Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nix den här termostaten som sitter i. Tätar inte mot internt flöde. Sänker flödet, men stoppar inte helt.
Det blir lite knöligt att få i auditemostaten med.

Dessutom verkar denna vara märkt 88 grader men enligt frugans matlagningstermometer öppnar den snarare vid 94 grader. Vid 99 har den strypt varmattenflödet så mycket den kan vilket nog inte räcker.
Tillbaka helt i normalläge igen när den sjunkit ned till under 60 grader.
Lite för slaskigt beteende enligt mig.
Kanske är normalt??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Det verkar som att tex Nissan primera gt , mazda rx7, samt vissa Saab 900/9000 har en termostat som antagligen skulle passa mig bra.
Det är möjligt att få in min audi termostat. Med en del ombyggnad. Får fundera lite till.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare


Efter att ha bestämt att iallafall prova bygga om den ena av Audi twrmostaterna jag har, konstaterades att det dels tar nära orimligt mycket tid eftersom materialet är så tunt och lätt blir skevt och rangligt.
Jag fick dock en hel del förståelse jag tidigare saknat, ungefär hur förhållandet mellan "kroppens" längd kontra den befintliga längden inom "korgen" samt fjädrarna och i det här fallet även förhållandet mellan lilla (den eldrivna) och den lite större "kroppen" som styrs av vattnets temperatur.

Det som hände när jag "bantar" den ganska stora termostaten att få plats i ett mindre hus.
Är att jag fick ett något "snävare" fönster för när det öppnar och stänger igen.
Nu har ju den elektriska komponenten och möjligheten att styra lite via styrsystemet fördelen att jag kan bredda fönstret igen.

Öppnar mekaniskt vid ca 95 Stänger varma kanalen vid ca 99 grader.
(Jämfört med innan då det snarare var 92-98)
Den elektriska delen gör att jag kan öppna termostaten resp stänga det interna flödet ca 5 grader tidigare.
Dvs jag kan välja att sänka motortempen ca 5 grader. (Förutsatt att kylare är tillräckligt kalla)
Nu testade jag inte så noga innan tyvärr. Men tror den innan mod stängde till viloläge igen när jag kom ner till ungefär 75-80
, nu skulle jag säga att den återfått "viloläge" igen vid 80-85.


Den uppenbara nackdelen är att man måste ha en kontakt som går ut genom termostathuset.

Så nuvarande plan är att jag har köpt en "hyffsat högkvalitativ racetermostat" , 82c , i ett fysiskt mindre format som borde passa väldigt bra i termostathuset. För att se om den gör jobbet lika bra eller bättre/sämre.

Även om det är bra att kunna styra tempen elektriskt. Så hänger det ju i slutändan ändå till största del på kylarnas effekt, så det kanske är onödigt med något som inte bara är ett hjälpmedel utan även en potentiell felkällor.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
82 graders racetwrmostat testad.
Dels öppnar den ju tidigare. Helt stängt internflöde är det dock qtrax under 100 som de andra jag testat. Dvs fullt utslagen.

framförallt ligger den kvar öppen väldigt mycket längre ned i temp. Den verkar inte ha stängt helt förens man kommer ned under 40 grader.
Däremot så kommer den ju mestadels ligga i ett tillstånd då vatten tas både internt och från kylare.

Jag kommer testa med denna termostat inledningsvis.


Sen då.
Svänghjul är hemma.
En miss jag gjorde vid beställning var att jag inte tänkte på skruvarna höjd. Så får planförsänka skruvhålen 7mm vilket gick ganska bra i fräsen. Den första hårdmetallfräsen jag testade brände bara ytan. Den såg skarp ut men normalt begagnad. Testade en omlipad snabbstålsfräs den avverkade hur lätt som helst.

Andra missen som uppstått är att kuggar till starten inte blivit frästa. Jag funderade inledningsvis att skaffa en lös startkrans , sen glömde jag nog helt enkelt bort att meddela att jag ville ha frästa kuggar. Men ska fundera lite på det igen.
Kan ju faktiskt vara smart att kunna byta kransen om något skulle hända med starten tex.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

När (och hur mycket) den öppnar/stänger är det från en spec eller har du testat den?

(såg foto på spisen thumbs up)

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja . enkelt test genom att koka upp å låta svalna några ggr med en grilltermometer som referens.
Inte superexakt men det behövs ju inte heller, jag tror att denna kommer fungera rätt bra.
Även om jag gärna skulle haft lite större area på ventilen för mer flöde. Ska porta lite, det finns lite att ta bort för mer flöde

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Alla hålen blivit färdigt försänkt.
Gick ju bra efter jag klurat lite hur jag på bästa sätt skulle centrera. Svarvade en special bult jag kunde bulta i t-spåret, styrde in fräsen mot den och sen vred svänghjulet för hand för varje hål helt enkelt.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
När svänghjulet satt och jag kunde montera koppling, så kunde jag mäta in vart u-lager ska sitta.
Därefter slaktade jag en gammal drivknut från skrotlådan och svarvade en distans av. Då den behövde komma fram ca 16mm
(Den hade lite rätt form redan från start och tänkte att den sannolikt är styvt material i då jag vill ha den hyfsat tunväggig)






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Näst ut att första gången se så allt faktiskt passar ihop. Så långt jag kan mäta borde allt passa, men det blir morgondagens utmaning.
Det kan nog vara väldigt tight att få ihop då allt ligger på nära 0 spel , dvs bara enstaka tiondelar till godo i form av frigång för skruvar etc. Så lite slipa lär det nog bli innan det glider ihop. Känns bra så här långt.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Allt passade som det skulle möjligen lite tight att få ihop , men det kommer sannolikt bli lättare med tiden.

Sista är att justera frigång mellan min adapterplatta till svänghjulets triggertänder, vilket visade sig bara vara runt 0.5mm å det känns lite för tight, så tänkte svara eller fräsa ned triggertänderna någon millimeter.

Så innan jag gör det tänkte jag på kul experimentera lite med Cherry hallgivaren jag köpt till att läsa trigger. Och till min förvåning ger den nästan exakt samma triggerbild hur "snett" man än sätter svänghjulet i svarven, och dessutom både vid 0.5mm ända upp till 5mm , å även sidledes fel flera millimeter verkar gå bra.
Så då är det ju fritt fram att ta ned tänderna lite




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Och här påbörjade jag fäste.
Tyvärr hamnade ju givaren precis så att den ogängade delen placerades precis där jag vill sätta muttrar.

Tips på vart jag kan hitta m12x1.0 långmutter?
Eller gängtapp över disk.?

Verkar som tex kärringcycklar eventuellt har kupolmutter i stål till fram eller bakhjul. Muttrarna jag fick med givaren är ju kromat mässing. Och det mesta annat jag hittar likaså.

Ska ta en sväng på hudraylavdelningen och bland rostfria el-förskruvningar på jobbet om Jag kan hitta något. Skulle vilja svetsa en gängad bit på själva fästet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nere på hjul och ihopskruvad för att fortsätta med tillverkning av saker.

Har nu flyttat bärarmarnas infästningar nedåt på lådan för att få upp bilen i bak med minsta möjliga påverkan av bärarmanas vinkel i rideheight.
Utan att veta , så tror jag att det är ganska acceptabel påverkan/kompromiss.
Har gått förlänga pushrods ca 20mm för att hamna mer rätt i justering på rideheheight bak.
Fram ska den sänkas senare för att få rätt vinkel på bilen.

Måste dock leta imorgon efter nya gängtappar var ju såklart lite olika gängor som måste köras igenom efter svetsning av hylsor på pushrod.
Den största av dem var 5/8 withwort C.
Dem andra mindre var unf-fine, 7/16 samt 5/16.
Witworth 5/8 hade jag hemma sedan tidigare.
5/16 har jag också hema sedan tidigare.
7/16 tapp har jag i en sats från jula i något billigt kolstål, drog igenom den men lånkhuvudet gick ändå in lite för tungt. När jag måtte inser jag att julas tapp ligger 0.2mm minus från nominellt mått, åkte till ända ställe som är öppet en söndag förutom jula som har tum gängtappar, biltema. Hem igen för att mäta upp att deras 7/16 istället ligger 0.2mm över nominellt mått. Suck.

Ska köpa riktiga tappar på wurth eller tools istället.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nästa steg att påbörja.
Bakvinge.

Plockade isär för inspektion och tvätt.

Började med att rikta de krokiga endplates för att testa med. (Nya ska självklart tillverkas)
2 av 4 blad har klarat sig helt.
Ett (den bärande vingbalken) är väldigt skadat.
Och ett, det översta har tappat ett öra och spruckit lite lätt.

Alla går att fixa och återanvända men jag räknar inte med att få tillbaka bärighet i den gamla balken.

Fästena ligger kvar någonstans i skogen vid mantorp.

Så skiftar plats på två av bladen , och tillverkar nytt fäste, samt stärker upp det nu nya balk-bladet då det original var lite mer lättvikt än bärande.
Har kollat efter en ny /begagnad färdig balk med fäste. Men orkar inte leta när det går fortare att bygga nytt, och så kostar en NY sannolikt mer än jag är villig att betala.








_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Fortsatt testmontering , näst ut grenrör, höger sida går bra. Vänster sida är några cm lägre. (Mer plats under på höger sidan då vattenkylningen tidigare gick under grenrör.)

Gör det enklaste alternativet om än inte det snyggaste estetiskt. ( Att höja hela collectorn blir ju betydligt mer jobb)
Så vrider collectorn 90 grader så cylinder 6 kommer in på sidan av collector istället för på undersidan som den gjorde innan. Så är det iallafall bara ett rör jag behöver bygga om.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
En bild jag inte är nöjd med.
Rotat runt i alla högar jag har, nåja de 2 lådor jag har med rörbitar. Och kollat närmaste butiker som säljer rör. Men allt är ungefär samma bockradie.

Så nu ligger en förfrågan ute till några i mitt närområde efter någon som har en rörvals.

Gillar inte alls hur radien på nya biten blev, måste ha en bit med större radie för cylinder nummer 6 så den följer ytterkanten av cylinder 7



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Kylrör. Ja det var ju absolut inget av det gamla som gick att återanvända.
Tidigare hade jag tunnvägigt rostfritt en stor del under motorn.
Nu är det istället delat i 3 lite mer jämnlånga rör i aluminium.
Ändrade dimensionerna lite. 30mm för "varmvattenflödet" (som sen stängs till när motorn är varm)
Och sen är det 35mm på "kallvattenflödet" som går genom kylarna när motorn är i driftstemp.
På så vis sparade jag lite plats och underlättade bygget en hel del (dels platsmässigt enklare dels att jag hade rör/muffar hemma utan att behöva beställa då)

Med det nya termostathuset som sitter på vänster sida av motorn.

Rören är än så länge bara avborstade med stålborste direkt efter svetsning, ska väl slipa och borsta dem jämnare i finish sen när jag har provtryck å vet att det är tätt.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Fått hem paket jag har köpt.
Blev en ny/hel i kolfiber istället som dessutom är lite ordentligare mått på och sannolikt även lite modernare design ,mycket lättare och sannolikt bättre i aerodynamik.
Köpte även en crashbox som jag ska försöka få dit bakom lådan på något bra sätt.
Måste fräsa till något eget fäste för vingen mot där den ska fästas ovanpå crashboxen.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Snuskigt porriga.. vågar inte gissa vad dom månne kostade nya... (säkert fortfarande....halvdyra) meeeen så häftiga...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande