Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 137, 138, 139 ... 149, 150, 151   >>
72 besök senaste veckan (552791 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
I väntans tider har jag sålänge satt ihop bakre bromsok med nya tätningar och nya kolvar.
Inte fått dit låssprintarna för belägg än på bilden men dessa har jag nu fått dit. (Efter att ha tillverkat egna såklart.)

Och eftersom jag fortfarande väntar på svänghjulet som ligger för tillverkning så kan jag inte mäta klart helt för tillverkning av adaptern mellan låda/motor.
Men jag är relativt säker på att jag har koll på måtten. Men bad vattenskäraren skära ut ett par olika mallar åt mig för att kunna kontrollera hålbilder.

Så efter att ha konstaterat dem var rätt så håller jag nu på att föra över dem till en 10mm plyfaskiva som jag tänkte göra en testmontering med (fick inspiration med plyfaskiva från någon annan projekttråd här på resa, minns inte nu vilken men.)

Till plyfaskivan kommer jag sedan behöva tillverka distanser i sannolikt 25mm om jag räknat rätt . Om allt sedan stämmer så delarna centrerar och svänghjulet får plats när det väl dyker upp så är det vara skära fram hela rasket i aluminium.

Blir ju en hyfsad slant att ta fram hel detaljen i aluminium så ganska skönt att ha bekräftat att måtten funkar innan.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



En gång i tiden då jag satte ihop opel motorn med toyotalådan använde jag plexiglas och gjorde en adapter i först.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Kadett4wd skrev:
En gång i tiden då jag satte ihop opel motorn med toyotalådan använde jag plexiglas och gjorde en adapter i först.


Du tog alltså ingen provtur med den i plexi? Fegt...


Kul att se hur den blir mer och mer klar, med tanke på vad som hände. thumbs up

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
"Plexiglas" är rätt smart, har gjort en annan typ av adapter vid ett tillfälle i lite tunnare genomskinlig glasfiberarmerad plast som var "halvgenomskinlig" superenkelt att hitta hålbildwrna , bara lägga emot så ser man hålen genom thumbs up

Det kör ju även ha vart smart i ditt fall att kunna se hur kopplingsarrangemang linjerat osv??


Men nu blev det en i plyfa då det var vad som låg hemma i rätt tjocklek utan att behöva åka och köpa.

Fälgar ser farligt ut.


Ja med tanke på kraschen och den smått astronomiska kostnad det blev med den nya lådan/bakvagnen och allt därtill, så har jag kommit rätt långt fram redan.
Men känns något tveksamt att hinna ut i år däremot. Men blir det inte så så spelar det ingen större roll. Det får gärna ta ett år till utan att jag gråter för det.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Mallen i trä grovt utsågad och testad.
Det blir som jag har tänkt ,även om den blir lite gränsfall nära nedåt sett vid svänghjulet. Så kommer det få funka.

Det blir ju mest att man får kompromissa lite med vinkel på bakgolv/diffusor. Men med tanke på att bilen har two-step golv , så gör det nog inte så stor skillnad, i vart fall så är allt bättre än med tidigare lådan.

Så nu är test-adaptern lämnad till vattenskärningen som ska göra de riktiga delarna i 12mm aluminium, dessa ska sedan skruvad ihop finbearbetas i fräsen och förhoppningsvis passa sedan mot riktiga svänghjulet










_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Kämpa på knotan, härligt att se att det händer något

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Spacers i naturfiber är stenhårt. thumbs up
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tyvärr va inte osb skivorna stenhårda för jag kunde ju inte ens dra åt m12 skruvarna ens

Ja nu är det ju hur som helst bara vänta tills delar kommer igen.

Så tänkte ge mig på att köpa och snickra lite på växlingssystem.

Kollat lite olika varianter av luftkompressor.
Utan att igentligwn veta alls mycket eller att ha fått bekräftat så verkar man behöva minst 6-8 bar arbetsryck. Gärna uppåt 10 men 12 är nog i överkant för mitt behov.

12v kompressor för 6-8 bar = vilket billigt alternativ som helst skulle duga en kortare tid.

För 8-10 bar behövs en skapligt bra.
Och för 12 bar behövs en betydligt dyrare .

Så jag lägger mig på att försöka få ett system som KAN växla en bit under 6 bar, men som ändå är tänkt att använda 8 bar under drift eller uppemot 10 som max.
För att få en hyfsad hastighet utan att det varken går långsamt eller kostar en förmögenhet i inköp av kompressor. (Jag ser inte kompressorn som en engångskostnad, utan som något jag kan behöva köpa en ny med kort varsel, mitt under säsongen, därmed en enklare variant)

(Kolsyra, eller enbart trycklufttank att fylla i depån går nog bort helt)

Ventil. Blir typ en vanlig camozzi eller motsvarande 5 vägs 3 positions med 2st 12v solenoider och fjäderetur. Storlek får nog bli en 1/4" typ

Cylinder då. Ja jag borde "klara mig" med 16-18mm vid fullt arbetstryck. Men 20mm är garanterat tillräckligt.
Men med flera tänkbara negativa variabler så är det nog bra att lägga sig kring 25mm.
Slagläge för växling är 15+15mm så med 40mm slaglängd så har jag bra marginal.

Hur kom jag då fram till det.
Jo jag köpte en digital "bagagevåg" och konstaterade att växellådan börjar flytta växeln vid 6kilo. Vid 8-9 kilo har den växlat färdigt ,men säg 10 kilo för säkerhets skull.

"Svaga" vägen på en 25mm cylinder är väll kring 12-13 kilo vid 3 bar
Så vid 6 bar aarbetstryck behöver den då inte ens få upp fullt tryck för att ha växlat färdigt för länge sedan , och med 1/4" ventil borde den då flöda alldeles tillräckligt snabbt med relativt lågt tryck .

Arbetstycket kommer skötas med regulator och tanktrycket har jag tänkt sköta via linjär trycksensor i tank till syvecs och sedan PWM relä på syvecs aux utgång.

Ventilerna styrs såklart även dem via syvecs aux utgångar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Några tabeller jag hittat





En av kompressorer att jag tittat på. Man får ju uppenbart vara lite skeptisk när man läser specifikationerna.
Webbshoppen som säljer denna tex , anger något lägre värden än tillverkaren.
Flödet är ganska ointressant då cylindern nästan inte kräver något flöde alls.
Men trycket , 100psi är ju 7 bar.
Jag tror inte den klarar att arbeta upp till 150psi utan att få ordentligt förkortad livslängd. Man får nog se det som att 150 psi är max vad kompressorn klarar utan att explodera.
45amp är nog maximal startström mot fullt tryck. Vilket ju inte kommer användas.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och såhär mätte jag växlingskraft.
Siffrorna hamnar uppochner

Om någon ser att jag tänkt helt fel i mina tankar här ovanför så säg gärna till.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



knotan skrev:
Så tänkte ge mig på att köpa och snickra lite på växlingssystem.

Kollat lite olika varianter av luftkompressor.

Kolla med GustafB han kör ju med nån 300bars dyk tub i Porschen.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

super7 skrev:
knotan skrev:
Så tänkte ge mig på att köpa och snickra lite på växlingssystem.

Kollat lite olika varianter av luftkompressor.

Kolla med GustafB han kör ju med nån 300bars dyk tub i Porschen.

//Nisse


Det var exakt så jag tänkte på karten, men i det fallet en reservtub för dykare. Räknade mycket på detta för 20 år sen ihop med kunniga människor, en sådan liten tub hade räckt lätt ett 20 min lopp åsså hade man ett par extra med sig som man har till sodan hemma. Vill minnas att jag fick ihop 25 mm slag med rätt styrka (ink. extra såklart)

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nej det går nog bort som sagt, jag pallar inte att vara beroende av att få tuber kontrollerade och besiktade påfyllnad osv.
Dessutom är så högt komprimerad luft inte helt oförenat med risker. (Även om de är ganska små)

Men man skulle ju kunna kolla vad som finns för alternativ här i stan, finns säkert någon dyk-klubb eller nått man kan kontakta för jag antar att de har grejor för att göra sånt själva i en klubb eller lokalt företag?


Men jag går nog i första hand vidare på idén med 12v kompressor och en mindre tank.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



knotan skrev:
Nej det går nog bort som sagt, jag pallar inte att vara beroende av att få tuber kontrollerade och besiktade påfyllnad osv.
Dessutom är så högt komprimerad luft inte helt oförenat med risker. (Även om de är ganska små)

Men man skulle ju kunna kolla vad som finns för alternativ här i stan, finns säkert någon dyk-klubb eller nått man kan kontakta för jag antar att de har grejor för att göra sånt själva i en klubb eller lokalt företag?


Men jag går nog i första hand vidare på idén med 12v kompressor och en mindre tank.


Förslaget med tub är inte helt fel. Ser man till fuktionen skulle det väl bli samma oavsett om du kör med pump och tank eller en tub. Och vikten skulle kanske också bli ungefär samma. Det är väl i så fall det här med att alltid ha luft i tuberna...

Jag använder lufttuber till att lufta däcken i depån, smidigt. Regulatorn lämnar ungefär 6 kg men det kan man nog justera.

Dyktuber ska besiktigas vart 5:e år så det är inget jätteproblem och dykklubbar fyller luft. Jag kan förmedla kontakt om du vill fundera på alternativet med lufttub.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Litto skrev:
knotan skrev:
Nej det går nog bort som sagt, jag pallar inte att vara beroende av att få tuber kontrollerade och besiktade påfyllnad osv.
Dessutom är så högt komprimerad luft inte helt oförenat med risker. (Även om de är ganska små)

Men man skulle ju kunna kolla vad som finns för alternativ här i stan, finns säkert någon dyk-klubb eller nått man kan kontakta för jag antar att de har grejor för att göra sånt själva i en klubb eller lokalt företag?


Men jag går nog i första hand vidare på idén med 12v kompressor och en mindre tank.


Förslaget med tub är inte helt fel. Ser man till fuktionen skulle det väl bli samma oavsett om du kör med pump och tank eller en tub. Och vikten skulle kanske också bli ungefär samma. Det är väl i så fall det här med att alltid ha luft i tuberna...

Jag använder lufttuber till att lufta däcken i depån, smidigt. Regulatorn lämnar ungefär 6 kg men det kan man nog justera.

Dyktuber ska besiktigas vart 5:e år så det är inget jätteproblem och dykklubbar fyller luft. Jag kan förmedla kontakt om du vill fundera på alternativet med lufttub.


Nu är jag jävig, men det finns en sak till = en sak färre som kan gå sönder, pajjar kompressorn så får du åka in i depå och byta till din reservpump, som säkert sitter mest åtkomligt av allt på hela Lolan Dessutom tror jag inte dom är gjorda för att transporteras runt Mantorp i 200 knyck med sidokrafter... Så du bör nog ha med dig 2 och med snabbkopplingar
Just saying

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Min fd luftanläggning kan ju ge lite inspiration till storlek och komplexitet

0,85L 200bar och 35cm lång med kran, ger ca 7 bar sekundärt med obalanserad regulator.

Hur många växlingar kan du göra med tex 150L fri (okomprimerad) luft?

Om det finns 12L flaska i depån för diverse annat så blir det inte så jobbigt att fylla på med dekanterslang, och det bör nog utökas med en knappcellsmanometer för att veta om flaskan är 1/4 , halv, 3/4 eller full. När man bara har det som luftpåfykllare så är det ju inte så kritiskt som att inte kunna få i växel.

Eller har du en manuell backup/spak?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Känns som hela rejsa skanderar "vägra kompressor! vägra kompressor! vägra kompressor! nej nej nej"

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Benjamin E skrev:
Känns som hela rejsa skanderar "vägra kompressor! vägra kompressor! vägra kompressor! nej nej nej"
Kompressor är ju rätt om det ska vara ett komplett system som inte har support frekvent, tex långlopp, rally etc.
Men nu är ju detta en singleseater som inte körs så långa stinter och där det upplevs som en fördel om komplexa system (och vikt) kan placeras i depån och inte störa själva körningen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Till MC finns det ju en del olika färdiga system att köpa, men de är kanske mestadels eldrivna. Vi körde hembyggd pneumatisk växling på Formula Student-bilarna med ganska goda resultat, då med en paintballtank på bilen (lättaste möjliga tank, med tillräckligt stor volym för att köra runt 30 minuter med pneumatisk koppling och växling) och dykartub som depåtank. Hur många växlingar vi hade per varv vågar jag inte säga, men jag skulle nästan tro fler än du gör med Lolan på Mantorp? Idén är ganska bra, men det kräver lite meck för att få allting lufttätt och att få ned luftförbrukningen per växling; det är inte alltför krångligt att få till någonting som kan växla men som gör av med kopiösa mängder luft per växling.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



knotan skrev:
Nej det går nog bort som sagt, jag pallar inte att vara beroende av att få tuber kontrollerade och besiktade påfyllnad osv.
Dessutom är så högt komprimerad luft inte helt oförenat med risker. (Även om de är ganska små)

Men man skulle ju kunna kolla vad som finns för alternativ här i stan, finns säkert någon dyk-klubb eller nått man kan kontakta för jag antar att de har grejor för att göra sånt själva i en klubb eller lokalt företag?


Men jag går nog i första hand vidare på idén med 12v kompressor och en mindre tank.


Sök på "Sollenbrunn Racing" på fejjan dom har byggt en frän Polo, tryckluftstyrd paddel
med en massa delar från Trollspeed som tyvärr har konkat.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Lustgas som drivmedel för systemet för tusan

(då får du ganska snart ett sekundärt användningsområde också, en 'pass button')


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 137, 138, 139 ... 149, 150, 151   >>
72 besök senaste veckan (552791 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande