Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 149, 150, 151   >>
255 besök senaste veckan (553050 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Grenrör Avgashus och en del annat smått är kemförnicklade in och utvändigt
En slags krom men tunnare varv och högre värmetålighet gör att man inte behöver oroa sig att det spricker eller flagnar på turbosammanhang som krom kan göra.
Dessutom är det livsmedelsklassat så vi använder det en del inom yrket då man kan använda det på svart istället för att bygga allt i RF.

Grenrör en är tvärt om. Varje rör är helt löst i båda ändar. Dem är bara inskjutna ca 30mm med några tiondelar glapp i kollektor. Sen kan dem växa ytterligare ca 10mm fritt.
Dem är otäta första minuten ungefär sen sväller det lite å blir tätt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Första och ända i princip gjort på veckor. Planen med start under maj föll så att säga Lite pladask som vanligt pga för mycket arbete. Ledig idag så blev bara några timmars arbete, efter en ordentlig sovmorgon till 14.30.
Japp kroppen behöver nog lite sömn.

Men nu ser det ut att bli arbete både lördag söndag och eventuellt 60 timmars arbetsvecka nästa vecka på det för att hinna med projektplan på industrin jag jobbar på nu.

Sen funderar jag faktiskt på en weekend semester. Typ Spanien Polen Italien eller något annat land nära, mest för att kunna komma bort och bara säga nej när kunder ringer.


Nog om det.
Har ingen riktigt bra upplagd plan för elen osv ännu. Funderar på att bara börja med styrsystem och givare. Sen ta resterande som det kommer typ

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Någon som har koll på denna givaren. Nästan säker att den kommer från min v8a (kan ha plockat bort den från någon annan stans)

Har känsla och förhoppning att det är termostatgivare för kyl fläkt? Typ två hastigheter /temperaturer??

Någon isåfall som vet hur den kopplas med stiftfärger eller kontaktnunner?

Ska isåfall använda bara en av temperaturerna så är inte svårt att mäta fram antagligen. Eller byta till annan givare. Men var juliksom rätt gänga för ett hål jag ändå måste plugga

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Du skulle hängt med på Carbage Run och sitta lite halvfull i någons baksäte hela resan
Det är i slutet på Juli

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



knotan skrev:
Någon som har koll på denna givaren. Nästan säker att den kommer från min v8a (kan ha plockat bort den från någon annan stans)

Har känsla och förhoppning att det är termostatgivare för kyl fläkt? Typ två hastigheter /temperaturer??

Någon isåfall som vet hur den kopplas med stiftfärger eller kontaktnunner?

Ska isåfall använda bara en av temperaturerna så är inte svårt att mäta fram antagligen. Eller byta till annan givare. Men var juliksom rätt gänga för ett hål jag ändå måste plugga


Alla Audi/VW nr går att googla, praktiskt, se här tex:
https://www.ebay.com/itm/Audi-VW-Hella-Behr-Coolant-Temperature-Sensor . . . .
Detta är givaren till vattentempmätaren på de flesta audimotorer, i alla fall både på R5:or och V8:or som jag haft.

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



..och här är ett elschema.
Se F76 sid5/10, det är din givare för mätare G3 på sid 5/12.


_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tack. Blev dock inte helt säker av schemat Men testade mäta och mycket riktigt är det signal från givarkropp till en sladd. Dvs troligast till temp mätare i instrumentering. Sen de andra två är termostat för kyl fläkt.

Så jag kommer för att spara lite på kanaler köra fläktarna genom den givaren med möjlighet tvångskörning på brytare på panelen
thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tips på varvräknare någon.

Skulle vilja ha en rund ca 100mm med analog nål upp till 8-9000 och digital hastighet plus kanske liten klocka.
Ännu hellre med även inbyggd enklare laptimer.

Oljetryck laddtryck temp mm ska jag ha separata mätare utöver loggning i styrsystemet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Stack uk har

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har tittat lite på dem men verkar inte finnas en "varvräknare" dvs rund mätare med inbyggd digital för hastighet utan Det blir antingen varvmätare eller hastighetsmätare.? Nästa steg blir ju komplett dash vilket inte är vad jag söker just nu.

Eller har du koll på vilka modeller som finns möjligen namn. Finns ju drösvis så kan säkert missat

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470




_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85




_________________
/Johan Lindberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja
Hade en sådan i gamla 91an.
Fick erbjudande om en sådan via en bekant. Ny i kartong, från 90 talet.
Men trots att den var en slant billigare än ny. Är det några tusen över min smärtgräns denna sommar.

Buffrar ordentligt med pengar inför att hålla mitt livs största fest med nära 100 talet gäster. Inkl mat dricka liveband etc.
A juste sen pratar sambon något om nått brölopp eller va det heter, samma dag som jag ska ha århundradets fest.

Så ekonomin för att få ut racerbil denna sommar är något ansträngd


Däremot nästa sommar så står smidd motor och paddleshiftsystem högt på listan, och då blir det troligen Sammtidigt ny styrbox för att få in fler givare, samt DBW. Och då behövs även kommunikation till växel indikator. Fler rattar för antispinn laddtryck osv osv. Så då blir det att "börja om" därav att jag vill ha något "fristående" som går att återanvända till vilket random projekt som helst i senare skede. Även om även nästa planerade projekt (le-mans-lådbil) ska gå i 90 tals temat.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Iallafall en liten stund gjord idag. Som vanligt gråtit en skvätt efter Att ha sågat och borrat ett antal hål i kaross och monocoque för att få igenom kabel osv.

Fläktar inkopplade med kontakter löda skarvar och kopplat relä mot tillfälligt batteri. So far so good

Blir iallfall till mappning 3 fläktar.
En för vänster vattenkyl.
En för höger värmeväxlare, vatten/olja. Plus en för intercooler. Detta är nog överkurs. Men enklast så i bänken så man inte måste dra massor slang för att kyla under mappning när inte sidepods sitter på. Och att man inte ska Buffra massa värme när man står på tomgång.

Vet inte exakt hur stor säkring som krävs men tänkte ha en lampa på panel plus vippbrytare. Så man kan tvångsköra reläet och då även få respons på så att det faktiskt finns ström till att/nör fläktarna snurrar.
Lite löjligt kanske men tänker att det är smart då man ju inte hör fläktarna när man står i luneup i depån och inte vill riskera att den Går varmt medans man väntar. Hände alldeles för många ggr med 91an som jag bara hade en fläkt som var gränsfall liten på

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det fick bli en mycket enklare och billigare lösning med en display med diverse mätare på ratten. Ska se om det blir bra med lite knappar och lampor mest för syns skull.
Sen blir det en liten panel till som vanligt framför ratten. Med analog varvtal till 8000. Oljetryck och laddtryck.
Samt dioder som tänds med lite olika funktioner.

Denna mätaren har en stapel högst upp för varvtal, plus en rad med lysdioder som shiftlight. Plus varning för temp och tryckfel.
Ingen möjlighet till loggning.
Men den har iallafall hastighetsmätare och timer. Tyvär ingen riktig laptimer men det lär väll behövas först om några år ändå.

Tror detta blir en ganska lagom tidsenlig design med. Blandat digital svart /vit display med svag gul belysning, plus analoga mätare med svag belysning. Plus några ordinarie kontrolllampor.
Varken stenålders /historiskt. Eller för modernt /flashigt



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har bokstavligt talat suttit nästan dygnet runt 2 dagar och funderat, planerat, tänkt om. Drömt mardrömmar, och kommit på smarta idéer, om mitt elsystem

Men nu har jag iallafall beslutat om en plan jag tror är på lagom nivå, både gällande komplexitet ekonomi. Och vad jag vill ha samt vet att jag kommer utnyttja. Hur jag än vrider och vänder på det så finns nackdelar och jag måste bygga om ganska mycket i samband med byte till paddleshift och smidd motor.

Så detta byggs nu så spartanskt och sparsamt jag kan men ändå utnyttja alla tillgängliga in och utgångar till mätning loggning och styrsystem.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Inser nu ca efter 10-12 timmar, det här kommer ta tid.

Testar en annan approach än vanligt. Brukar dra minimalt med system. Och alltid överdimensionerade kablar lite, dra en och en för enkelhet skull.

Denna gången Ska jag dra in allt på en gång då jag vet att det aldrig blir av annars. Försöka få in mesta möjligt i flerledad kabel och så tunna som möjligt då det ändå aldrig frestas på med direkt höga strömmar och bara korta stunder isåfall.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Mycket givare blir det och det mesta drar jag med kabel runt 0,5

Typ 4-5-6-och 8 x0, 5

Förbrukare typ fläktar och pump med 2.0, spridare med 1.5 och tror jag kör 1,5 även på tändning sen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Blir draget i största möjliga mån givare och signaler på vänster sida av bil. Och förbrukare plus startmotor och generator på höger sida för att minimera risken för störningar

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Använder lite olika typer av kontakter och kabel beroende på vart dem ska sitta och vad dem matar.
Har köpt på mig lite olika prylar under senaste året och lagt på hylla.

Här tex en riktigt schysst 4x0.75 kabel med silikonisolering för industriellt bruk. Tunna fina kardeler med bra drag hållfasthet. Men väldigt mjuk och följsam samt ganska bra värmetålighet.

Dessa ska vara till egt. Tänkte skippa dem fula och lite epa k-kontakterna och Ska använda denna typen M12 skruvkontakter från MURR. Tysktillverkade med oringstätade låsningar och rostfria stift så dem ska klara sig bra både mot vibrationer fukt och i viss mån mot kemikalier.

Kanske inte lika snygga som många motorsportkontakter men inte direkt billigt skit heller.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har inte fått hem egt sensorerna ännu så kommer inte längre med dessa, men tänkte det var lite snyggare att få in bägge i samma kabel så finns lite olika typer av sådana förgreningar beroende på om signaler ska vara parallell eller seriekopplade, med en eller två gemensamma ledare och 4 eller 8 poliga. Samt guld eller silverfärgade. I detta fall på bilden är det en gemensam jordledare plus 3 separata signaler. Använder dock bara en för höger och en för vänster motorhalva. Och då guldfärgad för den ena och silver för den andra så man ska få dem rätt när man haft isär.

Till vänster i bild ser man en av hastighetssensorerna som läser på utgående drivaxel. Med vanlig bosch 3polig kontakt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 149, 150, 151   >>
255 besök senaste veckan (553050 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande