Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 149, 150, 151   >>
45 besök senaste veckan (552572 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ok jag förstår.
Jäkla invecklat när man inte kan göra allt inhouse, men vore omöjligt att ha alla maskiner och kunskap, tid osv till allt, tyvär.

Ja i min drömvärld skulle jag alltid vilja bygga allt med avgasystem på plats, för att ta bort å helsvetsa 90% först slipa å rätta till små svetsmissar, borsta allt, sedan tillbaka igen å loppa sista Bitarna, helsvetsa det å låt svalna provmontera igen sedan starta och varmkört ordentligt så bort igen å släppa på några svetsar å göra om igen när alla spänningar gjort sitt vid varmkörning, efter det lämna bort för ytbehandling å sist montera innan mappning.

.



Men skulle bli väldigt tidsödande, och är bilen som i ert fall redan lackerad så är det även risk att skada lacken

Det är skönt att slippa det där med blank lack på racerbil iallafall då är det bra så länge allt är helt å rent behöver inte vara 100% finish, 98% räcker gott

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



När jag byggde headersna var chassiet olackat, men som sagt 8 pipor rör sig lite lite( vi pratar 1/10:ar och då det redan är tight blir det för mycket.
MIn Lola kommer få finnish med. Bara för man ska använda grejorna behöver de inte se ut som en folkracebil*blink*



PS Rodden är helt underbar på väg. Den enda bil jag aldrig behövt korrigera något på efter första provkörningen, men så var det genomtänkt

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja man kan ju såklart ha så bra skick även på en bil som går bana. Men dem som har det brukar må ganska dåligt Så fort det blir lite blämmor (som är oundvikligt) och jag har annat som jag oroar mig i onödan över så behöver inte ännu ett sådant moment.

Racefin är bra nog för mig. ytbehandling som är underhållsfri så gott det går är det bästa. thumbs up

På tal om det önskar jag att jag hade en pulvermålningsutrustning med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 456



Kadett4wd skrev:
Okej, krytox.. vilken modell av krytox?


Om ni använder krytox (vilket är helt överlägset när man har mycket vinkel på knuten) så måste ni använda nitrilhandskar. Man blir sjuk på riktigt av det, var varsamma.

GP217 som Richard länkade till är modellen eller GP297 är ännu bättre (men dyrare och svårare att få tag på).

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



McRae skrev:
Kadett4wd skrev:
Okej, krytox.. vilken modell av krytox?


Om ni använder krytox (vilket är helt överlägset när man har mycket vinkel på knuten) så måste ni använda nitrilhandskar. Man blir sjuk på riktigt av det, var varsamma.

GP217 som Richard länkade till är modellen eller GP297 är ännu bättre (men dyrare och svårare att få tag på).


Mm grymt fett,kommer ihåg när jag köpte till 2 knutar för 5000kr och damasken gick sönder första köringen och mitt dyra fett var överallt utom i knuten, rent helvete att få bort som klister

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Skulle säga att du har mindre vinkel på knutarna än jag har på Subarun så det är nog ingen större fara.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Redline CV-2 är också bra grejjer. Jag har ingen erfarenhet av Krytox och med det priset.lär det ju vara bra grejjer. Jag kör Redline CV-2 efter tips från Frykås bla. Funkar hur bra som helst och kostar inte 6000:-... Det är mitt tips. Knutarna lär ju vara billigare än fettet om man köper Krytox?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja har testat redline fettet ljusår skillnad när man plockar isär. Redline klarar intetemeoen som krytox. Krytox är standard i high end motorsport och orginal i dom flesta motorsport axlar. Sen.får
Man välja själv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Det får bli redline inledningsvis.

Kan inte riktigt köpa fett just nu som är dyrare än styrsystemet

Visar det sig att knutarna går åt och det är så pass marginellt att det kanske räcker med nya knutar och bättre fett så får jag ta det till Nya knutarna då. Känns väldigt bakvänt att återanvända knutar son gått 25.000 mil å trycka i 5000 kr fett.

På tal om det. Vad använder man för strips till damaskerna?
Brukar använda det som följer med damaskerna annars har jag haft i gamla garaget rostfria buntband och speciell maskin till dem, men det var grejor från en av de andra killarnas jobb han hade lånat hem på obestämd tid.

Tips??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



RF buntband brukar jag köra med om det inte följer med nåt special med damaskerna.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja jag får noga helt Enkelt skaffa en egen sådan pistol till dem

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



knotan skrev:
Ja jag får noga helt Enkelt skaffa en egen sådan pistol till dem

Finns på Biltema

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Ähh,, polygrip och skruvmejsel funkar klockrent =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Polygrip och skruvmejsel sen bara klippa av med tång??

Hittade igår min påse med band. Kan prova den metoden först då.


Bygger lite på avgasystem nu. Har haft lite annat att styra med så har stått nästan still sen igår skrev jag kontrakt med en ny kund, så ser ut att bli 7-16 40h veckor ett tag framöver.
På gott och ont.

Men tidsplanen är inte helt körd ännu även om jag ligger lite gran efter. Men istället har jag förhoppningsvis mer fritid på kvällarna istället samt lite stabilare inkomst att komma vidare med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Alltid tänkt att dem som svarvar egna klämmor för v band är lite kbäppa. Men nu står jag här själv, och känner mig rätt dum

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Förlåt skickas till vinnare i titan quizet.
Först igår fick jag iväg två paket med första och andra pris.
Men nu är det iallafall på väg.

En efterlysning. Behöver hjälp för att spara tid. Någon som har möjlighet att hjälpa mig knäcka två mindre bitar aluminium 1-1.5 mm tjocklek typ. Totalt kanske strax under 1 kvadratmeter plåt går åt gissar jag. Kanske någon som kan ordna på jobbet eller liknande. Måste försöka göra vad jag kan för att spara tid just nu. Betalar såklart en symbolisk slant och eventuellt fraktkostnader. Eller om vederbörande kanske vill leverera så bjuder frugan på gofika och studiebesök i verkstaden.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Fick denna bilden lite tidigare ikväll. Har första laddning rör klara måndag eftermiddag. Så hämtar dem då och lämnar in nästa sats sammtidigt.

Har tänkt vänta lite med fler bilder på det tills det är klart.

Idag har det inte gjort annat än krånglat i verkstaden i övrigt.
Förlagt mina glasögon.
Tappat telefonen så skärmen sprack.
Glömt stänga av gasen till svets så den har läckt ut.
Vattnet har frusit
Motorn till min såg började brinna
Spindellagret till svaren är nu så pass slitet att det måste tas isär.

Plus andra mindre motgångar. Hoppas oflytet släpper kommande vecka


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Hur är rören behandlade?Elpolering?Har en flakbåge som behöver bli blank,och handpolera den (70mm rf) verkar dötråkigt.Letar alternativ..Om man som vanlig människa utan kontakter,vad springer en sån behandling lös på?mellan tummen och pekfingret.

_________________
Andreas Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Detta är kemförnicklat.
Det är ett enklare alternativ utan koppar osv. Igenom ren ytbehandling mot rost. Tydligen godkänd istället för rostfritt för en del saker i livsmedel

anledningen att jag valt det är att det är väldigt värmetålig

Pris på ytbehandling är en sådan grej som jag aldrig fått grepp om. Även fast jag lämnat flera ggr inom jobbet så vet jag inte priset tuvär

Tror inte man kan lämna in som privatperson på så många ställen.

Detta går att få nästan lika blankt som krom. Tyvärr så måste det isåfall först poleras innan det läggs i badet så i ditt fall slipper du inte att först slipa och polera etc. Ytbehandlingen håller bara borta rosten.

Jag har bara borstat mina rör med stålborste och då blir resultatet så här lite matt och flamigt
Vill man ha det blankt så får man polera i två steg först med.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



knotan skrev:
Detta är kemförnicklat.
Det är ett enklare alternativ utan koppar osv. Igenom ren ytbehandling mot rost. Tydligen godkänd istället för rostfritt för en del saker i livsmedel

anledningen att jag valt det är att det är väldigt värmetålig

Pris på ytbehandling är en sådan grej som jag aldrig fått grepp om. Även fast jag lämnat flera ggr inom jobbet så vet jag inte priset tuvär

Tror inte man kan lämna in som privatperson på så många ställen.

Detta går att få nästan lika blankt som krom. Tyvärr så måste det isåfall först poleras innan det läggs i badet så i ditt fall slipper du inte att först slipa och polera etc. Ytbehandlingen håller bara borta rosten.

Jag har bara borstat mina rör med stålborste och då blir resultatet så här lite matt och flamigt




Vill man ha det blankt så får man polera i två steg först med.


Tack för svar,låter för invecklat för en annan,vill ju slippa allt polerande

_________________
Andreas Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Måla

Enda är ju att lämna in isåfall och låta ytbehandlade göra polerjobbet men kostar ju arbetstid framförallt om man inte känner någon.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 149, 150, 151   >>
45 besök senaste veckan (552572 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande