Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 149, 150, 151 >> 30 besök idag (552856 totalt) |
|
||||
Mm länge sedan jag byggde Kompressor+turbo.
Har byggt på 4 och 6 cylindrigt tidigare. Nu med mer erfarenhet samt större motor. Men framförallt ligger skillnaden i att styrsystem är lättare idag att få å lira bra så det här ska bli väldigt intressant. Det kommer antagligen behövas ett avgassystem för att få finaste ljudet men detta får funka till en början. Det hade nästan vart ballare med en. 80 tals bil då det minner mer om 80 talet med en sån här motor. Men kommer nog bli fränt som jag föreställer mig det i huvudet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Fått hem snabbkopplingarna jag beställde till broms /koppling.
Tycker dem vid första anblick känns rätt ok. Sprintar,/låsning verkar vara härdat eller i vart fall något skapligt hårt stål. Blankföezinkat. Aluminium känns att vara skaplig kvalitet. Eloxieringen känns Att vara rätt utförd. Delarna är gradade /tillsnyggade efter bearbetning Så långt verkar det ok och otypiskt kinesiskt. Tiden får ju sedan utvisa så dem är täta i längden. Det är väll det som eventuellt kan bråka tror inte dem kommer gå sönder i övrigt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Projekt svets intekul ikväll. Aluspån i ögat. Äta kvällsmat istället, check
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ögat blev bättre efter en stund så tänkte knallar ut å inventerar lite vad jag behöver i slang /rör /koppling väg
Den lilla är den nyköpta an3 kopplingen. Den stora är svensktillverkad rostfri med an12 adapter på. En bekant hade några noname kinesiska aluminium snabbkoppling för oljekylning låg. Inte så imponerad av dem så tänkte nog köra dessa. Dessa väger bara sådär uppskattningsvis 3-4 ggr mer än aluminium. Men dessa är å andra sidan specade att klara typ 300 bar så. Gissar att jag kan banta ned dem till nära halva vikten. Så Då kan jag nog leva med det tror jag. Blir inte så många hundra gram att spara på att köra aluminium. Skulle ju dessutom vara lätt att byta till lättare sedan när jag råkar snubbla över nya. Dessa kom jag ju över på projektet jag är iväg på nu, tillsammans med lite annat Bra att ha. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hahaha
Läst om flera och bekräftat av Tony att stakarna i min motor pallar ca 6-700 whp vid typ 6500 rpm. Dock lär ju min motor lämna lite mer än hälsosamt vridmoment, och sen begränsas till max 6000 med nuvarande ventilfjädrar. Så runt 800 whp borde vara lagom att börja med eller _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
||||
Läste att BMW 1985 byggde inte mindre än 600st motorer till Williams för en enda säsong! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tror Mclaren blåste 3 motorer i rad när dom skulle ur depån. Någon hade visst blandat fel när dom gjorde soppan. Fast dom körde på Toulene och Heptan i geleform Edit: Fixar du det så klarar du nog tysen |
||||
Haha undrar hur många f1 mekaniker som dog cancer kanske vi ska tillägga
Gissar att dem var ungefär lika noggranna med skyddsutrustning när dem blanda och tanka som med andningsskydd och hörselskydd när dem varmkörde På det kan vi ju lägga till att dem mekaniska f1 spruten i princip bara hade en +/- justerskruv för att få rätt blandning på fullast och rätt varvtal. Utöver det gick dem över lag fett. Så mängden oförbrända bränslen i avgaser under varmkörning måste vart ganska påträngande i depån Har vart med nere hos Tony när han kört Torgny från Nyköping (tävlar historisk f2 med en HART och en BMW, bägge med mekaniskt sprut. Tony bara garvar när han pratar om dem bilarna och "mappning" _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Mappning? Det är väl den där Boost skruven på panelen dom vred på tills motorn knattrade lite, då vred man tillbaka lite grann Dom hade väl max 250liter per race så det var ju bara o tanka fullt och ju mindre man hade kvar när man gick i mål desto bättre. |
||||
Så här kan det bli när man får i uppgift att handla mat för veckan av frugan, men oxå måste beställa bildelar., ????
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
varför vill du egentligen bygga med både turbo och kompressor?
och hur kommer systemet att se ut? som mann ser på bilden ser det ut som att du laddar kompressorn från turbon antar att du kommer att ha en bypass när turbon är kommit i gång problemet är då att systemet kommer att bli väldigt svårstyrd plötsligt laddtryck - tempen stiger till ca 80-100 grader in i kompressor och verkningsgraden går ner. då har du heat-soakat kompressor, sen går du av gasen och turbon stannar, sen ger du gas och har då en stekhet kompressor som ska dra igång turbon igen. risken är att det funkar dåligt utan en liten laddis därimellan. sen är problemet också att fördröjningen mellan turbo och kompressor kommer att göra det svårreglerat och vid laddtrycksspikningar kan du överlasta kompressorn säg att du laddar max 0,4-0,5 bar med kompressorn eller mindre då kan du ha tur vid 20 grader at utloppstempen är mindre än 60-70 grader. det är inga problem med den tempen att ladda in i turbon och efter turbon sitter ju laddluftkylaren jag skulle sätta kompressorn före turbon det blir enklare reglérmässigt att få till och du kommer att få bättre respons (turbon kommer lasta av kompressorn när den börja ladda) och du kan i överlappet mellan turbon och kompressorn även bypassa laddtrycket smidigt. _________________ Truls Herland |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 149, 150, 151 >> 30 besök idag (552856 totalt) |