Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 138, 139, 140 ... 149, 150, 151 >> 50 besök idag (552876 totalt) |
Har några bekanta som nog kan guida mig. Den ena jobbar inom brandkåren och en till som verkar dyka en hel del.
Så absolut ska jag kolla detta. Jag bara räkna lite snabbt mellan tumme pekfinger 30 växlingar per varv på mantorp , det är nog räknat i överkant. Om jag tänker rätt , och enligt diagrammet tar det kanske nån liter komprimerad luft (6 bar) per varv? 0.003liter per millimeter. 15 millimeter slag. = 0.045 gånger 25 växlingar= 1.125liter. Så en kompressor borde ju inte behöva gå alls mycket?? Byta kompressor kommet vara väldigt enkelt. Den sitter ju lätt-tillgänglig framför kylaren i sidepoden. Där den får massor med kylning dessutom. Att systemet är till 99% tätt måste man ju utgå ifrån såklart (dvs det ska inte stå å läcka) Sonens polare kör dragracing med en Yamaha r6 i någon juniorklass (201 meter tror jag) han sa kanske 5 växlingar per repa med luft, (men då har han spak med vilket jag inte kommer ha) Han kör en hel säsong på en sodastream kolsyreflaska. Så byter han innan första racet för säsongen och tar den andra till att fortsätta använda för bubbelvatten. Så kolsyra verkar ju ganska drygt . Och enkelt /billigt att få tag på nytt på närmaste livsmedelsbutik alla dagar i veckan. Så det känns nog som ett ganska attraktivt alternativ isåfall _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Har lite prylar jag vill ge bort, "vårstädning pågår"
Dels det här miluakee batteriet som jag tror är nytt. Fick det av en kollega som bytte maskin på jobbet. Men jag själv vill helst bara ha stora batterier. Men till mindre maskinerna är dem ju jättebehändiga Bortskänkes mot fraktkostnad annars hämtas Norrköping _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Sen har jag den här lådan. Tänkt var ju att bygga nått egen cw vågsystem. Men blir ju liksom aldrig av.
6 st sådana här lmd2-3 lådor. Några kartonger med olika typer av böjningssensorer.( Linsträcknings och balktöjnings) de är kompatibla med de flesta olika givare. Nya lättanvända prylar . Men såklart krävs lite uppfinningsrikedom och kunskap för att få ihop nått vettigt. Även dessa bortskänkes, skickas mot fraktkostnad. Annars hämtas i Norrköping. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Efter lite (eller mycket) beslutsångest, så står numera valet mellan 12v kompressor som klarar 10-12 bar (kollar på en "universal" 12v kompressor som är tänkt typ att använda i offroadbilen, till tåg-horn, luftjädring osv.
Har frågat flera försäljare om samma kompressor och den "ska" klara att hålla tanktrycket stabilt över 150 psi upp till max 200psi . Så med någon liten /lättare tank med 11-12 kilo i och sen ha 10 ut till ventiler, under 8 bar börjar det växla lite för långsamt och dessutom lite svagt, med 25mm cylinder då. Alternativ två har dykt upp och det är att köpa en "enklare" ny 300 bars kompressor (sådan som är tänkt att använda till luftgevär/paintball, dyktuber osv) Priset blir ungefär samma, dvs är inte den "avgörande faktorn" Däremot behöver jag då ha 2-3 mindre tankar att ha med "ut" till banträffar osv, och dem tankarna, blir lite högre slant på, om man inte hittar något billigt sätt att hitta lämpliga tuber. Vet inte såhär just nu vad tex sodastream flaskorna klarar men ska kolla. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det finns ju sånahär användningsområden,
https://www.nitrousexpress.com/co2-b och då blir ju sodastreamflaskan bara en mindre behållare som behöver en adapter. Men det är inte snorenkelt att leta fram en regulator som passar sig att åka med i bil, de flesta är ju tänkta att stå stilla och lugnt på toppen av en tub (på vanliga gastuber). |
||
|
||
Det kan stämma.
Men jag tror att det är inte mycket mer avancerat än en kolv eller membran plus någon fjäder. Så det är nog ingen större fara. Men nu har jag iallafall beställt en 200psi 12v kompressor. Så när den dyker upp får jag helt enkelt testa med den inledningsvis _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
||
Och halvt efterbliven som man är tog jag min nyinköpta 25mm cylinder med 50mm slag och tyckte att 10mm kolvstång. borde räcka med 6mm. Och att 50 mm slagläge borde räcka med 35mm
Och beslutet blev att modifiera då , en 30x35 borr/slag hittar jag inte nämligen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Denna kvällens terapi handlade om att svarva och trycka in ny glidbussning av JM7 brons till den nya cylinderaxeln.
Gamla 10mm axeln kapades bort och borrades ur, offrade en hyfsat ny lång skruvmejsel för att få en någorlunda stark 6mm Chromevandiumstålaxel. Pressa ihop och smälte fast den Lite övrigt puts och fix för att få en kolv med minimal frktion. Så imorgon behöver jag skaffa en ny tätning/or-ring vid axelns utlopp, det blev nära lufttätt bara med bronsbussningen men den kommer ju inte täta sen över lite längre slitage. Så en gummitätning oxå är nog bra. Hoppas kunna hämta delarna till växelådsadapter från vattenskärning imorgon. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Cylindertillverkarna har lagt ner en del energi och utveckling på att få till tätningar som tätar och har låg friktion. Får du till det bra hemma i garaget är det bra jobbat!
Säger inte att du inte får till det, men ibland är det onödigt att bygga om något som redan är färdigt och välutvecklat. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Grymt, antar att det finns inlopp & utlopp för vätskan som inte syns (kan nada om denna höga nivå) men en mejsel, hur coolt är inte det! Sist jag hade en mejsel var när vi låste stelaxeln bak i bromsskivan mot oket för att spänna kedjan. Glömdes ibland.. _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Ja ,det är ju en hobby , så att testa och prova saker på egen hand är ju liksom charmen. Ibland blir det bra, många ggr blir det katastrof Anledningen att detta påbörjades var att jag märkte att det var rätt stor skillnad i kraft på tryckande och dragande rörelse, och att öka diametern på kolven gör ju även cylindern långsammare. Med smalare kolvstång och optimerad slaglängd, blir den ju både starkare och snabbare. Den dragande rörelsen sköter växling uppåt så den ska ju gärna inte "missa" om trycket i tanken 9lötsligt sjunkit lite mer än normalt. Och precis som du är inne på när jag tänkte ett steg längre, så är det skitsvårt att hitta den perfekta balansen med en o-ring för vart den klämmer för lite. Och till för mycket så det går trögt. Men jag kom på en annan lösning. Rotade lite i lådorna och hittade en ventiltätning för 6mm skaft. Så tänkte använda den , den har ju fjäderring som sköter tätytan, formen gör att om jag sätter den "bakåfram" så tätar den hårdare ju mer tryck det blir. och en metallring som jag kan nyttja för att pressa in den så den låser i cylindern. Jag letade en stund efter vart jag smidigast kunde köpa en bit 6mm härdad axel eller kromad axel. Sen tänkte jag att en rostfri axel går nog lika bra, hade ingen lagom tjock hemma, plötsligt fick jag en uppenbarelse och tänkte en mejsel är ju gratis finns hemma och är normalt sett ganska stöddigt material i. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Låter som att du är på rätt väg. Ska bli intressant att se hur det funkar! Stämmer bra att minussidan har relativt mycket sämre kraft än plussidan på cylindern. Jag har också önskat tunnare kolvstång emellanåt när man konstruerat pneumatiska funktioner. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Ja alltså letade ett bra tag innan jag gav upp, verkar följa någon standard för förhållande cylinderdiameter/kolvstång?
Kompressorn jag beställde har dykt upp idag och provat den lite och 200 psi fixade den utan bekymmer så iallafall utan tank. Så börjat bygga tank och planerat lite för inköp av slangar nipplar osv. "Tanken" är en pulversläckare som vi använde att släcka polarens bil med på mantorp typ 2007-2008, den har hängt med länge en låda med "bra att ha saker" Den är stämplad max 20 bar. Gängan i toppen var någon lustig gänga, så svarvade en plugg med presspassning istället och sen svetsade runt . Så lär väl gänga 3/8" eller nått i pluggen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 138, 139, 140 ... 149, 150, 151 >> 50 besök idag (552876 totalt) |