Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
19 besök senaste veckan (104151 totalt)
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Alexus skrev:
Jäkla coolt bygge verkar gå framåt snabbt!


Tackar för det, inte helt missnöjd själv så långt.
Ja det har gått rätt fort, har jobbat på när det inte kommit hojar och annan skit imellan
Har inte gjort nått sen i lördags men snart lyser flitens lampa igen thumbs up

Lagt upp ett par filmsnuttar till utan någon vettig ordning i verklighetens garage.

Film nr 1 bakskärm av




Film nr 2 Bakskärm på


_________________
Per Gustavsson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Gsson skrev:
sx-pojken skrev:
Gsson skrev:

Hej!
Till att börja med så kommer det att bli så, får se hur det funkar.
Nån har sagt att alla "vitblockare" ska kunna ha samma låda så då borde det gå att hitta en manuell.
.


kör på manuell låda från volvo

850R M59 (diff) alt.

M56 från volvo 850 s40 etc.

M66 s60r/v70r 6-petad

mvh


Tusen tack för information.
Jag förutsätter att dom passar "bolt on" och är fallet så så ska jag absolut spara den här informationen och tycker det verkar kul med 6vxl.


vitblock = "bolt-on"... thumbs up

Finns en M65 5-pet. i de motorsvagare volvo.

de starkare har M66 6-pet.

-volvo-s40-v50-c30-c70-s80-v70-xc70-m66....
Volvo V50, 04-, M66; Volvo C30, 06-, M66; Volvo C70, 06-, M66; Volvo S80, 06-, M66, FWD och AWD. Volvo V70, 08-, alla ..

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
sx-pojken skrev:
Gsson skrev:
sx-pojken skrev:
Gsson skrev:

Hej!
Till att börja med så kommer det att bli så, får se hur det funkar.
Nån har sagt att alla "vitblockare" ska kunna ha samma låda så då borde det gå att hitta en manuell.
.


kör på manuell låda från volvo

850R M59 (diff) alt.

M56 från volvo 850 s40 etc.

M66 s60r/v70r 6-petad

mvh


Tusen tack för information.
Jag förutsätter att dom passar "bolt on" och är fallet så så ska jag absolut spara den här informationen och tycker det verkar kul med 6vxl.


vitblock = "bolt-on"... thumbs up

Finns en M65 5-pet. i de motorsvagare volvo.

de starkare har M66 6-pet.

-volvo-s40-v50-c30-c70-s80-v70-xc70-m66....
Volvo V50, 04-, M66; Volvo C30, 06-, M66; Volvo C70, 06-, M66; Volvo S80, 06-, M66, FWD och AWD. Volvo V70, 08-, alla ..

mvh


Kanon, tack som bara den.. Då ska jag hålla ögonen öppna efter en M66. Vet du dessutom om det är nån av dom som har diff för det sitter det ju faktiskt i automaten.
Ska naturligtvis prova bilen som den är men om det inte suger totalt så kommer det en manuell låda så småning om. Ska försöka bli klar med framvagnen och skärmarna först. Kommer nog nån ny bild imorgon för då ska det svetsas

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
sweanders skrev:
Gsson skrev:
sweanders skrev:
Härlig byggtråd! Det enda vi har gemensamt är en Honda Blackbird.


Det är inte dåligt, man får vara glad för det lilla..


Ja, är avundsjuk på både skils och verkstad. Men sjuka idéer har vi nog ungefär likadana.


Det är bara att se till att förverkliga dom sjuka tankarna så ska du se att det kommer ut nått friskt.. thumbs up

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Gsson skrev:
sx-pojken skrev:
Gsson skrev:
sx-pojken skrev:
Gsson skrev:

Hej!
Till att börja med så kommer det att bli så, får se hur det funkar.
Nån har sagt att alla "vitblockare" ska kunna ha samma låda så då borde det gå att hitta en manuell.
.


kör på manuell låda från volvo

850R M59 (diff) alt.

M56 från volvo 850 s40 etc.

M66 s60r/v70r 6-petad

mvh


Tusen tack för information.
Jag förutsätter att dom passar "bolt on" och är fallet så så ska jag absolut spara den här informationen och tycker det verkar kul med 6vxl.


vitblock = "bolt-on"... thumbs up

Finns en M65 5-pet. i de motorsvagare volvo.

de starkare har M66 6-pet.

-volvo-s40-v50-c30-c70-s80-v70-xc70-m66....
Volvo V50, 04-, M66; Volvo C30, 06-, M66; Volvo C70, 06-, M66; Volvo S80, 06-, M66, FWD och AWD. Volvo V70, 08-, alla ..

mvh


Kanon, tack som bara den.. Då ska jag hålla ögonen öppna efter en M66. Vet du dessutom om det är nån av dom som har diff för det sitter det ju faktiskt i automaten.
Ska naturligtvis prova bilen som den är men om det inte suger totalt så kommer det en manuell låda så småning om. Ska försöka bli klar med framvagnen och skärmarna först. Kommer nog nån ny bild imorgon för då ska det svetsas


Jag som är blind, du har ju skrivit att M59 har diff så får det bli.

_________________
Per Gustavsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Kul bygge! Finns ju goda chanser att få se den i verkligheten nån gång också eftersom vi nästan är grannar (bor i Härslöv). thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Kul bygge! Finns ju goda chanser att få se den i verkligheten nån gång också eftersom vi nästan är grannar (bor i Härslöv). thumbs up


Ja, förhoppningsvis kommer den väl ut ur garaget nån gång.
Annars får du väl komma och göra studiebesök i röran thumbs up

Nu har jag fått gjort lite även om det är mitt i natten..
Kom några som sa att dom var mina kompisar och störde halva dagen så det blev inget gjort sedan skulle det handlas JULKLAPPAR Så jag kom inte ut i verkstaden förrän vid åtta.. Men hann i alla fall klippa lite plåtar och svetsa lite på framskärmen och dessutom provmontera bromsarna fram, syns lite på filmen..

Det börjar ta sig men det var fanimej lite klurigt att få det bra..


En till.


Det blir ju SÅÅ coolt!


Och en filmsnutt på eländet!




Nu är ena sidan färdigsvetsad och jag har börjat spackla men tyvärr tog spacklet slut så jag ska åka och handla mer imorgon och får fortsätta då..

Ett par bilder hur det ser ut nu!


Som om det var gjort i STAN!

_________________
Per Gustavsson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Gsson skrev:


Jag som är blind, du har ju skrivit att M59 har diff så får det bli.


Jag har för mig att diffen på M59 sitter utanpå lådan... på höger drivaxeln...

M66 har nog diff i lådan...

M56 är ju skit o rasar...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
sx-pojken skrev:
Gsson skrev:


Jag som är blind, du har ju skrivit att M59 har diff så får det bli.


Jag har för mig att diffen på M59 sitter utanpå lådan... på höger drivaxeln...

M66 har nog diff i lådan...

M56 är ju skit o rasar...

mvh


Ska forska lite i vilken som är lättast att få tag i 850 R lär väl inte vara byggd i så många exemplar dock kan ju lådan sitta i flera modeller men en med diff i lådan känns för mig som lekman som ett mer seriöst och troligen tåligare altenativ.
Tack igen för info!

_________________
Per Gustavsson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 410



Gsson skrev:
sx-pojken skrev:
Gsson skrev:


Jag som är blind, du har ju skrivit att M59 har diff så får det bli.


Jag har för mig att diffen på M59 sitter utanpå lådan... på höger drivaxeln...

M66 har nog diff i lådan...

M56 är ju skit o rasar...

mvh


Ska forska lite i vilken som är lättast att få tag i 850 R lär väl inte vara byggd i så många exemplar dock kan ju lådan sitta i flera modeller men en med diff i lådan känns för mig som lekman som ett mer seriöst och troligen tåligare altenativ.
Tack igen för info!


Ungefär 1700 bilar 1996-98 hade M59 så de växer inte på träd. Ingen P80R med M59 såldes i USA. Lådan är samma som M56H men med en "momentutjämnare" eller en slags viscodiff på höger drivaxel som kom från Ricardo i England. Växellådshuset måste modifieras något om man ska montera en visco på en M56. Det fanns en tysk diffbroms till M56 som tillverkades av Drexler. M66 (Getrag) som sitter på T5 med 2401cc motorn på 260 hkr har ingen diffbroms men den är hållbarare än M59. Quaife gjorde några diffar till R-bakaxeln. M66 sitter även i S60R-V70R (P2x) men den har ett "bihang" som kallas vinkelväxel. Kan vara bra om man är sugen på en 6-hjulig Celica. Ford Focus RS hade någon momentutjämnare på lådan men den bilen är ännu ovanligare än P80R med M59. Det kanske har kommit några diffbromsar till M66 men jag har inte jobbat med sådana bilprojekt sen 2009 och jag läser inte motortidningar

Den starkaste S80 T6 (P23) med originalturbo som jag har provkört hade 320 hkr och 560 Nm. Det var en anonym taxiskyltad S80 som åt mycket framdäck. 4L60E automatlådan håller bättre än sitt rykte om det inte är en av de tidigaste som hade en del problem. Den satt i diverse Chevrolet SUV med LS V8 och 4WD.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Vad underbart trasig du verkar vara. Skriver underhållande och bygger en svinball bil. Helt klart en ny favorittråd! (hyffsad pokalsamling, superbike?)

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
C311 skrev:
Gsson skrev:
sx-pojken skrev:
Gsson skrev:


Jag som är blind, du har ju skrivit att M59 har diff så får det bli.


Jag har för mig att diffen på M59 sitter utanpå lådan... på höger drivaxeln...

M66 har nog diff i lådan...

M56 är ju skit o rasar...

mvh


Ska forska lite i vilken som är lättast att få tag i 850 R lär väl inte vara byggd i så många exemplar dock kan ju lådan sitta i flera modeller men en med diff i lådan känns för mig som lekman som ett mer seriöst och troligen tåligare altenativ.
Tack igen för info!


Ungefär 1700 bilar 1996-98 hade M59 så de växer inte på träd. Ingen P80R med M59 såldes i USA. Lådan är samma som M56H men med en "momentutjämnare" eller en slags viscodiff på höger drivaxel som kom från Ricardo i England. Växellådshuset måste modifieras något om man ska montera en visco på en M56. Det fanns en tysk diffbroms till M56 som tillverkades av Drexler. M66 (Getrag) som sitter på T5 med 2401cc motorn på 260 hkr har ingen diffbroms men den är hållbarare än M59. Quaife gjorde några diffar till R-bakaxeln. M66 sitter även i S60R-V70R (P2x) men den har ett "bihang" som kallas vinkelväxel. Kan vara bra om man är sugen på en 6-hjulig Celica. Ford Focus RS hade någon momentutjämnare på lådan men den bilen är ännu ovanligare än P80R med M59. Det kanske har kommit några diffbromsar till M66 men jag har inte jobbat med sådana bilprojekt sen 2009 och jag läser inte motortidningar

Den starkaste S80 T6 (P23) med originalturbo som jag har provkört hade 320 hkr och 560 Nm. Det var en anonym taxiskyltad S80 som åt mycket framdäck. 4L60E automatlådan håller bättre än sitt rykte om det inte är en av de tidigaste som hade en del problem. Den satt i diverse Chevrolet SUV med LS V8 och 4WD.

Med vänlig hälsning
Thomas


Hej Thomas!

Tack, vad ni är snälla som ger mig massor av matnyttig information. Ska när det är dags försöka kolla upp vad som finns att tillgå. Det som också var kul att läsa var 320 hk och 560Nm... 560Nm är MYCKET!

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Cammo skrev:
Vad underbart trasig du verkar vara. Skriver underhållande och bygger en svinball bil. Helt klart en ny favorittråd! (hyffsad pokalsamling, superbike?)


Mooohahahaa inte jag inte
Tack för komplimangerna. Ja det har blivit några bucklor och det är lite blandat mest superbike och 600.
Jag tycker det är kul med 600 även om 1000cc numer är väldigt mycket bättre än dom var förr då var det roligare med 600 där man fick köra så fort man kunde och inte som på superbike att dom fysiska lagarna var begränsningen..

Spacklat klart fram skärmen (i princip alltså)


Det tar sig!

_________________
Per Gustavsson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 410



Gsson skrev:


Hej Thomas!

Tack, vad ni är snälla som ger mig massor av matnyttig information. Ska när det är dags försöka kolla upp vad som finns att tillgå. Det som också var kul att läsa var 320 hk och 560Nm... 560Nm är MYCKET!


Ja det tyckte framdäcken också Effekten kom på ganska lågt varv då kompressordelen på snurrorna är små. Om det t.ex. är 560 Nm vid 2000 varv så är det 159 hkr. Är det 560 Nm vid 4000 varv är det 319 hkr. Något större kompressordel är lite snällare mot transmissionen och sen får motorn ett bredare effektregister.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
C311 skrev:
Gsson skrev:


Hej Thomas!

Tack, vad ni är snälla som ger mig massor av matnyttig information. Ska när det är dags försöka kolla upp vad som finns att tillgå. Det som också var kul att läsa var 320 hk och 560Nm... 560Nm är MYCKET!


Ja det tyckte framdäcken också Effekten kom på ganska lågt varv då kompressordelen på snurrorna är små. Om det t.ex. är 560 Nm vid 2000 varv så är det 159 hkr. Är det 560 Nm vid 4000 varv är det 319 hkr. Något större kompressordel är lite snällare mot transmissionen och sen får motorn ett bredare effektregister.

Med vänlig hälsning
Thomas


Naturligtvis har det i hjärnan förekommit annan turbo, större spridare, annan vxl låda och massor av andra tankar och troligtvis hamnar vi där eller i alla fall bitvis men det får allt vänta tills jag fått ihop framvagnen, fått på bromsarna och rullat ut den ut verkstaden och provkört för att se var det ger sig eller ligger i mot innan jag kommer ända fram

_________________
Per Gustavsson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 410



Mittmotor "is da shit" som ungdomarna brukar uttrycka sig. Bygg på, det mesta som inte blir som tänkt går att åtgärda senare.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Fantastiskt projekt!
Samt mycket underhållande med lagom bildtext till varje bild!

Den motorn skriker efter större turbiner, eller allra helst en rimligt stor singelturbo. Lättare samt bättre verkningsgrad så gratiseffekt utan ökad belastning på motorn.

Ang låda så finns det fina lamelldiffar nu till de manuella, eller Quaife om man vill hålla budgeten. Finns till både M56 och M66. Väljer du M56 så ta generation 2. Den har grövre ingående axel, något vi har haft problem med att den går av. Även bättre synkringar i dessa. M66 har båda dessa features.
Drivaxlar från M65 borde passa rakt på. Det var en manell låda till tvärställd sexa som fanns att köpa till sugis ett tag. M65 tror jag är mer kompakt än M56.
Diffbromsen i Volvos egna lådor tror jag inte du ska lägga pengar på. Mycket mer fäste och effekt än bilarna de satt i samt att de är väldigt gamla nu. Klassisk dumsnål lösning.

Startar motorn i bilen nu?
Jag hade helt slopat Volvons elsystem och satt dit något eftermarknadsstyrsystem direkt. Det blir oftast i slutändan en billigare lösning, men framförallt snabbare löst än att få liv i allt original när du väl börjar byta ut lite komponenter. Snyggare installation samt betydligt lägre vikt är andra positiva egenskaper du får på köpet!
SFRO godkänner det om du samtidigt E85-konverterar (vilket du iaf kan göra för besiktning).

Lycka till
Erik

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
C311 skrev:
Mittmotor "is da shit" som ungdomarna brukar uttrycka sig. Bygg på, det mesta som inte blir som tänkt går att åtgärda senare.

Med vänlig hälsning
Thomas


Ja, det är i alla fall en kul lösning. Får se hur det funkar i verkligheten sen. Det kommer med all säkerhet bli ändringar på ett antal ställen, siktar som sagt först och främst på att göra klart v framskärm, framvagnsupphängningen och bromsar sedan ska den rullas ut ur garaget..

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Fyrken skrev:
Fantastiskt projekt!
Samt mycket underhållande med lagom bildtext till varje bild!

Den motorn skriker efter större turbiner, eller allra helst en rimligt stor singelturbo. Lättare samt bättre verkningsgrad så gratiseffekt utan ökad belastning på motorn.

Ang låda så finns det fina lamelldiffar nu till de manuella, eller Quaife om man vill hålla budgeten. Finns till både M56 och M66. Väljer du M56 så ta generation 2. Den har grövre ingående axel, något vi har haft problem med att den går av. Även bättre synkringar i dessa. M66 har båda dessa features.
Drivaxlar från M65 borde passa rakt på. Det var en manell låda till tvärställd sexa som fanns att köpa till sugis ett tag. M65 tror jag är mer kompakt än M56.
Diffbromsen i Volvos egna lådor tror jag inte du ska lägga pengar på. Mycket mer fäste och effekt än bilarna de satt i samt att de är väldigt gamla nu. Klassisk dumsnål lösning.

Startar motorn i bilen nu?
Jag hade helt slopat Volvons elsystem och satt dit något eftermarknadsstyrsystem direkt. Det blir oftast i slutändan en billigare lösning, men framförallt snabbare löst än att få liv i allt original när du väl börjar byta ut lite komponenter. Snyggare installation samt betydligt lägre vikt är andra positiva egenskaper du får på köpet!
SFRO godkänner det om du samtidigt E85-konverterar (vilket du iaf kan göra för besiktning).

Lycka till
Erik


Hej Erik!

Tack för dom uppmuntrande orden.
Det är inte omöjligt att det tyker upp en singelsnurra så småningom och även en annan vxl låda och ev motorstyrning. Dock har det inte funnits någon långsiktig plan på vad som ska uppnås mer än rekreation och skaparglädje. Jag tycker det är kul helt enkelt och så har jag rätt gott om tid dessutom är jag snål så jag skriker när jag skiter också så lite kul är det att bygga något som går bättre än det kostat. Justerar man in det som sitter där med det avgaset och öppet LF så bör man kunna pilla ur ca320hk och ett hyffsat imponerande vrid i en i övrigt helt original motor.
Bilen startar och går, oljetryck, temp, hastighet, varvräknare, gaspedal och vxl funkar det var ju lite grann därför jag köpte en hel fungerande bil i bra skick för att få detta att funka utan eftermarknad grejor..
Så skiten ska ihop med skräp jag hittar i verkstaden sen får vi se..

_________________
Per Gustavsson
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



Riktigt spännande detta

Du nämnde något om andra projekt i första inlägget? Bil? Mc? Foto på slutprodukten?

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83



Vilket störtskönt bygge! Detta följes! Å galen i hojar också, precis som jag! Jobba på!!

_________________
Andreas Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
19 besök senaste veckan (104151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande