Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 149, 150, 151   >>
31 besök senaste veckan (552810 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag tror dem kommer köra alla icke EU paket genom tull framöver om dem får som dem vill.

Ska beställa massor små batterier bara för att jävlas

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja visst är det märkligt att hur många ggr man än tar isär och punktar ihop igen, är det alltid ett rör man är minst nöjd med. Suck.

Men men nu tror jag faktiskt det får duga inga direkta kantisar och spalterna nära perfekta för tigsvetsning nu.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Å andra sidan. Kompressorn bygger ju en del där grenröret borde ha legat, denna motorn är ju nära 15cm högre med våtsump än originalet med torrsump och betydligt kortare slag.

Men såhär får det bli nu, annars skulle jag knappt ha någon kaross kvar att ens plasta ihop längre ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Vad har du för vinkel på drivaxlarna? Ser ganska stor ut på bilderna

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Cassius skrev:
Vad har du för vinkel på drivaxlarna? Ser ganska stor ut på bilderna


Japp. Den är lite ordentlig

Jag lever på hoppet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2178



Några speciella knutar som är mer förlåtande för dylikt?
Liknar vinklar som man ibland ser på sandloppor..
Fast iofs så lär du nog inte köra såååå många mil med detta fordonet?

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nej det är ju cv knutar i bägge ändar, så vinkeln är ju inte så farlig då

Det är ju liksom ett inre samt ett yttre varv med kulbanor så vinkeln är ju i princip bara hälften per varv eller hur man nu ska utrycka det (jag känner ofta att jag inte riktigt kan utrycka vad jag försöker förmedla )

Jag ser inte att det ska slita mycket mer i knutarna så länge kulorna går i sin slipade bana. Går dem utanför lär dem ju flyga i bitar första pullet på belastning i bänken.

Nej du har rätt. Säg senaste åren med gamla lolan så har den gått 4-5 bantillfällen per säsong. Plus ca 2timmar effektiv körning i bänk.

En bandag innebär normalt 2eller max 3 pass, passen varierar mellan 10-15 min. I mil kanske max en mil per pass (inklusive uppvärmning och nedkylning)

Så några timmar per säsong eller några mil per säsong

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



De kommer iaf bli varma, dina cv knutar.
Se till att ha det bästa fett du kan leta fram.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Krytox Finns Inget bättre

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



1kg runt 6000kr men du behöver nog inte så mycket

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Inte haft en tanke på det, är vanligt random fett i nu. Vad är krytox å vart handlar man?
Är det värme det ska tåla eller vara riktigt klistrigt??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



Värme tror jag i ditt fall blir högt eftersom dina knutar 'rör' sig mycket.
Kulorna åker mycket fram och tillbaka på inner och ytterdelen.
Det är som att bromsa en bil med halvt styrutslag typ.

Så nåt som tål höga tempraturer, hög filmstyrka, och eventuellt med grafit i som std fetterna alltid verkar ha.

Mao, du ska ha 'allt' som ett fett kan erbjuda.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Krytox är ljusår bättre än vanliga fetter. Men kostar därefter

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



Okej, krytox.. vilken modell av krytox?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Får ta ett snack med mina smörjexpertleverantörer å se då.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



knotan skrev:
Får ta ett snack med mina smörjexpertleverantörer å se då.


Vanligt fett är bra skit jämfört. Ska fixa dig en länk

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Fina headers Du fått till!!
Nu har Du ifs gott om utrymme att jobba på men det kan ändå vara lurigt att "bara" svesta på plattor- men det spar tid.
Senast jag byggde ett par headers tog det en hel månad i anspråk- heltid.
Hela min vinter-semester gick åt. Det var betydligt jobbigare då det var en stor motor, grova rör och ett litet trångt chassie. Alla primärrör ska vara lika långa, de ska ligga i tändföljd etc etc
En kul grej dock var att något år efter vi visat bilen i USA fick jag en länk skickad där någon hade gjort en lista över de 10 vackraste/ mest välbyggda headersna i världen- å våra pipor var med på den listan



_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sådär ja. Alla rören tigsvetsade, efter det borstade i nya maskin. sedan monterade i kollektorn, på bil igen för test, loppa dit dem igen på plats mot fläns sedan helsvetsa mot fläns för att sist kapa isär flänsarna.

Så sista imorrn förmiddag slipa till svetsen mot fläns och borsta flänsarna sen polera rören så är dem redo att lämna till kromfabriken på dagen imorgon.

Lämnar kollektorn hemma så jag kan bygga vidare bakåt på avgasystem, rören är säkert borta ett par veckor innan dem kommer hem från ytbehandlingen. Fyfasen så skönt att ha den biten klar

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hoffman är det helbockade pipor eller svetsat å borstat??

Jag vill personligen ha rör med synliga svetsar ser mer rejsigt ut.
Med tanke på kommentarerna till bilderna varför svetsar du inte rören på plats i egen lokal så du kan provmontera rören allt eftersom?? Det är ju oundvikligt att det sticker iväg annars.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det är krökar som kapas/svetsas ihop bit för bit- Punktas.
jag är inte lika duktig att TIG:a som Du så jag får hjälp av min gode vän Fräsar'n då det MÅSTE bli snyggt
Då har vi 8 korviga rör som sen polerats av en en annan god vän-Jocke. Jag gjorde bara lite grovslipning.
Utan kompisar bygger man ingenting!!
Den här bilen skulle i första hand vara snygg- inte rejsig.
De 818 hk vi har är mest för "syns skull" och det goda ljudet- Gassvar som en motorcykel!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 149, 150, 151   >>
31 besök senaste veckan (552810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande