Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14   >>
21 besök senaste veckan (104161 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Vad har du för tjocklek på skivorna bak? Finns ju bilar som original har separata handbromsok. T ex Dodge Viper, samt någon Jaguar som jag inte kommer på namnet på..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Cassius skrev:
Vad har du för tjocklek på skivorna bak? Finns ju bilar som original har separata handbromsok. T ex Dodge Viper, samt någon Jaguar som jag inte kommer på namnet på..


Hej!
Vad menar du med separta hanbromsok?? ingen koppling till fotbromsen?
Viper har jag tittat på men inte kunna hitta vad det är för storlek på kolvarna(vet du) vilket är det som är mest intressant för mig just nu.
Är sugen på att få tag på gamla Saab ok fram till 99 och 900 upp till -87 OM NÅN HAR? dom har 57mm kolvar och det blir nästan dubbel bromsverkan med dom gentemot dom 38mm som jag har nu och då passar dom på dom skivorna som sitter på nu. Viper skulle kunna passa på Volvo S80,s framskivor som är dom jag hade tänkt ha men då får dom vara lika bra som volvons fram ok vilket jag är lite tveksam till. Kanske gör om alltihop om jag blir tillräckligt irriterad

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
therealpinto skrev:
Gsson skrev:


Hej igen!
Tack för input.
Jag är säker på att det sitter fast men för att inte hamna i diskussion med någon är det dessutom säkrat genom med en bult genom den nya och den gamla biten dessutom "stiftad" (båda svetsade) vid sidan av för att inte kunna vrida sig, kommer bilder på det.
Vad det gäller bromsarna så har jag "riktiga" bromsar så det är prestanda så det räcker. Dock har dom ingen mekanisk handbroms. Jag försökte köpa handbroms ok från wilwood men leverantörer sa att dom inte var bra och ville inte sälja dom till mig så därför ger jag mig på den här tillfälliga lösningen med för små bromsar.


Fast jag tycker det är ett tråkigt sätt att "lösa" problemet på. Varför inte ordna en bygge som både klarar kraven för gatreggning OCH fungerar bra? Jag är ju tveksam till att du ens får en godtagbar bromsfunktion med för små bromsar bak.

Både Wilwood och HiSpec har ju till exempel hyfsade fyrkolvsok med mekanisk P-broms - de kräver ganska mycket kraft i parkeringsbromsen för att bli okej men en enkel utväxling på vajern löser oftast det

Gustaf


Hej igen!

Sälvklart bättre att göra "ordentligt" men jag lägger inte 5-6000:- på en handbroms. Ska jaga vidare och se vad jag hittar.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Så här blev det med framvagnen. (hoppas den går bra på vägen nu)

Tillpassning av vinkeln på nya biten och häfta fast.



Slipa svetsfog



Svetsa



Borra hål för "stift"



Stift



Svetsa fast dom och slipa lite.





Nu ska jag jaga broms ok.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Hittat bromsok lagt flera timmar på att skruva isär, göra rent, putsa, slipa, smörja, montera etc. Verkar funka som nya
Skulle naturligtvis i vanlig ordning börjat med att se om det gick att montera Såg/ser lite mörkt ut men det ska nog fan gå. Fästena på oken tog i ÖVERALLT och det fanns inte en chans att få in dom så att det passar skivans radie MEN jag tror att det kommer att gå genom att jag tog bort öronen på det gamla oket och det verkar som om det ska gå att få ihop det. Jag vill inte ändra = skära sönder original fästena då jag troligen (trots protester) kommer att använda dom oken och skivor när det blir allvar. Har även varit ute och provkört lite efter sista monteringen av framvagnen och det är bättre men inte hundra. Den är nervös i högre farter och visste jag inte bättre skulle jag säga att det är bumpsteer men det ska det ju inte kunna vara. Ska göra en hjulinställning hos nån som fattar (hoppas jag inte har gjort det) så får vi se.
Kommer kanske nån bild imorgon.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Fortfarande ingen bild (kanske imorgon). Det var inte lätt att få till men nu är det nästan klar på ena sidan och jag har börjat på andra. Hoppas verkligen att det funkar, hållit på nästan 3 hela dgr och visar det sig att det inte funkar blir jag nog sur på riktigt.
Ska ta lite bilder imorgon. thumbs up

_________________
Per Gustavsson
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Läser o följer detta härliga projekt.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
TURBO-Fredde skrev:
Läser o följer detta härliga projekt.


Tack, det har aldrig varit närmare hoppas verkligen att jag får ordning på bromsarna och så som sagt hjulinställning på mån sen är det massor av färdigställande

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Har jobbat på och fått på nya större bromsar bak som funkar (tror jag) ska prova och justera lite till innan jag är helt nöjd.
Har inte provat handbromsen ordentligt ute i verkligheten men det verkar funka.
Fick vända på steken och göra om lite så den drar i höljet istället, svarvade ett par "pluttar"



Ändrade utväxlingen på handbromsen då armarna/slaget på oket (troligen) inte hade samma längd som original
Gjorde en excenter så den drar mer efter ett par "klick" vilket inte riktigt syns men man ser dom nya"sidorna som håller wiren på plats





På plats




Har fixat bälte.




Som sagt varit på hjulinstllning och det som var kul var att castern fram var så lika på båda sidor då det inte går att justera. Det var absolut inom toleranserna visste ju inte riktigt om det med min yxa och tumstock hade blivit bra.
En gammal suddig på ändringen





Så blev det och enligt dom som kan var blev det bra




DOCK är inte verkligheten riktigt lika nöjd. Den är naturligtvis mycket bättre men nervös i rumpan och överstyrd i högre hastigheter så det är INTE ok. Vet tyvärr inte riktigt vad det beror på men kunde igår konstatera att det kan röra sig lite någonstans, satte en kofot i mellan oket och bromsskivan och en laser på skivan som lös mot innerskärmen och då kan det flexa rätt mycket. Vet inte vad som händer och hur mycket krafter det blir i "sidled" när man kör men helt klart är att den måste bli bättre för att jag ska bli nöjd. Så nu ska jag gör nya "bussningar" med kullager så får vi se vad som händer.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Spontant så ser det ut som du har ganska mycket camber både fram och bak, speciellt för en gatbil.

Som referens åker jag runt -2 grader camber bak och -2,7 grader camber fram på min gatporsche som är optimerad för trackdays.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Wärhner skrev:
Spontant så ser det ut som du har ganska mycket camber både fram och bak, speciellt för en gatbil.

Som referens åker jag runt -2 grader camber bak och -2,7 grader camber fram på min gatporsche som är optimerad för trackdays.


Hej!

Så är det ju, men det ska inte påverka vinglandet?! möjligen däckslitaget. Mycket möjligt att det minskas lite framöver men först och främst ska den bli stabil. Har idag varit och köpt kullager till främre infästningen och nya bussningar till den bakre infästningen så imorgon ska jag försöka få svarvat en hylsa med lagerlägen i och en ny axel som dessutom behöver fräsas och gängas och sedan ska jag ta av fjädrarna bak och verkligen kolla bumpsteer bak så det inte är det som spökar. Dock tror jag inte det då det inte kändes relaterat till "gupp" utan mer hastighet. Nu skiter jag i det och ska ta ett glas vin och laga lite god mat

_________________
Per Gustavsson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Gsson skrev:
Wärhner skrev:
Spontant så ser det ut som du har ganska mycket camber både fram och bak, speciellt för en gatbil.

Som referens åker jag runt -2 grader camber bak och -2,7 grader camber fram på min gatporsche som är optimerad för trackdays.


Hej!

Så är det ju, men det ska inte påverka vinglandet?! möjligen däckslitaget. Mycket möjligt att det minskas lite framöver men först och främst ska den bli stabil. Har idag varit och köpt kullager till främre infästningen och nya bussningar till den bakre infästningen så imorgon ska jag försöka få svarvat en hylsa med lagerlägen i och en ny axel som dessutom behöver fräsas och gängas och sedan ska jag ta av fjädrarna bak och verkligen kolla bumpsteer bak så det inte är det som spökar. Dock tror jag inte det då det inte kändes relaterat till "gupp" utan mer hastighet. Nu skiter jag i det och ska ta ett glas vin och laga lite god mat


Är vägen inte jämn kan bilen bli spårkänslig med mkt negativ camber.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Wärhner skrev:
Gsson skrev:
Wärhner skrev:
Spontant så ser det ut som du har ganska mycket camber både fram och bak, speciellt för en gatbil.

Som referens åker jag runt -2 grader camber bak och -2,7 grader camber fram på min gatporsche som är optimerad för trackdays.


Hej!

Så är det ju, men det ska inte påverka vinglandet?! möjligen däckslitaget. Mycket möjligt att det minskas lite framöver men först och främst ska den bli stabil. Har idag varit och köpt kullager till främre infästningen och nya bussningar till den bakre infästningen så imorgon ska jag försöka få svarvat en hylsa med lagerlägen i och en ny axel som dessutom behöver fräsas och gängas och sedan ska jag ta av fjädrarna bak och verkligen kolla bumpsteer bak så det inte är det som spökar. Dock tror jag inte det då det inte kändes relaterat till "gupp" utan mer hastighet. Nu skiter jag i det och ska ta ett glas vin och laga lite god mat


Är vägen inte jämn kan bilen bli spårkänslig med mkt negativ camber.


+1

Specielt när du har så mycket

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Det ser ut att vara ganska liten castervinkel också. Borde inte det kunna påverka nervositeten? (Man säger väl att mer caster ger en riktningsstabilare bil?)
Inte helt lätt att råda bot på dock gissar jag....
(Håller för övrigt med om att det ser ut at vara galet mkt camber för en gatbil )

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Babbe skrev:
Wärhner skrev:
Gsson skrev:
Wärhner skrev:
Spontant så ser det ut som du har ganska mycket camber både fram och bak, speciellt för en gatbil.

Som referens åker jag runt -2 grader camber bak och -2,7 grader camber fram på min gatporsche som är optimerad för trackdays.


Hej!

Så är det ju, men det ska inte påverka vinglandet?! möjligen däckslitaget. Mycket möjligt att det minskas lite framöver men först och främst ska den bli stabil. Har idag varit och köpt kullager till främre infästningen och nya bussningar till den bakre infästningen så imorgon ska jag försöka få svarvat en hylsa med lagerlägen i och en ny axel som dessutom behöver fräsas och gängas och sedan ska jag ta av fjädrarna bak och verkligen kolla bumpsteer bak så det inte är det som spökar. Dock tror jag inte det då det inte kändes relaterat till "gupp" utan mer hastighet. Nu skiter jag i det och ska ta ett glas vin och laga lite god mat


Är vägen inte jämn kan bilen bli spårkänslig med mkt negativ camber.


+1

Specielt när du har så mycket


?? OK ska kolla upp det lite närmare och ber att få återkomma.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Kristofer Å skrev:
Det ser ut att vara ganska liten castervinkel också. Borde inte det kunna påverka nervositeten? (Man säger väl att mer caster ger en riktningsstabilare bil?)
Inte helt lätt att råda bot på dock gissar jag....
(Håller för övrigt med om att det ser ut at vara galet mkt camber för en gatbil )

/Kristofer


Hej Kristofer!

Caster är mer nu än original så det borde inte vara problemet dessutom är det helt klart bak som problemet är. Ska dock som sagt kolla vidare lite på cambervinkeln.
Tack för tipsen.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Vet ju inte om det är lösningen på problemet men bakhjulen kunde ju som jag sa vingla omkring lite så jag ska börja med att åtgärda det och som jag tror jag skrev VERKLIGEN kolla bumpsteer bak. Fram är det bra bra, PUNKT! Ska ev justeras lite camber enligt påtryckning härifrån. Har ju som sagt byggt nån bil förut och volvon som syns nån gång i början av tråden har JÄTTE mycket camber (för att den ville ha det) vilket inte ser klokt ut men den ligger som ett strykjärn och jag har kört (riktigt) fort med den på Knutstorp och vad folk tycker och säger skiter jag i när jag har bättre varvtid. tycker generellt att det är bättre att förhålla sig till verkligheten än vad folk tycker och tror.

Det jag har gjort idag är att se till att den inte kan röra sig (mindre) i bakvagnen (hoppas jag).

Svarvat nya bussningar



Pressat i lager.



Sedan fått i dom i bärarmen.




Ska imorgon göra nya axlar också sedan ska jag som sagt ta av fjädern bak och kolla ordentligt. Sen ska det FANIMEJ fungera.

_________________
Per Gustavsson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Har du bumpsteer bak, särskilt om det blir toe-out vid bump-roll, kan det bli riktigt giftigt. Om detta inte är problemet så kan du testa att ge bakvagnen 0,5-1° toe-in. Lite mindre negativ camber, kanske 2-2,5° och ta bort eventuell kränghämmare kan vara något att testa.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
ezroller skrev:
Har du bumpsteer bak, särskilt om det blir toe-out vid bump-roll, kan det bli riktigt giftigt. Om detta inte är problemet så kan du testa att ge bakvagnen 0,5-1° toe-in. Lite mindre negativ camber, kanske 2-2,5° och ta bort eventuell kränghämmare kan vara något att testa.


Hej!
Det blir toe in bak när den fjädrar ihop så det är rätt håll men jag har inte kollat exakt hur mycket än. När jag var på hjulinställningen så hängde vi där bak och gungade för att se och enligt dom var det ingen fara men som sagt verkligheten går före. Det är nått som är fel och det är bara att se till att hitta det. Jag jobbar på det och hittar jag inget ska ska jag börja labba med ovanstående.
Tack för tipsen. thumbs up

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Idag har jag roat mig med att kapa, fräsa, borra och gänga axlarna till mina nya bussningar.
Har monterat dom igen, ser bra ut och blev mer stabilt så nu flexar det inte lika mycket.



Hade av ett fjäderben och demonterade fjädern för att kunna kolla bumpsteer och när den fjädrar ut (vad jag tycker är mycket) sticker hjulen iväg utåt .Men eftersom det inte funkar i verkligheten är det väl så mycket den fjädrar ut när man kör. Funderat och kollat fram och tillbaka och det man kan se om nått är att infästningen på "styrstaget" sitter lite högre än bärarmen alltså i paralellitet (nytt ord) men jag provade att sänka styrstaget lite i ytterkant där p ändan sitter men det blev ingen skillnad så jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till. Infästningen/leden på styrtaget ligger i linje med bärarmens infästning så det ser bra ut och det borde vara samma sak att sänka där ute som att höja där inne vilket verkligen är ett helvetsjobb som jag inte vill ge mig på om jag inte VET att det gör nån nytta>.
Gjorde en fullösning och hindrade ut fjädringen. Den är dessutom lite svampig bak så jag ska bygga om det och sätt dit coilover rör och hårdare fjädrar men det kommer när jag provat detta och är nöjd med det. På anmodan från forumet har jag även kört upp hålen lite så jag kan justera cambern mer och tog bort lite.




Är naturligtvis inte färdig men ska imorgon göra klart utfjädrings begränsning och camber justering på andra sidan och sedan prova om det funkar i verkligheten.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Bättre och bättre men fortfarande inte bra.
Det finns en gummiupphängning mellan ramen som motorn sitter i och bilen där det också rörde sig lite. Det gör det inte längre. Nu är goda råd dyra, fattar faktiskt inte riktigt har trots att jag inte trodde på det ändrat camber (säkert rätt till viss del) men det är inte det som är "grund" felet vilket fortfarande verkar vara någon form av bump steer vilket jag inte riktigt fattar men det är bara att gå tillbaka och göra det igen och på alla fyra hjulen så ska det väl dyka upp nått som inte stämmer

_________________
Per Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14   >>
21 besök senaste veckan (104161 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande