Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 149, 150, 151   >>
73 besök senaste veckan (552792 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Du kanske redan har skrivit, men vad ska du tända gnistan med? E85 och överladdat var himla knepigt att få fyr på på min Audimotor. Fick ta till största LS2 Yukon-spolar till slut...1.8t räckte typ tre månader i stöten.

P.S. Snygg utblås från turbon. Rätt i tiden (med tanke på hur F1 ser ut just nu). Du kan kanske lägga till en till snurrbo kopplad till generator och bygga till hybriddrift?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det är motorcraft waste spolar. Ngk lågohmskabel. Ngk stift.
Nu sitter vanliga bcpr6es. Men har även köpt NGK racestift Cooper 9er (dvs icke resistorstift)
Spolarna säkras 10 amp st, boxen 5a per utgång (dvs x4) dessa tänder för ca 450whp st utan problem. Skulle det ändå inte fungera så byter jag till motsvarande fast bosch motorsport, med samma stift och kablar fixar dem ca 550whp st.

Så det ska inte vara några bekymmer så länge som inget väldigt knasigt uppstår med squish tumble i just denna motorns toppar. Tror inte det men. Större sannolikhet att trigger errors ställer till det med tändmissar men det finns väldigt bra inbyggt osciloskop i denna version av emu så det syns direkt där isåfall.
Kör med vr trigger nu och har vart jäkligt nogran med att montera allt rätt och stumt med rätt mått osv för att undvika problem. Men annars får jag testa med bosch hall trigger istället.

thumbs up


Det finns ju anledning att jag aldrig i mitt liv skulle bygga med COP. I högre racing vet jag att man ofta byter spolarna förebyggande löpande. Det är inte så smart igentligen att ha värmekänsliga komponenter som dessutom ogillar vibrationer, sittandes nedsänkt i topplocken. Ofta inkapslad helt utan luftkylning. Mina sitter nu upphängda bort från motorn med luft hela vägen runt borta från värme och hårda vibrationer. Samt rätt i flöde av friskluft

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



beepbeep skrev:
Du kanske redan har skrivit, men vad ska du tända gnistan med? E85 och överladdat var himla knepigt att få fyr på på min Audimotor. Fick ta till största LS2 Yukon-spolar till slut...1.8t räckte typ tre månader i stöten.


Var det din S4 du pratar om? läste den tråden nu och såg att det var 10 år sedan du monterade 1.8T spolar och var nöjd då, sen har du inte skrivit något mera där?

Är ju massor av E85 bilar med höga laddtryck idag som kör med 1.8t spolar utan sådant problem som du nämner?
Och om du bara laddade 1.4bar så låter det som att dwell tiden eller något annat var problemet i trim chippet som dödade spolarna.

Eller hur många tusen mil han du med på 3 månader?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vag spolarna har uppdaterats i flera omgångar. Senast bara för några år sedan. Idag är dem avsevärt tåligare, både originalen och kopiorna är bättre.
Med std styrsystem är det oxå svårare såklart att styra dem exakt som man vill efter ändrade omständigheter på en trimmad motor.
Eftermarknads systemen är oxå bättre idag..
Vanligare för 10 år sedan med att ingående störningar störde utgående gnista.

Jag har lagt många många hundra för att inte dra till med tusentals timmar att medvetet och omedvetet felsöka framkalla undvika och analysera olika typer av tändmissar, vad dem beror på, hur de beter sig och tycker mig veta ganska bra hur å varför man undviker det.

Så det är inget jag oroar mig över längre.

Det är en jäkla skillnad både tekniskt mekaniskt elektroniskt och kunskapsmässigt idag jämnfört med 10-15 år sedan. Men jag håller mig nog helst till waste till trots ett tag till för att det är så mycket dyrare på det stora hela att fullt utnyttja COP

När jag bygger min första motor med direkt insprutning, variabla kammar och insug. Då kommer jag även börja köra COP. Men det ligger nog ännu 2-3 byggen framåt. Och säkert 10 år bort kan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nu när jag skulle montera lambdan efter att den är startad. Tillverkade även en egen klämma för v-bandet då jag inte hitta den modell jag vill ha i rätt diametwr. Fick ta en lite större modell. Och en mindre modell. Kapade isär bägge för att få spännaren från den lilla och "ytterringen" från den stora. Sen tillverka eget rostfritt "gångjärn " då den stora var av modell som man viker upp å viker igen. Gillar inte riktigt det

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Satte även en m3 skruv som stift för att hindra röret att vrida sig så lambdan tar i wg eller vingen.
Inte optimalt med sensorn nedåt. Men vill inte ha den alldeles i blickfång om den är rakt uppåt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sedan bygge extra rykrör ??

Dels slippa avgaserna inne vid uppstart. Så jag kan ha dörren igendragen. Vill släppa in så lite värme som möjligt och behålla ac kylan. Samt behålla max av ljudet inne för att bespara griniga grannar.

Sen har jag dragit ut röret och riktar bort mot skogen /vägen så det inte dånar rakt in mot samhället

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kom ju på i ett ganska sent skede när det sattes ihop sist att jag hade glömt montera oljestickan.

Så sist ikväll blev det att ta väck kompressorn för att montera stickan.
Gick relativt smärtfritt att först räta ut den helt, för att sedan knäcka om det närmare motorn för att gå fritt bakom kompressorn.

Eftersom jag inte visste exakt hur mycket olja som behövdes så slog jag innan start i 5 liter olja.
Tyckte dock att det var väldigt lågt oljetryck när motorn blev varm 2-3 kilo

Nu när stickan är monterad fick jag slå i ytterligare 4 liter för att nå mitten av stickan. Så den sög säkerligen lite luft efter att kylet blivit fyllt.

Fläktarna håller iallafall Tempen bra. Men av någon anledning fungera inte fläkt termostaten som sitter på tioown. Så kopplar nog om den till att styras via styrsystemet istället helt enkelt.


Näst ut är att börja bygga dit och testa dem mekaniska /pneumatiska delarna för styrning av kompressorns tryck

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Hur mkt olja rymmer den där 8'an?

Min 4.2 fsi går de i strax under 10 liter, sådär lagom billigt om man vill göra täta byten

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
7,5l vid oljebyte enligt dem listor jag hittat. Min verkar rymma 9 liter nu då. Vet inte om jag ska köra ända upp till max på stickan börjar bli ganska nära mellan nivå och veven då tror jag.

Men fyller väll upp till max, sedan kollar nivån efter några pull i bänken om den kastat ut något av nivån så får man väll utgå ifrån att den nya nivån är lagom.

Olja är ändå inte dyrt i mina öhon.
Eller jo. Om man köper på Mekonomen Som privatperson, eller ännu värre på macken eller bilaffären.

Köper man som företagare på 25 liters eller större Är det ju inte direkt dyrt
Eller beställer på nätet som privat.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Det blir dyrt om man vill ha nån stämpel i boken emellanåt,fast å andra sidan,kör man bara svartservice å inte har nå stämplar å visa upp vid försäljning så känns en verkstadsservice billig
Jag kör varannan själv å beställer på nätet

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag har ju själv aldrig ägt en bil som är så pass ny att servicekostnad på verkstad motiveras med att håll priset uppe vid försäljning.
Men att fylla i stämpel i boken. Vad som är gjort och när, kan man väll göra själv. Så länge bilen inte är så pass ny att den omfattas av nybilsgaranti eller har leasingavtal??

En egen stämpel kostar inte många kr, sedan spara kvitton att fästa vid resp sida.

Hålla iordning på bilen vill man väll helst göra, inte minst för sin egen skull att man vill ha en driftsäker bruksbil. Men å andra sidan så är dem modernaste bilarna jag haft. Även vart de som krånglat mest och vart minst tillförlitliga.
"Äldre" simplare bilar tycker jag tuffar på utan att gnälla, medans modernare bilar med mer finesser oftare strejkar och tänder varningslampor etc för minsta lilla fel sedan får man snällt rulla hemåt i max 40 km/h

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



knotan skrev:

Köper man som företagare på 25 liters eller större Är det ju inte direkt dyrt
Eller beställer på nätet som privat.


Tips:
Aral Supertronic 0W-40 via däckonline. Äkta PAO helsyntet. 20L dunk direkt till dörren för 1400:-
I Tyskland får man inte kalla oljan för "helsyntet" om den inte är tillverkad från syntetiska råvaror.
I Sverige/USA är det OK att kalla krackad mineralolja "helsyntet" (diverse Biltema helsyntet, Mobil 1 osv). Det är betydligt billigare att kracka mineralolja än att polimerisera etylen till polyalphaolefiner...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Kul att ha startat upp!

Det är något plingande/klingande ljud med?

_________________
Magnus Falk
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



knotan skrev:
Det är motorcraft waste spolar. Ngk lågohmskabel. Ngk stift.
Nu sitter vanliga bcpr6es. Men har även köpt NGK racestift Cooper 9er (dvs icke resistorstift)
Spolarna säkras 10 amp st, boxen 5a per utgång (dvs x4) dessa tänder för ca 450whp st utan problem. Skulle det ändå inte fungera så byter jag till motsvarande fast bosch motorsport, med samma stift och kablar fixar dem ca 550whp st.

Så det ska inte vara några bekymmer så länge som inget väldigt knasigt uppstår med squish tumble i just denna motorns toppar. Tror inte det men. Större sannolikhet att trigger errors ställer till det med tändmissar men det finns väldigt bra inbyggt osciloskop i denna version av emu så det syns direkt där isåfall.
Kör med vr trigger nu och har vart jäkligt nogran med att montera allt rätt och stumt med rätt mått osv för att undvika problem. Men annars får jag testa med bosch hall trigger istället.

thumbs up


Det finns ju anledning att jag aldrig i mitt liv skulle bygga med COP. I högre racing vet jag att man ofta byter spolarna förebyggande löpande. Det är inte så smart igentligen att ha värmekänsliga komponenter som dessutom ogillar vibrationer, sittandes nedsänkt i topplocken. Ofta inkapslad helt utan luftkylning. Mina sitter nu upphängda bort från motorn med luft hela vägen runt borta från värme och hårda vibrationer. Samt rätt i flöde av friskluft


Jag har aldrig använt wastefire på överladdad motor. Ska bli intressant att se hur det funkar för dig.
När jag bytte Iridiumstiften i min minibuss (wastefire) märkte jag en intressant egenskap: på ena sidan av spolen slets mittelektroden, på andra "pinnen" ... inte för att det spelar någon roll men man får ha i åtanke att wastefire matar ena stiften med +20kV och andra med -20kV från chassijorden räknat.


bcpr6es blir kanon. Jag körde med likadana (bcpr7es) på min Audi AAN (typ samma förbränningsrum som din motor, E85 overladdat) och de slets ner efter cca 4000 mil men fungerade problemfritt. Likaså på mina överladdade SAAB-motorer. Stabil prestanda är viktigare än medelmåttlig livslängd.

Gällande spolar: egentligen är det inte så viktigt hur mycket ström de drar, utan hur många volt de tänder gnistan och hur många Joule energi dumpas i gnistan när den tänder. CDI anses vara bäst när det kommer till kort och kraftig gnista men kostar skjortan som eftermarknad.

Mina COP + E85 fungerade initialt men la av en efter en. Kan ha varit värme, kan ha varit att det var svårt att antända E85. Dwell tror jag inte det var då spolarna höll länge på bensin.

Separat monterade Yukon LS2-spolar med kylflänsar var kanon. Om det fanns någorlunda stift kvar så tände de. Alltid. Även när jag råkade köra magert eller fett. De tog mycket plats och drog mycket ström men det var slutgiltig lösning som höll i 10000 mil.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Aa jag har iallafall kört wastefire väldig massa år utan några bekymmer alls (peppar peppar)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
stilldouble skrev:
Kul att ha startat upp!

Det är något plingande/klingande ljud med?


Aa det är ju en slags fjädrad medbringare bakom kompressorns drivhjul.
När motorn står på låga varv och lite "ruppigt" som det är innan man fått den att gå jämnt och fint isv. Så blir det att den slår lite mot fjädern.
Finns sådana "uppgraderade" medbringare där hela är gjuten i typ polyurethan liknande material istället. Men det brukar å andra sidan tystna när man höjer upp tomgång tills den går lite jämnare.

Ska dock beställa en renoveringsssats till kompressorn att ha hemma i reserv. Då får man med den uppgraderade varianten i kittet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sådär ja då är den startad igen gång nummer två.
Börjar få ordning på gången.
Vatten ifyllt och verkar tätt. Ett liiiitet oljeläckage som jag inte lyckas lokalisera, misstänker packbox bakom höger avgas kamaxel.

Laddtryck styrning för Kompressor är utredd. Med en styrventil samt en backventil, kan jag via vridströmbrytare välja mellan lågt och fullt laddtryck från kompressorn thumbs up
Samt detsamma för turbo
Tanken är fyra lägen för laddtryck.

1 låg kompressor. Lågt turbo
2 hög Kompressor. Låg turbo
3 hög Kompressor. Hög turbo.
4 hög Kompressor. Max turbo.

På det finns sen möjlighet till 8 lägen vrid potentiometer på antispinn från noll till väldigt känslig

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Ujuj 😍😍😍

_________________
Magnus Helin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 149, 150, 151   >>
73 besök senaste veckan (552792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande