Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 149, 150, 151 >> 40 besök senaste veckan (552828 totalt) |
Denna dök förresten upp i veckan
Har vacklar fram och tillbaka sedan jag sålde min gamla typ 2017 över prisklass storlek osv på nyköp. Slutade med denna mellanvariant från revline.se anledning att den föll på just denna var nog mest för att den i någon mån sponsrar Gustaf såklart. Jag hade tidigare tänkt en största modell 230 v. Men tänkte sedan att tillfällena jag behöver ha den med ute så finns ändå oftast 16amp tillgängligt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Växlingar testade lite mer på riktigt under helgen
Har inte så mycket annat att säga annat än att jag tror det kommer fungera bra i det stora hela. Hade två bosch trycksensorer liggandes. Den ena maxade ur vid 11 bar och det andra är en 100 bars. Så med 100 bars sensorn kommer trycket ligga och pendla från 0.50 volt helt tim. 0.8 volt fullt tryck och ca 0.70 undre tryck. Kan säkert skilja lite vid full temp i kompessor/runt motor. Men borde vara stabilt/repeterbart nog. Tyckte ena cylindern på kompressorn blir varm snabbare än den andra, så plockade isär för att kolla lite. Och lite kinesisk invändig över lag. Funderar på att lämna in cylinderlippen på förnickling. Ser ut att finnas ett väldigt tunt lager med teflonliknande behandling. Men lite komiskt att man använt vanligt svart stålrör som cylinderlopp. som inte ens ser ut att vara ett sömlöst rör Skulle man gissa lite att jr355 knappast finns i Kina. Så är det väl ett 255 eller tom 235 rör. Kemnicklet som jag brukar lämna in till håller mellan 500-730 HV/HB. Går att enkelt värmebehandla upp till 800 hv. Sen finns lite att arbeta med gällande värmen. Det skiljde typ 0.4mm i komphöjd mellan cylindrarna så tar jag ned båda loppen till samma och lite högre komp så blir det nog både bättre och jämnare arbete mellan cylindrarna och lite mer livslängd. Även tätningarna lämnar lite att önska men får duga , kollade lite å det va inga problem att hitta ordentliga enkelverkande hydraultätningar med någorlunda rätt mått den dagen jag behöver mer tryck, finns även härdade skarvfria självsmörjande glidbussningar i industriella standardmått att köpa som går att använda istället för dessa lopp om man skulle vilja. Lagren i kompressorn va inget större fel på om man bara byter ut till ett skapligt smörj, tänkte använda LP extreme fettet jag köpte till drivknutar förra året som borde fungera bra länge. Kommer nog beställa hem en ma32x50 cylinder att ha hemma om denna 25 inte skulle orka riktigt . Men det får vi se när den mappas i bänken. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Alltid lika spännande när man öppnar något okänt!
Med de där "cylinderloppen" ser ju ut som ett skämt... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Ja alltså jag vet inte vad jag hade inbillat mig. För så pass lite pengar kan man ju såklart inte få mycket.
Och jag tror det var 2001 senast jag skruvade isär en kompressor, större industrikompressor för renovering, och jag är nästan säker på att det var en 4t motor med kamaxel och ventiler . Denna är ju snarare en 2t motor med reedventiler , vilket såklart fungerar, men det vill ju till att iallafall cylinderväggarna är släta Ser dock nu när jag tagit isär den lite mer att det skulle vara väldigt enkel att göra nya vevslångar för mer eller mindre slaglängd, finns plats på befintlig cylinder att öka från ca 20mm till 35mm om man skulle vilja mest för att. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Lite mer nörderi.
Loppen hade någon form av teflonliknande beläggning. Nu är de istället urslipade så dem blev mer runda och blanka/polerade. Lager till motot och vevstakar var väldigt snålt fattade med något vitt, troligen lithiumfett? Nu är komphöjden avsvarvad 0.5mm (1.5mm istället för 2mm squsih) Kolvtätningarna friserade och tillsvidare, (dem var lite fransiga och fula från tillverkning) Lagren har fått lucas lp extreme fett. Cylindrar insmorda med molbdeniumfett. Jag gillar inte riktigt "Reed ventilerna" backventilerna som sköter in/ut för luft. Men dem är så gott som täta så dem vågade jag inte röra. Ska nog komplettera med 2 små riktiga backventiler så inte trycket går ut baklänges om en cylinder börjar läcka. Kompressorn drar nu enligt tångampermetern 24-25 amp.(måtte tyvärr inte innan) Tempen är nu jämnare mellan cylindrar, innan va det kanske 45-60 efter några minuter. Nu efter 10 minuter konstant drift är dem 54/50 vilket antagligen är helt ok. Maximalt tryck i tank gick upp kanske en halv bar men den kommer upp i typ 11 bar snabbare än innan. Så får nog anse att det blev en förbättring och troligen ökad livslängd. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Äsch. Bara lite lätt optimerad igentligen.
Om något fungerar så är det ju bäst att fort skruva isär och se varför. (Och vad som hindrar det från att fungera ännu bättre) En del som jag förhoppningsvis inte behöver förändra är denna sensor jag äntligen hittade för växelläge, köpa från hewland direkt skulle sannolikt blivit både dyrt och omständligt, hittade denna på elfa , som borde funka. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fått ihop detta på ungefär det sätt jag vill.
I ändarna när jag ändå behövde övergångsnippel så blev det precis lagom att sätta in två backventiler eller ja. Kulventil för cykeldäck. Väldigt liten å lätt lösning av delar som fanns i lådorna hemma. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fortsatte lite med den här adaptern idag.
Borrat alla hål till rätt diametrar. Sen försänkt och gängat in m6 unbrako som håller ihop delarna. Imorron blir det till att fortsätta tillverka pinnbultarna som håller ihop adaptern mot lådan. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fortsatt snickra lite i helgen.
La lite tid på att tillverka ett gäng olika pinnbultar till adaptern. Utgått ifrån 12.9 gängstång som sedan svarvats etc. Testat montera ihop och det ser ut att ha hamnat så gått som nära centrum, fick finjustera läget några tiondelar, gjorde det genom att svarva excentriska bussningar/störningar som styr svepet mot lådan. Mätte med hjälp av passbitar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Nu så sitter lådan på plats,
Blir lite tight placering för kylkanalen som hamnar väldigt mycket på samma plats som övre växelådsinfästning. Det är möjligt att det skulle funka med lite mindre anslutningar. Men ska kolla lite på vad och hur jag ska lösa det under helgen. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ser ju nästan ut som du bör leda kylvattnet igenom en större bult för växellådan.
Det bli väl bra dubbel use, att låta kylanslutningen bära lite last? Är det komplicerat att flytta kyanslutningarna mot mitten på motorn, men det är väl kedja ivägen överallt? |
||
Mm. Blir ju lite svårt dock ska ju typ vara en m10
Överväger att svetsa upp lite mer gods på kåpan för att kunna gänga in 3/4" istället för den 1/2" jag testar med på bilden. Ja bakom kåpan går ett rör mellan kamdrev kedjor och spännare. Så visst allt går, men med risken att få vattenläckage in i vevhus. Så ska försöka undvika ändra bakom kåpan. Tänkte typ att det är 35mm anslutningar på original kylare. = ca 17x17x3.14=907mm2 area 2x 3/4" (r20 på vvs språk) = 12x12x3.14 = 452x2= 904mm2 , dvs det borde räcka mellan tumme å pekfinger. Så imorron får jag nog börja med att ta en sväng å leta fram en r20 gängtapp och köpa två större vinklar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Tänkte lite igen.
Allt flöde, eller majoriteten av det om man räknar bort lite som går via luftningarna. Går ju genom termostaten. Sim är betydligt mindre area även vid full öppning. Så rimligen kanske det räcker med 1/2" genom nipplarna?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Är det kylningen vi pratar om nu? 13mm slang ish... Jag tycker det låter riktigt trångt... Bygger inte V10or temp? iof ingen överladdning, men... jag är skeptisk. minst 20 skulle jag säga av den erfarenhet jag har _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Cammo, ja det är kylning "varmt vatten ut"
Det här med gängor och tum kan någon annan förklara för mig VARFÖR , men 1/2" (halv-tum) =R20 på rörmokarspråk, som innebär ca 20mm invändigt Möjligt att v10 generellt bygger lite mer värme (logiskt med fler cylindrar =mer friktion) Men eftersom det är sugmotor så går ju mindre värme ut från topparna än "vi" som normalt kör överladdat är vana vid. Så både i bänk och på banan förra året låg den hur stabilt som helst på de 92 grader som termostaten är (elektroniskt) inställd på . Så att gå ned lite gran är nog ingen fara. Men jag skulle helst hitta någon bättre lösning för inte gå ned alls i dimension ut från topparna för att vara säker _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Så efter att ha funderat några varv till och vridit och vänt på det i huvudet så kom jag på ett förfarande jag kunde svetsa det på utan att kladda för mycket och få för mycket svets. (Vilket ju ofta blir fallet med svetsning i aluminium)
Nu är det samma 32mm rör som förut men flyttat i sidled . Lär behövas limmas sen för att få det tätt men tanke på hur långt bredvid centrum av hålbilden för flänsen. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 149, 150, 151 >> 40 besök senaste veckan (552828 totalt) |