Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 149, 150, 151   >>
37 besök senaste veckan (552572 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Och andra sidan och klar.

Kvar är då att slipa ur lite ur kåpan på höger sidan och sedan båda flänsbitarna för att optimera flödet ut.

Sen är det nog dags att försöka hänga upp golvet igen och se hur mycket det måste modifieras.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



thumbs up Det där ser bra ut

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Det här rackarns termostathuset.
Väldigt knepigt material, vet inte riktigt om man ska kalla det plast eller keramik, eller porslin.
Skulle behöva vinkla om det en 20-30 grader ,det pekar snett nedåt utåt. Men pekar då ned mot mark nu, förut gick det precis över golvet, men efter motorn är sänkt 60mm ish , så hamnar det under golvnivå.


Vridit å vånt på det länge men kommer inte på nått bra.
Det fungerar ju väldigt bra funktionsmässigt, hyfsat knöligt att vrida hela pumpen, och att tillverka ett nytt med samma funktion är nog ännu krångligare.

Finns det något bra alternativ att limma om ett sånt här (det verkar inte så med tanke på materialsammansättningen)
Och några universallösningar med elektronisk termostat hittar jag inte.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



gf40 är nån form av glasfiberförstärkt plast har jag för mej, är själv ute efter nåt bra lim som biter på detta

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Jag satt och kikade lite efter lösa hus men upptäckte att jag missat delen om elektronisk termostat

Lägger med det jag hittade hos Moroso i vilket fall så får jag iaf känna mig lite delaktig

Raggarstyle ,där alla typer av lock finns samt fanns med ingång från sidorna och även underifrån.




_________________
Patrik Lissjos
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja, eftersom kylningen som sagt fungerade väldigt väldigt bra hittills så vill jag helst ha kvar samma funktion /likadan uppbyggnad. Men ändra platsen lite.

Ja det är en form av högtemperaturtålig komposit"plast"

Såhär
PPS - Polyphenylene Sulfide (high-performance thermoplastic)
GF - Glass Fill 40%
MF - Mineral Fill 25%

Väldigt udda plast. När man knackar på den med en skruvmejsel så har det samma klang som om den va gjort av typ porslin eller keramik. Stenhårt att slipa i, (lite hårdare än aluminium)

hög temperaturbeständiget, tål alla i en bil förekommande kemikalier, hög slitbeständighet, hög styrka kontra vikt.
Verkar vara en enklare (troligen billigare för tillverkaren) variant att ersätta aluminium med. Verkar även ha fördelen att den är väldigt formstabil vid temeraturförändringar, dvs ingen växning/krympning mellan varmt/kallt.

Tidigare årsmodeller och eller lite mer udda variant (bla a6 bensin 4.2l allroad )
med "samma" pump/termostathus fast med aluminiumhus (anslutningarna sitter lite annorlunda )
således med tanke på att PPS verkar kräva lite mer komplexa gjutverktyg så drar jag slutsatsen att det var billigare att göra traditionell aluminiumgjutform för den mindre serien.

Den modellen skulle inte heller passa i mitt fall, men skulle vara lättare att modifiera eftersom jag då skulle kunna kapa upp å svetsa ihop efter önskemål.
Dock hittar jag inte just nu någon begagnad sådan och att köpa en ny så blir den komplett med pumpenhet (jag behöver ju igentligen bara ena halvan av termostathuset)

Men det vore nog den bästa relativt enkelt lösningen , om jag hittar en.


De limmer jag hittar som skulle kunna fungera. Har inte med PPS i listan över testade material. Det verkar inte heller finnas någon direkt rekommendation över lämpligt lim. Antagligen för att det inte går att lösa upp ytan med kemikalier, och det innebär ju att ett lim inte kommer tränga in å hålla över tid utan mest ligga på ytan av materialet och över tid antagligen spricka/släppa.

Men hur som helst kollar jag på denna . Som borde fungera "tills vidare"
Finns även en annan som kanske är ännu bättre , som har fler olika plasttyper i listan över testade varianter. (Dock ej PPS-gd-ms)
Den har dock typ 72 timmar härdningstid, vilket sällan brukar fu göra med mitt tålamod




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



3D scanna, justera på datorn, printa i förstärkt nylon? (glas eller kolfiber förstärkt)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Eftersom jag Vrken kan scanna, rita eller printar, så går ett sånt projekt bort.
Det skulle gå fortare för mig att iskall bygga helt nytt i aluminium.
Men det vill jag helst slippa med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Har inte hängt med 100% men ett sånt här gammalt slang monterat BMW m10 termostat hus är inget som hjälper ?


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Daniel. Möjligt den skulle kunna fungera ja. Har du koll på funktionen, ?
Jag antar att i kallt läge är det flöde mellan två anslutningar, och ljummen/normalvarm mellan 3, hur är det sen vid ännu högre temp, stänger den åt andra hållet då så man får allt flöde genom kylaren (det är så som jag behöver. På mitt nuvarande hus sköts sista biten , stängningen , elektroniskt i mappen)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Alltså jag är inte helt 100% men en kvalificerad gissning är att det funkar som jag paint kluddat nedan.

Vattenflödet kommer in i vattenpumpen från slangen nere till höger, och pumpen trycker in det i termostaten.

Kall motor går vattnet helt tillbaka till motorn i riktning pil 1

Ljummen motor går det i både riktning 1 och 2 = kylt vatten kommer in via pil 3

95° så ska termostaten styra allt vatten till 2 så inget vatten går tillbaka via pil 1
Utan allt vatten går genom kylaren.

Öppningstemp ska vara 80° och fullt öppen 95°
Jag har sett denna termostat användas på andra motorer, när termostat hus behöver flyttas.
Lite små slang dimensioner kanske ? (tyvärr har jag ingen att mäta på.)

BMW artikel nummer 11531253249



_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Skulle det vara så som du misstänker, så är det ju nästan exakt vad jag söker. Förutom möjlighet att styra den sista finjusteringen själv elektroniskt.
Men dem temperaturerna är ju ändå ganska rätt för mig så det skulle säkert fungra bra , och jag får dessutom en ledig plats från styrsystemet att använda till något annat.

Ska kolla om jag kan hitta en i butik eller skrot här i stan för att kolla på å verifiera om det stämmer att den stänger ena kanalen vid fullt utslag

Äldre BMW brukar väll använda 30 eller 35mm , jag har 35 vid motorn/pump osv, och 30 på bilens orginalkylare, så det borde fungera utan bekymmer

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007
Inlägg: 113



Äldre mb har liknande lösning oxå om det finns flera sådana på skroten. Dock är anslutningen på mitten skruvad/fläns modell och inte slang.

_________________
johan freiman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja, när jag började leta på BMW m10 varianten så hittade jag massor fler liknande modeller, som skulle vara relativt lätta att modifiera. Både i plast och aluminium.

Denna finns på min lokala bilskrot, från Ford v6 denna sida om milleniumskiftet.
Fördelen är ju att den har skruvbart lock jämfört med BMW m10 som såg ut att vara pressad .
Om denna har tillräcklig invändig diameter borde det vara en lätt åtgärd att byta till min elektroniska termostatkropp.
Så åker nog å kollar på denna samt några liknande varianter på tisdag så ska det nog vara löst.

Det enda då är ju att kapa bort och skruva+limma slangstos ut från pumpen på motorn. (Eller ja, in till pumpen)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Golvet är sååå nära att vara på plats nu. Några mindre förändringar till så får jag upp golvet till rätt höjd utan att behöva kapa speciellt mycket hål i det.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Fortsatte lite med de här kylrören innan det är dags att ta isär igen för lite annat plocka.

Blir rätt nöjd med formen på rören även om det finns kvar att snygga till på dem.

Målet är ju såklart att man ska kunna få bort växellådan utan att behöva släppa på själva flänsen och tömma ut vatten.
Verkade tight att få till det först men det löste sig ju.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Köpte ett annat lim än det jag la bild på högre upp. Det fanns inte hemma på butiken här i Norrköping i liten tub.

Så tog någon annan liknande variant, fanns i 25 sekunder torktid, 90 sekunder eller 210.
Tänkte att det mellansnabba alternativet blir nog bra.


Jag tog det inte bokstavligt att det faktiskt skulle hinna härda på 90 sekunder, men det gör det. Så man kan liksom inte söla

Litar inte riktigt på bara lim. Så har skruvat plus limmat in aluminiumbitar med m3 skruv runt öppningen .
Sen svetsat en 35mm stor på en bit 4mm aluminium,

Så tänkte limma plus gänga fast "locket"



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Slutsats.
"Vanligt" plastlim fungerar inte på PPS, Det sitter där, men går att peta loss väldigt enkelt, thumbs down

Så lösningen tills vidare blev att komplettera med fler skruvar till "flänsen" och tätar mellan aluminiumet/plasthuset med svart RTV.

Ska fortsätta leta efter ett aluminium pumphus till s6 och svetsa om för slanganslutning istället för original termostathuset

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Det här var ju en betydligt roligare överraskning som Wez mekaniska skickade för en stund sedan.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Under helgen har jag byggt om suganslutning till oljepumpen från tank till motor.
La upp någon bild för någon vecka sedan att där den satt så hamnade den i vägen för golvet. Den kommer nog inte gå helt fritt nu heller. Men det borde vara så pass att jag kan slipa ur lite snarare än att helt behöva göra hål i golvet. Vill inte kompromissa med storleken på anslutning/flödet.

Även hämtat ett termostathus i aluminium som tycks arbeta på det sätt jag önskar.
Ska testa slänga den i en panna vatten för att bekräfta vid vilka temperaturer den öppnar för kallvatten, respektive stänger det interna varmvattenflödet.
Ser ut som att det går att få in elektroniskt styrda termostat, men kanske hoppar över det om den hör gör rätt sak vid rätt temperatur.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 149, 150, 151   >>
37 besök senaste veckan (552572 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande