Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 149, 150, 151 >> 31 besök senaste veckan (552810 totalt) |
Ja visst är det märkligt att hur många ggr man än tar isär och punktar ihop igen, är det alltid ett rör man är minst nöjd med. Suck.
Men men nu tror jag faktiskt det får duga inga direkta kantisar och spalterna nära perfekta för tigsvetsning nu. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Å andra sidan. Kompressorn bygger ju en del där grenröret borde ha legat, denna motorn är ju nära 15cm högre med våtsump än originalet med torrsump och betydligt kortare slag.
Men såhär får det bli nu, annars skulle jag knappt ha någon kaross kvar att ens plasta ihop längre ?? Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Nej det är ju cv knutar i bägge ändar, så vinkeln är ju inte så farlig då
Det är ju liksom ett inre samt ett yttre varv med kulbanor så vinkeln är ju i princip bara hälften per varv eller hur man nu ska utrycka det (jag känner ofta att jag inte riktigt kan utrycka vad jag försöker förmedla ) Jag ser inte att det ska slita mycket mer i knutarna så länge kulorna går i sin slipade bana. Går dem utanför lär dem ju flyga i bitar första pullet på belastning i bänken. Nej du har rätt. Säg senaste åren med gamla lolan så har den gått 4-5 bantillfällen per säsong. Plus ca 2timmar effektiv körning i bänk. En bandag innebär normalt 2eller max 3 pass, passen varierar mellan 10-15 min. I mil kanske max en mil per pass (inklusive uppvärmning och nedkylning) Så några timmar per säsong eller några mil per säsong _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Värme tror jag i ditt fall blir högt eftersom dina knutar 'rör' sig mycket.
Kulorna åker mycket fram och tillbaka på inner och ytterdelen. Det är som att bromsa en bil med halvt styrutslag typ. Så nåt som tål höga tempraturer, hög filmstyrka, och eventuellt med grafit i som std fetterna alltid verkar ha. Mao, du ska ha 'allt' som ett fett kan erbjuda. _________________ Patrick Wetterskog |
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
Fina headers Du fått till!!
Nu har Du ifs gott om utrymme att jobba på men det kan ändå vara lurigt att "bara" svesta på plattor- men det spar tid. Senast jag byggde ett par headers tog det en hel månad i anspråk- heltid. Hela min vinter-semester gick åt. Det var betydligt jobbigare då det var en stor motor, grova rör och ett litet trångt chassie. Alla primärrör ska vara lika långa, de ska ligga i tändföljd etc etc En kul grej dock var att något år efter vi visat bilen i USA fick jag en länk skickad där någon hade gjort en lista över de 10 vackraste/ mest välbyggda headersna i världen- å våra pipor var med på den listan _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
Sådär ja. Alla rören tigsvetsade, efter det borstade i nya maskin. sedan monterade i kollektorn, på bil igen för test, loppa dit dem igen på plats mot fläns sedan helsvetsa mot fläns för att sist kapa isär flänsarna.
Så sista imorrn förmiddag slipa till svetsen mot fläns och borsta flänsarna sen polera rören så är dem redo att lämna till kromfabriken på dagen imorgon. Lämnar kollektorn hemma så jag kan bygga vidare bakåt på avgasystem, rören är säkert borta ett par veckor innan dem kommer hem från ytbehandlingen. Fyfasen så skönt att ha den biten klar Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Hoffman är det helbockade pipor eller svetsat å borstat??
Jag vill personligen ha rör med synliga svetsar ser mer rejsigt ut. Med tanke på kommentarerna till bilderna varför svetsar du inte rören på plats i egen lokal så du kan provmontera rören allt eftersom?? Det är ju oundvikligt att det sticker iväg annars. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Det är krökar som kapas/svetsas ihop bit för bit- Punktas.
jag är inte lika duktig att TIG:a som Du så jag får hjälp av min gode vän Fräsar'n då det MÅSTE bli snyggt Då har vi 8 korviga rör som sen polerats av en en annan god vän-Jocke. Jag gjorde bara lite grovslipning. Utan kompisar bygger man ingenting!! Den här bilen skulle i första hand vara snygg- inte rejsig. De 818 hk vi har är mest för "syns skull" och det goda ljudet- Gassvar som en motorcykel! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 149, 150, 151 >> 31 besök senaste veckan (552810 totalt) |