumphusen skulle ta skada, men glidlager på höga varvtal borde kunna ta stryk. Fast det blir ju såklart aldrig "torrt"

Anledningen till att jag planerar att köra med original pump för tryck är för att inte krångla till det mer än nödvändigt med dem interna rören för kylning och avlastning.
Trycket var ju väldigt stabilt och bra även innan bortsett från något enstaka drop vid hård broms/sväng.
Anledningen jag bygger om är enbart för att jag måste få motorn smalare mellan vevaxel/marken.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag förstår helt och hållet varför du bara vill ha sugsteg. Jag var i samma tankar. Teoretiskt skulle man kunna köpa en komplett pump och bara kortsluta tryckdelen med lite olja i.

Dessa externa pumpar har oftast interna kullager med kuggdrivning från ena till andra axeln och är därmed inte lika beroende av intern oljetryck/oljekvalité/friktion för att snurra.

Både Roots och Helix förekommer i sugsteg. Det påstås att Helix har lite bättre verkningsgrad (om det är sant eller inte, vet jag ej). Helix är däremot dyrare då den måste CNC 3D-fräsas.

Exempel med inbyggd vattenpump;


https://www.daileyengineering.com/oil-pumps/

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



knotan skrev:
Ja med tanken att köpa begagnat är att köpa minst två av samma modell för att få reservdelar och kan få ihop minst en som är i vettigt skick. (Helst av modell som kommer finnas reservdelar till även senare om det skulle behövas såklart)

Jag har bara haft två motorer med torrsumpspump. Jag hade aldrig isär någon av dessa pumpar helt och hållet. Bara tog isär tillräckligt för att kunna kika in och spola rent. Men kan inte minnas att det var något annat än "vanliga" kugghjulspumpar i dem. Där trycksteget hade lite mer fin-tandade drev och sugdelarna lite större delning på dreven. Sådana "sneda" drev kan jag inte minnas. Inte heller någon drivning mellan dreven. Det kanske bara behövs om det är sådana "roots-skruvar"??

och jag förstår att jag nog "överanalyserar" risken med skummning, det är ju byggt på exakt det viset på "alla" racemotorer. Och tankens utformning i min låda är ju byggd för att klara långa lopp i både f1 f3000 f2 osv osv. Så det lär inte vara ett problem.



Ni som kanske vet, är det nållager/rullager i torrsumpspumpar för att klara drift utan konstant oljefylld?, det jag tänker är som i en hydraulpump eller original våtsumpspumpar är att lagren smörjs av det interna trycket.
Jag menar inte att själva dreven eller pumphusen skulle ta skada, men glidlager på höga varvtal borde kunna ta stryk. Fast det blir ju såklart aldrig "torrt"

Anledningen till att jag planerar att köra med original pump för tryck är för att inte krångla till det mer än nödvändigt med dem interna rören för kylning och avlastning.
Trycket var ju väldigt stabilt och bra även innan bortsett från något enstaka drop vid hård broms/sväng.
Anledningen jag bygger om är enbart för att jag måste få motorn smalare mellan vevaxel/marken.


Kolla med Schimdt. Han har nog grejjer på hyllan

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



beepbeep skrev:


Exempel med inbyggd vattenpump;



Jag vill nog påstå det där är inte en vattenpump....
(om du menar impellern till vänster)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Kadett4wd skrev:
beepbeep skrev:


Exempel med inbyggd vattenpump;



Jag vill nog påstå det där är inte en vattenpump....
(om du menar impellern till vänster)



Det är väl en luftseparator, tar bort luft/skum ur oljan. Ser ut som en Dailey Engineering pump.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



exakt =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



magnus428 skrev:


Det är väl en luftseparator, tar bort luft/skum ur oljan. Ser ut som en Dailey Engineering pump.


Ah, sorry. Tog bilden som ett exempel på hur axellagringen och interna kuggdrivningen ser ut.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 135, 136, 137 ... 149, 150, 151   >>
73 besök senaste veckan (552792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande